Mercedes-Benz to marka premium, która z roku na rok sukcesywnie notuje wzrost sprzedaży samochodów na polskim rynku. Producent ten nie bez powodu znajduje się w elitarnym gronie producentów z wyższej półki. Długa historia, elegancki design, luksus, wygoda, komfort i sportowy duch to tylko kilka aspektów, które wpływają na wizerunek producenta ze Stuttgartu. Jest nim także innowacyjność oraz bezpieczeństwo. Co wyjdzie z połączenia tych dwóch ostatnich? Główny bohater dzisiejszego wpisu, czyli rewolucyjne reflektory digital light!

digital light

Dla producentów samochodów premium, innowacyjność i skuteczność systemów wpływających na bezpieczeństwo swoich klientów jest tak samo ważne, jak wygoda czy osiągi produkowanych samochodów. Jednym z głównych czynników poprawiających komfort jest bez dwóch zdań kwestia oświetlenia. Aby bezpiecznie przemieszczać się z jednego punktu do drugiego, zwłaszcza w porze jesienno zimowej, potrzebujemy gwarancji , że po pierwsze będziemy widziani przez innych uczestników ruchu drogowego, a po drugie, że sami w porę ich dostrzeżemy. 

Producenci samochodów korzystają z najnowocześniejszych technologii oświetlenia, nie tylko jako elementu futurystycznego wzornictwa, ale przede wszystkim po to, by podróż wyprodukowanym przez nich samochodem była czystą przyjemnością. Dobre oświetlenie podnosi przecież komfort podróży i Mercedes-Benz doskonale o tym wiedział.

Z poniższego artykułu, dowiesz się:

  1. dlaczego Mercedes jest pionierem w kwestii oświetlenia;
  2. na czym polega technologia Digital Light;
  3. czy światła te będą w przyszłości standardem;
  4. jak bardzo technologia ta jest przydatna.

Historia rewolucyjnego oświetlenia w Mercedesie

Historia motoryzacji stawia sprawę jasno — wszelkie wprowadzane przez tego producenta na przestrzeni lat innowacje wyznaczały standardy i były inspiracją dla innych.   Nie inaczej będzie zapewne z kolejnym przełomową koncepcją oświetlenia,  jaką skonstruował  Mercedes. Digital light, bo o nim mowa,  prędzej czy później, zapewne pod inną nazwą, zagości w modelach konkurencji z segmentu premium, a ostatecznie stanie się motoryzacyjnym  standardem.

Sprawdź także: System Night Vision – co to jest i jak działania?

Niemieckie innowacje

Powyższe twierdzenie nie jest bezpodstawne, gdyż Mercedes tworząc nowe technologie, definitywnie przyczynił się do rozwoju całej branży.  Wysokie miejsce na liście ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa elementów niemieckiego koncernu miało od zawsze oświetlenie. Pierwszą wielką innowacją było, zaprezentowanie w 1934 roku, połączonych w reflektorze świateł mijania i drogowych. Lampy te nosiły nazwę Bilux i generowały dwie wiązki światła o różnej intensywności oraz kształcie.

Na następny krok w ewolucji oświetlenia samochodów przyszło nam czekać aż do 1971 roku, kiedy to swój debiut zaliczyła żarówka w technologii  halogenowej, co dwukrotnie poprawiło widoczność zarówno w światłach mijania, jak i drogowych. Mowa oczywiście o żarówce H4. Kolejnym milowym krokiem wykonanym przez Mercedesa było wprowadzenie reflektorów ksenonowych. Pomysł z 1995 roku okazał się genialny. Te reflektory przede wszystkim były trwalsze i energooszczędne. Ich odcień przypominał światło dzienne, co zwiększyło komfort nocnych podróży i nie oślepiało innych uczestników ruchu drogowego.

Rok 1999 przyniósł reflektory bi-ksenonowe, w których lampy wyładowcze pełniły funkcję świateł drogowych — był to pierwszy taki przypadek w historii motoryzacji. Kolejna dekada to dalsze unowocześnianie tej technologii między innymi poprzez wzbogacenie reflektorów o funkcję aktywnego oświetlenia czy wprowadzony w 2006 roku ILS, czyli   system inteligentnego oświetlenia oparty na adaptacyjnym układzie reflektorów, automatycznie dostosowujących się do warunków pogodowych czy oświetlenia.

Sprawdź również: Lampy wyładowcze (ksenonowe) do auta – co to i jak wybrać?

Nadchodzi LED

Dynamiczne reflektory LED zostały zastosowane po raz pierwszy w 2010 roku w modelu CLS. Oświetlenie to korzystało z ILS oferującego 5 specjalnie skonfigurowanych pod kątem warunków pogodowych oraz jezdnych trybów, takich jak: doświetlenie zakrętów, rozszerzone światła przeciwmgielne, wiejskie, autostradowe oraz aktywne oświetlenie. Projektanci po raz pierwszy połączyli LED z innowacyjnym jak na tamte czasy systemem adaptacyjnych świateł drogowych, czyli Adaptive Highbeam Assist, który wnosił bezpieczeństwo jazdy nocą na jeszcze wyższy poziom. Dlaczego?

  1. Lepsza widoczność: technologia LED zapewnia jaśniejsze i bardziej precyzyjne oświetlenie drogi w porównaniu do tradycyjnych żarówek halogenowych czy ksenonowych. To pozwala kierowcom zobaczyć dalej i szerzej, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
  2. Szybsza reakcja na zmiany: Adaptive Highbeam Assist automatycznie dostosowuje kierunek i natężenie światła do warunków na drodze, na podstawie informacji zbieranych przez kamery i czujniki. Dzięki temu systemowi kierowcy nie muszą samodzielnie przełączać między światłami drogowymi a mijania, co pozwala im skupić się na prowadzeniu pojazdu.
  3. Unikanie oślepienia innych uczestników ruchu: system adaptacyjnych świateł drogowych dba o to, aby światła drogowe nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka lub jadących przed nami. W momencie, gdy system wykryje inne pojazdy, automatycznie dostosowuje strumień światła, tak aby nie oślepiać innych kierowców, jednocześnie zapewniając jak najlepsze oświetlenie drogi.
  4. Wydłużona żywotność źródła światła: diodowe źródła światła (LED) cechują się dłuższą żywotnością niż żarówki halogenowe czy ksenonowe, co przekłada się na mniejszą konieczność wymiany źródeł światła i niższe koszty eksploatacji.

2013 rok to prawdziwy kamień milowy dla oświetlenia. Tradycyjne żarówki zostały zastąpione w całości technologią LED. Wyróżniały się one funkcjonalnością tylnych lamp, które podczas postoju na skrzyżowaniu przyciemniały się, zwiększając komfort kierowców z tyłu. Kolejna lata to pojawienie się matrycowych reflektorów Multibeam LED, które oferowały bardzo precyzyjne i jasne oświetlenie, dużą liczbę pikseli, a co za tym idzie wysoką rozdzielczość i dynamikę. 

digital light Mercedes

W 2016 roku reflektory te zostały wyposażone w 84 piksele, które w dodatku były indywidualnie sterowane, oferując jeszcze jaśniejsze światło precyzyjnie oświetlające drogę, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu. Światła te były prologiem do czającej się tuż za rogiem prawdziwej rewolucji w postaci Digital Light.

Czas na przyszłość

Opisana historia innowacji wprowadzanych przez koncern jest naprawdę godna podziwu. Jednak datą graniczną, dzięki której możemy zacząć mówić o nadejściu przyszłości samochodowego oświetlenia, jest rok 2016 rok, kiedy to inżynierowie Mercedesa zademonstrowali nową technologię samochodowych reflektorów. Digital Light,  bo o nim mowa, maksymalizuje wydajność stale włączonych świateł drogowych w jakości HD, umożliwiając za ich pomocą komunikację z innymi użytkownikami drogi. Każdy reflektor cechował się układem ponad miliona mikrorefleksów. Mikrorefleksy to drobne elementy odbijające światło w reflektorze, które skupiają i kierują strumień światła emitowanego przez źródło światła (np. żarówkę, diodę LED czy laser). 

Od tamtego czasu minęło jednak trochę czasu i ta genialna technologia jest w dalszym ciągu rozwijana. Tak jak w koncepcyjnym modelu VISION EQS, który zademonstrował nowe reflektory Digital Light, Mercedes Benz wyposażył je w soczewki holograficzne, które dają niemal nieograniczone możliwości wyświetlania. Jest to kolejny dowód na to, że Mercedes nie tylko wysoko ustawia poprzeczkę innym producentom, ale zanim Ci zdążą się do niej zbliżyć, sam przeskakuje ją, przenosząc motoryzację do przyszłości.

Digital Light — o co w tym chodzi?

No dobrze, ale o co tyle krzyku z całym tym systemem Digital Light? Mercedes stworzył i spopularyzował przecież całą masą innowacyjnych rozwiązań w samochodowym oświetleniu! Tak, to prawda, jednak geniusz tkwi w ich zaawansowaniu i byciu, jak pisze o nich sam producent, inteligentnymi. Na czym polega ich fenomen?

Digital Light to system inteligentnego oświetlenia, w którym reflektory dostosowują się do aktualnej sytuacji na drodze oraz panujących w danym momencie warunków atmosferycznych, poprawiając oświetlenie jezdni. Jednak prawdziwą wisienką na torcie jest system, który wyświetla informacje na nawierzchni przed nami!

Obecnie stosowane jest wyświetlanie informacji na przedniej szybie samochodu, ale było to stanowczo za mało dla marki takiej jak Mercedes. Digital Light jest pionierskim wspomaganiem jazdy, które oczywiście ma zwiększyć komfort jazdy oraz bezpieczeństwo.Technologia ta wykorzystuje chip kontrolujący ponad 1 mln mikroreflektorów, co w sumie sprawia, że na jeden samochód przypada astronomiczna liczba 2 mln pikseli!

digital light Mercedes-Benz

Mikrolustra zaprojektowano tak, by ich praca była ściśle uzależniona od obrazu rejestrowanego przez kamery, czujniki radarowe oraz wszelkie informacje podane przez nawigację. W praktyce oznacza to, że praca reflektorów HD, bo tak też są określane, umożliwiała kierowcy jak największe pole widzenia, nie oślepiała innych użytkowników ruchu i sprawiała, że kierujący pojazdem nie przeoczy żadnego elementu znajdującego się w polu jego widzenia.

Sprawdź także: Rodzaje świateł w samochodzie – opis i funkcje

Co wchodzi w skład  systemu Digital Light?

Cały inteligentny system, oprócz wyświetlania informacji na nawierzchni, składa się z kilku adaptacyjnych funkcji, które uruchamia się z poziomu menu na wyświetlaczu multimedialnym. Są nimi:

  • funkcja aktywnego doświetlania zakrętów — reflektory podążają wraz ze skrętami kierownicy i oświetlają istotne obszary pasa drogowego;
  • funkcja doświetlania zakrętu — funkcja aktywna jest w dwóch sytuacjach: poniżej 40 km/h i włączonym kierunkowskazie lub skręconej kierownicy oraz przy prędkości między 40 a 70 km/h i skręconej kierownicy. Na rondach i skrzyżowaniach jest włączana po obu stronach, uwzględniając ocenę aktualnej pozycji na podstawie nawigacji pojazdu i jest aktywna, aż do ich opuszczenia;
  • funkcja świateł autostradowych — jest aktywna po rozpoznaniu przez nawigację, kamerę wielofunkcyjną bądź prędkość pojazdu poruszania się po autostradzie i pozostaje nieaktywna poniżej 80 km/h;
  • funkcja zaawansowanego oświetlenia przeciwmgielnego — włącza się automatycznie poniżej 70 km/h i włączonym tylnym świetle przeciwmgielnym, wyłącza się wraz ze zgaszeniem tylnego światła przeciwmgielnego lub osiągnięciu ponad 100 km/h;
  • funkcja świateł do jazdy w złych warunkach atmosferycznych — redukuje odbijanie się świateł od mokrej nawierzchni przez celowe przyciemnianie poszczególnych stref reflektorów, nie oślepiając innych uczestników ruchu;
  • funkcja świateł do jazdy w mieście — charakteryzuje się szerszym strumieniem światła, co poprawia oświetlenie bocznych stref przed pojazdem w obszarze zabudowanym, jest aktywna przy niewielkiej prędkości i na oświetlonych obszarach zabudowanych;
  • funkcja kompensacji topograficznej — na podstawie danych z mapy system oświetlenia reaguje przewidująco na różnice wysokości jezdni, dzięki temu zasięg świateł reflektorów przy wjeżdżaniu na wzniesienia i zjeżdżaniu z nich pozostaje prawie niezmieniony. 
digital light w Mercedesie

Jak widać, system jest bardzo bogato wyposażony w funkcje, które mają dbać o komfort jazdy i bezpieczeństwo nie tylko kierującego, ale i także innych uczestników ruchu drogowego. Co na ten temat ma do dodania ekspert Inter Cars?

System ten jest naprawdę genialny i znacznie poprawia bezpieczeństwo. Dzięki niemu zbliżając się do zakrętu, reflektory wyświetlą na nawierzchni właściwą strzałkę, dokładnie tak jak nawigacja. Gdy przekroczymy prędkość, także zostaniemy poinformowani o tym odpowiednią ikonką wyświetlaną na jezdni. Tak samo zachowują się one podczas rozpoznania śliskiej nawierzchni, w przypadku rozpoznania pieszego, a nawet gdy będziemy zbliżać się do miejsca prac remontowych. W pierwszej serii wyświetlało się łącznie 6 symboli. Docelowo koncern chce wzbogacić użyteczność systemu o interakcję z otoczeniem. Samochód będzie mógł informować innych kierowców o zagrożeniu i podawać informacje pieszym znajdującym się na przejściu — mówi ekspert Inter Cars.

Wymiana żarówek z Inter Cars

Dobre oświetlenie ma niebagatelny wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas podróży samochodem. Twoje aktualne oświetlenie sprawia, że jazda nocą wzbudza u Ciebie dyskomfort? Może czas pomyśleć o nowych żarówkach? Zajrzyj do sklepu Inter Cars.

Dodatek dla bogatych czy standard niedalekiej przyszłości?

Jeżeli należysz do kierowców, którzy cenią sobie bezpieczeństwo, z pewnością docenisz technologię Digital Light. Mercedes wykonał kawał dobrej roboty, projektując zaawansowane reflektory HD z myślą o przyszłości motoryzacji. Na razie jednak system ten jest dostępny w topowych modelach marki, w związku z czym na ten moment pozwolić sobie na niego mogą jedynie ludzie majętni. Należy pamiętać jednak, że tak jak wszystkie wcześniejsze innowacje, tak samo Digital Light, Mercedes Benz wprowadzał do nowych modeli, a z czasem stały się one standardem dostępnym na każdą kieszeń.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Technologia Digital Light polega na inteligentnym systemie wyposażonym w szereg adaptacyjnych funkcji, takich jak np. wyświetlanie informacji o zbliżającym się zagrożeniu na nawierzchni przed pojazdem oraz wielu innych rodzajach doświetlania otoczenia. Odbywa się to w technologii HD i w znaczący sposób zwiększa komfort i bezpieczeństwo kierującego.

Bez wątpienia Digital Light z czasem wejdą do powszechnego użycia. Ich potencjał sprawia, że mogą znacząco zwiększyć bezpieczeństwo, a w ostatnich dekadach to właśnie te systemy bardzo zyskały na znaczeniu. Coś kiedyś dostępne tylko w samochodach z najwyższej półki, teraz jest standardem u niemal wszystkich producentów.

Digital Light swoim zaawansowaniem sprawia, że jazda nocą staje się bezpieczniejsza. Oferuje doświetlanie przy zjazdach ze wzniesień oraz podczas podjazdów na terenach górzystych. W czasie jazdy w deszczowy wieczór, reflektory te nie oślepiają jadących z naprzeciwka, a komunikaty wyświetlane na nawierzchni informują kierowcę o ewentualnych utrudnieniach na obranej trasie. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!