Samochody marki Maybach to wyjątkowe pojazdy, którymi podróżują zarówno koronowane głowy, jak i najbogatsi ludzie świata. Luksusowe auta te są dostępne tylko dla nielicznych, którym nie brakuje środków, by wydać nawet kilka milionów złotych na ich posiadanie. Ale co sprawia, że są one tak niezwykle cenne? Odkryj, które modele zdobyły największą popularność i jak zaczęła się historia marki Maybach. Niektóre fakty z pewnością Cię zaskoczą.

Auta Mercedes-Maybach zaliczają się do kategorii Top-End Luxury (luksus z najwyższej półki). Niemiecka marka, której właścicielem jest koncern-Benz Group, odniosła ostatnio spory sukces. W 2022 r. zanotowała rekord sprzedaży, dostarczając do klientów na całym świecie 21 600 samochodów (o 37 proc. więcej niż w poprzednim roku). Najlepsze wyniki zarejestrowała na rynku azjatyckim (w Japonii, Chinach i Korei Południowej) oraz na Bliskim Wschodzie. Kiedy przedstawiciele Mercedesa prezentowali swoją strategię w 2022 r., przyznali, że chcą skoncentrować się właśnie na pojazdach luksusowych. Co ciekawe, stawiają także na elektryfikację floty: w 2023 r. ma pojawił się pierwszy elektryczny Maybach. Nie zawsze tak jednak było, a jeszcze w 2011 r. niemiecki koncern informował o likwidacji Maybacha.Historia marki produkującej jedne z najdroższych aut świata była burzliwa oraz nie brakuje w niej dynamicznych zwrotów akcji.

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

Maybach Motorenbau – pierwszy etap w historii marki

Twórcą marki był jeden z pionierów motoryzacji, niemiecki konstruktor August Wilhelm Maybach. Przyszły producent samochodów został osierocony w wieku kilku lat i wychowywał się w zakładzie opiekuńczym prowadzonym przez ewangelickiego teologa. Tam też odkryto jego techniczny talent i umożliwiono dalszy rozwój.

Maybach i Daimler pracowali razem m.in. w biurze konstrukcyjnym i fabryce silników gazowych. Kiedy w 1882 r. Daimler założył własne przedsiębiorstwo, od razu postanowił zatrudnić w nim Maybacha. Celem działania firmy było opracowanie małego silnika benzynowego o dużej mocy, który miałby służyć do przemieszczania się na lądzie, wodzie i w powietrzu. Marzenie udało się zrealizować, a razem z jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem spalinowym powstały m.in. jeden z pierwszych motocykli, automobil i motorówka.

Współpraca z Daimlerem zaowocowała wieloma wynalazkami (m.in. chłodnicą rurkową i czterocylindrowym silnikiem do statku powietrznego). Maybach pracował też przy projekcie pierwszego, nowoczesnego samochodu: Mercedesa 35 KM. Po śmierci Daimlera w 1900 r. stracił jednak poparcie w firmie. Odszedł z niej w 1909 r. i założył wspólnie z Grafem von Zeppelinem spółkę Luftfharzeug-Motorenbau.

Przedsiębiorstwem zarządzał syn Wilhelma: Karl Maybach. Początkowo zajmowało się ono produkcją silników do sterowców Zeppelin. Produkcja lotnicza została jednak zakazana w Niemczech po I Wojnie Światowej (na mocy Traktatu Wersalskiego). Dlatego Maybach postanowił wytwarzać własne samochody i przemianował firmę na Maybach-Motorenbau. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Gottlieba Daimlera i początkach Mercedesa? Przeczytaj artykuł na blogu Inter Cars: Marka Mercedes-Benz – historia i modele.

Maybach W1 i W3

W 1919 r. powstał pierwszy samochód:Maybach W1. Pojazd cechował się nowoczesną sylwetką i napędem na tylne koła, a pod jego maską pracował nowy, sześciocylindrowy silnik o mocy 46 KM. W tym samym roku firma nawiązała współpracę z przedsiębiorstwem Daimlera.

Po debiucie marki, przyszła pora na dynamiczny rozwój. Już w 1921 r. zaprezentowano kolejny pojazd. Tym razem był to samochód z prawdziwego zdarzenia z silnikiem o zapłonie iskrowym o pojemności 5.7 l oraz mocy 70 KM. Maybach W3 ważył ponad 2 tony i mógł rozpędzić się do 100 km/h. Produkcja auta zakończyła się w 1928 r.: w tym czasie na drogi wyjechało 305 sztuk W3.

Kolejne auta z serii W, które wyprodukował Maybach to W5 (napędzany 7-litrową jednostką o mocy 120 KM) i W6 (z 7-litrowym silnikiem generującym 130 KM mocy). Ostatni z nich powstał w 1931 r., już po śmierci Wilhelma Maybacha, który zmarł w 1929 r. Jego dzieło kontynuował syn, Karl Maybach.

Maybach DS7 i DS8

Równocześnie z serią W pod koniec lat 20., Maybach pracował nad innymi modelami aut: Zeppelinami (nazwa nawiązywała do początków firmy). Najsłynniejsze samochody z tej serii, które wyjechały na ulice przed II Wojną Światową to:

  • DS7 – bazował na silniku V12 o pojemności 7 l oraz mocy 150 KM,
  • DS8 – z 8-litrową jednostką V12, generującą moc 200 KM.

To właśnie DS8 jest uważany za najbardziej luksusowy pojazd w przedwojennej historii Maybacha. Był też jednym z najmocniejszych pojazdów tamtych czasów i mógł rozpędzić się aż do 170 km/h. Zeppeliny cechowały się również imponującą wagą (prawie 3 tony), a do ich prowadzenia były potrzebne specjalne uprawnienia. Limuzyny, podobnie jak Maybach W3, zapisały się na stałe w historii motoryzacji, a DS8 był najdroższym autem w Niemczech.

Maybach i II Wojna Światowa

Przed wybuchem II Wojny Światowej Maybach wyprodukował jeszcze inne modele aut. Warto wspomnieć choćby o samochodach niższej klasy: SW35, SW38 i SW42, które opracowano w latach 1934-1938. SW 38 okazał się jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów w przedwojennej historii Maybacha. Luksusowa limuzyna z 3,8-litrowym silnikiem o mocy 140 KM zanotowała wynik w liczbie 520 wyprodukowanych egzemplarzy.

W trakcie II Wojny Światowej niemal wszystkie fabryki wykonywały działalność na rzecz armii niemieckiej. Maybach zajmował się produkcją silników, które trafiały do ciężarówek, łodzi oraz czołgów (znalazły się w m.in. słynnym Tygrysie). Po zakończeniu wojny firma zaprzestała działalności na kilkadziesiąt następnych lat.

Maybach w rękach koncernu Daimler-Benz

Nowy właściciel nie wznowił działalności i milczał przez ponad 30 lat. Przełom nastąpił dopiero w 1997 r. podczas targów motoryzacyjnych w Tokio. Daimler-Benz przedstawił wówczas prototyp limuzyny pod nazwą Mercedes-Benz Maybach Concept (auto miało być konkurencją dla Bentleya).

Reaktywacja firmy stała się faktem po kolejnych 3 latach, kiedy na Manhattanie odbyła się prezentacja pierwszego, seryjnego modelu od czasu wybuchu II Wojny Światowej: Maybacha 57. Legenda ożyła na nowo, a ociekające luksusem auta stały się łakomym kąskiem dla najbogatszych.

Maybach 57

Maybach 57 miał długość 5,7 metra (stąd jego nazwa). Był przeznaczony dla zamożnych osób, które chcą samodzielnie prowadzić swoje auto. Pod jego maską znalazła się jednostka V12 o pojemności 5,5 litra i mocy 550 KM. W sportowej wersji 57S (Special) zdecydowano się natomiast  na 6-litrowy silnik V12 (konstrukcji AMG) o mocy 630 KM. Auto ważyło ponad 3 tony, a lekki prowadzenie zawdzięczało pneumatycznemu zawieszeniu. Najbardziej ekskluzywna wersja modelu to Maybach 57 Zeppelin z 2009 roku.

Wnętrze samochodu obfitowało w. ręcznie wykonane drewniane elementy, dźwiękoszczelne szyby, rozkładany stolik, skórzaną tapicerkę, chłodzony barek oraz duże ekrany. Jak zapowiadali producenci, możliwe było dowolne modyfikowanie. Model był dostępny w sprzedaży w Polsce i przez cały ten czas pozostawał najdroższym nowym autem w kraju. Cena przekraczała wtedy 1 mln złotych. Obecnie, używane modele są warte co najmniej kilkaset tysięcy złotych (w zależności od rocznika, wersji i wyposażenia).

Maybach 62

O ile model został stworzony z myślą o samodzielnym  prowadzeniu, tak 62 powstał dla osób korzystających z usług szofera. Maybacha 62 zaprezentowano w tym samym czasie, a także oferował identyczne wyposażenie i wersje silnikowe. Podstawową różnicą była tu długość wynosząca niemal 6,2 m.

Na jaką kwotę został wyceniony większy Maybach? Cena zaczynała się od ok. 393 tysięcy Euro. Auto, podobnie jak 57, było dostępne w sportowej wersji S oraz jeszcze bardziej luksusowej: Zeppelin. W 2007 roku powstał też bazujący na tym modelu Maybach Landaulet, który nawiązywał do przedwojennych limuzyn. Samochód wyposażono w otwierany dach w części pasażerskiej, przedział kierowcy oddzielono przeszkloną ścianą, a do komunikacji służył intercom. Pod maską pracował natomiast V12 biturbo o mocy 612 KM.

Maybach Exelero

W 2005 roku marka nawiązała współpracę z firmą oponiarską Fulda, która potrzebowała samochodu do testów nad nowymi, ekstremalnymi oponami (Ultra High Performance Fulda Carat Exelera). Maybach podjął się zadania wyprodukowania auta, które osiągnie prędkość 350 km/h. Efektem pracy był model Exelero, który podczas pierwszych prób rozpędził się do 351,45 km/h.

Exelero wyposażono w silnik V12 z dwiema turbosprężarkami o mocy 700 KM. Jego pojemność wynosiła 5,9 l. Ze względu na to, że auto powstało wyłącznie na potrzeby testów, z taśmy produkcyjnej zjechał tylko jeden egzemplarz. Co ważne, został on jednak dopuszczony do normalnego ruchu. Jego właścicielem w 2011 r. został raper Birdman, który zapłacił za samochód ponad 8 mln USD.

Mercedes-Maybach – nowy etap i kolejne problemy

Dlatego w 2011 r. Daimler poinformował o likwidacji marki Maybach, motywując swoje działania niewielką popularnością takich aut. Rok później zakończono produkcję modeli 57 i 62. Plotki o ponownej reaktywacji Maybacha pojawiły się niemal od razu po ogłoszeniu zamknięcia marki. Już w 2014 r. Daimler potwierdził rozpoczęcie nowego etapu: od tej pory Maybach miał przestać być samodzielną filą, ale stać się ekskluzywną submarką Mercedesa. Auta miały wyróżniać się luksusowym wyposażeniem, skierowanym do najbogatszych ludzi świata.

Mercedes-Maybach S

W 2015 r. podczas targów w Genewie zadebiutował Mercedes-Maybach S 600. Samochód bazował na klasie S, odróżniając się od niej  przede wszystkim większą przestrzenią, wykończeniem wnętrza oraz licznymi udogodnieniami.

Ile kosztuje Maybach w klasie S? Kwoty po debiucie zaczynały się od ponad 180 tys.. Mercedes-Maybach klasy dostępny w kilku wersjach silnikowych, m.in. S 400 i S 500. W 2016 pojawił się też kabriolet, który wyprodukowano w liczbie 300 egzemplarzy. Pod jego maską pracował silnik V12 biturbo o mocy 630 KM i pojemności 6 l.

mercedes maybach s

W 2020 r. na scenę wkroczyła druga generacja Maybacha S. W gamie silnikowej znalazły się m.in. odmiana S 580 (V8 biturbo o pojemności 4 l i mocy 503 KM oraz 20 KM z łagodnej hybrydy) i S 650 (V12 biturbo o pojemności 6 l i mocy 612 KM). W wyposażeniu nie mogło oczywiście zabraknąć ekskluzywnych detali, takich jak funkcja masażu łydek, pakiet szoferski i elektrycznie sterowane tylne drzwi. Dostępna jest też wersja z hybrydowym napędem typu plug-in. 

Mercedes-Maybach GLS

W listopadzie 2019 roku swoją premierę miał pierwszy SUV marki: Mercedes-Maybach GLS. Model oparto o drugą generację Mercedesa GLS. Luksusowe auto było od niego dłuższe, a także różniło się wyposażeniem i rozwiązaniami technologicznymi. Jednostka napędowa, którą wykorzystano to 4-litrowe V8 o mocy 558 KM.

Najważniejsze elementy designu nadwozia nowego SUV-a to większa, chromowana osłona chłodnicy, przesuwany panoramiczny dach oraz elektryczny podest ułatwiający wsiadanie pasażerom podróżującym z tyłu. Nie mogło też zabraknąć charakterystycznego, dwukolorowego malowania. 

Luksusowe wyposażenie to z kolei m.in. podparcie dla nóg i schowek na kieliszki do szampana. Auto jest dostępne w wersji 5-miejscowej lub z czterema, pojedynczymi fotelami. O dodatkową wygodę dbają różnorodne pakiety, np. E-Active Body Control oraz Air-Balance. W 2023 roku zaprezentowano jego zelektryfikowaną wersję: EQS SUV ma moc do 484 kW/KM i zasięg do 600 km.

mercedes maybach

Jaką przyszłość ma przed sobą Maybach? Pora na elektryfikację floty

Wiele wskazuje na to, że burzliwa przeszłość Maybacha znalazła swoje szczęśliwe zakończenie. Nie jest to jednak koniec wyzwań. Polityka klimatyczna Unii Europejskiej skupia się wokół zredukowania emisji dwutlenku węgla emitowanego przez samochody. W 2023 roku Rada UE przegłosowała zakaz sprzedaży nowych aut z silnikiem spalinowym po 2035 r. Jaki może mieć to wpływ na Maybacha?

Marka nie produkuje aut wyłącznie na rynek europejski. Działa też m.in.  w Azji i USA, gdzie, póki co nie wprowadzono podobnych regulacji i nie wiadomo to nastąpi. Koncern zapowiedział już, że będzie konstruował auta z silnikami spalinowymi tak długo, jak to będzie możliwe. Co nie znaczy wcale, że nie dostosowuje się do wymogów obecnych czasów. Jest w końcu hybrydowy Mercedes-Maybach S, który był pierwszy, poważnym krokiem w przyszłość. Jest też w pełni elektryczny SUV, Mercedes-Maybach GLS. Trudno powiedzieć, czy producenci zdecydują się na kolejne, elektryczne modele. Trzeba pamiętać, że te luksusowe auta trafiają do niewielkiej grupy odbiorców, których interesuje ekskluzywność i wysokie osiągi – uważa ekspert Inter Cars.

Nie tylko Maybach: w Inter Cars zadbasz o każde auto

Biorąc pod uwagę, ile kosztuje Maybach, jest dość oczywiste, że w rzeczywistości niewiele osób może sobie pozwolić na tak luksusowy samochód. Ekskluzywnie wykończone wnętrze, unikalny design, liczne udogodnienia oraz niewyobrażalny komfort jazdy są bardzo kuszącą, ale często nieosiągalną perspektywą. Nawet jeśli Twój samochód nie przypomina Maybacha, możesz jednak sprawić, że będzie prezentować się znacznie efektownej. Co możesz zrobić? Zainteresuj się tuningiem i popraw wygląd, osiągi oraz radość z prowadzenia auta. Zajrzyj w tym celu do sklepu Inter Cars, gdzie znajdziesz cały dział tuningu, a także potrzebne narzędzia i akcesoria. Zmień felgi, oświetlenie, a nawet elementy układu zawieszenia lub hamulcowego. Możesz też odmienić charakter auta, stylizując go odpowiednią folią. Przekonaj się o tym już teraz i sprawdź rekomendacje ekspertów.

Mercedes-Maybach od lat rozbudza marzenia fanów motoryzacji

Historia Maybacha nie jest prosta. Superluksusowe auta mają jednak swoich nabywców, którzy są w stanie zapłacić ogromne kwoty za ekskluzywne dodatki i komfort. W swoich garażach mają je m.in. były król Hiszpanii Juan Carlos, sułtan Omanu i cesarz Japonii. Maybach konkuruje z takimi markami jak Bentley i Rolls-Royce, co dowodzi jego pozycji w świecie motoryzacji. Błyskotliwa kariera Wilhelma Maybacha pod okiem Gottlieba Daimlera doprowadziła do tego, że jego nazwisko już zawsze będzie kojarzyć się z luksusem i ogromnymi pieniędzmi.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Cena zależy od wersji i konfiguracji danego modelu. Nowy Mercedes-Maybach S jest dostępny od kwoty ok. 920 tys. zł. Mercedes-Maybach GLS 600 kosztuje od ok. 855 tys. zł. Auta konfigurowane indywidualnie mogą osiągać zawrotne ceny, sięgające kilku milionów złotych.

Pierwszy samochód Maybacha powstał w 1919 roku i nosił nazwę W1. Auto napędzał sześciocylindrowy silnik o mocy 46 KM, a napęd był przekazywany na tylną oś. Wyprodukowano tylko jeden, testowy egzemplarz pojazdu, a jego miejsce zajął wkrótce pierwszy model seryjny: W3.

Maybach jest obecnie luksusową submarką Mercedesa i należy do koncernu Benz Group. Wcześniej, Maybach funkcjonował jako niezależna marka, ale produkcja została zakończona w 2013 roku ze względu na niską sprzedaż.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!