Diesel na gaz (ang. liquefied petroleum gas) to rozwiązanie, które może zainteresować wielu kierowców. Niektóre marki motoryzacyjne wychodzą naprzeciw potrzebom swoich klientów i wprowadziły do swojej oferty samochody, które mają fabrycznie zamontowaną instalację gazową, nie dotyczy to jednak aut osobowych. Kierowcy, którzy mają starsze auta, mogą udać się do firm zewnętrznych, które zajmują się montażem instalacji gazowych i na własny koszt wprowadzić modyfikację. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.: 

opony

Jak działa silnik wysokoprężny? 

Zanim zaczniemy się zagłębiać w szczegóły dotyczące diesla z instalacją gazową, warto wiedzieć, jak pracuje silnik wysokoprężny. Tego rodzaju jednostka napędowa w odróżnieniu od benzynowej działa na zasadzie zapłonu samoczynnego. Co to oznacza? Chodzi o to, że w komorze spalania nie jest potrzebna iskra, która doprowadza do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. 

Powietrze w silniku wysokoprężnym trafia w pierwszej kolejności do cylindra. W tym miejscu jest ono sprężane do wysokiego ciśnienia. Powoduje to duży wzrost temperatury. Następnie przez wtryskiwacz podawana jest niewielka porcja oleju napędowego. Substancja ta w kontakcie z gorącym powietrzem się zapala. Dochodzi więc do kontrolowanego autozapłonu.

W silniku wysokoprężnym do tworzenia oraz spalania mieszanki potrzebne są wyłącznie powietrze i paliwo. Tak jak wspomnieliśmy, w motorze benzynowym konieczna jest jeszcze iskra. W związku z tym można bez problemu zastąpić benzynę gazem. Oba paliwa spalają się pod wpływem iskry. Inaczej sprawa wygląda w przypadku jednostek z zapłonem samoczynnym (w dieslach). W silniku wysokoprężnym nie możesz podać do komory LPG zamiast oleju napędowego. Doszłoby wówczas do niekontrolowanego zapłonu mieszanki. O takiej sytuacji nie może być nawet mowy. Jak więc działa diesel z gazem LPG? 

Interesujesz się dieslami? Koniecznie dowiedz się, czym są silniki CRDI! Więcej o nich przeczytasz w naszym artykule!

Diesel na gaz – jak zbudowany jest układ zasilania?

Połączenie gazu z jednostką napędową benzynową to stały obraz na polskich drogach. Z kolei diesel z LPG to rozwiązanie, które wciąż wzbudza nieufność wśród kierowców. A jest to nieuzasadnione. Wiesz już, że nie można całkowicie zastąpić oleju napędowego gazem. W związku z tym wszelkie modyfikacje polegają na przekształceniu silnika pojazdu w motor 2-paliwowy. Dzięki temu do komory spalania dociera mniejsza dawka oleju napędowego, a całość uzupełniana jest gazem LPG. 

diesel na gaz

Teoretycznie istnieje możliwość, by diesel pracował wyłącznie na zasilaniu LPG, jednak nikt z tego rozwiązania nie korzysta. Jest to spowodowane koniecznością wprowadzenia znaczących zmian w konstrukcji silnika. Oznaczałoby to nie tylko wiele godzin pracy nad modyfikacją jednostki napędowej, ale również zbyt wysokie koszty. W ostatecznym rozrachunku taka inwestycja byłabynieopłacalna.

W związku z tym diesel na gaz zazwyczaj występuje w 2 konfiguracjach konstrukcyjnych. Jednak w obu przypadkach głównym celem modyfikacji jest dołożenie w komorze spalania dodatkowego układu zasilania. W jego skład wchodzą reduktor, wtryskiwacze, czujniki, sterownik, przewody i oczywiście zbiornik na gaz. Poszczególne części znane są z instalacji LPG, które montuje się w silnikach benzynowych. 

Pierwszym sposobem modyfikacji jest wzbogacanie. O co chodzi? W tym przypadku powietrze, które dociera do komory spalania w silniku wysokoprężnym, wzbogacane jest porcją gazu. Ta metoda modyfikacji pozwala zaoszczędzić sporą ilość oleju napędowego. Według niektórych badań jest to redukcja nawet na poziomie 35 proc. Jak to przekłada się na całość kosztów jazdy? Wzbogacenie o dotrysk gazu powinno generować oszczędność w granicach 10 proc. kosztów paliwa. Kiedyś diesel z instalacją LPG, to było najbardziej opłacalne rozwiązanie. 

diesel na gaz

Jakie są inne opcje? Drugim rozwiązaniem na diesel z LPG jest tzw. inicjowanie. Jest to bardziej skomplikowana modyfikacja. Polega ona na wstrzykiwaniu minimalnej ilości oleju napędowego do cylindra, a następnie przekazanie jej pracy na LPG. W praktyce wtrysk paliwa uruchamia zapłon silnika dopiero w całym zakresie jego obrotów. Reszta energii potrzebnej do działania napędu pochodzi z dostarczanego gazu. Metoda inicjowania jest podobna do stosowanej przy silnikach benzynowych, ale wymaga poważniejszych modyfikacji całego układu paliwowego pojazdu, w tym przeprogramowania komputera pokładowego i zainstalowania tzw. ogranicznika wtrysku paliwa. To jednak nie wszystko. 

Jak podkreślają eksperci, ta przeróbka jednostki napędowej (tzw. inicjowanie) wymaga odpowiedniej kalibracji silnika, co w wielu przypadkach oznacza testowanie na hamowni. Część kierowców narzeka na to, że diesel nie reaguje na gaz. Większość problemów z „gazo-diesli” wynika właśnie z błędnej regulacji. Proces ten zależy od wielu czynników, m.in. czy podczas testów był przewożony ładunek. Więc jeśli w Twoim aucie diesel nie reaguje na gaz, wówczas należy udać się do mechanika w celu ponownej regulacji układu.

Co powinieneś wiedzieć o LPG? Sprawdź najważniejsze informacje i analizę potencjalnych oszczędności!

diesel

Diesel na gaz – zalety rozwiązania

Czy warto zdecydować się na diesel z instalacją LPG? Kiedy spojrzysz na ceny poszczególnych paliw na stacji, to od razu rzuca się w oczy, że gaz jest wiele tańszy od benzyny czy oleju napędowego. W związku z tym u wielu kierowców pojawia się pomysł, by zamontować samochodzie instalację LPG. Czy diesel i gaz to dobre połączenie? Jakie zalety ma to rozwiązanie? 

Brak konieczności modyfikacji silnika

Jest to prawdopodobnie jedna z najważniejszych zalet instalacji gazowej w połączeniu z silnikiem wysokoprężnym. W związku z tym, że nie trzeba przeprowadzać drogich i czasochłonnych modyfikacji jednostki napędowej, cały system jest niezwykle uniwersalny. Możesz go stosować w praktycznie każdym silniku wysokoprężnym, również tym nowszym. Całość pracy ogranicza się do zamontowania reduktora, który można znaleźć w instalacjach IV generacji do motorów benzynowych. 

Wzrost mocy i żywotności jednostki

Połączenie oleju napędowego oraz gazu zwiększa moc, a także moment obrotowy silnika. Jest to efekt uboczny całej operacji. Niektóre badania wskazują, że dodanie LPG przy jednocześnie mniejszym zużyciu oleju napędowego, może doprowadzić do wzrostu mocy nawet o 25 proc. Decydując się na montaż instalacji gazowej, warto w warsztacie samochodowym ustalić, czy chcesz zostawić, czy jednak ograniczyć moc auta. 

Wyższa trwałość filtrów DPF i SCR

Jest to kolejny efekt uboczny operacji. Jak to możliwe? Olej napędowy lepiej dopala się w cylindrze silnika. W związku z tym mniej niespalonego paliwa trafia do układu wydechowego, a tym samym filtry DPF i SCR nie są aż tak obciążone. W ten sposób jednostka napędowa emituje ograniczoną ilość  szkodliwych związków, m.in. cząstek stałych oraz tlenków azotu.

Kiedy nie opłaca się przerabiać diesel na gaz? 

Diesel na gaz ma kilka zalet, jednak należy również wskazać wady takiego rozwiązania. Obecnie wykorzystywane metody zasilania tym paliwem, które są stosowane w silnikach wysokoprężnych, wymagają skorzystania z 2 źródeł zasilania, czyli gazu oraz oleju napędowego. W związku z tym zasadne jest pytanie, co jest lepszym wyborem  benzyna z LPG czy diesel? 

Koszt przeróbek silnika benzynowego zwraca się stosunkowo szybko. W związku z tym, chociaż dołożenie układu zasilania gazem do jednostki wysokoprężnej jest możliwe, w praktycznie każdym przypadku warto dobrze przemyśleć tę inwestycję. 

Co składa się na cenę instalacji LPG? Niezbędne informacje znajdziesz w naszym artykule!

Koszy montażu instalacji LPG w samochodzie osobowym, jak i dostawczym to zazwyczaj wydatek rzędu 4-5 tys. złotych. Czasami może to być nawet 10 tys. zł. Ceny te zależą od samego warsztatu, zakresu prac czy jakości poszczególnych części m.in. wielkości zbiornika. Niemniej jednak koszt jest naprawdę spory. Jeśli często jeździsz po mieście lub po prostu pokonujesz niewielkie dystanse, to inwestycja ta raczej nie ma sensu. 

Benzyna czy diesel z LPG? To pytanie jest niezwykle popularne. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Pamiętaj jednak o tym, że instalacja LPG w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym ma rację bytu wyłącznie wtedy, gdy zużywasz duże ilości paliwa lub kilka razy w tygodniu pokonujesz dłuższy dystans. W związku z tym zazwyczaj poleca się wykonanie tej modyfikacji w samochodach użytkowych, czyli np. w busach, autobusach czy ciężarówkach. Wówczas zwrot kosztów montażu instalacji LPG następuje przy przebiegu ok. 100 tys. km rocznie – tłumaczy ekspert Inter Cars.

W przypadku wyboru części do samochodu pierwszym i najważniejszym kryterium powinna być jakość. Najwyższej klasy produkty dają poczucie bezpieczeństwa na drodze. Szukasz części do instalacji LPG do swojego samochodu? Nie mogłeś trafić lepiej! W ofercie Inter Cars znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz. Dostępne są m.in. elektrozawory, filtry LPG, reduktory, zbiorniki czy przewody i okablowanie. Możesz również kupić różne akcesoria do instalacji – np. spray do wykrywania nieszczelności, czy pokrowiec na koło zapasowe. Sprawdź naszą pełną ofertę i wybierz dla siebie odpowiednie elementy!

bagażnik

W dzisiejszych czasach kierowcy mogą wybierać spośród wielu rodzajów paliwa. LPG w samochodzie to temat nadal kontrowersyjny. Część właścicieli pojazdów sądzi, że to paliwo „gorszego sortu”, z kolei dla innych to tani sposób na jazdę z nawet dużym silnikiem. Gaz to nie tylko rozwiązanie dla aut z jednostkami benzynowymi. Można go również z powodzeniem wykorzystać w silnikach wysokoprężnych. Warto jednak dobrze przemyśleć tę inwestycję, ponieważ jest to spory wydatek. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Założenie instalacji gazowej w przypadku diesla to spora inwestycja. Wysokość ceny zależy od warsztatu, zakresu prac oraz części. Jednym z ważniejszych czynników jest wielkość zbiornika na gaz. Koszt instalacji gazowej w dieslu startuje od 4 do 5 tys. złotych. W niektórych przypadkach wartość ta może wynieść nawet 10 tys. zł.

Instalacje gazowe mogą być montowane w silnikach diesla i benzynowych. Jedną z ich korzyści będzie zwiększenie mocy silnika nawet do 25%. Jednocześnie przy zwiększeniu mocy zużyta zostanie mniejsza ilość oleju napędowego. Kolejną zaletą jest wyższa trwałość filtrów DPF i SCR.

Przejście na LPG nie jest dobrym pomysłem w momencie, w którym samochód wykorzystywany jest wyłącznie do jazdy w mieście czy na krótkich dystansach. Jest to spowodowane wysokimi kosztami instalacji. Zanim zdecydujesz się na założenie LPG, przelicz dokładnie wartość przebiegu, koszt samochodu oraz paliwa, a także cenę montażu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!