Autobahn to niemieckie autostrady, które w Polsce przez wielu kierowców są uznawane za drogi, które nie mają żadnych przepisów związanych z ograniczeniem prędkości. Czy jednak to na pewno prawda? Z tego tekstu dowiesz się o tym i innych kwestiach związanych z niemieckimi autostradami. Zapraszamy do lektury!

Autobahn

Na niemieckiej autostradzie można jechać tyle, ile „fabryka dała” – ciężko znaleźć kierowcę, który chociaż raz nie usłyszał takiego zdania od kogoś, komu zdarzyło się podróżować samochodem przez terytorium naszego najbliższego sąsiada. Z tego też powodu wielu prowadzących może mieć nieco zaburzony obraz popularnych dróg Autobahn. Co prawda przepisy poruszania się po takich autostradach różnią się od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce, ale na pewno nie panuje tam całkowite bezkrólewie.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Autobahn a ograniczenie prędkości

Zacznijmy od popularnej teorii jakoby niemieckie autostrady bez ograniczenia prędkości były czymś całkowicie normalnym u naszego zachodniego sąsiada. Tego typu opinia jest z założenia błędna, a co więcej, może być tragiczna w skutkach. Niemieckie autostrady mają ograniczenia prędkości i nie powinno Cię to w żaden sposób dziwić. Różnica pomiędzy niemiecką a polską drogą jest taka, że nakaz zmiany prędkości obowiązuje tylko w określonych miejscach (dojazd do większych lub mniejszych miast i dużych rozjazdów). W takich obszarach użytkownicy autostrady muszą poruszać się z prędkością od 80 do 130 km/h. 

Podróżując po Autobahn, obserwuj również pobocza w poszukiwaniu tymczasowych znaków drogowych związanych z warunkami pogodowymi. Mogą one wprowadzać dodatkowe limity związane z tempem poruszania się pojazdów mechanicznych – mówi ekspert Inter Cars. 

Podczas jazdy bardzo często można spotkać się ze specjalnymi tablicami, które wyświetlają aktualne ograniczenia prędkości związane z wypadkiem lub innymi utrudnieniami na drodze. Tego typu elementy możesz spotkać na odcinkach, na których normalnie nie obowiązują żadne ograniczenia. Dlatego właśnie powinieneś być czujny na wszelkiego rodzaju informacje drogowe.

Podsumowując – niemieckie autostrady bez ograniczeń to połowiczna prawda, w którą wiara może kosztować Cię wiele euro. Niemiecka drogówka, podobnie jak i polskie służby, kontroluje sytuację na drogach i w razie potrzeby nie ma żadnych oporów, by wręczyć mandat niefrasobliwemu kierowcy. Pamiętaj o tym, gdy zaplanujesz podróż po Autobahn. W innym wypadku możesz stać się kolejną ofiarą przeświadczenia, że niemieckie autostrady bez ograniczenia prędkości są rzeczywistością.

Ograniczenia na autobahnie

Niemieckie autostrady – z jaką prędkością się po nich poruszać?

Przejdźmy teraz do konkretnych prędkości. Zgodnie z niemieckim prawem po autostradach można poruszać się z określonymi prędkościami. Pojazd, który nie jest w stanie jechać szybciej niż 60 km/h ma całkowity zakaz poruszania się po Autobahn. W niektórych miejscach obowiązują również limity dla danych pasów. Dla przykładu gdzieniegdzie jazda po lewym pasie jest dozwolona do 110 km/h, a po środkowym 90 km/h. Ma to na celu uzyskanie możliwie najbezpieczniejszych warunków jazdy. Co prawda istnieją odcinki, gdzie niemieckie autostrady nie mają ograniczeń prędkości, ale wtedy rekomenduje się jazdę na poziomie 130 km/h. Musisz jednak wiedzieć, że jest to tylko rekomendacja, a nie zasada egzekwowana przez prawo.

Co jednak w przypadku, gdy na nielimitowanym odcinku dojdzie do zdarzenia drogowego, a biegli udowodnią, że poruszałeś się z prędkością znacznie przekraczającą 130 km/h? Nie złamałeś żadnego przepisu, ale mimo wszystko możesz zostać pociągnięty do częściowej odpowiedzialności za wypadek. W ten sposób niemiecki ustawodawca próbuje wymusić na kierowcach jazdę z rekomendowaną prędkością. 

Ciekawostką jest również fakt, że pomimo braku limitów wielu producentów trzyma się niepisanej zasady, która mówi, że 250 km/h to maksimum. Widać to po możliwościach pojazdów oraz limitowaniu najwyższej prędkości, jaką mogą osiągnąć właśnie na tym poziomie. To kolejny zabieg, aby uzyskać kontrolę nad sytuacją, jaka panuje na Autobahn.

Niemieckie autostrady – ograniczenia i zwyczaje

Skoro wiesz już, czy niemieckie autostrady bez ograniczeń prędkości to prawda, czas zająć się praktycznymi informacjami związanymi z podróżowaniem po drogach szybkiego ruchu. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad, dzięki którym Twoja jazda będzie łatwiejsza, a to, co dzieje się na drodze Cię nie zdziwi. Istnieje bowiem kilka różnic względem naszych autostrad.

Autobahn Niemcy – lewy pas służy tylko do wyprzedzania

Sytuacja, którą z pewnością znasz z jazdy po polskich autostradach – niektórzy kierowcy jak ognia unikają poruszania się po prawym pasie, traktując go jako wyłączony z jazdy. Pomimo tego, że na każdym kursie na prawo jazdy uczestnicy uczą się tego, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, wciąż na autostradach można spotkać kierowców, którzy usilnie trzymają się lewego pasa, utrudniając innym podróż. Niestety, ale nie inaczej jest na drogach za zachodnią granicą. 

Zasada na Autobahn jest prosta – lewy pas służy tylko do wyprzedzania. Jazda przez dłuższy czas po środkowym pasie jest dozwolona tylko w momencie wyprzedzania pojazdów znajdujących się przy prawej krawędzi jezdni. Gdy skończysz wykonywanie manewru, powinieneś wrócić na prawą stronę i właśnie tam kontynuować jazdę. Nieprzestrzeganie tej zasady jest obarczone ryzykiem otrzymania mandatu, który w Niemczech będzie nieporównywalnie wyższy ze względu na różnice walutowe.

Niemieckie autostrady – opłaty

Kwestia, która spodoba się z pewnością przyzwyczajonym do wysokich opłat kierowcom z Polski. Autostrady Autobahn co do zasady są darmowe dla uczestników ruchu poruszających się samochodami osobowymi. Co prawda przez opinię publiczną raz na jakiś czas przetacza się dyskusja na temat wprowadzenia, chociażby niewielkich opłat dla obcokrajowców, ale tego typu zmiany nie zostały jeszcze wdrożone. 

Jeśli więc chcesz podróżować samochodem przez Niemcy, to znak, że nie musisz martwić się winietami i innymi opłatami. Nie ma jednak pewności, czy taki stan rzeczy zostanie utrzymany i polscy kierowcy wciąż nie będą płacić, wjeżdżając niemieckie autostrady. Opłaty są bowiem coraz częściej poruszaną kwestią w przestrzeni medialnej. 

Niemieckie autostrady – ograniczenia wyprzedzania

Niemieckie autostrady różnią się od polskich nie tylko brakiem ograniczenia prędkości na niektórych odcinkach. Inną istotną różnicą jest absolutny zakaz wyprzedzania prawą stroną. Zasada ta może zostać pominięta tylko w sytuacji, gdy kierowcy mają do czynienia z niezwykle dużym ruchem oraz poruszaniem się w korku i po pasach wytyczonych do wielopasmowego zjazdu. Za niezastosowanie się do przepisu zabraniającego wyprzedzania prawym pasem grozi mandat karny w obowiązującej w Niemczech walucie, czyli euro. 

Prędkość na autobahnie

Autobahn Niemcy – na autostradzie musisz mieć paliwo

Może to brzmieć nieco dziwnie, ale w praktyce tak właśnie jest. Na niemieckich autostradach nie można się zatrzymywać, chyba że dojdzie do awarii uniemożliwiającej jazdę. W przypadku, gdy Twój samochód zatrzyma się ze względu na brak paliwa w baku, nie zostanie to potraktowane jako awaria. W końcu mogłeś zapobiec tego typu sytuacji i wcześniej pojechać na stację benzynową. Taki wymuszony postój grozi karą w wysokości 35 lub 70 euro w zależności od interpretacji służb drogowych. 

Korzystaj z pasów rozbiegowych

Autobahn to droga, na której znajdziesz pas rozbiegowy na tyle długi, aby można było rozpędzić się na nim do prędkości czysto autostradowej. Jest to więc zupełnie coś innego niż w Polsce. Z pasa rozbiegowego korzysta się od początku do końca. Podczas jazdy po tym elemencie drogi pamiętaj, że samochody poruszające po prawym pasie mają pierwszeństwo bez względu, czy jadą się wolniej, czy szybciej od Ciebie. 

Jazda „na zderzaku” jest niedopuszczalna

Jeśli zdarzyło Ci się już jechać po niemieckich drogach, z pewnością zauważyłeś, że rzadko kiedy można spotkać się z popularną w Polsce jazdą „na zderzaku”. Kierowcy ciężarówek utrzymują od innych pojazdów określony dystans, który jest sprawdzany wyrywkowo przez niemiecką policję. Zasada mówi, że należy zachować odległość od pojazdu z przodu wynoszący połowę prędkości, z jaką się poruszamy. W przypadku gdy jedziesz 200 km/h, musisz być oddalony od auta przed sobą o 100 m a przy 100 km/h – 50 m. 

Co ciekawe, utrzymywanie bezpiecznej odległości od innych samochodów jest na niemieckich autostradach tak rozpowszechnione, że nawet luksusowe auta trzymają dystans od tańszych pojazdów, poruszających się nieco wolniej. Kultura jazdy na drogach typu Autobahn znacznie różni się od tego, co znamy z polskich jezdni. 

Czytaj także: Polskie autostrady – co warto o nich wiedzieć? 

Autobahn nocą

Szykujesz się do dłuższej jazdy? Odwiedź Inter Cars!

Podróż niemiecką autostradą to nieco odmienne doświadczenie, dlatego warto się do niego odpowiednio przygotować. Najważniejsze, co powinieneś zrobić przed dłuższą jazdą samochodem, jest przygotowanie go od strony technicznej. Wykonaj więc odpowiednie przeglądy oraz zaopatrz się z niezbędne części zamienne, które pozwolą Ci doprowadzić auto do idealnego stanu. Nie zapomnij też o elementach bezpieczeństwa, takich jak gaśnica, trójkąt, czy zapasowe koło. Dobrym pomysłem jest również zwrócenie uwagi na akcesoria ułatwiające jazdę – nawigacja, CB radio itp. 

Wszystko, czego możesz potrzebować, znajdziesz w naszym sklepie internetowym Inter Cars. Współpracujemy tylko z zaufanymi dostawcami, dlatego jesteśmy w stanie zaoferować Ci wyjątkowe produkty przystosowane do jazdy nawet na drogach bez limitu prędkości, gdzie potrzebna jest niezawodność w kontekście aspektów czysto technicznych.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniego towaru, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Wystarczy im zaledwie krótka rozmowa, by mogli wesprzeć Cię w przygotowaniach do dłuższej podróży obejmującej jazdę po niemieckich autostradach.

Niemieckie autostrady – ograniczenia jednak istnieją

Jak widzisz, niemieckie autostrady bez ograniczeń prędkości to tylko część prawdy. Warto pamiętać, że na niektórych odcinkach możesz spotkać się z miejscowymi ograniczeniami związanymi przede wszystkim z warunkami pogodowymi oraz sytuacją na drodze. Oprócz tego warto też mieć świadomość, że niemieckie autostrady różnią się w niektórych kwestiach od polskich odpowiedników. Przykładami niech będzie całkowity zakaz wyprzedzania prawą stroną oraz brak konieczności wykupowania jakichkolwiek winiet. Dla kierowców z Polski szczególnie brak opłat jest czymś pozytywnym. Miej jednak na uwadze, że łamanie przepisów za zachodnią granicą jest karane mandatami w obowiązującej w Niemczech walucie, co dla kierowcy zarabiającego w złotówkach może stanowić duży wydatek. 

Jeśli przygotowujesz się do dłuższej podróży, koniecznie przygotuj swój pojazd, aby mógł przetrwać wytężoną jazdę po niemieckich autostradach. Z tego względu zaopatrz się już dzisiaj w niezbędne części zamienne oraz akcesoria, które pozwolą na pokonanie całej trasy w bezpieczny oraz komfortowy sposób. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Kategorycznie nie. Na niemieckich autostradach obowiązuje całkowity zakaz wyprzedzania prawym pasem. Za nieprzestrzeganie tej zasady grozi wysoka kara finansowa w walucie obowiązującej w Niemczech, czyli w euro.

Poruszanie się po niemieckich autostradach jest darmowe dla wszystkich kierowców. Oznacza to, że bez względu na narodowość nie zapłacisz za przejazd. 

Zależy gdzie – co do zasady Autobahn jest pozbawiony limitów, ale w sytuacji, gdy wymagają tego warunki pogodowe lub wydarzyło się na drodze coś, co utrudnia ruch, możliwe jest spotkanie się z ograniczeniem. Ściągnąć nogę z gazu należy też w okolicach dużych oraz mniejszych miast.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!