Niestabilne warunki na rynku ropy naftowej oraz związane z nimi wzrosty cen benzyny i oleju napędowego sprawiły, że kierowcy rozpoczęli szukać alternatywnych rozwiązań paliwowych. Wielu z nich zdecydowało się na montaż instalacji LPG w samochodzie. Jednak zaledwie garstka właścicieli pojazdów wie, że jest jeszcze jedno rozwiązanie. Chodzi o sprężony gaz ziemny, w skrócie CNG. Dlaczego warto rozważyć to paliwo alternatywne? Czy w Polsce auto zasilane CNG ma rację bytu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule!

Wiele pojazdów użytkowych jest zasilanych CNG. Są to samochody o różnej wielkości, od sedanów po ciężkie pojazdy transportowe, takie jak np. autobusy. Obecnie rząd naszego kraju chce zachęcić kierowców do korzystania z aut napędzanych gazem ziemnym. W związku z tym właściciele takich pojazdów mogą korzystać z przywilejów wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

CNG – co to?

W kontekście paliw alternatywnych często pojawia się termin CNG. Co to takiego? CNG, czyli Compressed Natural Gas, to nic innego jak sprężony i oczyszczony z wody gaz ziemny, którego głównym składnikiem jest metan. 

Na jakiej zasadzie działa to alternatywne paliwo? Sprężony gaz ziemny miesza się w komorze silnika z powietrzem, a następnie zapala od iskry. Później wszystko przebiega dokładnie tak, jak w klasycznej spalinowej jednostce napędowej. Pojazdy zasilane tą energią mogą wykorzystywać CNG w formie cieczy lub gazu. Co ciekawe, taki sprężony gaz przechowywany jest pod ciśnieniem 200-250 atmosfer w metalowych zbiornikach, które są wzmacniane włóknem szklanym.

Co to jest CNG? Wady i zalety

CNG w Polsce – jak to się zaczęło?

Gaz ziemny w motoryzacji pojawił się już w latach 30. XX wieku. Był on wykorzystywany przede wszystkim jako paliwo na terenach Rosji oraz we Włoszech. W Polsce paliwo to pojawiło się dopiero po II wojnie światowej. 

W latach 50. na terenie naszego kraju wybudowano kilka stacji, które zajmowały się właśnie sprężaniem gazu ziemnego do napędu pojazdów. Były one zlokalizowane w południowej Polsce m.in. w Rzeszowie, Tarnowie czy Krośnie. 

Niestety w kolejnych dwóch dziesięcioleciach CNG praktycznie zniknęło z Polski. Było to spowodowane niemal zerowym dostępem do nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które ułatwiałyby pracę z tym materiałem. Brakowało również odpowiednich zbiorników do magazynowania gazu ziemnego. Dopiero lata 80. przyniosły zmianę w tej kwestii. Tematem CNG zajął się Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie, a efektem ich działań było rozpoczęcie pracy pierwszej stacji tankowania CNG w Polsce.

Instalacja CNG – z czego się składa?

Aby samochód mógł korzystać ze sprężonego gazu ziemnego, potrzebna jest oczywiście odpowiednia instalacja CNG. Z jakich elementów jest ona złożona? Pierwszą i najważniejszą częścią zestawu jest oczywiście zbiornik. Sprężony gaz ziemny musi być magazynowany w odpowiednich warunkach. Jak już wiesz, ciśnienie tego gazu jest bardzo wysokie, w związku z tym zbiorniki w tego typu instalacjach są specjalnie izolowane cieplnie. Elementy te są zazwyczaj wykonane ze stali. Sprężony gaz ziemny zajmuje również więcej miejsca niż benzyna. W związku z tym zbiornik musi być odpowiednio większy. Zazwyczaj ma on kształt walca lub kuli.  Liczba oktanowa CNG wynosi ok. 110.

Oprócz zbiornika instalacja ta zawiera wiele elementów, które znane są z samochodów z instalacją LPG. Chodzi przede wszystkim o reduktor ciśnienia czy mikser gazu. Potrzebna jest również cała elektronika sterująca, odpowiedzialna za regulowanie składu mieszkanki.

Co to jest CNG? Wady i zalety

CNG a LPG – najważniejsze różnice

Jaka jest różnica pomiędzy CNG a LPG? Zarówno pierwsze, jak i drugie jest wykorzystywane jako paliwo, jednak istnieją znaczące różnice. Przede wszystkim CNG to gaz ziemny, a więc metan. Jego wzór chemiczny to CH4. Z kolei LPG to mieszanina propanu (C3H8) i butanu (C4H10). Różnice w strukturze gazów przekładają się na inne właściwości. 

W zależności od pory roku oraz lokalizacji skład LPG może różnić się od siebie. Przykładowo u naszych zachodnich sąsiadów paliwo to składa się głównie z propanu oraz propenu. Z kolei we Francji jest to butan i buten. Skład paliwa jest niezwykle istotny, ponieważ wyznacza on odporność na spalanie stukowe, a co za tym idzie również na poziom  zużycia. Z kolei CNG składa się w ok. 95 proc. z metanu. W jego składzie znajdują się również azot, etan czy propan. 

LPG skrapla się przy ciśnieniu kilku lub kilkunastu barów. Jeśli chodzi o CNG, to nadal pozostaje on gazem, nawet jeśli ciśnienie wynosi ok. 200 barów. W związku z tym tworzenie instalacji dla danego paliwa wymaga innego podejścia. Przykładowo wspomniane już zbiorniki wytwarzane są w zupełnie innej technologii. 

LPG czy CNG? Cena to kolejny czynnik, który różni te rozwiązania.  Koszt m sześc. sprężonego gazu ziemnego we wrześniu 2022 roku wynosił 6,29 zł. Jest to stawka podana przez PGNiG. W przypadku LPG cena to ok. 3 zł/l. Pamiętaj jednak, że spalanie CNG w samochodach jest niższe. Jest to zazwyczaj ok. 5 m sześc./100 km.

CNG – dlaczego warto tankować nim auto?

Wiesz już, czym jest sprężony gaz ziemny i czym różni się od  LPG. CNG to paliwo, które ma wiele zalet, a jego użytkowanie jest niezwykle korzystne. Mimo to Polacy zdecydowanie częściej sięgają po LPG. Dlaczego kierowcy powinni rozważyć tankowanie gazu CNG? Oto najważniejsze argumenty, które mogą przekonać Cię do zakupu pojazdu na sprężony gaz ziemny.

CNG to niższe koszty eksploatacji

Wykorzystanie CNG do napędu pojazdów to przede wszystkim oszczędność. Gaz ziemny jest tańszym paliwem, a oprócz tego charakteryzuje się mniejszym spalaniem na 100 km. Dostawcami CNG w Polsce są m.in. PGNiG, PGK czy Crypgas. 

Oprócz tego paliwo CNG zwiększa żywotność jednostki napędowej. Sprężony gaz ziemny jest czystszy od benzyny czy oleju napędowego. Pozostawia więc bardzo niewiele zanieczyszczeń, które mogłyby negatywnie wpłynąć na pracę silnika oraz innych elementów układu. CNG spala się czysto i nie pozostawia produktów ubocznych, które zanieczyszczają olej silnikowy. 

Gaz ziemny sprzyja ochronie środowiska

Paliwo CNG jest bardziej ekologiczne niż klasyczne paliwa. Sprężony gaz ziemny w napędzie to ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 10 proc. W przypadku emisji szkodliwych cząstek stałych, czyli sadzy jest to 100 proc. Eksperci wskazują również, że samochód zasilany CNG nie emituje dużej ilości tlenków azotu. Gaz ziemny sprzyja ochronie środowiska, ponieważ nie zawiera siarki, ołowiu czy benzenu. 

Co to jest CNG? Wady i zalety

CNG to bezpieczne paliwo

W związku z tym, że zbiorniki na paliwo CNG są bardziej wytrzymałe, samochody zasilane sprężonym gazem ziemnym charakteryzują się ponadprzeciętnym bezpieczeństwem. Auta z napędem CNG nie stanowią również zagrożenia w razie wypadku. Dlaczego? Sprężony gaz ziemny jest lżejszy od powietrza, więc w momencie rozszczelnienia zbiornika ulatnia się do atmosfery. Jego wysoka temperatura samozapłonu wynosząca 540 st. Cw porównaniu do 360 st. Cbenzyny czyni go jeszcze bezpiecznym  paliwem.

Wady CNG 

Wydawałoby się, że gaz to wreszcie godna alternatywa dla paliwa. Jak pisaliśmy w powyższym akapicie, sprężony gaz ziemny ma wiele zalet. Jest to paliwo ekologiczne, tanie, ale również bezpieczne. Czy jednak jego wybór wiąże się z samymi zaletami? Niestety, każdy medal ma dwie strony. Sprężony gaz ziemny ma również kilka wad, o których warto pamiętać. O co konkretnie chodzi? 

Problematyczny zbiornik 

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, gaz ziemny musi być magazynowany w specjalnym zbiorniku. Jest on znacznie większy oraz cięższy od tego, który jest wykorzystywany do gazu płynnego. W związku z tym montaż zbiornika w samochodzie wiąże się ze zmniejszeniem funkcjonalności pojazdu. Element bowiem bardzo często umieszczany jest w bagażniku, co ogranicza ładowność auta. 

Oprócz tego montaż zbiornika może wymuszać kolejne modyfikacje. Przykładowo instalacja ciężkiego elementu może doprowadzić do sytuacji, w której konieczna jest wymiana fabrycznego zawieszenia, ponieważ obecne nie jest dostosowane do zwiększonego  obciążenia.

Stacje CNG w Polsce praktycznie nie istnieją

Niestety w naszym kraju tankowanie samochodów napędzanych gazem ziemnym nie jest proste. Stacje CNG w Polsce praktycznie nie istnieją. W całym kraju jest około 30 placówek, które oferują sprężony gaz ziemny. W porównaniu z Europą Zachodnią czy naszymi sąsiadami wypadamy pod tym względem bardzo słabo. Przykładowo w Czechach takich stacji jest niecałe 200, z kolei w Niemczech ok. 850. 

Rozbudowa sieci nie jest taka prosta. Stacja musi być stale podłączona do sieci gazowej. W przypadku sprężonego gazu ziemnego nie ma możliwości jego transportu w cysternach. Oprócz tego placówka musi posiadać specjalne kompresory, które sprężałyby paliwo. 

Co to jest CNG? Wady i zalety

Ograniczona dostępność pojazdów

Niestety w Polsce liczba modeli samochodów napędzanych CNG jest ograniczona. Trudno również zakupić używane auto zasilane sprężonym gazem ziemnym. W związku z tym, że brakuje stacji CNG, nie ma również zbyt dużego zainteresowania tego rodzaju pojazdami. Wśród modeli, które wykorzystują metan, dominują samochody użytkowe, m.in. Fiat Professional Natural Power czy auto dostawcze IVECO Daily Natural Power. Swoich sił w tej materii próbuje również Opel czy grupa Volkswagen – tłumaczy ekspert Inter Cars. 

Akcesoria do instalacji LPG w sklepie Inter Cars

Masz swoim samochodzie instalację LPG? Pamiętaj o tym, że wpływ na bezpieczeństwo Twoje, Twoich bliskich oraz innych uczestników ruchu drogowego mają części, których używasz w swoim pojeździe. Jeśli musisz wymienić jakiś element, sięgnij po produkty od renomowanych producentów. Takie znajdziesz właśnie w ofercie Inter Cars! Nasz bogaty asortyment zawiera wszystko, czego potrzebujesz do swojej instalacji LPG. Możesz wybrać reduktory, wtryskiwacze, wlewy paliwa, filtry czy elektrozawory od wielu producentów w atrakcyjnych cenach. Sprawdź naszą ofertę i przekonaj się sam!

Sprężony gaz ziemny CNG – podsumowanie

Sprężony gaz ziemny jest dobrą alternatywą paliwa dla Twojego pojazdu w porównaniu z benzyną i olejem napędowym. Jest bardzo wydajny i dostępny w niższej cenie. Ponadto jego przechowywanie jest proste i bezpieczne. Co więcej, nie wpływa to na kondycję silnika i zwiększa jego żywotność. 

Istnieją różne zalety CNG w stosunku do benzyny czy oleju napędowego, jednak wybór paliwa powinien opierać się na tym, co obecnie oferuje rynek. Przed podjęciem świadomej decyzji przeanalizuj różne funkcje i porównaj korzyści. Niestety zarówno auta, jak i stacje CNG w Polsce nadal nie są rozpowszechnione. W związku z tym możesz mieć problemy ze znalezieniem oraz tankowaniem pojazdu. Decyzja należy jednak do Ciebie!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

CNG to po prostu sprężony gaz ziemny. Stanowi on mieszaninę węglowodorów. Głównym jego składnikiem jest metan. Ze względu na małą gęstość CNG jest sprężane do ciśnienia 200 barów, aby zwiększyć jego pojemność magazynową.

Gaz CNG i LPG różnią się od siebie przede wszystkim składem. W przypadku tego pierwszego jest to głównie metan, z kolei drugie to propan oraz butan. W związku z tym każde paliwo ma inne właściwości fizykochemiczne. LPG jest przechowywane w postaci skroplonej, z kolei CNG w formie gazu.

Kierowcy nie powinni obawiać się kosztów związanych z CNG. Cena tego paliwa wynosiła we wrześniu 2022 roku 6,29 złotych za m sześc. Biorąc pod uwagę średnie spalanie CNG, przejechanie 100 km na sprężonym gazie ziemnym kosztuje nieco ponad 30 złotych.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!