Zmiany cen paliw wielu kierowcom spędzają sen z powiek. Różnice mogą pojawiać się nagle i bywają naprawdę duże. O czym przekonaliśmy się, chociażby po wybuchu wojny na Ukrainie, gdy popyt na benzynę i olej napędowy gwałtownie się zwiększył. Być może zastanawiasz się nad tym, czy tankowanie paliwa „na zapas” byłoby dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem? A może chcesz po prostu wiedzieć, jakie są zasady jego przewożenia w samochodzie osobowym? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

tankowanie paliwa

Młodsi kierowcy nie pamiętają już czasów, gdy paliwo było towarem naprawdę luksusowym. Kupowało się je na kartki, a na stacjach często brakowało benzyny i oleju napędowego. Tankowanie paliwa do kanistrów na zapas było wówczas powszechną praktyką. Dziś sytuacja uległa zmianie. Jednak wciąż istnieje szereg powodów, dla których kierowca może uznać, że zapas paliwa jest mu niezbędny – np. gdy wybiera się za granicę, a w miejscu docelowym ceny na stacjach są po prostu znacznie wyższe. Benzyny i oleju napędowego nie można jednak gromadzić bez ograniczeń, a przewożenie ich reguluje szereg przepisów. Zebraliśmy dla Ciebie wszystkie niezbędne informacje: zapraszamy do lektury!

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Tankowanie paliwa na zapas: co mówi o tym prawo?

Transport paliwa na potrzeby własne jest ściśle regulowany przez prawo. Zasady nie są bardzo rygorystyczne – jednak warto ich przestrzegać, gdyż w przeciwnym wypadku można narazić się na wysokie kary finansowe. Sprawdźmy więc, ile paliwa można przewozić i w jaki sposób zrobić to poprawnie. 

Jak duży zapas paliwa można przewozić?

Jeśli spodziewasz się bardzo restrykcyjnych ograniczeń, to czeka Cię pozytywne zaskoczenie – gdyż przepisy są w tej kwestii stosunkowo liberalne. W pojeździe osobowym można przewozić aż 240 l dodatkowego paliwa. Nie wliczając w to cieczy, która znajduje się w baku samochodu. Przekroczenie limitów dotyczących tego, ile litrów paliwa można przewozić naraz, jest karane mandatem w wysokości 2 tys. zł

Jest jednak ważna zasada: przewożone paliwo nie może być umieszczone w jednym zbiorniku: maksymalna pojemność pojedynczego, szczelnie zamkniętego naczynia to 60 l. Chcąc przewozić dopuszczalne 240 l, musisz więc zaopatrzyć się w co najmniej 4 kanistry. Zastanów się jednak, czy to rozwiązanie będzie dla Ciebie optymalne. Wielu kierowców preferuje korzystanie z nieco mniejszych, lżejszych i bardziej poręcznych kanistrów. 

tankowanie paliwa

Czy można przechowywać w garażu duży zapas paliwa? Nie do końca. Zgodnie z przepisami, w przydomowym, wolnostojącym garażu o powierzchni mniejszej niż 100 m kw., możesz mieć maksymalnie 200 l oleju napędowego lub benzyny, a w garażu innym niż wolnostojący – 60 l – mówi ekspert marki Inter Cars. Robienie zbyt dużych zapasów często jest jednak dość bezsensowne, gdyż sprzedawane obecnie paliwa mają ograniczoną trwałość. Starzeją się tym szybciej, im więcej biokomponentów znajduje się w ich składzie.

Mogłoby się wydawać, że tankowanie paliwa to prosta czynność – jednak czasem wystarczy chwila nieuwagi, by doszło do błędu. Jak się zachować, gdy do zbiornika wlejesz niewłaściwe paliwo? Sprawdź, jak zminimalizować skutki pomyłek podczas tankowania. 

Transport paliwa: w jakim zbiorniku?

Przewożenie paliwa w samochodzie osobowym może odbywać się wyłącznie w przystosowanym do tego zbiorniku. Oznacza to, że wożenie go w plastikowych butelkach, puszkach, metalowych bańkach lub jakimkolwiek opakowaniu, które nie jest do tego przeznaczone, wiąże się ze złamaniem obowiązujących przepisów. 

Może Ci za to grozić kara w wysokości 3 tys. zł! Jednak nie tylko o ryzyko mandatu tu chodzi: paliwo jest substancją chemiczną, która może uszkadzać strukturę różnych materiałów. Szczelna, plastikowa butelka, którą wypełnisz benzyną lub olejem napędowym, może zamienić się w przeciekający, miękki worek… który nie tylko zupełnie nie będzie spełniał swojego zadania, ale również zacznie stanowić niebezpieczeństwo. Pamiętajmy, że mówimy o cieczy wysoce łatwopalnej!

Jeśli chcesz więc przewozić paliwo, musisz zaopatrzyć się w specjalny kanister – czyli taki, który będzie miał odpowiednie atesty i dopuszczenia. Wymagany jest certyfikat UN, czyli certyfikat pakowania do materiałów niebezpiecznych. Kanistry wykonane z tworzyw sztucznych oznaczone są kodami „3H1” i „3H2”, a metalowe – „3A1”, „3A2”, “3B1” i “3B2”. 

tankowanie paliwa

Liczy się też data produkcji kanistra, ponieważ ich trwałość ma swoje limity. Jeżeli masz w garażu stare pojemniki „po dziadku” – to nie korzystaj z nich, nawet jeśli wyglądają na zupełnie nieuszkodzone. W ich wnętrzu może łuszczyć się lakier zabezpieczający, istnieje też ryzyko rozwijającej się korozji. Przewożone w takim kanistrze paliwo z dużym prawdopodobieństwem zostanie zanieczyszczone. Gdy później wlejesz je do baku swojego auta – może dojść do awarii, której usunięcie będzie wiązało się z wysokimi kosztami. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku kanistrów plastikowych: materiał, z którego są wykonane, z czasem traci swoje pierwotne właściwości, więc lepiej nie użytkować takich zbiorników.

Transport paliwa w kanistrze – co jeszcze musisz wiedzieć?

Bezpieczny kanister to podstawa – ale ważne jest również to, w jaki sposób umieścisz go w bagażniku auta. Zadbaj, by pojemniki z benzyną lub olejem napędowym były stabilnie umocowane na swoim miejscu. Jeśli będą przewracać się i uderzać o inne znajdujące się w bagażniku rzeczy – może dojść do uszkodzeń. Wiele kanistrów dostępnych na rynku jest wyposażonych w specjalny, poliuretanowy lejek, dzięki któremu można umieścić paliwo w baku, nie ryzykując jego rozlania. Zadbaj, by w bagażniku nie uległ on uszkodzeniu!

tankowanie paliwa

Pamiętaj o tym, że trwałość paliw dostępnych na stacjach benzynowych jest obecnie szacowana na około 6 miesięcy. Po tym czasie nadal będzie ono jeszcze zdatne do użytku – jednak jego właściwości zauważalnie się pogorszą, a układ napędowy silnika będzie znacznie bardziej obciążony. Wszystkiemu „winien” jest dodatek biokomponentów, które obecnie znajdują się w każdym rodzaju paliwa. 

W oleju napędowym mogą np. zacząć się rozwijać bakterie beztlenowe, a mieszanina substancji składających się na benzynę może ulec rozwarstwieniu. Wówczas paliwo na dnie kanistra ma zupełnie inne właściwości, niż tuż przy korku. Z czasem w benzynie lub oleju napędowym wytrącają się również zanieczyszczenia i dodatki uszlachetniające. Jeśli chcesz skorzystać z paliwa, które przechowywałeś lub przewoziłeś przez dłuższy czas – upewnij się, że robiłeś to w bezpieczny sposób. W przeciwnym razie możesz doprowadzić do awarii! Zgromadzone w kanistrze paliwo warto również co jakiś czas zamieszać. 

Zastanawiasz się, dlaczego ceny paliw często ulegają zmianom i dlaczego benzyna oraz olej napędowy kosztują tak dużo? Wyjaśniamy to w naszym artykule: Jakie są składowe ceny paliwa i od czego ona zależy?

Zadbaj o stan układu paliwowego z Inter Cars

Koszty paliwa nie są niskie – i nie ma nic dziwnego w tym, że wielu kierowców szuka oszczędności wszędzie, gdzie tylko się da. Nie ma co jednak oszczędzać na dbaniu o dobry stan układu paliwowego w aucie! Powód jest prozaiczny: cena ewentualnej naprawy może być naprawdę dotkliwa! Przedstawiamy kilka skutecznych sposobów na to, by zmniejszyć ryzyko poważnej awarii. 

  • Regularnie wymieniaj filtry paliwa, których zadaniem jest zatrzymywanie znajdujących się w mieszance zanieczyszczeń. Dzięki temu nie dostaną się one do dalszych części układu. Sprawdź, jak często producent Twojego auta zaleca taką wymianę. 
  • Monitoruj stan wężyków i przewodów w układzie paliwowym, a w razie potrzeby – wymień je na nowe.
  • Nie korzystaj z paliwa, które było przechowywane w nieodpowiednim do tego celu naczyniu. Zawsze używaj specjalnych kanistrów!
  • W miarę możliwości unikaj jazdy na rezerwie i staraj się, by każde Twoje tankowanie paliwa odbywało się w sprawdzonym miejscu. 

W naszym sklepie Inter Cars znajdziesz wysokiej jakości części zamienne i akcesoria, dzięki którym utrzymasz układ paliwowy swojego pojazdu w dobrym stanie. Na elementach tego mechanizmu nie warto nadmiernie oszczędzać – co nie zmienia faktu, że ceny naszych produktów są bardzo korzystne. Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Ile litrów paliwa można przewieźć przez granicę?

Przepisy dotyczące ilości paliwa, jaka może być przewożona w aucie osobowym, są takie same na terenie całej Unii Europejskiej. Kierowca może mieć w bagażniku do 240 litrów benzyny lub oleju napędowego. Ale uwaga – to wcale nie jest równoznaczne z tym, ile litrów paliwa można przewieźć przez granicę! Jeśli wybierasz się do innego państwa, to koniecznie sprawdź, jakie regulacje obowiązują w tej kwestii na konkretnej granicy. W innym wypadku możesz spotkać się z dotkliwymi karami za łamanie przepisów celnych i akcyzowych. 

tankowanie paliwa

Przykładowo – do Niemiec możesz wwieźć zaledwie 10 litrów paliwa w kanistrze, i to wyłącznie wtedy, gdy zadeklarujesz, że zostanie ono wykorzystane w dokładnie tym pojeździe, w którym jest przewożone. Jeśli powiesz, że ma Ci posłużyć do innych celów – możesz mieć problemy! Podobne przepisy obowiązują w wielu innych państwach. Na Słowacji ograniczenie wynosi 20 litrów, a w Szwajcarii – 25. Bardzo restrykcyjnie podchodzi do tego tematu Czarnogóra. Wjeżdżając na terytorium tego państwa, będziesz mógł zabrać ze sobą jedynie 5 litrów dodatkowego paliwa. 

Pamiętaj o limitach również wtedy, kiedy wracasz z zagranicy do Polski! Kierowcom czasem zdarza się o tym zapomnieć, a ograniczenie nadal obowiązuje. W tym przypadku do kraju można przewieźć do 20 litrów dodatkowego paliwa.

Limity w samochodach osobowych: podsumowanie

Limity w poszczególnych krajach prezentują się następująco: 

  • 5 litrów – Czarnogóra, Serbia;
  • 10 litrów – Austria, Belgia, Czechy, Dania, Francja, Hiszpania, Holandia, Łotwa, Portugalia, Słowenia, Węgry, Włochy;
  • 20 litrów – Słowacja, Polska, Litwa, Estonia, Macedonia Północna;
  • 25 litrów – Liechtenstein, Szwajcaria, Turcja.

Transport paliwa na potrzeby własne, nie licząc tego, które znajduje się w baku pojazdu, jest zupełnie zabroniony w takich państwach, jak:

  • Bułgaria,
  • Chorwacja,
  • Grecja,
  • Luksemburg,
  • Rumunia.

A co, jeśli wybierasz się poza Unię Europejską? Przy wjeździe lub wyjeździe z każdego z takich państw musisz obowiązkowo zgłosić fakt przewożenia zapasowego paliwa w samochodzie. Przepisy określające konkretne zasady znacznie się od siebie różnią, a kary finansowe mogą być naprawdę dotkliwe: zanim wyruszysz w podróż, dokładnie sprawdź, co jest dozwolone!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To zależy: musisz zastanowić się, ile paliwa będziesz w stanie realnie wykorzystać w określonym czasie. Tankowanie, które w najbliższym czasie nie będzie Ci potrzebne, może mijać się z celem. Olej napędowy najczęściej jest zdatny do użycia nawet po 10 latach, ale niektóre rodzaje benzyny przeterminują się już po dwóch. Co nie oznacza, że wcześniej nie stracą części swoich właściwości – to będzie zauważalne już po kilku miesiącach.

Pewne ryzyko istnieje zawsze – jednak jeśli przestrzegasz obowiązujących zasad bezpieczeństwa, możesz je znacznie zminimalizować. Najważniejsze jest to, aby uniknąć wycieku paliwa, co może doprowadzić do pożaru, a nawet eksplozji. Pamiętaj więc, by zawsze korzystać z certyfikowanych kanistrów i regularnie sprawdzać ich stan, a przed rozpoczęciem podróży upewnić się, że każdy zbiornik jest prawidłowo zakręcony oraz szczelny. 

Paliwa uznaje się za towary niebezpieczne – przyczynia się do tego zarówno ich szkodliwość dla środowiska, jak i łatwopalność. Ograniczenia wynikają więc z europejskiej umowy dotyczącej przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. Kierowca, który chce przewieźć większą, niż dozwolona ilość paliwa, musi wcześniej zgłosić ten fakt do urzędu, mieć zaświadczenie ADR, a także przestrzegać zasad tego typu transportu. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!