Mercedes AMG One to pojazd, na którego premierę czekaliśmy aż 5 lat! Projekt wreszcie doczekał się wersji produkcyjnej, która jest nie lada gratką dla wielbicieli sportowych aut. Mercedes AMG One wykorzystuje technologie napędu hybrydowego zaczerpnięte wprost z wyścigowych torów Formuły 1. Co znajduje się pod maską tego niezwykłego pojazdu i czy rzeczywiście można poczuć się w nim jak kierowca bolidu F1? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!

Mercedes AMG One

Czy rozwiązania znane z Formuły 1 mogą sprawdzić się na zwykłych drogach? Takie pytanie zadali sobie specjaliści marki Mercedes – i postanowili udowodnić, że to da się zrobić! Efekty trwającej przez kilka lat pracy możemy dziś zobaczyć na własne oczy: model AMG One zdecydowanie wyróżnia się na tle innych samochodów sportowych. Wystarczy zaledwie rzut oka, by przekonać się, że nie mamy do czynienia ze zwykłym pojazdem – a pod maską kryje się jeszcze więcej niespodzianek. Zastanawiasz się, co właściwie zajęło inżynierom aż tyle czasu? Chciałbyś poznać ten niezwykły samochód bliżej? Zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Mercedes AMG One: samochód, który niełatwo było stworzyć

Jedno jest pewne: Mercedes AMG One to pojazd, którego nie da się porównać do żadnego innego auta. Wyjaśniamy, skąd wziął się pomysł na stworzenie tak nietypowego samochodu – i dlaczego to zadanie okazało się ostatecznie aż tak skomplikowane.

Mercedes a Formuła 1: odrobina historii

Zespół Mercedesa pierwsze mistrzostwo świata w Formule 1 uzyskał w 1955 roku – na kolejne zwycięstwo musiał za to czekać ponad 50 lat! Od 2013 roku pojazdy tej marki zostawiają jednak konkurencję daleko w tyle. Jednostki V8 zastąpiono wówczas turbodoładowanymi V6 o pojemności 1,6 l, wyposażonymi w zaawansowane technologicznie systemy odzyskiwania energii kinetycznej i cieplnej.

Nowoczesne rozwiązania sprawiły, że bolidy Mercedesa całkowicie zdominowały lata 2014, 2015 i 2016. W rezultacie pojawił się nowy, z pozoru szalony nieco pomysł – zbudowanie auta, które zostanie wyposażone w napęd z Formuły 1… ale będzie jednocześnie przeznaczone do jazdy po zwykłych drogach. Pomysł związany był także z 50. rocznicą działalności AMG, które skupia się na tuningu oraz modyfikacjach pojazdów przeznaczonych do startów w różnych wyścigach.

Mercedes AMG One

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat marki Mercedes Benz? Poznaj jej historię!

Mercedes AMG project One: dlaczego powstawał aż tak długo?

Prototyp Mercedesa AMG One – wówczas pod nazwą AMG Project One – po raz pierwszy został zaprezentowany na targach we Frankfurcie w 2017 roku. Ciekawostką jest fakt, że mogliśmy oglądać go również w Polsce. Model pojawił się na targach Motor Show w Poznaniu. Prototyp nie trafił jednak do produkcji przez następne 5 lat. Co się do tego przyczyniło?

Jednym z dużych problemów okazało się dostosowanie konstrukcji silnika do wymagań, które obowiązują wszystkie poruszające się po drogach publicznych auta. Szczególnie trudne było zadbanie o to, by pojazd nie przekraczał dopuszczalnych norm emisji spalin. Ostatecznie w samochodzie zamontowano 6 katalizatorów, 2 filtry cząstek stałych i tytanowy tłumik!

Projekt zdecydowanie okazał się trudniejszy, niż na początku zakładano – co potwierdza sam szef marki Mercedes, Sten Ola Källenius. W jednym z wywiadów przyznał, że stworzenie tego samochodu kosztowało ogrom czasu, pieniędzy i nerwów.

Mercedes AMG One: F1 na zwykłych drogach

Mercedes Benz AMG One jest pierwszym samochodem, który w pełni zasługuje na nazwanie go Formułą 1 przeznaczoną do jazdy po zwykłych drogach. Pojazd wygląda bardzo „sportowo”: design zdecydowanie podporządkowano aerodynamice, co – biorąc pod uwagę możliwości tego auta – zupełnie nie dziwi. A jakie właściwie są te możliwości?

Mercedes AMG One

W jakie rozwiązania techniczne wyposażono Mercedesa AMG One?

Nowoczesne technologie, jakie wykorzystano w Mercedesie AMG One, naprawdę robią wrażenie. Hybrydowy silnik benzynowy V6 o pojemności 1,6 l rozwija prędkość obrotową do 11 tys. obr./min. To nieco mniej niż w bolidach Formuły 1. Obroty jednak celowo utrzymywane są na nieco niższym poziomie, po to, by zwiększyć żywotność silnika i umożliwić kierowcom korzystanie z powszechnie dostępnej benzyny.

Sprawność silnika spalinowego wspomaganego elektrycznie oceniana jest na 40 proc. (w przypadku innych produkowanych obecnie samochodów wartość ta wynosi 33-38 proc.). Napędowe jednostki elektryczne (AMG ma ich aż 4!) osiągają prędkości dochodzące do 50 tys. obr./min. Łączna moc całego układu hybrydowego wynosi 1063 KM (moc silników elektrycznych to 326 KM). Deklarowany zasięg na samej energii elektrycznej to 18 km, a przyspieszenie do prędkości 100 km/h trwa 2,9 sek. Szybkość 200 km/h można osiągnąć w zaledwie 7 sekund, a 300 km/h – w 15,6.

Połączenie turbodoładowanego silnika spalinowego z napędami elektrycznymi oraz zautomatyzowaną 8-biegową skrzynią przełożeniową sprawia, że reakcja na pedał gazu w Mercedesie AMG One jest lepsza niż w autach o podobnej mocy wyposażonych w konwencjonalny napęd. Samochód ten potrafi odzyskiwać aż 80 proc. energii z hamowania. W napędzie na 4 koła występuje możliwość niezależnego rozdzielania momentu pomiędzy koła, co współgra z gwintowanym zawieszeniem i drążkami przenoszącymi siły na ustawione do góry podłoże. 

Mercedes AMG One

W Mercedesie AMG One duży nacisk położono na aktywną aerodynamikę. Z tyłu znajdziemy duży dyfuzor i chowane, ruchome skrzydło, wyposażone w dodatkową klapę na środku. Ruchomymi elementami karoserii są także klapy, służące do zamykania i otwierania otworów wentylacyjnych w przednich nadkolach. Karbonowe panele boczne prowadzą powietrze wokół nadwozia. Cechą wyróżniającą bolidy Formuły 1 jest niesamowicie skuteczne trzymanie się drogi. Mercedes AMG One również wyjątkowo dobrze sprawuje się na zakrętach – nawet podczas naprawdę szybkiej jazdy.

Mercedes AMG One – wygląd i wyposażenie

W samochodach z najwyższej półki liczy się nie tylko funkcjonalność, ale również estetyka. Jak prezentuje się Mercedes AMG One? F1 z pewnością była dla projektantów inspiracją – i widać to od razu. Wloty powietrza typu Naca i nad dachem, końcówka układu wydechowego umieszczona na środku, pionowa płetwa nad komorą silnika, a także 10-cioramienne aluminiowe felgi z węglowymi pierścieniami, które odprowadzają gorące powietrze i poprawiają chłodzenie hamulców – wszystkie te elementy przywodzą na myśl znane z torów wyścigowych bolidy.

Jak model AMG One wygląda w środku? Wnętrze sprawia dość spartańskie wrażenie. Kubełkowe fotele z antypoślizgowej mikrofibry, przytwierdzone na stałe do kadłuba są żywcem wyjęte z Formuły 1. W trakcie jazdy kierowca pozostaje w pozycji, której bliżej do leżenia, niż siedzenia – co jest oczywiście cechą charakterystyczną sportowych pojazdów. Położenie kierownicy, pedałów oraz oparcia można regulować. Bardzo charakterystycznym elementem jest kierownica: prostokątna i wielofunkcyjna, praktycznie taka sama jak w F1.

Mercedes AMG One

We wnętrzu pojazdu umieszczono 2 ekrany o przekątnych 10 cali. Brakuje za to lusterka wstecznego – w tak skonstruowanym samochodzie korzystanie z niego nie byłoby możliwe. Jego funkcję pełni kamera (obraz wyświetlany jest na jednym z ekranów). Za fotelami znajdują się niewielkie schowki, a seryjne wyposażenie obejmuje m.in. klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby oraz system Infotainment Comand. W samochodzie znajdują się również układy ABS oraz ESP.

Marzysz o zakupie sportowego samochodu, ale Twój budżet jest ograniczony? Fani szybkiej jazdy mogą znaleźć tańszy model, który daje wiele frajdy. Sprawdź naszą listę sportowych aut, które kupisz za mniej niż 50 tys. zł.

Sportowy tuning samochodu – okiem eksperta

Sportowe auto to marzenie wielu kierowców. Nie każdy z nich może sobie jednak na nie pozwolić. Pomysłem, który zazwyczaj pojawia się w takiej sytuacji, jest sportowy tuning. Tu trzeba jednak uważać: pod żadnym pozorem nie należy bezmyślnie ingerować w konstrukcję samochodu! – mówi ekspert marki Inter Cars. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, taki tuning nie sprowadza się wyłącznie do zwiększania mocy silnika. Bardzo duże znaczenie mają modyfikacje zawieszenia i układu hamulcowego, a także redukcja masy pojazdu.

Chciałbyś nadać swojemu pojazdowi sportowego wyglądu, unikając jednocześnie skomplikowanych modyfikacji? Tuning optyczny to rozwiązanie dla Ciebie! Czasem wystarczy zadbać o kilka szczegółów, by Twój samochód prezentował się zupełnie inaczej.

Co możesz zrobić? Najprostszym sposobem jest wymiana felg na nowe, o bardziej „sportowym” wyglądzie. Ciekawym pomysłem jest także pomalowanie karoserii na inny kolor lub umieszczenie na niej naklejek oraz emblematów. A może zmienisz coś w środku auta – np. zamontujesz sportową kierownicę? To bezpieczne, proste do zrealizowania pomysły, dzięki którym możesz odmienić swoje auto nie do poznania!

Niezbędne akcesoria i dodatki znajdziesz w naszym sklepie Inter Cars. Z naszą pomocą możesz poczuć się jak kierowca sportowego auta, niezależnie od tego, jakim modelem pojazdu dysponujesz. Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Napęd hybrydowy E Performance – wprost z torów Formuły 1

Mercedes Benz AMG One został wyposażony w napęd hybrydowy. Wywodzi się on bezpośrednio z rozwiązań stosowanych w Formule 1. Przypomnijmy, że całość konstrukcji składa się z hybrydowego, turbodoładowanego silnika spalinowego oraz aż 4 silników elektrycznych. Połowa z nich napędza koła przednie, 1 umieszczony został bezpośrednio na silniku spalinowym, a ostatni zintegrowano z turbosprężarką. Pojazd uruchamia się bezgłośnie – na początku włączają się napędy elektryczne przedniej osi. Gdy osiągną odpowiednią temperaturę, pracę rozpoczyna silnik spalinowy.

Napęd może pracować w kilku trybach:

  • Race – to system hybrydowy ze specjalną strategią ładowania. Dzięki temu, że silnik spalinowy pracuje w sposób ciągły, akumulator wysokiego napięcia ładowany jest z większą skutecznością. Daje to możliwość stałego dostępu do pełnej mocy elektrycznej.
  • Race Safe – standardowy program, w którym ruszanie odbywa się w pełni elektrycznie, a hybrydowy tryb jazdy dostępny jest na żądanie. Silnik spalinowy wykorzystywany jest jedynie wtedy, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc.
  • EV – to jazda w całkowicie elektrycznym trybie.
  • Individual – umożliwia dostosowanie ustawień do indywidualnych preferencji.

Co więcej, Mercedes AMG One ma 2 systemy napędu przeznaczone jedynie do jazdy po torze wyścigowym:

  • Race Plus, zapewniający obniżenie zawieszenia o 37 mm z przodu i 30 mm z tyłu, twardsze zestrojenie układu jezdnego, aktywną aerodynamikę i specjalnie zaprojektowany system zarządzania mocą.
  • Strat 2, który również zapewnia aktywną aerodynamikę, a także jeszcze twardsze zestrojenie układu jezdnego i obniżenie zawieszenia w taki sam sposób, jak w trybie Race Plus. Umożliwia wykorzystanie pełnej mocy wszystkich silników – zupełnie jak w kwalifikacjach Formuły 1.

Mercedes AMG One to unikalny pojazd, który można uznać za rodzaj eksperymentu – sprawdzenie, czy rozwiązania znane z Formuły 1 da się przenieść na zwykłe drogi. Czy to się udało? W pewnym sensie tak – pojazd z pewnością wzbudził wiele zamieszania, a dane techniczne zdecydowanie wyróżniają się na tle propozycji konkurencji. Jednocześnie – połączenie F1 ze zwykłym autem wymagało wielu kompromisów, co nie każdemu przypadnie do gustu. Jedno jest pewne: ten model to prawdziwy unikat i smakowity kąsek dla kolekcjonerów.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Dokładna cena, podana w momencie premiery, to 2,275 mln euro. Do tej kwoty należy doliczyć podatki oraz ewentualne koszty poszczególnych opcji wyposażenia.

Wyprodukowanych zostanie zaledwie 275 egzemplarzy tego pojazdu – wszystkie zostały już wykupione, a 4 z nich mają trafić do Polski.

Mercedes AMGne One waży 1700 kg – znacznie więcej, niż zakładały pierwotne projekty pojazdu. Wszystko przez to, że producenci zdecydowali się ostatecznie na wykorzystanie pojemniejszej baterii i większych jednostek elektrycznych. Typowy bolid Formuły 1 waży około 740 kg, zgodnie z przepisami obowiązującymi w sezonie 2021. W porównaniu do Mercedes AMG o wadze 1700 kg, bolid Formuły 1 waży o około 960 kg mniej.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!