Opel Vectra to wciąż popularny na polskich drogach model, choć od premiery ostatniej generacji tego auta minęło już ponad 20 lat. Model Vectra doczekał się 3. odsłon i zyskał miano funkcjonalnego, komfortowego i niedrogiego w eksploatacji samochodu. Każda generacja miała też swoje słabe strony. Sprawdź w naszym artykule, jak Opel Vectra ewoluował i na co warto zwrócić uwagę przed zakupem tego popularnego auta. 

Opel Vectra to typowy przedstawiciel europejskiego samochodu klasy średniej sprzed lat. Pojemne wnętrze, niezłe wyposażenie i dobry komfort jazdy wpływały na sporą popularność każdej generacji tego auta. Ceny używanych Opli Vectra nie należą do wysokich, więc może to być ciekawa propozycja, jeśli szukasz niedrogiego auta do codziennej jazdy. 

Najnowsze egzemplarze pochodzą z 2008 roku, a ich ceny rzadko przekraczają 20 tys. Auta ze starszych roczników można kupić już za kilka tysięcy złotych. Najbardziej atrakcyjna wizualnie jest pierwsza odsłona modelu, czyli Vectra A. Od jej premiery minęły ponad 34 lata, więc tylko najbardziej zadbane egzemplarze wciąż jeżdżą po drogach. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Historia Opla Vectra

3. odsłony modelu, wiele wersji nadwoziowych i niemal 6,5 miliona sprzedanych egzemplarzy. Poznaj 20-letnią historia popularnego Opla Vectra:

  • 1988 r. – w październiku odbyła się premiera Opla Vectra A, następcy modelu Ascona. Jedyną dostępną wersją nadwozia był sedan. 
  • 1989 r. – premiera wersji nadwozia liftback oraz Opla Calibra, usportowionego coupé na bazie modelu Vectra. 
  • 1992 r. – lifting modelu.
  • 1995 r. – na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie miała miejsce premiera Opla Vectra B. Model dostępny był w dwóch wersjach nadwozia: sedan i liftback.
  • 1996 r. – premiera wersji kombi, pierwszy raz w historii modelu.
  • 1999 r. – lifting modelu Vectra B.
  • 2002 r. – w marcu Opel zaprezentował model Vectra C w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, liftback i kombi. 
  • 2003 r. – debiut pierwszego w historii Opla Signum klasy średniej z nadwoziem hatchback, w oparciu o Vectrę. Model był pozycjonowany  przez producenta jako wersja premium. 
  • 2005 r. – lifting modelu Vectra C. W tym samym roku odbyła się premiera usportowionej wersji OPC z silnikiem o mocy 250 KM. 
  • 2008 r. – na targach motoryzacyjnych w Londynie zaprezentowany został Opel Insignia, następca modelu Vectra C. 
Opel Vectra – historia modelu, dane techniczne i częste usterki

Opel Vectra A – materiał na youngtimera?

Opel Vectra A zastąpił model Ascona, który trudno było uznać za nowoczesny, nawet jak na standardy późnych lat 80. XX w. Vectra miała przynieść nową jakość i godnie reprezentować koncern General Motors w samochodowej klasie średniej na wielu światowych rynkach. Najwięcej egzemplarzy Opla Vectra sprzedano na rynku europejskim. Samochód oferowany był także w Nowej Zelandii i Brazylii pod innymi markami koncernu General Motors. Wersja na rynek brytyjski nazywała się Vauxhall Cavalier. 

Wersje nadwozia

Model Vectra A został zbudowany na płycie podłogowej GM2900 i oferowany był w dwóch wersjach nadwozia. Pierwszą był klasyczny sedan z dwoma parami drzwi oraz sporym bagażnikiem o pojemności do 530 litrów. W wersji z napędem na cztery koła pojemność kufraa była ograniczona do 380 litrów. Z kolei pięciodrzwiowy liftback z klapą otwieraną razem z tylną szybą zapewniał lepszy dostęp do przestrzeni bagażowej, ale jej objętość była nieco niższa i wynosiła 460 litrów. 

Rozstaw osi Opla Vectra A to 260 cm, a szerokość nadwozia to 170 cm. Wnętrze auta zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla 5 dorosłych osób. Długość nadwozia wersji sedan to 443,2 cm. Liftback jest nieznacznie krótszy – 435,5 cm.

Wersje silnikowe

Paleta dostępnych silników w Oplu Vectra A liczy aż 21 pozycji! Zdecydowana większość z nich przenosiła moc jedynie na przednią oś.

Silniki benzynowe

Tego rodzaju silniki na przestrzeni lat oferowane były w 5 wariantach pojemności o zróżnicowanej mocy:

  • 1,4, R4, 8-zaworowy, zasilany gaźnikiem. Moc 75 KM, moment obrotowy 105 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 14,5 s. 
  • 1,6, R4, 8-zaworowy, zasilany gaźnikiem. Moc 82 KM, moment obrotowy 130 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 12,8 s. 
  • 1,6, R4, 8-zaworowy, zasilany wtryskiem. Moc 71-75 KM, moment obrotowy 120-128 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 14,0 s. 
  • 1,8, R4, 8-zaworowy, zasilany gaźnikiem. Moc 88-90 KM, moment obrotowy 143-145 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 12,5 s. 
  • 1,8, R4, 8-zaworowy, zasilany wtryskiem. Moc 90 KM, moment obrotowy 145 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 12,5 s. 
  • 2,0, R4, 8-zaworowy, zasilany wtryskiem. Moc 101-130 KM, moment obrotowy 170-180 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 10,5 s. 
  • 2,0, R4, 16-zaworowy, zasilany wtryskiem. Moc 136-150 KM, moment obrotowy 185-196 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 8,5-9,5 s. 
  • 2,5, V6, 24-zaworowy, zasilany wtryskiem. Moc 170 KM, moment obrotowy 227 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 7,8 s. 

Większość jednostek napędowych wyposażonych jest w pięciobiegową manualną skrzynię. Jedynie dwulitrowy silnik o mocy 115 KM mógł być połączony z automatyczną przekładnią o czterech biegach. Niektóre wersje dwulitrowych jednostek napędowych łączone były z napędem 4 × 4 opracowanym przez austriacką firmę Steyr Puch.

Najmocniejsza wersja silnikowa to zaprezentowana w 1992 roku dwulitrowa jednostka z turbodoładowaniem o mało spotykanych jak na tamte czasy parametrach: 204 KM, moment obrotowy 280 Nm i napęd na cztery koła. Osiągi Opla Vectra Turbo 4 × 4 mogą zawstydzić niektóre ze współczesnych hot hatchy. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 6,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. 

Silniki Diesla

Silniki Diesla przewidziane były dla spokojnych kierowców ceniących niskie spalanie. Wszystkie silniki oparte są o taką samą jednostkę napędową i zostały skonstruowane przez japońskie Isuzu. Poniżej przykłady:

  • 1,7, R4, 8-zaworowy. Moc 57 KM, moment obrotowy 105 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 20 s. 
  • 1,7, R4, 8-zaworowy. Moc 60 KM, moment obrotowy 105 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 20,5 s. 
  • 1,7, R4, 8-zaworowy z turbosprężarką. Moc 82 KM, moment obrotowy 168 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 14,5 s. 

Co się psuje?

Jedną z największych bolączek Opla Vectra A jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Wykwity rdzy na różnych elementach karoserii i podwozia skutecznie ograniczają żywotność tej generacji auta. Dobrze utrzymanych egzemplarzy jest niewiele, stąd pomimo dużej początkowej popularności modelu, Vectra A staje się coraz rzadziej spotykana. Diesle mają zazwyczaj ogromne przebiegi. Z kolei do silników benzynowych często montowano instalacje LPG, co w połączeniu z zaniedbaniami serwisowymi odbija się na ich trwałości. 

Jeśli uda Ci się znaleźć Vectrę A bez nadmiernej korozji, to skontroluj stan jej zawieszenia, które nie słynie z wysokiej trwałości. Wymiany często wymaga też maglownica układu kierowniczego. Awaryjny bywa układ zapłonowy, problematyczne są też alternator i termostat. W silnikach Diesla dochodzi do usterek turbosprężarek oraz wypalenia uszczelki pod głowicą. Praktycznie każdy Opel Vectra A boryka się z wyciekami płynów eksploatacyjnych. Wymiana uszczelek to obowiązkowy pakiet startowy – radzi ekspert Inter Cars.

Aby dowiedzieć się więcej o regeneracji maglownicy – na czym polega i ile kosztuje, przeczytaj artykuł z naszego bloga.

Opel Vectra – historia modelu, dane techniczne i częste usterki

Opel Vectra B – pojemny i niedrogi

Druga generacja Opla Vectra zaprezentowana w 1995 roku zbudowana była na tej samej płycie podłogowej, co Vectra A. W nowszej wersji zwiększył się rozstaw osi na  zmodyfikowanej płycie. Podobnie jak starsza odsłona modelu, także Vectra B nie porywała designem, ale miała wiele mocnych stron, które przełożyły się na sporą popularność tego auta. Użytkownicy cenią Vectrę B za przestronne wnętrze, dobry komfort jazdy i niskie koszty eksploatacji.

Opel Vectra B przeszedł lifting w 1999 roku. Poza typowymi zabiegami zmieniającymi wygląd lamp i zderzaków wprowadzono też zaawansowane zmiany konstrukcyjne. Pierwszą z nich była poprawa zabezpieczenia antykorozyjnego. Choć model drugiej generacji był bardziej odporny na korozję niż Vectra A, to wersje sprzed liftingu nadal miały problem z nadmiernym rdzewieniem. Druga zmiana dotyczyła poprawy poziomu bezpieczeństwa. Vectra B sprzed liftingu otrzymała jedynie 2 gwiazdki na 5 możliwych w testach zderzeniowych. Zmiana konstrukcji foteli oraz montaż aktywnych zagłówków pozwolił otrzymać 3 gwiazdki zmodyfikowanemu modelowi Vectra B. 

Jeśli szukasz mniejszego samochodu z podobnymi rozwiązaniami technologicznymi, sprawdź, co do zaoferowania ma Opel Astra G 1.6 16 V. Spalanie, usterki i ceny części obszernie omówiliśmy w artykule z naszego bloga.

Wersje nadwozia

Opel Vectra B proponowany był w trzech wersjach nadwozia: sedan, liftback oraz kombi. Rozstaw osi jest taki sam dla każdej z wersji i wynosi 263,7 cm. Szerokość to 170,7 cm. Samochód zapewnia pojemne wnętrze, w którym może podróżować 5 osób. Wersja kombi jest krótsza o 5 mm od sedana i liftbacka, które mierzą 449,5 cm. 

Największą pojemność bagażnika zapewnia sedan – 500 litrów. Bagażnik liftbacka może pomieścić 480 l. Najmniejszy bagażnik, co może zaskakiwać, jest w wersji kombi – 460 l. Jednak po złożeniu oparć tylnych foteli pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1490 l. 

Wersje silnikowe

Na paletę silników Vectry B składa się 10 jednostek benzynowych i 5 diesli. Druga generacja auta średniej klasy Opla występowała jedynie z przednim napędem. Zdecydowana większość silników łączona była z manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Czterostopniowy automat dostępny był tylko w benzynowych jednostkach napędowych.

Silniki benzynowe:

  • 1,6, R4, 8-zaworowy. Moc 75 KM, moment obrotowy 128 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 15,5 sek. 
  • 1,6, R4, 16-zaworowy. Moc 101 KM, moment obrotowy 150 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 12,5 sek. 
  • 1,8, R4, 16-zaworowy. Moc 116-125 KM, moment obrotowy 170 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 11-11,5 sek. 
  • 2,0, R4, 16-zaworowy. Moc 136 KM, moment obrotowy 188 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 10,5 sek. 
  • 2,2, R4, 16-zaworowy. Moc 147 KM, moment obrotowy 203 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 9,5 sek. 
  • 2,5, V6, 24-zaworowy. Moc 170 KM, moment obrotowy 230 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 8,5 sek. 
  • 2,5 i500, V6, 24-zaworowy. Moc 194 KM, moment obrotowy 240 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 7,9 sek.
  • 2,6, V6, 24-zaworowy. Moc 170 KM, moment obrotowy 250 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 8,2 sek.
  • 3,0, V6, 24-zaworowy. Moc 200 KM, moment obrotowy 300 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 6,9 sek.

Silniki Diesla:

  • 1,7, R4, 8-zaworowy, turbo. Moc 82 KM, moment obrotowy 168 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 16,3 sek.
  • 2,0, R4, 16-zaworowy. Moc 82 KM, moment obrotowy 185 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 17 sek.
  • 2,0, R4, 16-zaworowy, turbo. Moc 101 KM, moment obrotowy 205 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 11,5 sek.
  • 2,0, R4, 16-zaworowy, turbo. Moc 101 KM, moment obrotowy 230 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 11,5 sek.
  • 2,2, R4, 16-zaworowy, tubro. Moc 125 KM, moment obrotowy 280 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 10,4 sek.

Co się psuje?

Jest nieco paradoksalne, że trudno zaliczyć do kategorii bezproblemowych, na ogół niedrogie w utrzymaniu i wciąż popularne auto, takie jak Vectra. Awaria może wystąpić w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Najmniej kłopotów sprawiają najsłabsze jednostki 1,6 l o mocy 75 koni oraz 1,7 TD z uwagi na najprostszy osprzęt. Niestety oba silniki nie należą do dynamicznych. 

Jednostki Diesla o pojemności 2,0 oraz 2,2 l borykają się z częstymi usterkami pompy paliwa, które są dość kosztowne w naprawie. Awaryjne są także popychacze zaworów oraz sterowniki powietrza doładowania. Często dochodzi także do uszkodzenia uszczelki pod głowicą. 

Czy lepszym wyborem jest benzynowa Vectra? Awaria w tych jednostkach również zdarza się dość często, ale zazwyczaj jest znacznie tańsza w naprawie. Zawór EGR często jest źródłem problemów, podobnie jak podwyższone zużycie oleju silnikowego (pamiętaj o regularnej kontroli jego stanu) oraz nietrwały układ zapłonowy. 

Druga generacja Opla Vectra, zwłaszcza po liftingu, nie ma tak dużych problemów z korozją, jak poprzedniczka. Bardziej przewidywalne w kosztach napraw są silniki benzynowe. Na rynku wtórnym dostępnych jest wiele egzemplarzy z instalacją LPG, która jeśli jest sprawna, potrafi zapewnić spore oszczędności w kosztach zakupu paliwa. Zawieszenie z uwagi na wiek i przebieg pojazdu często wymaga doinwestowania. Podatna na awarie jest także pompa wspomagania – dodaje ekspert Inter Cars.

Opel Vectra C – komfortowy i dość nowoczesny

Ostatnia odsłona Opla Vectra odznacza się bardziej wyrazistym designem od poprzedników. Podczas liftingu w 2005 roku zmieniono przednie lampy, grill i zderzak, dzięki czemu przysadzisty przód zyskał więcej lekkości. Opel Vectra C praktycznie nie ma problemów z korozją. Piętą achillesową trzeciej generacji jest elektronika, która lubi płatać figle. Ostatnia odsłona modelu Vectra jest także najbezpieczniejsza. W testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymała 4 gwiazdki na 5 możliwych.

Opel Vectra – historia modelu, dane techniczne i częste usterki

Wersje nadwozia

Opel Vectra C produkowany był w trzech wersjach nadwozia: sedan, liftback i kombi. Niemiecki producent też wypuścił na rynek pokrewną wersję hatchback, która miała stanowić bardziej luksusową wersję. Samochód ten był sprzedawany jako osobny model – Opel Signum

Rozstaw osi wszystkich wersji nadwozia wynosi 270 cm z wyjątkiem modelu kombi, który ma płytę podłogową wydłużoną o 13 cm. Sedan i liftback mają taką samą długość 460 cm. Opel Vectra C kombi jest dłuższy o niecałe 23 cm, co przekłada się na znacznie większe zdolności przewozowe. Bagażnik wersji kombi liczy od 560 do aż 1850 litrów po złożeniu tylnej kanapy. Liftback i sedan mają bagażniki o pojemności 500 litrów. Szerokość auta to 180 cm.

Wersje silnikowe

Opel Vectra C oferowany był z 19 jednostkami napędowymi, z czego 12 zasilanych jest benzyną, a 7 to silniki wysokoprężne. Wszystkie napędzały przednią oś. Automatyczne skrzynie biegów były dostępne dla mocniejszych silników benzynowych oraz we wszystkich dieslach, poza silnikiem dwulitrowym. Jednostka benzynowa o pojemności 1,8 l była oferowana także ze zautomatyzowaną skrzynią biegów easytronic.

Silniki benzynowe:

  • 1,6, R4, 16-zaworowy. Moc 100-105 KM, moment obrotowy 150 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 12,5 sek.
  • 1,8 R4, 16-zaworowy. Moc 122-140 KM, moment obrotowy 167-175 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1-10,5 sek.
  • 2,0 R4, 16-zaworowy, turbo. Moc 170 KM, moment obrotowy 265 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 9,1 sek.
  • 2,2 R4, 16-zaworowy. Moc 147-155 KM, moment obrotowy 203-220 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 9,7-10,2 sek.
  • 2,8 V6, 24-zaworowy, Moc 230-250 KM, moment obrotowy 330-350 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 7,3-7,7 sek.
  • 3,2 V6, 24-zaworowy, Moc 211 KM, moment obrotowy 300 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 7,7 sek. 

Silniki Diesla:

  • 1,9, R4, 8-zaworowy. Moc 120 KM, moment obrotowy 280 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 11,5 sek.
  • 1,9, R4, 16-zaworowy. Moc 120-150 KM, moment obrotowy 280-315 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 9,8-11,5 sek.
  • 2,0, R4, 16-zaworowy. Moc 100 KM, moment obrotowy 230 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 13 sek.
  • 2,2, R4, 16-zaworowy. Moc 125 KM, moment obrotowy 280 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 10,8 sek.
  • 3,0 V6, 24-zaworowy. Moc 177-184 KM, moment obrotowy 370-400 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h – 8,9-9,3 sek.

Co się psuje?

Opel Vectra C w rankingach TUV nigdy nie zajmował wysokich miejsc. Zazwyczaj nie wynikało to z poważnych usterek, a z problemów, np. z elektryką. Wśród silników Diesla można polecić znaną i solidną jednostkę 1,9 JTD opracowaną wspólnie z Fiatem. Dwulitrowy silnik boryka się z tymi samymi problemami, co w modelu Vectra B. Jednostka o pojemności 2,2 litra z kolei ma częste usterki układu doładowania. Trzylitrowa jednostka jest awaryjna i droga w naprawach, więc lepiej jej unikać.

Silniki benzynowe nie są bezawaryjne, lecz dzięki stosunkowo prostej konstrukcji nie są drogie w naprawach. Jednostki o pojemności 1,8 oraz 2,2 litra stanowią najlepszy kompromis między mocą a spalaniem. Mniejsza miara dobrze znosi LPG. Większa również, ale tylko w wersji pozbawionej bezpośredniego wtrysku paliwa. Dla amatorów mocniejszych wrażeń przewidziano dwulitrowy silnik turbo oraz 2,8 l V6 z turbodoładowaniem oraz 3,2 V6 wolnossące. Wymiana rozrządu w motorach widlastych nie jest tania.

Opel Vectra C kusi nie tylko stosunkowo niską ceną. Jest to dość nowoczesne auto, często z komfortowym wyposażeniem. Dla rodzin oraz osób przewożących duże przedmioty najlepszym wyborem będzie Opel Vectra C kombi. Jednostki benzynowe nie są bezawaryjne, ale ich naprawy nie są zazwyczaj drogie. Co do diesli, to lepiej unikać silników o większej pojemności niż 1,9 litra. Podobnie jak we wcześniejszych generacjach, problemy może sprawiać zawieszenie. Wymiana wahaczy znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy – radzi ekspert Inter Cars.

Zestawienie produktów

Vectra A to dość wiekowe auto. Z tego powodu często zdarzają się problemy ze szczelnością jednostki napędowej, które są uciążliwe i niebezpieczne dla kondycji silnika. Z kolei pompy wspomagania montowane w Oplu Vectra B nie słynęły z wysokiej trwałości. Wymiana tego podzespołu jest najczęściej kwestią czasu. W kolejnym modelu, Oplu Vectra C, zawieszenie zapewnia dobry komfort jazdy. Niestety jego trwałość pozostawia sporo do życzenia. Wymień podzespoły zawieszenia i zapewnij sobie stabilną i bezpieczną jazdę w każdych warunkach. 

Elementy do każdej wersji Vectry, takie jak: uszczelki i uszczelniacze, pompy wspomagania czy wahacze znajdziesz w bogatej ofercie Inter Cars. 

szukasz produktu który opisujemy?

Podsumowanie

Opel Vectra przez długie lata należał do popularnych samochodów, które były często spotykane na polskich drogach. Każda generacja rozpowszechnionej Vectry przekonywała do siebie przestronnym wnętrzem, dobrym komfortem jazdy i niskimi kosztami eksploatacji. Ceny zakupu nowych samochodów był niższe od np. Volkswagena Passata. To wszystko wpływało na dużą popularność tego modelu Opla. Vectra nigdy nie należała do aut bezawaryjnych. Na szczęście ceny części zazwyczaj nie należą do wygórowanych. Wysokiej jakości zamienniki znajdziesz w sklepie Inter Cars!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Praktycznie każdy silnik benzynowy bez wtrysku bezpośredniego oferowany w Oplu Vectra nadaje się do montażu instalacji LPG. Duża liczba aut ma już instalację gazową. Jeżeli była odpowiednio serwisowana, to zapewni znaczne oszczędności w kosztach codziennej eksploatacji. Egzemplarze z dużymi przebiegami mogą jednak borykać się z usterkami, które czasem są problematyczne i kosztowne w naprawach.

Korozja jest szczególnie często spotykana w Vectrze A oraz w drugiej generacji przed liftingiem. Vectra B z roczników 1999 i młodszych została znacznie lepiej zabezpieczona przed tym szkodliwym zjawiskiem. Dopiero Vectra C ma odporniejsze nadwozie. W egzemplarzach bezwypadkowych problem ten praktycznie nie występuje.

Vectra to popularny model, który pomimo lat jest nadal bardzo popularny. Pomijając kosztowne elementyy do niektórych diesli, takie jak np. pompy wysokiego ciśnienia, większość części zamiennych można kupić w przystępnych cenach. Najlepsze oferty zakupu podzespołów do Opla Vectra znajdziesz w Inter Cars.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!