Subaru Forester był jednym z pierwszych crossoverów na rynku. Chociaż najstarsze egzemplarze mają już ponad 25 lat, to kolejna piąta generacja dalej znajduje się w produkcji. Czy te auta są warte uwagi na rynku wtórnym? Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Oto kompendium wiedzy o japońskim crossoverze.

Subaru Forester

Od wielu dekad znakami rozpoznawczymi Subaru jest napęd na cztery koła i silniki w układzie bokser. Chociaż można znaleźć wyjątki, to większość dostępnych w Europie modeli japońskiej marki charakteryzowały te dwie cechy. Powszechnie używany napęd tego typu ułatwił Subaru stworzenie crossoverów. W 1994 roku na rynku w USA pojawił się Outback. Była to uterenowiona odmiana Subaru Legacy. Model ten, obok Toyoty RAV4, zdefiniował to, czym jest crossover. Zaprezentowany rok później, ale wprowadzony do produkcji w 1997, Forester bazował na podwoziu mniejszego modelu Impreza i wpisywał się idealnie w założenia nowo powstającej klasy samochodów. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Subaru Forester – przewodnik po modelach

Pierwsza generacja Forestera o oznaczeniu modelowym SF pojawiła się w salonach w 1997 i była produkowana do 2002 roku. Dostępna była w dwóch wersjach wyposażenia:

  • Subaru Forester L (bazowy);
  • Subaru Forester S (doposażony).

Już w bazowej odmianie L w standardzie znajdował się ABS, klimatyzacja, elektryczne szyby, tempomat, centralny zamek czy pół-kubełkowe fotele z przodu. Niektóre samochody wyprodukowane przed 2000 rokiem nie miały poduszek powietrznych, co już wtedy było sporą wadą w stosunku do konkurencji.

Subaru Forester S dodatkowo wyposażony był w obręcze 16-calowe (w L – 15), tylne hamulce tarczowe (L – bębny z tyłu), podgrzewane fotele przednie, lusterka i wycieraczki przedniej szyby, oraz dostęp bezkluczykowy. Od 2000 roku montowano tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (tzw. szpera), a od 2001 radio ze zmieniarką płyt CD i skórzane wykończenie kierownicy, gałki zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego. Pod maską znajdowały się znane z Imprezy boksery o pojemności 2.0 l (EJ20), także w wersji turbodoładowanej (EJ20T) i przejęte z Legacy, większe jednostki 2.5 l (EJ25).

Subaru Forester 2 (SG)

Subaru Forester 2 pokazany został w 2002 roku i otrzymał oznaczenie modelowe SG. Nowe podwozie było lżejsze, dzięki użyciu aluminium, perforacji elementów konstrukcji czy hydroformowaniu. W 2003 dostępne były dwie wersje wyposażenia, w 2004 pojawiła się trzecia, a na rynku japońskim także czwarta odmiana: 

  • Subaru Forester X; 
  • Subaru Forester XS:
  • Subaru Forester XT (od 2004);
  • Subaru Forester STI (od 2004, tylko w Japonii).

Odmiana X odpowiadała wersji L z poprzedniej generacji, a XS wersji S. Obie wersje napędzane były czterocylindrowym bokserem o pojemności 2.0 l (EJ20 i EJ20T) lub 2.5 l (EJ253). Pod maską wersji XT znalazła się 2.5 litrowa jednostka z turbodoładowaniem o oznaczeniu EJ255, taki sam jak w Imprezie WRX rozwijający 230 KM. W odmianie STI zamontowano silnik EJ257 o mocy około 300 KM. 

Subaru Forester 3 (SH)

Trzecia generacja Forestera, czyli SH pojawiła się w 2008 roku. Generacje SF i SG były stylizowane w taki sposób, że przypominały uterenowione kombi, ale w SH zmieniono koncepcję. Forester tej generacji przypominał małe SUV-y/crossovery konkurencji, przede wszystkim Suzuki Grand Vitarę. Samochód bazował na Imprezie, ale jego podwozie powstało przez połączenie elementów z tego modelu na rynek światowy i amerykański oraz zostało przedłużone o około 10 cm. 

Subaru Forester kokpit

Pod maską Forestera SH, oprócz silników serii EJ znanych z poprzednich generacji (2.0, 2.5, 2.5 turbo), stosowano nową generację benzynowych silników o oznaczeniu FB (FB20 i FB25). Po raz pierwszy pojawiła się także jednostka wysokoprężna. Był to opracowany przez Subaru czterocylindrowy turbo-diesel z wtryskiem common rail. Zbudowany w układzie bokser o pojemności skokowej 2.0 l i mocy 145 KM. Silnik ten był oznaczany EE20. Poziomy wyposażenia w Foresterze SH to:

  • X (bazowy);
  • XS (doposażony);
  • XC (odpowiednik XC dla diesla);
  • XT (benzynowy silnik turbo).

Na niektórych rynkach oferowano inaczej uszeregowane i nazwane wersje wyposażenia. Spotkać możesz Forestera w wersji:

  • Comfort (X);
  • Luxury (XS);
  • Premium (XS z dodatkowym wyposażeniem).

Subaru Forester 4 (SJ)

Subaru Forester SJ, czyli czwarta generacja produkowana była od 2012 do 2018 roku. W dużej mierze była to zmodernizowana wersja modelu SH. Poprawki obejmowały architekturę wnętrza, stylistykę oraz wiele elementów mechanicznych. 

Za napęd odpowiadały silniki FB20 i FB25 oraz zmodernizowany diesel EE20. Nowością była możliwość wybrania bezstopniowej skrzyni biegów (CVT). Niedostępny był tradycyjny, hydrokinetyczny automat powszechnie stosowany w poprzednich generacjach. 

Subaru Forester 5 (SK)

Obecnie produkowana generacja Forestera pojawiła się w 2018 roku. Podobnie jak inne współczesne modele marki zbudowany jest na nowoczesnej, modułowej płycie podłogowej Subaru Global Platform. 

W Europie dostępna jest tylko jedna wersja napędu. Jest to odmiana hybrydowa, w której silnik FB20DI (DI – Direct Injection, bezpośredni wtrysk benzyny) połączony jest z jednostką elektryczną.  To tak zwana „miękka hybryda” z niewielkim silnikiem elektrycznym o mocy kilkunastu KM, który jedynie wspomaga silnik benzynowy. W rzeczywistości oznacza to, że samochód napędzany jest niemal cały czas przez jednostkę spalinową. Moc silnika benzynowego to 150 KM. Napęd na cztery koła przenoszony jest za pośrednictwem skrzyni CVT. Niedostępne są przekładnie manualne. 

Subaru Forester – poradnik kupującego samochód używany

Pierwsze dwie generacje Forestera to już samochody dość wiekowe. Seria SG została wycofana z produkcji w 2008 roku. Były to też samochody stosunkowo rzadkie w Europie, wybierane jako samochód w pewien sposób alternatywny przez osoby, które chciały się wyróżniać. 

Nadwozie i podwozie

Podstawowym problemem tych generacji jest typowa przypadłość samochodów japońskich z ostatniego przełomu wieków, czyli mała odporność na korozję. Forestery rdzewieją zewnętrznie w mniejszym stopniu od innych aut z kraju kwitnącej wiśni, ale niestety korozji poddają się ważniejsze elementy – czyli podwozie. Szczególnie częstym problemem jest rdza w tylnych nadkolach i mocowaniach zawieszenia. Naprawa tego elementu jest bardzo trudna i kosztowna. Utrata sztywności związana z korozją podwozia często prowadzi do przeciekania szyb bezramkowych. Warto też sprawdzić, czy drzwi zamykają się lekko, gdy jednym kołem najedziesz na krawężnik.

Im nowszy będzie samochód, tym szansa na to, że nie przerdzewiał, jest oczywiście większa. W przypadku nawet obecnych samochodów japońskich duże ogniska korozji potrafią pojawić się po 5-7 latach, szczególnie gdy auto jest użytkowane w polskim klimacie, gdzie dodatkowo obficie używa się soli drogowej. 

Silniki

Pierwsza generacja nie sprawiała problemów mechanicznych, jeżeli była właściwie serwisowana. Właściciele zgłaszali jedynie problemy z uszczelkami pod głowicami po około 100 tys. km. Niestety w Polsce silniki w układzie bokser są słabo znane mechanikom, którzy często popełniali błędy prowadzące do poważnych usterek. Dlatego przed zakupem Foresterów SF i SG należy je bardzo dokładnie sprawdzić u mechanika, który dobrze zna te modele. 

W generacji SG w silnikach EJ łańcuch rozrządu został zastąpiony paskiem zębatym. Powszechnie raportowano nadmierne rozciąganie lub zrywanie się paska rozrządu, niekiedy przed terminem wymiany. Producent zaleca zmianę rozrządu co 100 tys. km, warto skrócić interwał do 80-90 tys. km, aby mieć pewność, że nie będzie sprawiać problemów. Należy także bezwzględnie wymienić rozrząd po zakupie samochodu używanego. 

Problemem silników EJ była też konsumpcja oleju, dlatego konieczne sprawdź jego poziom. Właściciel powinien wiedzieć, ile oleju ubywa w czasie eksploatacji. Szansa na to, że około 20-letni Forester nie spala wcale oleju, jest bardzo mała. Jeśli sprzedający będzie twierdził, że tak jest, najprawdopodobniej nie uzupełniał oleju i jednostka może być w złym stanie technicznym.

W trzeciej generacji stosowano zarówno silniki EJ z paskiem, których także dotyczą wcześniej przytaczane uwagi, jak i nowsze silniki FB z łańcuchem rozrządu. W czwartej generacji (SJ), stosowano tylko silniki FB. Benzynowe odmiany Forestera SH i SJ mają dobrą opinię, ale będą sprawne tylko, gdy były odpowiednio serwisowane. 

Najwięcej problemów sprawiał silnik diesla w serii SH. Jak dowiedzieliśmy się od eksperta Inter Cars. Wadliwie zaprojektowany wał korbowy pękał przy użytkowaniu w niskich temperaturach, a wytrzymałość panewek wału była o wiele za niska w stosunku do sił, jakie na nie działały. W 2011 poprawiono silnik EE20 i problemy się znacząco zmniejszyły, chociaż dalej nie można uznać diesla Subaru za długowieczny pojazd. 

Z tego powodu, jeżeli zależy Ci na oszczędnej jeździe, lepiej wybrać benzynowego Forestera 2.0 (najlepiej FB20) z LPG. Samochody te dobrze znoszą pracę z nowoczesnymi instalacjami gazowymi. 

Zawieszenie i napęd

Jeżeli nie doszło do korozyjnego nadwątlenia konstrukcji zawieszenia, nie sprawia ono problemów. Właściciele chwalą właściwości jezdne na drodze i w lekkim terenie. Forester to samochód, który łączy sportową żyłkę z praktycznym i uniwersalnym charakterem. 

W pierwszych trzech generacjach stosowano 4-biegowy automat hydrokinetyczny, który nie słynie z płynnej zmiany biegów i nie jest zbyt wydajny. Auto z tą skrzynią jest dość ospałe i spala więcej paliwa. W SF i SG lepiej wybierać wersje ze skrzynią manualną. W SH dostępny był także lepszy, 5-biegowy automat (tylko w wyższych wersjach wyposażenia). Diesel był łączony z 6-biegowym manualem, a jednostki benzynowe z 5-biegowym. W Foresterze SJ do wyboru był 6-biegowy manual lub skrzynia bezstopniowa. Nie sprawiają one problemów. 

Usterki napędu zdarzają się jedynie pod wpływem zbyt ostrego traktowania samochodu przez właścicieli. Niska cena starszych egzemplarzy, napęd na cztery koła i dość mocne silniki, powodują, że Subaru Forester używany jest często jako samochód do „upalania” przez młodych kierowców, co może prowadzić do przeciążenia i awarii napędów. 

Subaru Forester – cena aut używanych

Pierwsza generacja Forestera to samochód tani. Ceny zaczynają się od 5000 zł, a średni koszt auta w przyzwoitym stanie oscyluje pomiędzy 10 000 a 13 000 zł. Za ostatnią kwotę można kupić także odmianę turbodoładowaną. Dobrze wyposażone i zachowane w idealnym stanie samochody mogą być droższe. 

Subaru Forester

Subaru Forester SG to także samochód, którego ceny nie są powalające. Są one dość popularne w ogłoszeniach. Auto w kiepskim stanie można kupić już poniżej 10 000 zł, za dobry egzemplarz należy zapłacić 15000-25000 zł. Górna granica dotyczy dobrze zachowanych wersji XT (z turbo).

Forester SH to najczęściej pojawiająca się na portalach ogłoszeniowych generacja modelu. Problem polega na tym, że 2/3 ofert dotyczy samochodów z problematycznym silnikiem wysokoprężnym. Swego czasu licznie sprowadzane zza granicy Forestery z dieslem dalej są dostępne na rynku, ale popyt na nie jest minimalny. Benzynowy SH to wydatek około 30 000 zł. Diesle są oczywiście znacznie tańsze, ale trudno jest polecać zakup tej wersji, chyba że planujesz swap silnika. 

Wersję wysokoprężną można zaryzykować w przypadku czwartej generacji SJ. Jest ona także tańsza niż benzynowe Subaru Forester. Opinie na temat silnika diesla były na tyle złe, że wprowadzenie poprawek niewiele pomogło w kwestii zaufania klientów. Diesel SJ osiąga ceny podobne do benzynowych SH. Najtańszy Forester 4 z silnikiem FB20 to co najmniej 10 000 zł więcej, czyli około 40 000 zł. Dobrze wyposażone modele z końca produkcji przekraczają 100 000 zł. 

Nowy Subaru Forester – dane techniczne i ceny

Piąta generacja Forestera (SK) ciągle dostępna jest w salonach Subaru. W 2021 roku przeszedł lifting stylistyczny. Chociaż w USA model ten dostępny jest z silnikiem benzynowym 2.0 (FB20), 2.5 (FB25DI) i 1.8 turbo (CB18) do sprzedaży w Europie trafiła jedynie odmiana mild-hybrid z wolnossącym 2.0 z wtryskiem bezpośrednim (FB20Di).

Subaru Forester

Specyfikacja Subaru Forester – dane techniczne

Układ napędowy

  • Budowa silnika spalinowego: 4 cylindrowy w układzie bokser DOHC 16v, bezpośredni wtrysk paliwa. Spełniający normy Euro 6, wyposażony w filtr cząstek stałych. Umieszczony wzdłużnie z przodu.
  • Pojemność silnika: 1995 cm sześc. (2.0 l).
  • Maksymalna moc i moment obrotowy: 150 KM przy 5600 obr/min, 194 Nm przy 4000 obr/min.
  • Silnik elektryczny: prądnico-rozrusznik o mocy 16,7 KM i momencie obrotowym 66 NM, może być użyty do wspomagania rozpędzania samochodu. 
  • Napęd: stały napęd na 4 koła z aktywnymi mechanizmami różnicowymi. 
  • Skrzynia biegów: bezstopniowa (CVT)

Osiągi i spalanie

  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
  • Spalanie w cyklu mieszanym WLTP: 8,1 l/100 km
  • Spalanie realne podczas eksploatacji: 8,8-9,5 l/100 km

Wymiary i ciężary

  • Długość x szerokość x wysokość: 4640 × 1815 × 1730 mm
  • Rozstaw osi: 2670 mm
  • Prześwit: 220 mm
  • Masa własna: 1661-1693 kg (w zależności od wersji)
  • Dopuszczalna masa całkowita: 2185 kg
  • Pojemność bagażnika: 509 l
  • Pojemność przestrzeni ładunkowej po złożeniu kanapy: 1779 l
  • Rozmiar opon: 225/60 R17 lub 225/55 R18.

Subaru Forester – cena w salonie

Aby wyjechać z salonu Foresterem, należy zapłacić co najmniej 170 000 zł. Za tę kwotę otrzymasz wersję bazową nazwaną Trend, która jest i tak dość dobrze wyposażona. Między innymi w klimatyzację dwustrefową, podgrzewane fotele czy skórzaną kierownicę. 

W droższej wersji Active za około 190 000 zł dodatkowo zastosowano ogrzewanie kierownicy i tylnych foteli oraz zaawansowany pakiet bezpieczeństwa (kamera cofania, automatyczne przełączanie trybu świecenia reflektorów, system przeciwdziałający staczaniu się auta w czasie postoju). 

Jeszcze lepiej wyposażone wersje kosztują od 195 000 do 210 000 zł. 

Części do Subaru Forester w Inter Cars

Dawniej wielu mechaników odradzało zakup Subaru ze względu na niszowy charakter tej marki. Powodowało to trudny dostęp do części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, które często należało sprowadzać zza granicy, płacąc za nie wysokie kwoty. 

Dziś ten problem jest dużo mniejszy. Nawet do pierwszej i drugiej generacji Forestera z łatwością kupisz sprawdzonej jakości części, odwiedzając Inter Cars. Znajdziesz tam setki artykułów do Twojego Subaru, w tym także części oryginalne.

Subaru Forester – opinie, czy warto go wybrać?

Subaru Forester, używany w dobrym stanie, to z pewnością samochód, który może dać dużo przyjemności z jazdy. Jest to pojazd dość nietuzinkowy, rzadko spotykany, szczególnie w przypadku starszych generacji, które w dużej mierze zostały pochłonięte przez korozję. 

Forester SG to auto praktyczne, które możesz kupić dość tanio jako pojazd rodzinny lub służący do pracy. Duży bagażnik, napęd na 4 koła i silniki, które nieźle współpracują z LPG, dają dużo możliwości wykorzystania. Nowsze generacje ciągle są dość kosztowne, ale przeważnie nie mają tak poważnych problemów z korozją. 

Nowe Subaru kosztuje niemal tyle samo co konkurencja, ale ma kiepskie osiągi i prymitywny układ hybrydowy. Toyota RAV4, Honda HR-V i wiele modeli producentów europejskich wypadają pod tym względem o wiele lepiej.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Obecnie oferowany Forester nie wypada zbyt dobrze. Ma dość słaby silnik i jest jedynie miękką hybrydą. Jest wolniejszy i pali więcej benzyny od większości konkurencji. Starsze generacje wyróżniały się praktycznością i osiągami (w wersji turbo). Współczesny Forester nie oferuje jednak niczego, co jest obiektywną zaletą w jego klasie.

Pod względem trwałości i niezawodności najlepiej wypadają wczesne, wolnossące silniki EJ20 i EJ25 (rozrząd na łańcuchu) albo nieco późniejsze FB20 i FB25. Silniki z serii EJ z napędem rozrządu na pasek także są niezawodne, jeżeli dba się o regularną jego wymianę. Silniki z turbo zapewniają dobre osiągi, ale przed zakupem należy dokładnie sprawdzić ich stan. Ze względu na obciążenia, mogą być bardzo mocno zużyte. Odradzić należy silniki diesla, szczególnie w Foresterze SH (3 generacja). Poprawiona jednostka wysokoprężna w modelu SJ nie jest aż tak problematyczna, ale jej trwałość także nie jest zbyt wysoka. 

Problemem jest przede wszystkim rdza. Atakuje ona mocowania tylnego zawieszenia i kielichy amortyzatorów. Ważne jest także sprawdzenie poziomu oleju, ponieważ niemal zawsze jest on spalany. Dość często wypalone są uszczelki głowic. W jednostkach z rozrządem napędzanym paskiem warto zwrócić uwagę na jego stan.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!