Zaparowane reflektory w to niepokojące zjawisko, które wpływa negatywnie na wygląd auta i może stwarzać zagrożenie na drodze. Znaczna ilość pary wodnej znajdującej się wewnątrz lampy samochodowej ogranicza strumień światła. W efekcie widoczność w nocy lub w trudnych warunkach atmosferycznych może być ograniczona. Jednak nie zawsze parujące reflektory muszą być oznaką usterki. Podpowiadamy, co możesz zrobić, gdy zauważysz zaparowane reflektory w samochodzie.

zaparowane reflektory

Dosyć często zdarza się, że lśniące nadwozie niedawno umytego samochodu skrywa pewien detal, który może budzić niepokój. Zaparowane reflektory często sugerują nieszczelność obudowy lampy, a elektryczność i wilgoć to nie najlepsze połączenie. Gdy zauważysz parę wewnątrz klosza, zwrócić uwagę na skalę tego zjawiska. Czasem efekt ten dość łatwo zniwelować. Gorzej, gdy wewnątrz reflektora spostrzeżesz krople lub stojącą wodę. Wtedy należy działać szybko i zdecydowanie. W tym artykule odpowiadamy, co powoduje zaparowanie reflektorów i kiedy da się to samodzielnie naprawić. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Zaparowane reflektory – co to powoduje?

Zaparowane reflektory są dość powszechnym zjawiskiem. Pojawia się więc pytanie, skąd właściwie bierze się nadmiar pary wodnej wewnątrz lamp samochodowych? Pierwszym, co przychodzi na myśl, jest nieszczelność podzespołu. Rzeczywiście ubytki w uszczelkach, obudowie lub kloszu często sprzyjają gromadzeniu się wody wewnątrz reflektora. Jednak w wielu przypadkach zjawisko to wynika z naturalnych procesów fizycznych.

Jest to naturalne zjawisko, które zachodzi w wyniku różnicy temperatur pomiędzy wnętrzem lampy a otoczeniem. W przypadku względnej wilgotności powietrza wynoszącej 50 proc. i temperaturze wewnątrz lampy na poziomie 20 st. C wystarczy, aby temperatura otoczenia obniżyła się o 9-10 st. C, a na wewnętrznej części klosza osiądzie się para wodna zauważa ekspert Inter Cars.

Kierowcy często zauważają zaparowane reflektory po wyjeździe z myjni. Czasem do pojawienia się mgiełki wewnątrz kloszy dochodzi podczas jazdy w trakcie intensywnych opadów atmosferycznych. W każdym przypadku para wodna osadza się wewnątrz klosza w wyniku kontaktu zewnętrznej powierzchni z zimną wodą. Dzieje się tak, ponieważ wewnątrz reflektora panuje znacznie wyższa temperatura niż poza samochodem. Ciepło obecne w lampie może pochodzić z komory silnika lub od samych żarówek, które podczas pracy osiągają bardzo wysoką temperaturę. Dopóki para wodna gromadzi się w okolicach krawędzi klosza, zazwyczaj nie ma to większego wpływu na przejrzystość obudowy i, co za tym idzie, emisję światła wytwarzanego przez reflektor.

zaparowany reflektor

Często nadmierne parowanie lamp spowodowane jest nieszczelnościami powstałymi w wyniku uderzeń lub zużycia bądź braku fabrycznych uszczelek obudowy. Wtedy woda pochodząca z myjni lub z opadów atmosferycznych dostaje się do wnętrza reflektorów i gromadzi się tam, co znacznie obniża poziom bezpieczeństwa jazdy. Ograniczona przejrzystość klosza może znacznie zmniejszać emisję światła. Ponadto elementy lampy pracującej pod napięciem elektrycznym mogą powodować zwarcia, które często są powodem poważnych usterek samochodowego układu elektrycznego. 

Jak dochodzi do rozszczelnienia, którego efektem są zaparowane reflektory?

Przednie lampy należą do najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów nadwozia. W wyniku nawet niewielkiej kolizji, np. najechania na tył innego pojazdu, reflektory przednie często ulegają mniejszym lub większym uszkodzeniom. Jeśli uderzenie jest na tyle silne, że dochodzi do pęknięcia lub wyłamania któregoś z elementów lampy, obudowa rozszczelnia się, czego efektem jest właśnie zaparowany reflektor.

Często do problemów ze szczelnością reflektorów dochodzi na skutek błędów kierowców oraz mechaników podczas wymiany żarówek. Każda lampa wyposażona w standardowe żarówki halogenowe H4 lub H7 ma otwory umożliwiające wymianę przepalonego źródła światła, które najczęściej zabezpieczone są gumowymi lub plastikowymi zaślepkami. Zdarza się, że po wymianie żarówki zaślepka zostaje nieprawidłowo zamontowana lub w ogóle zapomniano o ponownym montażu tego elementu. Wtedy woda może łatwo dostać się do środka lampy, co powoduje zaparowane lampy w samochodzie. Podczas wymiany żarówki pamiętaj o sprawdzeniu ustawień świateł. Chcesz dowiedzieć się, jak ustawić światła w samochodzie? 5 porad eksperta pomoże Ci łatwo i skutecznie wykonać tę czynność.

Zaparowany reflektor to nie zawsze oznaka usterki

Zaparowane reflektory to naturalne zjawisko, z którym producenci samochodów radzą sobie coraz lepiej. Wbrew pozorom lampy w nowoczesnych samochodach nie są hermetyczne. Reflektory najczęściej wyposażone są w specjalnie zaprojektowane systemy wentylacyjne, których zadaniem jest wyrównanie ciśnienia i usuwanie nadmiaru wilgoci zgromadzonego w kloszu. 

Im większy reflektor, tym trudniejsze zadanie stoi przed systemem wentylacyjnym. Wynika to ze sporej powierzchni, po której rozchodzi się ciepło emitowane przez żarówki czy diody LED. Szczególnie wysoką temperaturę osiągają podczas pracy światła ksenonowe. Najważniejsze informacje, które warto znać na temat oświetlenia tego typu, znajdziesz na naszym blogu. 

Za wentylację odpowiedzialne są niewielkie otwory w obudowie lampy wyposażone w specjalne filtry, które m.in odprowadzają nadmiar wilgoci z wnętrza podzespołu. Jednak w warunkach nadmiernej wilgoci para wodna może w niewielkim stopniu również przez nie przenikać do wnętrza reflektora. Podczas pracy temperatura wewnątrz klosza się podnosi, a powietrze zaczyna szybciej cyrkulować. Nadmiar ciepła odprowadzany jest wtedy przez filtry. W wyniku wzmożonej cyrkulacji powietrza przy włączonych lampach wilgotne powietrze może wówczas przeniknąć do wnętrza. W efekcie poziom wilgoci w reflektorach ulega zwiększeniu, co powoduje osadzanie się mgiełki po wewnętrznej stronie klosza. 

Jak usunąć niewielką ilość pary wodnej wewnątrz lamp samochodowych?

W przypadku niewielkiego zaparowania reflektorów, które wynika z naturalnych procesów, zazwyczaj wystarczy włączyć światła mijania. Wtedy w krótkim czasie temperatura wewnątrz lampy się podniesie, a wilgoć samoczynnie wyparuje. Zaparowane reflektory LED mogą potrzebować nieco więcej czasu. Wynika to z niższej temperatury emitowanej przez diody. W celu usunięcia mgiełki na wewnętrznej stronie klosza można także zaparkować samochód na słońcu lub w ciepłym garażu. Należy mieć jednak na uwadze, że rozwiązania te sprawdzą się jedynie w przypadku niewielkiej ilości pary wodnej wewnątrz lampy. 

parujące reflektory w nowym aucie

Jeśli ilość wilgoci wewnątrz lampy jest znaczna, możesz sięgnąć po suszarkę do włosów. Skieruj ciepłe powietrze na zewnętrzną powierzchnię lampy, co pozwoli szybko podnieść temperaturę wewnątrz lampy. Czynność tę należy jednak wykonywać z wyczuciem, ponieważ większość kloszy wykonanych jest z poliwęglanu. Jest to bardzo wytrzymałe tworzywo sztuczne, które źle znosi punktowy strumień gorącego powietrza oddziałujący dłuższy czas. Ewentualne uszkodzenia struktury poliwęglanu mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia klosza.

Parujące reflektory? Sprawdź drożność systemu wentylacji lampy

Podczas eksploatacji na podzespołach samochodu znajdujących się pod maską osiadają pyły i kurz. Może to doprowadzić do zatkania filtrów odpowiedzialnych za odprowadzanie powietrza z lampy. Wtedy nagromadzona wewnątrz wilgoć nie może wydostać się do otoczenia. Warto co pewien czas przetrzeć czystą szmatką otwory wentylacyjne. Przy zachowaniu szczególnej ostrożności można przedmuchać obudowę lampy sprężonym powietrzem. Unikaj przy tym kierowania strumienia powietrza przez dłuższy czas w to samo miejsce. 

Z kolei zupełnie odradzamy nawiercanie dodatkowych otworów w obudowie lampy. Wbrew obiegowym opiniom na temat skuteczności tej metody warto mieć na uwadze potencjalne zagrożenia. Przez dodatkowe otwory mogą przedostawać się zabrudzenia oraz wilgoć, co może szybko doprowadzić do poważnej awarii reflektora. 

Czy można samodzielnie naprawić zaparowane reflektory?

Zauważyłeś mocno zaparowane reflektory w swoim samochodzie? Otwórz maskę i skontroluj wizualnie stan obudowy lampy. Często powodem nieszczelności są źle założone zaślepki lub w ogóle ich brak. W przypadku tego typu usterki koszty naprawy nie są wysokie, a sam montaż jest banalnie prosty. W zależności od modelu lampy zaślepki mogą być wciskane lub zabezpieczane klamrami, więc wystarczy umieścić brakujący element na swoim miejscu. 

Co zrobić, gdy zaślepki reflektora do Twojego modelu auta nie są już produkowane lub ich dostępność jest ograniczona? Wtedy możesz samodzielnie uszczelnić obudowę lampy przy pomocy silikonu. Najlepiej sprawdzi się silikon wysokotemperaturowy. Jest on nieco droższy od zwykłego, lecz w zamian zapewnia o wiele większą trwałość uszczelnienia po osiągnięciu wysokiej temperatury roboczej przez lampy.

parujące reflektory w  aucie

Wymiana klosza lampy bywa dość skomplikowana. W niektórych modelach aut spotyka się reflektory z kloszami przymocowanymi za pomocą metalowych klamer. Po ich zdemontowaniu możliwa jest wymiana uszkodzonego klosza na nowy. Jednak w większości samochodów montowane są lampy z przyklejonym kloszem. Demontaż elementu jest możliwy przy pomocy umiejętnie stosowanej opalarki, lecz zanim się na to zdecydujesz, sprawdź, czy do Twojego modelu auta w ogóle dostępne są klosze do lamp. Niestety większość producentów reflektorów nie bierze pod uwagę możliwości wymiany tego elementu, co wpływa na mocno ograniczoną dostępność zamiennych kloszy.

Czy nowe lampy to najskuteczniejsze rozwiązanie na zaparowane reflektory?

Osuszanie i uszczelnianie reflektorów nie przynosi efektów? Warto rozważyć wymianę niesprawnych podzespołów na nowe. Wybierając wysokiej klasy lampy do auta, zapewnisz sobie długą i bezproblemową eksploatację, a zaparowane reflektory pozostaną jedynie wspomnieniem. Sprawdź bogatą ofertę oświetlenia samochodowego w sklepie Inter Cars.

Parujące reflektory to dość częste zjawisko

Osadzanie się pary wodnej na kloszach lamp to naturalne zjawisko, które do pewnego stopnia nie zmniejsza bezpieczeństwa na drodze. Należy jednak obserwować, czy do wnętrza reflektora nie dostaje się nadmierna ilość wody. Najczęściej dochodzi do tego w wyniku nieszczelności. Kontrola stanu uszczelek i zaślepek pozwala łatwo usunąć źródło problemu. Często w wyniku uszkodzeń mechanicznych dochodzi do rozszczelnienia lamp przednich. Jeśli uszczerbki w kloszach lub obudowie są znaczne, to najczęściej jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wymiana lampy na nową. Reflektory samochodowe oraz pozostałe części zamienne do Twojego samochodu znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Parujące reflektory w nowym aucie mogą poważnie irytować. Pamiętaj, że niewielka mgiełka osadzająca się w skrajnych obszarach klosza, to naturalny proces. Jeśli para znika w kilka chwil po włączeniu świateł mijania, to zazwyczaj nie ma powodów do wymiany reflektora na nowy w ramach gwarancji. Jeśli jednak poziom zawilgocenia lampy jest znaczny, to należy zgłosić usterkę objętego gwarancją w autoryzowanej stacji obsługi. Koszt zakupu nowych lamp może być wysoki, dlatego gdy zauważysz zaparowane reflektory LED, to zgłoś ten fakt w serwisie.

Ograniczona przejrzystość klosza może znacznie ograniczać bezpieczeństwo. Policjant, gdy zauważy mocno zaparowane reflektory podczas kontroli drogowej, może wycofać pojazd z ruchu. Podobnie podczas kontroli stanu auta przy okazji przeglądu technicznego w stacji kontroli pojazdów diagnosta może wystawić negatywną ocenę, gdy w aucie zauważy parujące reflektory.

Reflektory samochodowe spotykane w starszych modelach aut wyposażone są w klosze wykonane ze szkła. Niektóre z nich można demontować i wymieniać. W nowoczesnych samochodach najczęściej montowane są lampy z kloszami wykonanymi z poliwęglanu, a ich demontaż jest mocno utrudniony lub nawet niemożliwy. Ponadto nie do każdego modelu lampy można kupić zamienne klosze.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!