Gdy patrzysz na nowy samochód prosto z salonu, jego lakier zachwyca blaskiem, głębią koloru oraz nieskazitelną powierzchnią. Z czasem jednak dostrzegasz na karoserii odpryski lub rysy, które sprawiają, że auto nie prezentuje się już najlepiej. Na szczęście możesz zainwestować w zestaw lakierniczy i wykonać niezbędne prace w domowych warunkach oraz samodzielnie przywrócić blask pojazdowi. Z tego tekstu dowiesz się, jaki pistolet lakierniczy dla amatora wybrać i jak przeprowadzić lakierowanie.

Nie musisz obawiać się, że lakierowanie samochodu poza profesjonalnym warsztatem lakierniczym to zadanie, które Cię przerośnie. Wystarczy tylko, że weźmiesz pod uwagę kilka wskazówek, które przygotowaliśmy dla Ciebie w tym tekście. Pamiętaj, że jakość pistoletu do lakierowania przekłada się bezpośrednio na rezultaty, jakie będą widoczne na powierzchni Twojego samochodu.

Czego dowiesz się z tego tekstu?

baner mamy części do Twojego samochodu

Czy lakierowanie sprayem to dobry pomysł?

Wielu kierowców, gdy zastanawia się nad naprawą ubytków lakieru na powierzchni swoich samochodów, bierze pod uwagę malowanie karoserii sprayem. Czy to na pewno dobry pomysł? Wiele zależy od tego, jaki element wymaga odnowy. Musisz bowiem wiedzieć, że nie można tak po prostu pomalować sprayem zderzaka lub drzwi i liczyć, że efekt będzie porównywalny z tym po wykonaniu profesjonalnego lakierowania. W przypadku malowania farbą z puszki bardzo ważne jest przygotowanie powierzchni oraz doświadczenie. W innym wypadku możesz napotkać na swojej drodze poważne problemy uniemożliwiające uzyskanie gładkiej i jednolitej warstwy.

Zanim weźmiesz do ręki spray, warto wiedzieć, że rozwiązanie to sprawdzi się, gdy masz do czynienia z niewielkimi niedoskonałościami znajdującymi się na masce, drzwiach lub dachu Twojego pojazdu. W każdym innym miejscu farba nie będzie wyglądać estetycznie. Lakierem w aerozolu przykryjesz płytkie obtarcia, odpryski po kamieniach i tego typu uszkodzenia. Sprawdzi się również w przypadku odnawiania powierzchni osłon lusterek, spoilerów lub zderzaków. 

W Twojej głowie mogła pojawić się właśnie myśl o pomalowaniu całego auta lakierem w aerozolu. W końcu z pozoru wydaje się to nieskomplikowanym oraz skutecznym działaniem. Gdybyś jednak sprawdził ceny farby, szybko dowiedziałbyś się, że taki zabieg jest bardzo nieekonomiczny, a co więcej wymagałby bardzo dużych nakładów czasu. Ciśnienie w puszkach zmniejsza się w czasie użytkowania, a to oznacza, że farba nie zawsze jest nakładana równomiernie. To z kolei sprawia, że powłoka nie będzie idealnie pokrywać całej powierzchni samochodu, co łatwo będzie ocenić za pomocą miernika lakieru. Na powierzchni samochodu pojawiają się także nieestetyczne przebarwienia. 

Lakierowanie sprayem – jak to zrobić?

Skoro postanowiłeś jednak skorzystać ze sprayu i pokryć farbą niewielkie uszkodzenia lakieru, powinieneś zadbać o odpowiednie przygotowanie konkretnego fragmentu samochodu. Na początku oczyść wybrany fragment z wszelkiego rodzaju brudu oraz resztek starego lakieru. W przypadku ogniska rdzy pamiętaj o usunięciu go w sposób mechaniczny przy pomocy papieru ściernego lub szlifierki. Ostatnim krokiem powinno być zaklejenie fragmentów sąsiadujących z tym przeznaczonym do malowania.

Zestaw lakierniczy

Zadbaj również o warunki otoczenia. Czynniki atmosferyczne mogą wpływać pozytywnie lub negatywnie na proces schnięcia lakieru, co należy przewidzieć jeszcze przed rozpoczęciem prac. Temperatura w pomieszczeniu lub na zewnątrz powinna mieścić się w zakresie 20-25 st. C.

Lakierowanie zacznij od dokładnego wymieszania zawartości puszki. Możesz to zrobić poprzez potrząsanie nią przez około 2 minuty. Zacznij malowanie od podkładu i trzymaj spray w pozycji pionowej w odległości około 30 cm od lakierowanej powierzchni. 

Pamiętaj, aby w trakcie pracy nakładać cienkie warstwy, co pozwoli Ci uniknąć problematycznych zacieków. Zanim przystąpisz do kolejnego kroku, jakim jest nałożenie lakieru bazowego, poczekaj na wyschnięcie podkładu – mówi ekspert z Inter Cars.

W większości przypadków powinny wystarczyć 2-3 warstwy nakładane w odstępie około 3 minut. Gdy lakier bazowy znajdzie się już na powierzchni samochodu, zakończ pracę nałożeniem lakieru bezbarwnego, który utwardza malowaną powierzchnię oraz stanowi skuteczną ochronę przed łuszczeniem. 

Lakierowanie samochodu przy pomocy pistoletu

Malowanie sprayem jest skutecznie, ale zupełnie nie sprawdza się w przypadku konieczności odnowy większych powierzchni. Stąd też, jeśli zależy Ci na pokryciu maski, dachu lub całych drzwi nową powłoką, powinieneś wybrać zestaw lakierniczy przeznaczony specjalnie do tego celu. Pierwsze, czego będziesz potrzebować to przede wszystkim pistolet lakierniczy. Poniżej znajdziesz kilka informacji o tym, jak wybrać tego typu sprzęt oraz przygotować się do lakierowania.

Jak wybrać pistolet lakierniczy?

Zanim zaczniesz lakierować, musisz zaopatrzyć się w odpowiedni pistolet lakierniczy. Urządzenia tego typu dzielą się na kilka grup.

  • Pistolet HP (wysokociśnieniowy) – wykorzystuje najstarszą technologię lakierowania pod ciśnieniem. Zasada nakładania farby jest stosunkowo prosta – przez niewielki otwór wtryskiwany jest lakier pod wpływem wysokiego ciśnienia. Pistolety lakiernicze charakteryzują się dużym rozpyleniem, co w praktyce oznacza, że wykorzystują dużą ilość lakieru.
  • Pistolet HLVP (niskociśnieniowy) – jego głównym atutem jest większa liczba otworów w dyszy w porównaniu do rozwiązań HP. Dzięki takiej konstrukcji spada ciśnienie, ale jednocześnie rośnie ilość nakładanego na malowaną powierzchnię lakieru. Zaletą tego rozwiązania jest oszczędność farby, ale niestety wiąże się z to z koniecznością zakupu mocniejszego kompresora.
  • Pistolet LVLP (niskociśnieniowy z niskim zużyciem) – pistolet lakierniczy zaliczany do kategorii LVLP łączy wszystkie zalety tradycyjnych rozwiązań HP oraz nieco nowszych HLVP. Urządzenie pracuje pod niskim ciśnieniem i gwarantuje niewielkie straty farby lakierniczej, co w przypadku domowego malowania z pewnością jest bardzo ważne. 

Oprócz pistoletu będziesz potrzebować jeszcze ściereczek antystatycznych i papieru ściernego o ziarnistości od 60 do 120. Dzięki tym elementom cały proces powinien przebiec bez żadnych problemów, nawet jeśli nie masz wielkiego doświadczenia w lakierowaniu.

Zestaw lakierniczy

Masz już zestaw lakierniczy? Czas na malowanie

Skoro zgromadziłeś już cały niezbędny sprzęt do lakierowania, to znak, że możesz przystąpić do zmiany wyglądu swojego samochodu. Poniżej przygotowaliśmy krótki poradnik, jak krok po kroku lakierować samochód w warunkach domowych.

Wybierz miejsce

Jeśli zdecydowałeś się na samodzielne lakierowanie w warunkach domowych, to najprawdopodobniej masz dwie możliwości. Możesz pomalować auto na zewnątrz lub w garażu. Lepiej sprawdzi się garaż ze względu na łatwość w uzyskaniu pożądanych warunków. 

Przygotuj garaż

Zacznij od oczyszczenia pomieszczenia ze wszelkiego rodzaju brudu, kurzu i pyłu. Musisz wiedzieć, że podczas malowania zanieczyszczenia mogą przykleić się do powierzchni samochodu, co sprawi, że zostawią po sobie nieestetyczny ślad. Po odkurzeniu przestrzeni, w której chcesz lakierować, przetrzyj ją również na mokro. Dobrym pomysłem jest również zadbanie o odpowiednią wentylację. Niektóre farby są szkodliwe dla zdrowia.

Umyj pojazd

Bez tego nawet nie zabieraj się za lakierowanie. Zanim na aucie wyląduje, chociażby kropelka farby, musisz mieć pewność, że karoseria jest nieskazitelnie czysta. Jeśli na tym etapie nie przyłożysz się do odpowiedniego oczyszczenia karoserii, na pomalowanej powierzchni mogą pojawić się specyficzne wypustki, które później będą niemożliwe do usunięcia bez uszkodzenia nowej powłoki lakierniczej. Sprawdź, jak myć samochód.

Zdejmij stary lakier

Zacznij od zaopatrzenia się w specjalne gogle ochronne, które uchronią Twoje oczy przed pyłami, będącymi wynikiem szlifowania. Przyda się również papier ścierny o gradacji 2000. Szlifowanie wykonuj ręcznie lub przy użyciu szlifierki, która znacznie ułatwi i skróci czas pracy. Po wszystkim ponownie wyczyść powierzchnię auta z kurzu i odtłuść ją przy pomocy przeznaczonego do tego preparatu. 

Zabezpiecz pozostałe fragmenty samochodu

Zabezpiecz okna i inne elementy nieprzeznaczone do malowania. 

Zestaw lakierniczy

Zagruntuj powierzchnię

Czas na podkład. Na tym etapie przyda Ci się omawiany wcześniej mini pistolet lakierniczy podłączony do kompresora. Zaopatrz się w specjalny podkład, który należy nałożyć przed docelowym lakierem. Nakładaj go, zaczynając od dachu i schodź do dolnych fragmentów auta. Pamiętaj, że podczas lakierowania potrzebna jest precyzja oraz delikatność. Dobrą praktyką jest naciskanie spustu pistoletu tylko w momencie, gdy wykonujesz ruch w bok. Dzięki takiej technice unikniesz wszelkiego rodzaju zacieków. Auto pokryj dwoma lub trzema warstwami podkładu.

Przejdź do lakierowania

Twój samochód jest już w pełni przygotowany do właściwego lakierowania. Zasady są takie same jak w przypadku podkładu. Wykonuj ruchy przypominające zamiatanie. Zacznij od dachu i powoli przechodź w niższe rejony karoserii. Skup się na tym, aby farba była nakładana równomiernie i unikaj pośpiechu. Proces lakierowania powinieneś powtórzyć około 4 razy. Każda następna warstwa powinna być nakładana, dopiero gdy poprzednia będzie całkowicie sucha. Gdy już ostatnia warstwa lakieru wyschnie, nałóż na nią lakier bezbarwny. Uzyskasz w ten sposób ochronę przed zabrudzeniami oraz czynnikami zewnętrznymi.

Lakierowanie drzwi – cena

Wiesz już, jaki pistolet lakierniczy dla amatora będzie najlepszy. Kolejną ważną sprawą jest koszt lakierowania. Ile kosztuje lakierowanie drzwi? Cena tego typu prac może różnić się w zależności od rodzaju lakieru oraz sprzętu, który będziesz wykorzystywać. Usługa w profesjonalnym salonie lakierniczym kosztuje około 700 zł. Z kolei w warunkach domowych cały proces będzie o wiele droższy. Wynika to z faktu konieczności zaopatrzenia się w kompresor, mini pistolet lakierniczy oraz inne elementy składające się na zestaw lakierniczy. 

Postaw na pistolet lakierniczy z Inter Cars

Jeśli zdecydowałeś się na samodzielne lakierowanie auta, to znak, że powinieneś zajrzeć do sklepu Inter Cars. Znajdziesz tam bogatą ofertę zestawów lakierniczych i lakierów, które sprawią, że odnowienie karoserii będzie o wiele łatwiejsze. 

Sklep współpracuje tylko z zaufanymi dostawcami, co sprawia, że nie musisz obawiać się o jakość dostępnych produktów. W razie pytań i wątpliwości zaciągnij poradę u specjalistów Inter Cars. Pomogą oni wybrać odpowiednie produkty i rozwieją wszelkie wątpliwości dotyczące lakierowania samochodu.

Gotowy na domowe lakierowanie?

Jak widzisz, lakierowanie samochodu w domowych warunkach jest możliwe do przeprowadzenia, ale wymaga dużych nakładów finansowych oraz czasu. Na samym początku musisz zainwestować w odpowiedni sprzęt, bez którego odnowa karoserii się nie uda. Jeśli jednak czujesz, że chcesz samodzielnie zająć się nakładaniem nowego lakieru, nie ma najmniejszego problemu. Miej również na uwadze, że lakierowanie wymaga precyzji oraz wyczucia pistoletu. Gdy już jednak opanujesz obsługę sprzętu, lakierowanie będzie łatwe i przyjemne.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Tak, ale ta metoda sprawdza się wyłącznie w przypadku niewielkich uszkodzeń. Malowanie sprayem charakteryzuje się też zmiennym ciśnieniem, co może doprowadzić do nierównomiernego nakładania farby. Jeśli chcesz zająć się lakierowaniem większych powierzchni, znacznie lepszą metodą będzie nakładanie lakieru za pomocą pistoletu.

Najlepiej sprawdzi się pistolet LVLP, który pracuje z niskim ciśnieniem i łączy w sobie wszystkie zalety tradycyjnych rozwiązań. Decydując się na tego typu urządzenie, możesz liczyć na oszczędność farby oraz efektywność prac. Wszystko dzięki konstrukcji dyszy wyposażonej w większą ilość otworów natryskowych niż w przypadku pistoletów innego rodzaju.

Jeśli do wyboru masz tylko podwórko lub garaż, to z całą pewnością powinieneś zdecydować się na zamkniętą powierzchnię. Pamiętaj jednak, że konieczne jest przygotowanie pomieszczenia i oczyszczenie go z pyłu i innych zabrudzeń. W innym wypadku drobinki kurzu lub pyłu mogą przyklejać się do mokrego lakieru nałożonego na samochód. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!