Abarth bazuje na swoim poprzedniku – Fiacie 500e – jednak w żadnym wypadku nie jest jego kopią. W pełni elektryczny model wyposażono w silnik o wyższej mocy, zauważalnie zmodyfikowano także wygląd (zdaniem wielu, nowy pojazd prezentuje się znacznie ciekawiej). Co ciekawe, producent zwrócił również uwagę na… dźwięk. Nowy Fiat wyposażony jest w funkcję generatora dźwięku, dzięki której może produkować głęboki, charakterystyczny „ryk”, naśladujący pojazdy z silnikiem spalinowym. Abarth 500e to naprawdę intrygujące pod wieloma względami mini elektryczne, które świetnie sprawdzi się podczas codziennej jazdy po mieście – i nie tylko! Co dokładnie znajdziesz pod maską tego pojazdu? Wyjaśniamy!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czym Abarth 500e różni się od Fiata 500e?

Jak już wspominaliśmy wcześniej Abarth w dużym stopniu bazuje na Fiacie 500e. Podobieństwo jest widoczne już na pierwszy rzut oka, jednak inżynierowie i projektanci zadbali, by nowy minicar elektryczny wyraźnie odróżniał się od swojego pierwowzoru. Wygląd tego miejskiego auta został zmieniony tak, by pojazd prezentował się bardziej sportowo i zadziornie – jednak bez wprowadzania drastycznych modyfikacji. Tym, co jako pierwsze przykuwa uwagę, jest z pewnością kolor: Abarth 500e pokryty jest jaskrawym, jasnozielonym lakierem w odcieniu Acid Green.

Elektryczny Fiat został wyposażony w nowy zderzak przedni oraz szereg innych, ozdobnych elementów. Reflektory Full–LED i zmodyfikowane logo skorpiona podkreślają sportowy design. Abarth 500e ma o 24 mm większy rozstaw osi, a jego rozstaw kół powiększono aż o 60 mm. Środek ciężkości jest w nim położony stosunkowo nisko. Rozkład masy wynosi 43 proc. z tyłu oraz 57 proc. z przodu.

Wprowadzone modyfikacje niejako zmusiły producentów do zmiany ustawień zawieszenia, a ponadto – na tylnej osi bębny zostały zastąpione przez tarcze hamulcowe. Dzięki temu kierowca może bezpiecznie wyhamować z każdej prędkości. Dodatkowo auto może przy tym odzyskać nieco energii.

Włoska marka dołożyła wszelkich starań, by nowy samochód z napędem elektrycznym w niczym nie ustępował wersji zasilanej benzyną. Efekt jest więcej niż zadowalający: auto naprawdę zaskakuje osiągami! Błyskawiczne reakcje i responsywność zadowolą nawet bardzo wymagających kierowców.

Abarth 500e – dane techniczne

Co kryje się pod maską elektrycznego Fiata? W jakich trybach jazdy może poruszać się ten minicar elektryczny? Producent przygotował dla kierowców całkiem sporo niespodzianek. Przyjrzyjmy się więc konstrukcji i zastosowanym rozwiązaniom technologicznym.

Osiągi i responsywność

To może Cię zaskoczyć – by Abarth 500e uzyskał lepsze osiągi, konieczne było… obniżenie mocy silnika, ze 185 KM do 155 KM. Maksymalny moment obrotowy jest za to dostępny już od chwili ruszenia, a jego wykres szczytuje przy wartości 235 Nm. Do 100 km/h auto przyspiesza w zaledwie 7 sekund (o sekundę szybciej, niż jego benzynowy pierwowzór). Osiągnięcie maksymalnej prędkości w mieście (50 km/h) zajmuje z kolei jedynie 2,9 sek.

Abarth 500e wykonuje manewr wyprzedzania szybciej niż wersja benzynowa. Na ostrych zakrętach osiąga prędkość docelową w zakresie 40–60 km/h w 1,5 sekundy – jego pierwowzór pozostaje w tyle o 15 metrów, gdyż osiąga prędkość 60 km/h o sekundę później.

Silnik elektryczny jest bardzo responsywny wobec zachowania kierowcy, co w połączeniu z szerszym rozstawem kół, odpowiednim wyważeniem osi i dłuższym ich rozstawem zapewnia dużą dynamikę jazdy oraz pewność prowadzenia. To pojazd, który dobrze sprawdzi się podczas codziennej jazdy po mieście – a jednocześnie sprawi dużo frajdy tym osobom, które cenią sobie sportowe możliwości samochodów.

Abarth 500e – tryby jazdy

Znakiem rozpoznawczym samochodów Abarth jest skojarzenie z pojazdami sportowymi. I jak na taki pojazd przystało – nowe mini elektryczne  Abarth 500e jest wyposażone w 3 tryby jazdy, w całości skoncentrowane na osiągach. Dzięki nim kierowca może modyfikować możliwości auta w zależności od tego, jakie wyzwania aktualnie spotyka na swojej drodze.

  • Tryb Turismo zapewnia stabilną, wydajną i komfortową jazdę. Umożliwia płynne przyspieszanie i nieco zmniejsza moc pojazdu (moment obrotowy wynosi 220 Nm zamiast 235 Nm, a moc maksymalna 100 kW zamiast 113 kW).
  • Tryb Scorpion Street to najwyższe osiągi i jednocześnie maksymalne wykorzystanie rekuperacyjnego  hamowania. Wszystko odbywa się za pomocą jednego pedału (One Pedal Drive): gdy jest on wciśnięty, pojazd po prostu nabiera prędkości. Wystarczy jednak zdjąć stopę „z gazu”, by samochód zaczął odzyskiwać energię kinetyczną, która jest następnie zamieniana na elektryczną, dzięki czemu może zasilać akumulator. To samo rozwiązanie znajdziesz również w poprzednim trybie.
  • Tryb Scorpion Track zaprojektowano z myślą o kierowcach, którym zależy na osiąganiu najwyższych możliwych osiągów na drodze. To najbardziej sportowa z dostępnych opcji. Tryb Scorpion Track został stworzony specjalnie dla entuzjastów sportowej jazdy i oferuje zoptymalizowane ustawienia samochodu, które umożliwiają bardziej dynamiczną i agresywną jazdę. Tryb ten może dostosowywać różne parametry samochodu, takie jak odpowiedź na pedał gazu, wspomaganie układu kierowniczego, ustawienia zawieszenia czy systemy kontroli trakcji i stabilizacji.

Zasięg, akumulator i ładowanie 

Nowy Abarth wykorzystuje stosunkowo niedużą baterię, która jest w stanie zgromadzić 42 kWh energii. Pojazd został wyposażony w system szybkiego ładowania o mocy do 85 kW – w 5 minut można dodać 40 km zasięgu, a w 35 min da się uzupełnić zapas energii od 0 do 80 proc. Maksymalny zasięg nie został ujawniony, jednak zdaniem ekspertów można oszacować, że wynosi około 300 km. Oznacza to, że kierowcy wykorzystujący ten pojazd do pokonywania dłuższych tras będą musieli dość często robić postoje przy ładowarkach. Z pewnością przyczynia się do tego masa auta – jest o 40–60 kg cięższe od swojego poprzednika, Fiata 500e.

Zobacz również: Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Ładowanie samochodu elektrycznego – okiem eksperta

Choć samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, to wciąż dla wielu kierowców stanowią wielką niewiadomą. Nic w tym dziwnego – każdy, kto od lat jeździł pojazdem spalinowym, może na początku mieć problemy z przyzwyczajeniem się do użytkowania auta innego typu. Ładowanie elektrycznego pojazdu nie jest skomplikowane – jednak warto wiedzieć, jak robić to poprawnie. Co na ten temat mówi ekspert Inter Cars?

Samochodów elektrycznych przede wszystkim nie należy ładować, gdy nie ma takiej potrzeby! Zasięg tego typu pojazdów to zazwyczaj ok. 300 km, a większość z nas w ciągu dnia pokonuje ich znacznie mniej. Baterie mają żywotność określoną w cyklach ładowania. Aby zoptymalizować trwałość baterii, zaleca się uzupełnianie ładowania dopiero w momencie, gdy zasięg zbliża się do poziomu, który nie jest wystarczający dla naszych obecnych potrzeb. Ładowanie dobrze jest kończyć, zanim bateria zostanie „wypełniona” w 100 proc. Inne postępowanie nadwyręża jej trwałość. Z drugiej strony, baterii nie powinno się rozładowywać do zera, gdyż akumulator może ulec uszkodzeniu!

Wszyscy właściciele elektrycznych aut powinni zdawać sobie sprawę z tego, że pojazdy tego typu są bardziej wrażliwe na zmiany temperatury. Warto w miarę możliwości parkować je w zacienionych miejscach latem, a zimą – trzymać w garażu. Gdy temperatury panujące na zewnątrz są dość skrajne, przed podłączeniem samochodu do ładowania dobrze jest chwilę odczekać – tak, by temperatura pojazdu wyrównała się z otoczeniem.

Fiat 500e Abarth – wyposażenie

Nowy Abarth 500e to samochód z napędem elektrycznym, który w porównaniu ze swoim pierwowzorem ma zdecydowanie bardziej sportowy i wyrazisty charakter. Wynika to w dużej mierze z wymienionych części i dodatków. Jakie elementy wyposażenia producent postanowił w nim umieścić?

W co jest wyposażony Abarth 500e?

Nowy Fiat już z daleka przykuwa uwagę swoim designem. Ekskluzywne, 18-calowe koła z aluminiowymi felgami i diamentowym szlifem w kolorze Szary Titanium podkreślają drapieżny charakter pojazdu. Producenci zdecydowali się również na sportowe, stalowe nakładki na pedały, listwy z wygrawerowanym logo oraz osłony ochronne na progi drzwi z napisem Abarth.

Warto zwrócić uwagę na sportowy design foteli: ciemne, wykonane z alcantary siedziska przyozdobione są wytłoczonym skorpionem i zapewniają wysoki poziom komfortu. Przednie siedziska są ponadto podgrzewane. Trójramienna kierownica jest pokryta zdobieniami z wysokiej jakości skóry.

Abarth 500e w standardzie oferuje Radio Uconnect z dotykowym ekranem o przekątnej 10,25’’, ze wbudowaną nawigacją oraz zaawansowanym technologicznie wyświetlaczem. Specjalnie dla tego modelu zaprojektowano Performance Pages, czyli funkcje, które umożliwiają kierowcy śledzenie osiągów samochodu i komfortowe korzystanie z dotykowego ekranu. Pojazd jest kompatybilny z Apple Car Play oraz z Android Auto.

Aż 7-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników dostarcza informacji na temat prędkości, zasięgu, aktualnie wybranego trybu jazdy i stanu naładowania akumulatora. Kierowca ma do dyspozycji również czujniki zmierzchu i deszczu, system keyless go, automatyczną klimatyzację oraz automatyczne światła drogowe, lusterko elektrochromatyczne i zaawansowany system czujników parkowania 360°, kamerę cofania o wysokiej rozdzielczości, a także system audio premium JBL.

W standardzie znajduje się również 6 poduszek powietrznych oraz systemy:

  • rozpoznawania znaków drogowych,
  • autonomicznego hamowania z funkcją rozpoznawania rowerzystów i pieszych,
  • utrzymania pasa ruchu,
  • wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • monitorowania martwego pola,
  • połączeń alarmowych,
  • inteligentnego tempomatu adaptacyjnego.

Zobacz również: Jak wybrać przewody do ładowania samochodu elektrycznego?

Generator dźwięku

Opisując wyposażenie nowego Fiata 500e Abarth, nie sposób nie wspomnieć o rozwiązaniu, które w samochodach miejskich jest raczej niespotykane. Mowa tu o generatorze dźwięku. Znane dotychczas modele Abarth wyróżniały się odgłosem pracy silnika, jednak elektryczny napęd pracuje właściwie bezszelestnie. Producent znalazł skuteczne rozwiązanie, dzięki któremu kierowcy, którzy nie chcą rezygnować z charakterystycznego „ryku”, również będą usatysfakcjonowani.

Generator dźwięku wiernie odtwarza odgłosy generowane przez silniki benzynowe. Nie tylko na zewnątrz – tak, by postronni obserwatorzy słyszeli, że właśnie nadjeżdża Abarth – ale również we wnętrzu pojazdu. Kierowcy, którzy nie chcą rezygnować z charakterystycznych efektów dźwiękowych, mają do dyspozycji system Key On–Off we wnętrzu kabiny – jego zadaniem jest odtwarzanie odpowiednich odgłosów.

Co więcej, przy każdym włączeniu i wyłączeniu samochodu system odtwarza w kabinie charakterystyczny, podkreślony przez rockowe gitary dźwięk typowy dla wszystkich pojazdów spod znaku Skorpiona. To rozwiązanie zdecydowanie wyróżnia Abartha 500e na tle pozostałych samochodów elektrycznych.

Szukasz akcesoriów do Twojego elektryka? Zajrzyj do Inter Cars!

Jeśli jesteś właścicielem samochodu elektrycznego lub przygotowujesz się do zakupu, to wiesz, jak ważne jest niezawodne i szybkie ładowanie pojazdu. Niezależnie od tego, czy szukasz ładowarki do domu, czy kabli do ładowania w trasie, w Inter Cars znajdziesz wszystko, co może przydać się w samochodzie.

Nie czekaj i zainwestuj w niezawodne elementy do ładowania samochodów elektrycznych, aby cieszyć się bezpieczną i wygodną jazdą bez ograniczeń. W razie jakichkolwiek wątpliwości lub problemów z doborem części i akcesoriów – zapytaj – służymy pomocą!

Abarth 500e – podsumowanie

Abarth 500e to ciekawa, w pełni elektryczna propozycja marki Fiat. Sportowy design połączono z praktycznymi rozwiązaniami – co sprawia, że ten pojazd będzie dobrym wyborem dla kierowców, którzy szukają auta do codziennej jazdy po mieście, a jednocześnie pragną wrażeń płynących z prowadzenia wyścigowego pojazdu. Jeśli się do nich zaliczasz – ten samochód na pewno Cię zainteresuje!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Polski importer nie ogłosił jeszcze oficjalnego cennika. Można się jednak spodziewać, że auto będzie kosztowało powyżej 150 tys. zł. Produkcja jest limitowana: na początek na rynku pojawi się tylko 1949 egzemplarzy.

Pierwsza, limitowana edycja tego pojazdu będzie dostępna w dwóch kolorach – Acid Green oraz Poison Blue.

Abarth 500e będzie dostępny od czerwca 2023 roku. Zainteresowani zakupem kierowcy mogą jednak już teraz składać zamówienia!
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!