Premiera koncepcyjnego Citroena Oli zbiegła się w czasie z zaprezentowaniem nowego logo i identyfikacji wizualnej marki. Aktualna wersja nawiązuje do pierwszego znaku Citroena z 1919 r., jednak została nieco zmodernizowana. W przyszłości nowym znaczkiem mają być opatrzone wszystkie modele francuskiego producenta. Pierwszym samochodem, który zadebiutował z premierowym logo marki, był właśnie Citroen Oli. Jego pojawienie się jest więc symbolicznym otworzeniem kolejnego rozdziału w historii firmy nie tylko w kontekście elektromobilności, ale i tożsamości wizualnej, jaką jest citroen elektryczny.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Citroen elektryczny przyszłości – geneza powstania

Citroen jest znany z innowacyjnego podejścia i umiejętnego nadążania nad zmieniającymi się potrzebami konsumentów. Niemal każdy nowy model wypuszczany na rynek zaskakuje nowatorskimi rozwiązaniami, dzięki którym prowadzenie pojazdu ma być jeszcze wygodniejsze i bardziej intuicyjne. Nie dziwi więc fakt, że to właśnie ze stajni tego francuskiego producenta wyjechał Oli – futurystyczny projekt, który całkowicie przełamuje dotychczasowe schematy na rynku motoryzacyjnym. To nowoczesna koncepcja auta przyszłości, która wyznacza dalszy kierunek rozwoju firmy w kontekście elektromobilności. Mimo że w portfolio marki znajdzie się niejeden Citroen elektryczny, jak chociażby zelektryfikowany model C4, to dopiero Oli ma szansę zrewolucjonizować branżę.

Zamysł Citroena był prosty – stworzyć samochód elektryczny dostępny dla wszystkich. Z założenia miał to być ekonomiczny środek transportu nie tylko w kontekście kosztów utrzymania, ale i całego procesu produkcji. Projekt był inspirowany potrzebami rodzin, które oczekują bezpiecznego i wygodnego pojazdu o przestronnym wnętrzu. Citroen Oli jest więc zapowiedzią zmian, które zamierza wprowadzić producent, aby zrealizować postawione cele. W ten sposób marka udowadnia także, że intensywnie pracuje nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, inwestując jednocześnie w rozwój elektromobilności. 

Znamienna jest też nazwa Oli (all-ë), która w przełożeniu na język polski oznacza „wszystko”. To najbardziej sugestywna definiująca wspominaną wizję producenta, którego ambicją jest stworzenie samochodu, który spełni potrzeby wszystkich użytkowników.

Citroen elektryczny – co było inspiracją do powstania projektu?

Francuski producent ma już na swoim koncie nowatorskie projekty pojazdów zeroemisyjnych, czego przykładem jest zaprezentowany w 2020 roku Citroen Ami (nazwa nie jest obca miłośnikom francuskiej motoryzacji sprzed lat). To niewielki pojazd-skuter z napędem elektrycznym, który można prowadzić bez prawa jazdy. Był on źródłem inspiracji dla stworzenia modelu Oli, mimo że patrząc na te dwa modele, niełatwoo znaleźć jakiekolwiek podobieństwa. Poddając je szczegółowej analizie, widać jednak, że nowe Ami i Oli mają ze sobą wiele wspólnego.

Zamysłem producenta było stworzenie samochodu o lekkiej i nieskomplikowanej konstrukcji. Wyzbycie się zbędnych elementów miało poprawić wydajność pojazdu, a także ograniczyć jego usterkowość. Elektryczny Citroen przyszłości miał być wyposażony tylko w to, co potrzebne, aby cieszyć się bezawaryjną i komfortową jazdą. W Oli podobnie jak w Ami nie znajdziesz gadżetów typowych dla wyposażenia nowoczesnych samochodów. W wielu przypadkach i tak nie są one wykorzystywane podczas standardowej jazdy, dlatego producent pozbawił Oli skomplikowanych akcesoriów zużywających energię. Prostota i minimalizm wcale nie ujmuje funkcjonalności samochodu, gdyż producent wyposażył go w rozwiązania, które przekładają się na komfort i intuicyjność obsługi. Misją Citroena było dać użytkownikom wyłącznie to, czego faktycznie potrzebują, sprzeciwiając się tym samym dyktatowi konsumpcjonizmowi.

Zrównoważony rozwój stanowiło też ważne źródło inspiracji, a także wyznacza przyszłe cele w realizacji misji marki. Citroen Oli miał być przykładem zeroemisyjnego auta, który w całości powstał z zachowaniem odpowiedzialnego podejścia do ochrony środowiska naturalnego. Został wyprodukowany z materiałów pochodzących z recyklingu i ma uproszczoną do minimum konstrukcję. Rozsądne gospodarowanie zasobami przekłada się też na obniżenie kosztów procesów produkcyjnych, dzięki czemu twórca jest w stanie realizować pierwotne założenia wynikające z ekonomiczności. Mniej elementów konstrukcyjnych to niższe koszty produkcji i eksploatacji. Dzięki temu Citroen elektryczny przełamuje ograniczenia gospodarcze, które są jednym z podstawowych powodów, uniemożliwiających zakup zelektryfikowanego auta. 

Citroen Oli –  co sprawia, że model jest wyjątkowy?

Elektryczny Citroen Oli z pewnością nie jest standardowym autem, ale wyznacza kierunek, w jakim powinna się rozwijać elektromobilność. Udowadnia także, że niewielkim kosztem można stworzyć samochód, który będzie ekonomiczny w utrzymaniu, bezpieczny dla środowiska naturalnego i przyjemny w użytkowaniu. Co sprawia, że Citroen elektryczny jest tak wyjątkowy i czym się wyróżnia na tle innych zelektryfikowanych pojazdów?

Citroen elektryczny – konstrukcja

Najbardziej charakterystycznym elementem auta jest nadwozie o geometrycznych kształtach. Kanciaste formy sprawiają, że auto wygląda jak zabawkowy model zbudowany z klocków, ale według Citroena właśnie tak będą prezentowały się samochody przyszłości. Kontrowersyjna stylistyka wcale nie jest przypadkowa, gdyż wynika z oszczędności i prób maksymalnego ograniczenia zużycia energii. Citroen elektryczny Oli ma konstrukcję przypominającą miejskiego crossovera i pick-upa. Najbardziej wyrazistą cechą charakterystyczną jest nisko osadzona, pionowa przednia szyba. Według producenta taki zabieg ma zapobiec wychładzaniu wnętrza i jest w stanie zredukować o 17% zapotrzebowanie na prąd podczas ogrzewania samochodu zimą.

To nie jedyne niekonwencjonalne rozwiązania, w jakie został wyposażony Citroen Oli. Przypomnijmy, że auto zostało wykonane z recyklingowych materiałów, które nadają się do ponownego przetworzenia. Są to: pokrywa silnika, dach oraz panel bagażnika wyprodukowano  z falistej tektury o strukturze plastra miodu, dodatkowo wzmocnionej włóknem szklanym. Nadwozie zostało wyposażone w jedną parę drzwi identycznej konstrukcji, co znacząco obniża koszty produkcji. Na uwagę zasługują również wymienne zderzaki oraz stalowo-aluminiowe felgi. Trudno oczekiwać aerodynamiczności od kanciastej konstrukcji, ale założeniem producenta było stworzenie ekonomicznego auta do jazdy miejskiej. Citroen Oli z pewnością nie jest więc pojazdem, którym można osiągać duże prędkości. 

Citroen Oli – wyposażenie wnętrza

Prostotę i oszczędność w materiałach można zauważyć również we wnętrzu. Jak na czteroosobowe auto miejskie jest ono bardzo przestronne, a to dzięki usunięciu zbędnych dodatków. Na desce rozdzielczej nie znajdziesz dotykowych ekranów, przycisków czy rozbudowanego panelu sterowania poszczególnymi funkcjami auta. Na desce rozdzielczej umieszczono kierownicę z koli na minimalistycznym kokpicie – kratki nawiewu wraz z pokrętłami do kontrolowania ogrzewania oraz niewielką półkę zamiast standardowego schowka. Citroen Oli został również pozbawiony klasycznego systemu audio, który został zastąpiony mobilnymi głośnikami Bluetooth. Można je w dowolnej chwili wyjąć z panelu i używać poza autem jako przenośny sprzęt grający. Przewidziano również stację ładującą dla smartfona i to by było na tyle, jeśli chodzi o gadżety elektroniczne. 

Minimalizmem wyróżnia się też wewnętrzny panel drzwi, w którym zamontowano jedynie kieszeń na podręczne przedmioty, klamkę oraz niewielki podłokietnik. Za komfort podróży odpowiadają natomiast fotele wydrukowane na drukarce 3D, obite poliestrowymi poduszkami pokrytymi recyklingowym elastanem. Całe wnętrze jest obite lekką, ale wytrzymałą tkaniną w kolorystyce zgodnej z identyfikacją wizualną marki.

Citroen Oli – dane techniczne i osiągi

Usunięcie zbędnych dodatków i rozsądne gospodarowanie materiałami do stworzenia konstrukcji było celowym zabiegiem. Dzięki temu udało się maksymalnie „odchudzić” i mimo z pozoru topornej budowy elektryczny Citroen Oli waży jedynie 1000 kg. Auto ma 4,2 m długości, 1,6 m wysokości i 1,9 m szerokości. Pojazd został wyposażony w wydajny akumulator o pojemności 40 kWh,  zużywający ok. 10 kWh na 100 km. Zasięg baterii na pełnym ładowaniu wynosi aż 400 km. Biorąc pod uwagę wyłącznie jazdę w mieście, jest imponującym wynikiem. Akumulator litowo-jonowy cechuje się też szybkim ładowaniem i już 23 minuty ładowania wystarczą, aby uzupełnić baterię od poziomu 20 do 80 proc. Dzięki wykorzystaniu technologii V2G i V2L może również służyć jako urządzenie ładujące dla innych sprzętów i samochodów elektrycznych. Producent nie podał szczegółów dotyczących specyfikacji silników elektrycznych, jednak wiadomo, że prędkość maksymalna Citroena Oli została ograniczona do 110 km/h. 

Citroen Oli – cena

Niestety, Citroen Oli to model koncepcyjny, który nie trafi do sprzedaży. Ma być on jednak odzwierciedleniem zmian, jakie planuje wprowadzić producent w pojazdach produkowanych seryjnie. Zgodnie z zapewnieniami wiele rozwiązań będzie wykorzystywanych w nowych autach francuskiej marki, aby ograniczyć ich emisyjność i koszty produkcji. Jeśli chodzi o koncepcyjny model Citroen Oli, cena zakupu auta, gdyby było dostępne w regularnej ofercie, byłaby niższa niż w przypadku nowoczesnych samochodów spalinowych i elektrycznych. 

Według producenta, aby stać się właścicielem futurystycznego elektryka, trzeba by było dysponować budżetem o połowę mniejszym niż średnia cena rynkowa nowego auta elektrycznego o wysokim standardzie wykończenia. Vincent Cobee, który pełni funkcję dyrektora naczelnego Citroena, szacunkowo wycenił Oli na kwotę pomiędzy 25 a 45 tys. euro

Citroen elektryczny Oli – opinia eksperta

Studyjny model Oli to bez wątpienia jeden z najbardziej kontrowersyjnych projektów, jakie dotychczas zaprezentowała francuska marka. Mimo że auto nigdy nie trafi na ulice, to pokazuje, że można znacząco ograniczyć koszty produkcji, aby elektryki były dostępne niemal dla wszystkich.

Powstaniu Citroena Oli przyświeca szczytna idea, która wyznacza właściwy kierunek w rozwoju elektromobilności. Producent udowadnia, że wygodny elektryk może być jednocześnie ekologiczny, jak i przystępny cenowo. Część zaprezentowanych rozwiązań ma być wykorzystanych w nowych modelach Citroena, jednak na ten moment trudno przewidzieć, jak się sprawdzą w seryjnych autach. Raczej trudno oczekiwać, że na rynku pojawią się samochody o tak futurystycznej, kanciastej formie, chociaż są praktyczne w przeciwieństwie do aerodynamiki samochodu. Wiele rozwiązań konstrukcyjnych ma jednak szansę wejść na stałe do produkcji i przełożyć się na niższe ceny elektryków – mówi ekspert Inter Cars.

Citroën Oli – gdzie znaleźć części?

Samochody elektryczne są pozbawione części typowych dla aut spalinowych. Do prawidłowego działania potrzebują jednak wydajnego zasilania, które również wymaga okresowej konserwacji i wymiany. Wszystkie niezbędne urządzenia dla zelektryfikowanych samochodów znajdziesz w Inter Cars! 

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Citroën Oli – podsumowanie 

Po przeczytaniu artykułu wiesz już, czym wyróżnia się Citroën Oli, a także skąd  powstał pomysł na ten model. Znasz już podstawowe dane i osiągi, a także cenę, jaką  musisz zapłacić za ten samochód. Jeśli potrzebujesz części, akcesoriów, gadżetów lub środków pielęgnacyjnych do tego lub innych modeli  – zapraszamy do naszej oferty! 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Zamysłem towarzyszącym budowie modelu była chęć stworzenia ekonomicznego auta, idealnie dopasowanego do potrzeb współczesnych mieszkańców miast. Założeniem marki było również opracowanie zeroemisyjnego samochodu elektrycznego, który będzie ekologiczny i wyprodukowany z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!