Maybach S580e, pierwszy pojazd hybrydowy ultraluksusowej submarki Mercedesa, z pewnością stanowi przełom w tradycyjnej ofercie marki, która do tej pory skupiała się na potężnych silnikach benzynowych V8 lub V12. W obliczu planowanych od 2035 r. przepisów Unii Europejskiej zakazujących sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi lub diesla, marka musi dostosować swoją strategię. Restrykcyjne przepisy dotyczące emisji spalin w rzeczywistości nie pozostawiają jej innego wyboru. Wpływa to na konieczność odpowiedniej modyfikacji oferty, zwłaszcza że czas jest nieubłaganie krótki. W obliczu tych wyzwań, Mercedes-Maybach przez pewien czas pozostawał w tyle, aż wreszcie zaprezentował swój pierwszy model hybrydy plug-in. Bez wątpienia, takie posunięcie znacznie podniesie wizerunek marki. W końcu, Maybachy skierowane są do niewielkiej, ale wyjątkowo wymagającej grupy odbiorców, do której zaliczają się VIP-y i szefowie wielkich firm. Dzisiaj, kosztowna limuzyna ze spalinowym napędem mogłaby rzucać cień na wizerunek tych osób. Natomiast cichy i oszczędny Maybach może pomóc przekonać opinię publiczną, że rozsądek jest ważniejszy niż szpan. Co więcej, w przypadku ekologicznej hybrydy nie trzeba rezygnować z luksusu, który zawsze był nierozerwalnie związany z marką Maybach.

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

Hybryda plug-in – modele luksusowe

Pod koniec grudnia 2022 r. po polskich drogach poruszało się ponad 30 tys. aut z napędem hybrydowym typu plug-in, co stanowi ok. 10 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu w 2021 r. Tendencja ta jest dobrze widoczna na całym świecie i pokazuje, jak niskoemisyjne pojazdy zaczynają przejmować rynek motoryzacyjny.

Hybryda plug-in to samochód z dwoma rodzajami napędu, który można podłączyć do zewnętrznego źródła zasilania (nazywa się je autami z wtyczką). Takie rozwiązanie ma wiele zalet jak choćby niskie spalanie. Nie jest to jednak powód, dla którego wielkie koncerny zaczęły masowo produkować hybrydy (w 2019 r. w Polsce było dostępnych ich 18 rodzajów, w 2020 r. już ponad 70). Doprowadziły do tego liczne restrykcje dotyczące limitów emisji CO2. Od stycznia 2021 r. w UE obowiązuje norma Euro 6d. Zgodnie z nią, średnia emisja dwutlenku węgla w całej gamie modelowej danego producenta (dostępnej na terenie Unii Europejskiej) nie może wynosić więcej niż 95 g/km. CO2 jest pochodną zużycia paliwa, dlatego wprowadzenie do oferty pojazdów z alternatywnym napędem znacznie zaniża te wartości.

Rynek hybryd plug-in rozkwitał stopniowo i rozszerzał się proporcjonalnie do zainteresowania kierowców. Pierwsze auta tego typu, które cieszyły się sporą popularnością to m.in. Toyota Prius, Chevrolet Volt i Mitsubishi Outlander. Segment premium również dostrzegł, jakie możliwości daje hybryda plug-in. Modele, które należy zaliczy do tej grupy to choćby Lexus NX450H+, Porshe Panamera Turbo S E-Hybrid oraz Bentley Flying Spur Hybrid. Teraz pora na nowego, hybrydowego Maybacha.

Czym różnią się auta z wtyczką od innych rodzajów hybryd? Więcej na ten temat przeczytasz na blogu Inter Cars: Hybryda plug-in. Co to, czym się charakteryzuje i jak wybrać?

Maybach klasy S, czyli reaktywacja submarki Mercedesa

Istniejąca od 1909 r. marka  Maybach przechodziła przez wiele trudnych momentów. Jeden z nich nastąpił w 1960 r., kiedy prawa do niej przejął koncern Daimler-Benz. Przez kolejne 30 lat nowy właściciel nie podejmował żadnych działań rynkowych wobec Maybacha. Zmieniło się to u progu XXI wieku, kiedy postanowił rozpocząć rywalizację z Bentleyem i Rolls Roycem, wypuszczając modele 57 i 62.

Kolejne problemy pojawiły się w 2007 roku: Maybach sprzedał zaledwie 157 samochodów na całym świecie (konkurencyjny Rolls Royce zakończył rok z wynikiem 2711). W 2011 r. Daimler poinformował natomiast  o planach likwidacji marki, motywując to brakiem rentowności. Koniec 2014 r. nieoczekiwanie przyniósł dobre wieści. Koncern postanowił reaktywować Maybacha, a pod jego szyldem miały być wypuszczane najbardziej luksusowe warianty Mercedesa.

Pierwszym modelem, który zaprezentowano zgodnie z nowym podziałem ról, był Mercedes-Maybach klasy S. Auto zbudowano na bazie przedłużonej wersji Mercedesa W222. Samochód był dostępny w kilku wersjach silnikowych, m.in. jako S400 z silnikiem V6 generującym 333 KM i S600 (V12 o mocy 530 KM). Wrażenie robiło też bogate wyposażenie i luksusowe wykończenie wnętrz.

W 2020 r. zadebiutowała druga generacja Maybacha klasy S. Nowa limuzyna wyróżniała się m.in. skutecznym wygłuszeniem (zastosowano system redukcji szumów AFGK), ekskluzywnymi detalami, zwiększoną regulacją tylnych foteli oraz rozszerzonym pakietem szoferskim (obejmującym np. masaż łydek i ogrzewanie karku).  Na życzenie, możliwe było zamontowanie elektrycznie sterowanych tylnych drzwi. Do gamy silnikowej dołączył m.in. S580 z motorem V8 o pojemności 4.0 l i mocy 503 KM (+ 21 KM dzięki 48-woltowemu systemowi łagodnej hybrydy).

Pierwsza hybryda plug-in od Maybacha 

Na początku 2023 r. Maybach oficjalnie pochwalił się swoim pierwszym samochodem hybrydowym. Zelektryfikowana wersja modelu S580 łączy w sobie typowy dla marki komfort i luksus z eko-trendami. Jedna z najbardziej ekskluzywnych limuzyn na świecie  trafi w pierwszej kolejności do Chin. Następnie ma się pojawić w Tajlandii, Korei Południowej i Europie.

Dane techniczne

Sercem hybrydowego Maybacha jest sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3 litrów. Spalinowa konstrukcja zapewnia moc 367 KM i przy 1600 obr./min rozwija maksymalny moment obrotowy wynoszący 500 Nm. Silnik elektryczny wytwarza 150 KM i 440 Nm. Łącznie, kierowca ma do dyspozycji 510 Km i 750 Nm. Maksymalna prędkość, z jaką może jeździć luksusowa maszyna to 250 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje jej 5,1 sekundy.

W pierwszej hybrydzie Maybacha zastosowano akumulator o pojemności 28 kWh, a jego elektryczny zasięg wynosi 100 km (prędkość maksymalna ograniczona do 140 km/h).  Jak wygląda ładowanie elektrycznego napędu? Tutaj znajdziesz odpowiedzi najczęściej zadawane pytania.

Najważniejsze elementy nadwozia

W przypadku Maybacha charakterystyczne są liczne chromowane detale oraz potężna (również chromowana) osłona chłodnicy z 27 pionowymi listwami oraz umieszczoną w górnej części nazwą marki. Nie mogło też zabraknąć słynnych, dwutonowych lakierów z linią podziału pin stripe, które można dobrać na życzenie. 

Inne, ważne elementy nadwozia w Maybachu S580e to:

  • zlicowane klamki drzwi, które wysuwają się automatycznie,
  • pokrywa komory silnika z chromowaną listwą ozdobną,
  • szeroka gama kół Mercedes-Maybach (m.in. z kutymi felgami o średnicy 53,3 cm),
  • dominujące elementy chromowane.

Maybach kocha przepych również w środku

Mercedes-Maybach klasy S został stworzony po to, żeby rozpieszczać swoich pasażerów. Tylne fotele Executive wyposażono w funkcję masażu łydek, a po naciśnięciu kilku przycisków rozkładają się do pozycji leżącej. Biznesowa konsola środkowa ukrywa, pod elektrycznie sterowaną pokrywą, uchwyty na kubki z regulacją temperatury. 10-litrowy schowek chłodzący wkomponowano w podłokietnik tylnej kanapy. Ciekawym elementem są też składane stoliki umożliwiające wykreowanie przestrzeni biurowej. 

Czy można jeszcze bardziej zwiększyć komfort pasażerów VIP? Tak: służy temu podajnik pasów bezpieczeństwa. Zastosowany w nim czujnik samodzielnie rozpoznaje moment, w którym pasażer sięga po pas i automatycznie wysuwa go w stronę ręki. Oświetlenie Ambient współpracuje z kolei z opcjonalnymi programami, które dostosowują kolorystykę oświetlenia, stwarzając warunki do odpoczynku lub rewitalizacji. O indywidualną rozrywkę dba natomiast 5 ekranów multimedialnych.

Nie zapomniano też o nowoczesnych rozwiązaniach wspierających kierowcę, takich jak wyświetlacz 3D i head-up MBUX Augumented Reality. Dzięki nim przednia szyba zamienia się w cyfrowy kokpit, na którym pojawiają się informajce  dotyczące sytuacji na drodze. Bezpieczeństwa pilnuje z kolei pakiet Guard 360°, monitorujący całą przestrzeń wokół pojazdu.

Wygląd i wyposażenie samochodu zależy od wybranego pakietu stylistycznego. W klasie S jest to m.in. pakiet elementów ze skóry manufaktur, w którym gładka skóra nappa pokrywa całe wnętrze (od poduszek tapicerskich po podsufitkę). Pakiet wnętrza High End to natomiast przestrzenny dźwięk 4D Burmester i system rozrywki MBUX umiejscowiony w tylnej części.

Hybryda plug-in od Maybacha to dopiero początek

Pierwsza hybryda plug-in Maybacha ma przygotować odbiorców na kolejną nowość. Jak zapowiedzieli przedstawiciele niemieckiej marki, następnym etapem jest w pełni elektryczny model. Jego premiera ma odbyć się jeszcze w 2023 roku. Jest to kolejny, niezbędny krok, mający na celu dostosowanie się do nowych przepisów i ekologicznych standardów. Okazuje się bowiem, że przyszłość hybryd stoi pod wielkim znakiem zapytania.

Niskoemisyjność hybryd to fikcja i wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Oczywiście, takie auta mogą jeździć na samym prądzie, ale w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Według danych Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu hybrydy plug-in emitują trzy razy więcej dwutlenku węgla, niż wynika to z podawanych danych technicznych. Producenci stosują je wyłącznie jako przykrywkę. Ciężkie, luksusowe samochody o wysokiej mocy z napędem hybrydowym nie były bowiem obciążane kosztami, wynikającymi z unijnych norm emisji spalin. Zmieni się to już w 2025 r., kiedy wejdą w życie nowe przepisy zmieniające zasady obliczania zużycia paliwa przez hybrydy plug-in. Stracą one przez to status pojazdów niskoemisyjnych, a jedynym wyjściem dla producentów zostaną pojazdy w pełni elektryczne – prognozuje ekspert Inter Cars.

Hybryda plug-in w Twoim garażu? Sprawdź akcesoria od Inter Cars

Przyszłość motoryzacji to zerowa emisja spalin. Samochody hybrydowe są pod tym względem kontrowersyjne, co wcale nie oznacza, że nie przynoszą żadnych korzyści. Wszystko zależy od sposobu ich eksploatacji. Im więcej jeździ się na prądzie elektrycznym, tym niższe jest zużycie paliwa oraz związana z tym emisja spalin. Ociekająca przepychem limuzyna Maybacha to oczywiście zupełnie inna hybryda plug in. Modele, które są obecnie popularne w Polsce to m.in. BMW 330e, Mitsubishi Outlander PHEV i Skoda SuperB IV. Jeśli masz w swoim garażu hybrydę lub elektryka (a może dopiero planujesz taki zakup), zadbaj o to, żeby koszt ich ładowania był jak najmniejszy. Przyda się do tego własna ładowarka, dzięki której uzupełnisz prąd w domu. Skorzystaj z oferty sklepu motoryzacyjnego Inter Cars i przekonaj się, jakie to proste. 

Mercedes-Maybach wyznacza standardy luksusu

Drobny ukłon w stronę ekologii wcale nie zmienia oblicza Maybacha. Dlaczego w takim razie Mercedes-Maybach zdecydował się na wypuszczenie luksusowej hybrydy plug-in? Celem nie było raczej zmniejszenie spalania, ale dopasowanie się do wymogów współczesnych czasów. Producenci zdają sobie sprawę, że silniki spalinowe niebawem staną się wspomnieniem. Hybryda to przejściowy etap, który ma oswoić klientów z nieuchronnymi zmianami. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Pierwsze zapowiedzi powstania pierwszego, w pełni elektrycznego Maybacha pojawiły się już w 2021 r. Zaprezentowano wówczas koncepcyjny model Mercedes-Maybach EQS. Premiera ultraluksusowego SUV-a ma odbyć się jeszcze w 2023 r.

Elektryczne cechy Maybacha plug-in rozmieszczono w dyskretny sposób. Gniazdo ładowania ukryto po lewej stronie auta, a na desce rozdzielczej umieszczono wskaźnik naładowania akumulatora. Pod względem stylistycznym, hybrydowy pojazd wyróżnia się niebieskimi akcentami kolorystycznymi w reflektorach.

Mercedes-Maybach z napędem plug-in ma dwa silniki: sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemności trzech litrów i mocy 367 KM oraz elektryczny (moc 150 KM). Łączna moc auta to 510 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 750 Nm. Zasięg napędu elektrycznego to 100 km. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 250 km/h (140 km/h przy włączonym silniku elektrycznym).
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!