Auta zasilane prądem stają się w Polsce popularne, choć ich właściciele narzekają na niewielką liczbę dostępnych stacji ładowania. Co więcej, w autach za granicą, bateria do samochodu elektrycznego musi być odpowiednio wymieniana. Niedawno powstał pomysł na kartridże do aut, które mają zmienić oblicze pojazdów elektrycznych. W dobie kryzysu i rosnących cen energii wydaje się to być rozsądnym posunięciem. Innowacyjny produkt zaprezentowała japońska firma Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT). 

W ciągu kilku ostatnich lat chcąc zachęcić użytkowników do zakupu samochodów elektrycznych, producenci wdrażali szereg innowacji związanych z ładowaniem akumulatorów. Do jednych z pierwszych pomysłów należał wynajem baterii, który rozpowszechniły marki Renault i Nissan. Początkowo była to jedyna dostępna opcja, dopiero w późniejszym okresie konsumenci mogli nabyć auto wraz z własną baterią. Obecnie rozwiązanie przestało być atrakcyjne. Kierowcy coraz częściej narzekają na ubogą infrastrukturę drogową i stosunkowo krótki zasięg działania aut elektrycznych. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów japońska firma CJPT zaprezentowała wymienne baterie dla samochodów elektrycznych. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego?

Samochody elektryczne to pojazdy, które charakteryzują się stosunkowo tanim i ekologicznym użytkowaniem, lecz wysoką ceną zakupu. Ich przeciętna wartość rynkowa znacznie przekracza 100 tys. zł. 

Głównym czynnikiem, który wpływa na cenę samochodu elektrycznego, jest akumulator. Producenci stosują w autach drogie baterie litowe, które nierzadko stanowią 40 proc. wartości wyjściowej pojazdu. W takich przypadkach ceny auta nie można obniżyć, a nawet najlepsza promocja będzie zbyt wysokim kosztem dla większości Polaków. Zastanawiasz się, ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego? W zależności od modelu cena wynosi od 37 000 zł do 150 000 zł. 

Na szczęście rzadko właściciel auta jest zmuszony do wymiany całego akumulatora. Przeciętna żywotność tradycyjnej baterii litowej wynosi kilkanaście lat. Należy mieć jednak świadomość, że traci ona na pojemności, co wyraźnie wpływa na zasięg jazdy możliwy do osiągnięcia na pojedynczym naładowaniu akumulatora. Na żywotność baterii wpływa więc kilka czynników, takich jak:

  • przebieg samochodu; 
  • częstość ładowania;
  • sposób ładowania;
  • temperatura powietrza. 

Stwierdzono, że elektryczne samochody najgorzej znoszą upały i wilgotny klimat. Gdy auto używane jest ciągle w takich warunkach, bateria szybko ulegnie zniszczeniu. Szacuje się, że wystarczy 5 lat, aby akumulator zmniejszył pojemność aż o 50 proc. Auto użytkowane w Polsce, gdzie panują umiarkowane temperatury, nie powinno sprawiać większych problemów, a przeciętny spadek żywotności akumulatora wynosi kilka procent na jeden rok. Pojazd po 10 latach powinien mieć ok. 70 proc. początkowej pojemności baterii. 

Bateria do samochodu elektrycznego

W związku z powyższymi czynnikami wielu producentów wdraża inne sposoby na przedłużenie działania akumulatora. Jednym z nich jest specjalna bateria do samochodu elektrycznego. Budowa takiego elementu pozwala na wymianę pojedynczych części, które uległy awarii, dzięki czemu kierowcy nie muszą jednorazowo wydawać kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ponadto o akumulatory do aut elektrycznych trzeba dbać. Tylko wówczas zyskasz pewność, że Twój samochód będzie działał bez zarzutu. Przyszłościowym produktem są również wymienne kartridże do aut elektrycznych, które przedstawiono poniżej. 

Ekologiczne i oszczędne kartridże do aut

W ostatnim czasie wspominana wcześniej japońska firma Commercial Japan Partnership Technologies Corporation nawiązała współpracę z Yamato Transport. Celem mariażu jest wprowadzenie na rynek wymiennych kartridży. Rozwiążą one problem długich kolejek do ładowania aut elektrycznych oraz pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne. 

W czasach gdy popularność elektrycznych i hybrydowych pojazdów rośnie, producenci szukają racjonalnego rozwiązania dla tradycyjnego ładowania akumulatorów i związanych z tym problemów. Każda rozładowana bateria do samochodu elektrycznego wymaga co najmniej kilkudziesięciu minut, aby zostać w pełni uzupełnioną, co równocześnie oznacza brak możliwości korzystania w tym czasie z auta. 

Ładowanie akumulatora za pomocą kartridża

Natomiast wymienne kartridże rozwiązałyby problem rozładowanego akumulatora. Ponadto według założeń projektowych ma to obniżyć koszty użytkowania samochodów elektrycznych oraz pomóc w ich rozpowszechnieniu. Wymienione rozwiązanie ma wiele zalet, m.in.:

  • bateria do samochodu elektrycznego mogłaby być dostosowana do rzeczywistych potrzeb każdego pojazdu;
  • pojemność akumulatora zostałaby przystosowana do warunków pracy;
  • liczba przestojów spowodowanych rozładowanym akumulatorem mogłaby zostać zredukowana;
  • brak konieczności ładowania baterii w aucie może zmniejszyć koszty modernizacji infrastruktury samochodowej. 

Plusy kartridża

Bateria samochodu elektrycznego mogłaby mieć dowolną pojemność i zasięg, ponieważ kierowca zmieniłby ją w ciągu kilku minut. Co więcej, pakiety ładowarek są uniwersalne – mogą być wykorzystywane do ładowania innych sprzętów elektrycznych. Natomiast właściciel auta elektrycznego nie musiałby płacić za akumulator, ponieważ formalnie nie należałby do niego. Tego typu bateria w samochodzie elektrycznym byłaby wypożyczona, a kierowca płaciłby tylko za jej użytkowanie, nie myśląc o usterkach, awariach czy nadmiernym zużyciu. 

Bateria do samochodu elektrycznego

Innowatorzy z Commercial Japan Partnership Technologies Corporation podjęli się trudnego zadania, jakim jest wprowadzenie innowacji na rynku samochodów elektrycznych. Na obecnym etapie wymienne kartridże do aut zaplanowano dla busów, aut dostawczych ciężarowych czy autobusów. Firma chce ujednolicić system transportowy, a następnie zrealizować swoją wizję. 

Kolejnym powodem przemawiającym za tym wyborem jest wielkość stosowanych akumulatorów w samochodach dostawczych i autobusach. Elementy o dużej pojemności ładują się dłużej i wymagają zdecydowanie większej mocy w stosunku do ich standardowych odpowiedników, które można naładować za pomocą domowego gniazdka. Przykładowo bateria samochodu elektrycznego ciężarowego wymaga minimalnej mocy wynoszącej 400-500 kW. 

Po przeanalizowaniu zalet i wad kartridży firma CJPT zdecydowała, że dobrych stron jest zdecydowanie więcej. Wymienne elementy do aut mogą stać się przyszłością samochodów elektrycznych. Rozwiązanie znacznie obniży koszty użytkowania większych pojazdów i pomoże w ich rozpowszechnieniu. Co więcej, w każdym modelu zostanie zainstalowana mniejsza bateria samochodu elektrycznego. Cena pojazdu będzie niższa, a problem z infrastrukturą ładowania na autostradach przestanie być problemem. 

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem auta, poznaj najtańsze samochody elektryczne w 2022 roku

Kartridże wodorowe zamiast baterii – kolejny pomysł japońskiej marki

Chcąc osiągnąć jak najwyższy wskaźnik bezemisyjności, japońska firma przedstawiła dodatkowy pomysł, który może uniezależnić pojazdy od dostępu do infrastruktury elektrycznej i paliw kopalnianych. Mowa tu o wodorze, który wykorzystywany jest do zasilania niektórych rodzajów aut elektrycznych. Obecnie dostępne są komercyjne samochody wodorowe, ale stanowią margines rynku Japończycy chcieliby rozpowszechnić napęd znany z takich aut, jak Toyota Mirai czy Hyundai Nexo, i pójść o krok naprzód. 

Bateria do samochodu elektrycznego

Toyota – jeden z najpopularniejszych producentów samochodów osobowych – pochwaliła się w ostatnim czasie instalacją wysokociśnieniowego zbiornika wodoru, który służy do gromadzenia energii i przetwarzania jej na paliwo. Zainstalowany system może zasilać większe pojazdy, takie jak: autobusy, ciężarówki, busy, a nawet pociągi. To niezwykła innowacja na rynku transportowym! Firma zakłada, że w przyszłości nie tylko auta, ale i inne urządzenia, będą korzystały ze wspomnianego bezemisyjnego zasilania. 

Na kanwie przedstawionej technologii powstał wymienny kartridż wodorowy, który może zastępować źródło energii wszędzie tam, gdzie dostęp do niej jest utrudniony. Obecnie powstał prototyp, który waży 5 kg. Może on zasilić średniej wielkości urządzenie. Wprowadzana technologia powinna przyspieszyć rozpowszechnianie wodoru i stać się kolejnym źródłem energii. 

Wymienna bateria do samochodu elektrycznego – opinia eksperta

Wymienne baterie do samochodów elektrycznych wydają się przyszłością. Bez wątpienia kartridże to innowacyjne rozwiązanie godne uwagi. Wcześniej wiele firm próbowało podobnych sposobów, lecz bezskutecznie. Nie ma co ukrywać, przed japońską marką stoi jeszcze bardzo wiele wyzwań, ale widać, że są nieugięci i skoncentrowani na swoich celach. Gdy kartridże zostaną wdrożone, problemy z krótkim zasięgiem najpewniej znikną. Wówczas większa liczba kierowców wybierze auto elektryczne, które stanie się znacznie tańsze  w utrzymaniu i niej kłopotliwe w codziennej eksploatacji – mówi ekspert marki Inter Cars. 

Obecnie największy problem stanowi bateria samochodu elektrycznego. Budowa akumulatora często nie pozwala na wymianę pojedynczych części, a w razie awarii właściciel musi wydać kilkanaście tysięcy złotych na nowy. Co więcej, elektryczne auta nie należą do najtańszych, a na ich cenę wpływa koszt baterii, który nierzadko wynosi 40 proc. wartości całego pojazdu. Klienci z niecierpliwością czeka na prezentację wymiennych kartridży. Produkt rozwiązałby wiele bieżących problemów, na z którymi spotykają się kierowcy aut elektrycznych. 

Najlepsze akcesoria do samochodów elektrycznych w Inter Cars

Zapraszamy do naszego sklepu Inter Cars. Znajdziesz w nim wszystkie niezbędne akcesoria do samochodów elektrycznych. Są tam artykuły renomowanych marek, które mają stosowne certyfikaty i cieszą się uznaniem wśród konsumentów. Mowa tutaj o akumulatorach, a także zasobnikach energii usprawniających ich pracę. Należą do nich przyrządy do czyszczenia biegunów, zaciski czy ściągacze do zacisków. W naszym asortymencie znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby skompletować pomocny zestaw monitorujący stan urządzenia.

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jeśli akumulator ulegnie awarii, koszt jego wymiany może sięgnąć nawet 150 tys. zł. Wówczas sugeruje się naprawę pojedynczego ogniwa (jeśli istnieje taka możliwość). Zazwyczaj wymiana całej baterii jest nieopłacalna, ponieważ wyniesie więcej niż zakup pełnowartościowego samochodu. 

Pamiętaj, że poziom naładowania baterii w samochodzie musi wynosić od 20 proc. do 80 proc. Jest to najważniejsza zasada, jakiej należy przestrzegać. Ponadto nie dopuszczaj do całkowitego rozładowania akumulatora, ponieważ pojedyncze ogniwa baterii ulec zniszczeniu. Warto również korzystać z zaufanych stacji ładowania i garażować pojazd. 

Niestety proste błędy mogą prowadzić do zwiększonej awaryjności sprzętu. Przede wszystkim na auto negatywnie działają skrajnie niekorzystne warunki atmosferyczne – wówczas warto zadbać o ogrzewany garaż dla samochodu. Ponadto zdecydowanie odradza się korzystania ze stacji szybkiego ładowania. Należy ich używać tylko w sytuacjach awaryjnych. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!