Przez długi czas chińskim przemysłem samochodowym kierowały komitety rządowe i urzędnicy państwowi. Na rynku nie było miejsca dla Henry’ego Forda czy Enzo Ferrariego, inżynierów oraz przedsiębiorców z zagranicznych rynków. Na przełomie XX i XXI wieku Chiny zaczęły się zmieniać. Wówczas otworzyły się na inwestorów z innych państw. W ten sposób w kraju pojawiły się pierwsze prywatne firmy samochodowe. Do Chin trafili również wizjonerzy, którzy zajmowali się produkcją pojazdów elektrycznych. Pobudziło to rynek do pracy nad tego typu autami. Co ciekawe, w przemianach brylowalilokalni przedsiębiorcy, którzy nie chcieli odstępować na krok zagranicznym koncernom. Tak zaczęła się historia marki Nio. A co było dalej? Zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Nio – jak powstała chińska marka?

Firma została założona w Szanghaju w listopadzie 2014 roku przez Li Bina, znanego również jako William Li. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji samochodów elektrycznych. Po rozpoczęciu działalności w start-up zainwestowało wiele innych marek, w tym: Temasek, Tencent, Lenovo, TPG i Sequoia.

Twórca marki – Li Bin – był związany z motoryzacją na długo przed założeniem Nio. Po ukończeniu studiów w 1996 roku założył przedsiębiorstwo internetowe, które z czasem przerodziło się w Bitauto Holdings. Była to platforma usług motoryzacyjnych, marketingu i reklamy. 

To właśnie dzięki Bitauto Holdings Li Bin dorobił się sporego majątku, który następnie inwestował w różnego rodzaju start-upy, m.in. Mobike – usługę udostępniania rowerów oraz inne ekologiczne inicjatywy. W 2013 roku podszedł z firmy i zaczął myśleć o nowym przedsięwzięciu. W ten sposób powstało NextEV Inc, które w kwietniu 2016 roku zmieniło nazwę na Nio. 

Nio – rozwój marki

Nio rozwijało się dynamicznie. Już w 2015 roku założyło spółki zależne w Niemczech (zajmujące się projektowaniem samochodów) i Stanach Zjednoczonych (zajmujące się rozwojem autonomicznych systemów i oprogramowania) oraz stworzyło XPT. Ta ostatnia była firmą zależną i działa jako dostawca technologii dla Nio, produkując silniki elektryczne, akumulatory i wszelkiego rodzaju systemy pomocnicze, takie jak rozwiązania do ładowania pojazdów w domach.

W 2016 roku Nio podpisało umowę z państwowym producentem samochodów JAC na produkcję aut drogowych. Wcześniej bowiem firma Li Bina zajmowała się tworzeniem pojazdów wyścigowych. Dzięki porozumieniu z JAC Nio nie musiało ubiegać się o licencję na produkcję. Jeszcze tego samego roku przedsiębiorstwo wypuściło swój pierwszy pojazd – model EP9. Samochód wyszedł w limitowanej liczbie sztuk, ponieważ miał tylko pokazać możliwości konstruktorskie chińskiej marki.

Nio – produkty

Pierwszym modelem przeznaczonym do masowej produkcji był SUV ES8. Z każdym kolejnym rokiem gama pojazdów chińskiej marki rosła. W 2019 roku pojawił się ES6, a rok później EC6. Nio rozpoczęło również pracę nad pierwszym wyższej klasy fastbackiem. Nowy pojazd miał być odpowiedzią na Teslę Model S oraz Xpeng P7. Niestety z powodu pandemii COVID-19 oraz problemów finansowych firma musiała odłożyć w czasie plany produkcji modelu. Ostatecznie auto zaczęło zjeżdżać z taśm produkcyjnych na początku 2021 roku. 

Nio od początku istnienia bardzo mocno skupiało się nad systemem punktów, w których możliwa byłaby wymiana akumulatora, zamiast ładowania. Sieć rozprzestrzeniła się po Chinach. Sam pomysł nie był innowacją. Wcześniej swoich sił w tym zakresie próbowały Better Place czy Tesla. Nio udało się zrealizować ten projekt. Wymiana akumulatora jest nie tylko szybsza (trwa ok. 3 minuty), ale i tańsza. Samochód Nio sprzedawany jest bez baterii, a za korzystanie z niej opłaca się miesięczny abonament.

Nio rusza na podbój Europy. Kiedy dotrze do Polski? Komentarz eksperta Inter Cars

Nio przez długi czas skupiało się na rynku krajowym, a także na rozwijaniu obecności w innych rynkach azjatyckich, takich jak Singapur. Zmieniło się to w 2021 roku, kiedy samochody chińskiego producenta trafiły do Europy. Nio podążyło śladami innego koncernu – Xpeng, który sprzedaż na Starym Kontynencie zaczął od Norwegii. Skandynawowie od kilku lat przodują w statystykach dotyczących sprzedaży samochodów elektrycznych. Decyzja o rozpoczęciu ekspansji właśnie w Norwegii jest zatem jak najbardziej zrozumiała. Nie trzeba było długo czekać na wejście na kolejne europejskie rynki. 

Już w lipcu 2022 roku, a więc rok po rozpoczęciu działalności w Norwegii, Chińczycy zaczęli dystrybucję oraz sprzedaż swoich aut w innych krajach europejskich: Niemczech, Holandii, Francji, Szwecji oraz Danii. Oprócz samochodów stworzyli w tych państwach sieci stacji wymiany baterii. Zaledwie 5 miesięcy od debiutu w każdym z nich było po 9 punktów obsługi pojazdów Nio. Biorąc pod uwagę fakt, iż Chińczycy bardzo mocno wchodzą na rynek europejski, z pewnością będą chcieli w najbliższym czasie ruszyć do kolejnych państw. Czy na ich mapie znajdzie się Polska? Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że tak – ocenia ekspert Inter Cars.

Nio – samochody chińskiego producenta

Pora zatem dokładniej przyjrzeć się autom marki Nio. Samochody chińskiego przedsiębiorstwa wyróżniają się nie tylko oryginalnym designem, ale również najnowszą technologią oraz bardzo dobrymi osiągami. Na które modele warto zwrócić szczególną uwagę? Oto nasze zestawienie!

Nio ES8 – cena i specyfikacja techniczna 

Jak już wspomnieliśmy, Nio ES8 było pierwszym samochodem przeznaczonym do masowej produkcji. SUV ma ponad 5 metrów długości i został przepełniony najnowocześniejszymi technologiami, które wprowadziły Nio do segmentu premium. W tym modelu znalazły się dwa silniki: z przodu indukcyjny, z kolei z tyłu z magnesami trwałymi. Łącznie jednostki generują moc 480 kW. Zasięg Nio ES8 zależy od wariantu, na który się zdecydujesz. Może to być: 490, 635 lub 940 km. Oczywiście są to dane przekazane przez producenta. 

Wnętrze podążało za trendem wyznaczonym przez Teslę. Na desce rozdzielczej dominują duże ekrany dotykowe. Na środku konsoli znalazł się autorski dodatek Nio – asystent kierowcy o nazwie Nomi, który wygląda jak emotikon. Element jest także punktem dostępu dla Nio Pilot, autonomicznego systemu jazdy poziomu 2. Ile trzeba zapłacić za Nio ES8? Cena tego modelu w najtańszej wersji to ok. 60 tys. euro.

Nio ET7 – dla ceniących luksus

Jest to najnowsze dzieło Nio. ET7 to naprawdę duża bestia. Luksusowy sedan ma bowiem ponad 5 metrów długości. Pod karoserią modelu znajdują się dwie jednostki napędowe: z przodu o mocy 180 kW, z kolei z tyłu 300 kW. Do tego producent dołożył moc na poziomie 640 KM, moment obrotowy 850 Nm oraz napęd 4×4. Wszystko to sprawia, że samochód rozpędza się do „setki” w 4 sekundy! Równie imponujący jest zasięg modelu. Nio ET7 jest dostępny w trzech wariantach: 500, 700 i nawet 1000 km!

Model jest pełen zaawansowanej technologii. Wystarczy wspomnieć, że za rejestrację otoczenia auta odpowiada aż 11 kamer oraz Lidar, który swoim wzrokiem sięga do pół kilometra od pojazdu. Łącznie samochód wyposażony jest w 33 sensory, a za analizę i przetwarzanie danych odpowiada cztery układy NVIDIA Drove Orin. 

Nio EP9 – pokaz siły marki

Był to pierwszy model, który w ogóle wyjechał z fabryk Nio. EP9 miał jeden cel – pokazać możliwości technologiczne firmy i sprawić, by zaczęło się o niej mówić w świecie. Model wyszedł w limitowanej liczbie sześciu sztuk. Wszystkie sprzedano… właścicielom Nio. 

Samochód zyskał miano czołgu ze względu na moc, którą generuje. EP9 jest zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 1360 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 2,7 sekundy. A teraz uwaga… To zaledwie 140 KM mniej niż czołg M1A2 Abrams. Warto jednak podkreślić pojazd wojskowy waży 62,5 tony, z kolei model Nio 35 razy mniej.

Nio EP9 jest jednym z najszybszych samochodów na świecie, osiągając prędkość maksymalną wynoszącą 313 km/h. Jest w stanie pokonać dystans do 427 kilometrów na jednym ładowaniu, co czyni go jednym z aut elektrycznych o największym zasięgu na rynku. Model zdobył wiele nagród, w tym tytuł najszybszego samochodu elektrycznego na świecie, bijąc rekord trasy dla samochodów elektrycznych na legendarnym torze Nurburgring w Niemczech. Pokonanie „zielonego piekła”, czyli odcinka o długości 20,8 km, zajęło mu zaledwie 7 minut 5 sekund i 12 setnych sekundy. 

Samochód ma aerodynamiczny design, z charakterystycznymi skrzydłami i kanałami powietrznymi, które pomagają w przyspieszaniu i stabilizacji przy wysokich prędkościach. 3-pozycyjny tylny spojler, podłoga, która pełni rolę dyfuzora oraz regulowany splitter sprawiają, że model generuje dwa razy większy nacisk aerodynamiczny niż bolidy Formuły 1. Nadwozie samonośne wykonane jest z włókna węglowego.

Jakie niezbędne akcesoria do „elektryka” znajdziesz w Inter Cars?

Jeśli jesteś właścicielem samochodu elektrycznego, to wiesz, jak ważne jest niezawodne i szybkie ładowanie, aby cieszyć się bezpieczną i wydajną jazdą. Niezależnie od tego, czy szukasz szybkiej ładowarki do domu, czy kabli do ładowania w trasie, w Inter Cars znajdziesz to, czego potrzebujesz do swojego auta. 

Dzięki najnowszym technologiom i wysokiej jakości produktom możesz mieć pewność, że Twój pojazd zawsze będzie gotowy do drogi. Nie czekaj dłużej i zainwestuj w niezawodne elementy do ładowania samochodów elektrycznych, aby cieszyć się bezpieczną i wygodną jazdą bez ograniczeń. W razie jakichkolwiek wątpliwości lub problemów z doborem części i akcesoriów służymy pomocą – wystarczy, że skontaktujesz się z naszymi specjalistami!

Nio w Polsce? Poczekamy, zobaczymy… 

Nio jako pionierski producent samochodów elektrycznych klasy premium wprowadza do tego segmentu innowacyjne rozwiązania w zakresie autonomicznej jazdy, sztucznej inteligencji oraz łączności. Na razie pojazdy tej marki nie dotarły do Polski, jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że wkrótce się to zmieni. Jeśli ekspansja na rynki skandynawskie, niemiecki i holenderski zakończy się sukcesem, Nio z pewnością nie poprzestanie na tym i będzie otwierać się na kolejne. Pozostaje nam zatem czekać i obserwować!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nio początkowo działało tylko na rynku chińskim, ale w ostatnich latach firma rozszerzyła swoją działalność na kolejne. W 2021 roku firma rozpoczęła sprzedaż samochodów w Europie, m.in. w Norwegii, Szwecji, Niemczech, Holandii oraz Danii. Planuje wejście na rynek amerykański w ciągu kilku najbliższych lat. Firma ma już salony sprzedaży i centra serwisowe w kilku miastach na całym świecie.

Nio to chińska marka samochodów elektrycznych, założona w 2014 roku. Firma produkuje luksusowe samochody elektryczne, które są przeznaczone dla wymagających klientów z wysokimi oczekiwaniami co do jakości i wyposażenia. Nio jest znane z innowacyjnych rozwiązań w zakresie technologii pojazdów elektrycznych, takich jak: wymienne akumulatory, awangardowy design i bogate opcje personalizacji.

Nio oferuje kilka różnych modeli samochodów, w tym:
  1. - ES6: kompaktowy crossover z zasięgiem do 510 km na jednym ładowaniu,
  2. - EC6: sportowy crossover z zasięgiem do 615 km na jednym ładowaniu,
  3. - ES8: duży SUV z siedmioma miejscami i zasięgiem do 940 km na jednym ładowaniu,
  4. - ET7: luksusową limuzynę z zasięgiem do 1000 km na jednym ładowaniu i zaawansowanymi systemami autonomicznej jazdy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!