Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych stanowi podstawę dla planowanych na najbliższe lata zmian w zakresie redukcji emisji spalin. Ten akt prawny nie tylko wyznacza ramy dla podmiotów działających w sektorze elektromobilności, ale wprowadza także szereg rozwiązań, mających na celu promowanie ekologicznych pojazdów, przewidując dla ich właścicieli rozmaite korzyści. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Wpłynąć na elektromobilność – ustawa idąca z duchem czasu

Pod koniec marca 2022 roku w Polsce było nieco ponad 43 tysiące samochodów elektrycznych. Jako kraj z pewnością nie jesteśmy liderem w Europie pod względem elektryfikacji transportu. Zdecydowanie wyprzedzają nas Niemcy, Francuzi czy Norwegowie. Polska staje więc przed wielkim wyzwaniem i koniecznością podejmowania istotnych kroków mających na celu redukcję emisji spalin – umożliwiając tym samym dynamiczny rozwój sektora elektromobilności. Początkiem zmian na lepsze, jest ustawa o elektromobilności. Jakie zmiany  wprowadził ten dokument? O tym poniżej. 

Ustawa o elektromobilności – 5 ciekawostek 

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została podpisana 11 stycznia 2018 roku, a już 42 dni później jej zapisy weszły w życie. Podstawowym celem uchwalonego dokumentu jest określenie zasad rozwoju i funkcjonowania infrastruktury służącej wykorzystaniu paliw alternatywnych w transporcie. Ma ona na celu zachęcić kierowców do wyboru aut elektrycznych oraz tych  napędzanych innymi paliwami alternatywnymi. Co konkretnie wniosła ta ustawa? Oto najważniejsze kwestie oraz ciekawostki wynikające z tego aktu prawnego!

Nie tylko elektryki – jakich pojazdów dotyczy ustawa o elektromobilności? 

Przepisy ustawy dotyczą różnych rodzajów samochodów. Pierwszym z nich jest wspomniany wcześniej pojazd elektryczny. Pod tą nazwą kryją się samochody, które do napędu wykorzystują wyłącznie energię elektryczną akumulowaną poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania za pomocą przewodu. Jest to tzw. Battery Electric Vehicle, czyli w skrócie BEV. 

Drugi rodzaj pojazdów są to samochody hybrydowe. Tego typu pojazdu mają zarówno silnik elektryczny, jak i spalinowy. W tym przypadku energia elektryczna powinna być akumulowana poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Widać zatem, że gdy mowa o hybrydach, ustawodawca uwzględnia wyłącznie samochody typu PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle). 

Trzeci rodzaj samochodów, o których mowa w ustawie to pojazdy wykorzystujące do napędu sprężony gaz ziemny (CNG). Może to być również skroplony gaz ziemny (LNG) – w tym także ten pochodzący z biometanu.  

Ostatni rodzaj pojazdów, o których wspomina ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych są to samochody napędzane wodorem. W tym wypadku mowa jest o pojazdach wykorzystujących energię elektryczną wytwarzaną z wodoru w ogniwach paliwowych. 

Bezpłatne parkowanie – bądź czujny!

Wraz z wejściem w życie ustawy o elektromobilności zmieniły się przepisy ustawy o drogach publicznych. Właściciele pojazdów elektrycznych nie muszą obecnie płacić za postój na drogach publicznych w strefach płatnego parkowania. Ustawa jednak wskazuje konkretne warunki, które muszą zostać spełnione. Przytaczamy je poniżej.

Ustawa o drogach publicznych art. 13. 1. wskazuje:

,,Korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za:

1) postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych:

a) w strefie płatnego parkowania,

b) w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania; (…)

3. Od opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2, są zwolnione:

1) pojazdy: (…)

e) pojazdy elektryczne, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;”

Aby korzystać z możliwości darmowego parkowania, nie musisz mieć do tego żadnego dodatkowego oznaczenia auta. Nie są wymagane zielone tablice czy naklejki EE na przedniej szybie. Przy czym pamiętaj, że służby kontrolne mogą wezwać Cię do udowodnienia, że pojazd, którego jesteś właścicielem, naprawdę jest elektrykiem. Wówczas wystarczy, że przedstawisz dowód rejestracyjny i to zakończy całą sprawę. 

Gdy chodzi o parkowanie samochodem elektrycznym, należy zachować czujność. Miasta bardzo często dzierżawią prywatnym firmom tereny, na których powstają parkingi płatne. To samo dotyczy miejsc postojowych pod sklepami czy w centrach handlowych. Mogą stać tam identyczne parkomaty, jednak na niewielkich tabliczkach znajdziesz informację, kto jest operatorem danego parkingu. Warto dokładnie czytać regulamin parkingu, ponieważ często w takich sytuacjach nie ma żadnych specjalnych przywilejów dla właścicieli elektryków. Możesz się wówczas niemile zaskoczyć, gdyż operator może nałożyć na Ciebie opłatę wynoszącą nawet kilkaset złotych. 

Jazda buspasem – tymczasowy przywilej dla elektryków

Ustawa o elektromobilności umożliwia samochodom elektrycznym legalny wjazd na buspas. Dzięki temu jesteś w stanie ominąć korki i poruszać się sprawnie po mieście. Jest to duża wygoda oraz oszczędność czasu. Nawet podczas krótkiej trasy możesz zyskać kilka minut… a teraz zsumuj to  skali tygodnia czy miesiąca. Jest to przywilej, który docenią osoby dojeżdżające do centrum miast np. do pracy. 

Prawo o ruchu drogowym art. 148 a. 1.  wskazuje:

“Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

2. Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.”

Warto zaznaczyć, że rozwiązanie to dotyczy tylko pojazdów elektrycznych. Podróżując np. hybrydą czy pojazdem napędzanym wodorem lub CNG, nie można korzystać z buspasa. Musisz także pamiętać, że ten przywilej w porównaniu do bezpłatnego parkowania nie obowiązuje na stałe. Możliwość wjazdu na buspas wygaśnie z dniem 31 grudnia 2025 roku. 

Utworzenie strefy czystego transportu – dobry plan bez wykonania

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych dała również możliwość gminom na utworzenie stref czystego transportu. Są to wydzielone oraz odpowiednio oznakowane obszary, po których mogą poruszać się wyłącznie samochody spełniające określone wymogi dotyczące emisji spalin. Dostęp do tego typu stref czystego transportu nie jest jednak przeznaczony wyłącznie dla samochodów elektrycznych czy napędzanych wodorem. Listę uprawnionych pojazdów władze gminy mogą swobodnie poszerzać np. o auta spalinowe, które spełniają wymogi i normy emisji spalin (np. Euro 4, Euro 5 lub Euro 6).

Od 31 marca 2022 roku Minister Klimatu i Środowiska podpisał nowe rozporządzenie, które ujednoliciło wygląd naklejki umożliwiającej wjazd do strefy czystego transportu. Jest to oznakowanie dla wszystkich, którzy mogą do tego obszaru wjechać, jednak nie mają specjalnych tablic rejestracyjnych. Zielona, ośmiokątna naklejka będzie zawierać informacje o roku produkcji pojazdu, rodzaju paliwa czy numerze rejestracyjnym pojazdu. Nalepka będzie wydawana przez odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta danej jednostki administracyjnej. 

Ustawa o elektromobilności z 2 grudnia 2021 roku wskazuje jednak, że z takiej nalepki zwolnione są pojazdy elektryczne lub napędzane wodorem z tablicami rejestracyjnymi wskazującymi na rodzaj paliwa wykorzystywany do ich napędu. 

Nalepka nie jest na razie jednak potrzebna. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych umożliwia stworzenie strefy czystego transportu, ale jak się okazuje, w Polsce nie ma obecnie żadnego takiego obszaru. Warto przy tym zaznaczyć, że pierwsze konsultacje na temat utworzenia strefy czystego transportu miały miejsce w Krakowie. 

Ustawa o elektromobilności z 2 grudnia 2021 roku – nowelizacja i samorządy terytorialne

Co jeszcze wnosi ustawa? Elektromobilność to temat, który w dużej mierze dotyczy samorządów terytorialnych. Według aktu prawnego jednostki muszą zwracać szczególną uwagę na pojazdy, które znajdują się we flocie podmiotów realizujących zamówienia publiczne.

Ustawa wskazuje, że gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców mogą zlecać wykonanie zadań publicznych wyłącznie firmom, w których co najmniej 10% pojazdów jest napędzanych elektrycznie lub gazem ziemnym. Zasada ta jednak nie dotyczy zamówień publicznych dotyczących letniego oraz zimowego utrzymania dróg, czyli ich zamiatania, odśnieżania czy mycia. 

Samorządy terytorialne muszą zadbać o to, aby w przyszłości przy okazji zakupu środków transportowych, również tych wziętych w leasing czy dzierżawę, zapewnić określony udział procentowy pojazdów nisko i zeroemisyjnych. 

Ustawa o elektromobilności określa także udział autobusów zeroemisyjnych oraz tych napędzanych biometanem w użytkowanej przez samorząd terytorialny flocie pojazdów. Od 1 stycznia 2023 roku ma być to co najmniej 10%, z kolei od 1 stycznia 2025 roku – 20%. 

Ustawa o elektromobilności – wyjaśnia ekspert Inter Cars

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest z nami już ponad 4 lata, jednak sam rozwój elektromobilności w Polsce nie jest tak szybki, jak sobie pewnie tego życzą ustawodawcy. 

Ustawa o elektromobilności budzi naprawdę wiele emocji. Od samego początku ten akt prawny jest szeroko komentowany przez polityków, samorządowców, ale również samych kierowców. Co chwilę wprowadzany jest kolejny pakiet poprawek, co świadczy o tym, że nie jest to dokument doskonały. Konieczne są prace weryfikacyjne. Sama jednak ustawa to krok w kierunku lepszej przyszłości. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że samochody spalinowe, zwłaszcza te starsze, które nie spełniają odpowiednich norm, zanieczyszczają powietrze. Trzeba coś z nimi zrobić. Przywileje to jedno, jednak warto usiąść i pomyśleć nad atrakcyjnymi i wyższymi dotacjami na elektryczne i niskoemisyjne pojazdy. To może realnie wpłynąć na ich liczbę na naszych drogachmówi ekspert Inter Cars. 

Od 22 listopada 2021 roku działa program „Mój elektryk”, dzięki któremu możesz uzyskać dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego w kwocie 18 750 zł. Natomiast w przypadku rodziny z trójką dzieci kwota ta wzrasta do 27 000 zł. 

Gdzie kupić akcesoria do samochodów elektrycznych?

W sklepie Inter Cars znajdziesz wiele różnych akcesoriów oraz części. Atrakcyjne ceny zestawów kabli, ładowarek czy wtyczek sprawią, że posiadanie samochodu elektrycznego nie będzie takie drogie. Sprawdź naszą ofertę dla aut zero i niskoemisyjnych i przekonaj się sam!

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Ustawa o elektromobilności – podsumowanie

Ustawa o elektromobilności to ważny krok w drodze do ograniczenia emisji spalin w Polsce. Różnego rodzaju zachęty dla użytkowników tego typu pojazdów są korzystne i mogą stanowić istotne argumenty mogące przekonać niezdecydowanych. Trzeba jednak pamiętać, że ustawa przede wszystkim wyznacza ramy dla dalszych kroków w tym sektorze – pozostaje czekać, w jaki sposób poszczególne kroki zostaną zrealizowane.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została podpisana 11 stycznia 2018 roku. Weszła w życie 22 lutego tego samego roku. 

Ustawa o elektromobilności dotyczy samochodów elektrycznych, hybrydowych typu PHEV, napędzanych wodorem oraz gazami ziemnymi. 

Właściciele samochodów zero i niskoemisyjnych, o których mowa w ustawie, mogą bezpłatnie parkować w strefach płatnego parkowania, poruszać się buspasem czy wjeżdżać do stref czystego transportu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!