Obecnie większość producentów samochodów wprowadza do swojej oferty pojazdy z napędem hybrydowym. Jest to odpowiedź na coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin, którym samochody muszą sprostać. Trend ten wynika zarówno z rosnącej świadomości ekologicznej, jak i potrzeby dostosowania się do wymogów prawnych. Volvo Recharge to układ hybrydowy stosowany w modelach szwedzkiej marki. Podpowiadamy, jak działa układ hybrydowy Volvo Recharge i które modele są wyposażone w to rozwiązanie. Zapraszamy do lektury! 

Volvo Recharge

Marka Volvo kojarzona jest przede wszystkim z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Już w 1959 r. szwedzki producent jako pierwszy na świecie wprowadził seryjne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w modelu Amazon. Z kolei w 1995 r. zaprezentował  po raz pierwszy w seryjnej produkcji boczne poduszki powietrzne w modelu 850. Układ hybrydowy Volvo Recharge powstał z troski o bezpieczeństwo środowiska naturalnego. Dzięki ładowaniu akumulatorów nawet kilkadziesiąt kilometrów można pokonać wyłącznie z wykorzystaniem  energii elektrycznej. Z kolei w dalszych trasach  silnik spalinowy zapewnia znacznie większy zasięg od samochodów elektrycznych. Więcej szczegółowych informacji dotyczącej technologii hybrydowej szwedzkiej marki znajdziesz poniżej.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest Volvo Recharge?

Szwedzka marka w 2017 r. ogłosiła całkowitą elektryfikację gamy modelowej, która ma ma nastąpić do 2030 roku. Działanie to ma na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 r. Aby to osiągnąć, w miejsce samochodów z silnikami spalinowymi sukcesywnie wprowadzane są nowe modele hybrydowe plug-in (PHEV) i elektryczne (EV). Już w 2011 r. Volvo zaprezentowało model V60 z napędem hybrydowym plug-in, który był jednym z pierwszych samochodów łączących silnik elektryczny z wysokoprężną jednostką napędową. Volvo Recharge to nazwa najnowszej generacji układu hybrydowego plug-in stosowanego w samochodach szwedzkiej marki. 

W jego skład wchodzą doładowane silniki benzynowe współpracujące z elektrycznymi jednostkami napędowymi. Tym, co różni rozwiązanie plug-in od klasycznej hybrydy, jest możliwość naładowania baterii zasilających silnik elektryczny. Ponadto zasięg w trybie elektrycznym, nazywanym pure, wynosi nawet do kilkudziesięciu kilometrów.

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zwykła hybryda czy plug-in? Czym się różnią, wyjaśniamy w artykule z naszego bloga.

W 2022 r. zaprezentowano zmodernizowany hybrydowy układ napędowy Volvo Recharge. Zrezygnowano ze sprężarki mechanicznej stosowanej w jednostkach spalinowych na rzecz generatora o mocy 40 kW. Urządzenie nie tylko wspiera silnik podczas ruszania, lecz także zwiększa płynność przełączania napędu z elektrycznego na spalinowy. Parametry silników spalinowych pozostały bez zmian, za to znacznie zwiększono moc jednostek elektrycznych oraz pojemność akumulatorów. Ostatnią nowością jest wprowadzenie funkcji One Pedal Drive w modelach XC60, S90 i V90. Po puszczeniu pedału gazu samochód może samoistnie zwalniać aż do pełnego zatrzymania. Podczas zwalniania oczywiście odzyskiwana jest energia elektryczna zasilająca akumulatory – zauważa ekspert Inter Cars.

Jak skonstruowane są modele z systemem Volvo Recharge?

Modele marki zaprezentowane po raz pierwszy w 2014 r. korzystają z nowej płyty podłogowej SPA (ang. Scalable Product Architecture). Ma ona modułową konstrukcję, która została zaprojektowana od podstaw, aby m.in. zapewnić kompatybilność z rozwiązaniami technologicznymi, stosowanymi w samochodach z napędem hybrydowym plug-in. 

Volvo Recharge

Zespół akumulatorów litowo-jonowych ma kształt zbliżony do wąskiego, podłużnego prostopadłościanu. Baterie umieszczono wzdłużnie pomiędzy obiema osiami, co pozytywnie wpływa na dystrybucję masy pojazdu i położenie środka ciężkości. Dzięki temu pomimo stosunkowo sporej masy własnej wynikającej m.in. z montażu akumulatorów, samochody Volvo oferują bardzo dobre właściwości jezdne.

Na płycie podłogowej SPA zbudowane są wszystkie modele z serii 60 oraz 90. Rok później zaprezentowana została mniejsza płyta podłogowa CMA (ang. Compact Modular Architecture), która podobnie jak większa odpowiedniczka może być skalowana. M.in. Volvo XC40 hybrid i zostało zbudowane na płycie podłogowej CMA. 

Jak działa Volvo Recharge?

Układ hybrydowy Volvo Recharge domyślnie pracuje w trybie hybrid. Wtedy jednostka sterująca dopasowuje zaangażowanie silnika spalinowego i elektrycznego w celu osiągnięcia jak najmniejszego zużycia paliwa. Podczas spokojnej jazdy w pierwszej kolejności wykorzystywany jest silnik elektryczny. Dopiero po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu włącza się jednostka spalinowa, która zapewnia dynamiczne przyspieszenie samochodu.

Kierowca może wybierać także pomiędzy innymi trybami pracy układu hybrydowego Volvo Recharge. Wspomniany tryb pure pozwala poruszać się samochodem jedynie z wykorzystaniem napędu elektrycznego. Do dynamicznej jazdy przewidziano tryb power, w którym obie jednostki napędowe pracują z maksymalną mocą w celu zapewnienia jak najlepszych osiągów. Samochody wyposażone w napęd na cztery koła dysponują dodatkowymi trybami Constant AWD ze stale włączonym napędem na obie osie oraz off-road do jazdy terenowej.

W jakich wersjach występuje układ hybrydowy Volvo Recharge?

Warto pamiętać o tym, że wszystkie modele Volvo produkowane od 2021 r. niezależnie od mocy układu napędowego mają ogranicznik prędkości do 180 km/h. Sprawdź, czym różnią się od siebie dostępne warianty napędu hybrydowego Volvo Recharge.

T5 Volvo Recharge

Przednionapędowy układ hybrydowy T5 Volvo Recharge ,stosowany w modelu  XC40 hybrid, składa się z trzycylindrowego turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,5 l, który generuje 180 KM mocy i 265 Nm momentu obrotowego. Połączono go z elektryczną jednostką napędową osiągającą 82 KM i 160 Nm. Całkowita moc układu hybrydowego wynosi 262 KM, a łączna wartość momentu obrotowego to 420 Nm. Do przeniesienia napędu zastosowano automatyczną skrzynię biegów o 7 przełożeniach. Pojemność akumulatora wynosi 10,7 kWh. 

Volvo Recharge

T6 Volvo Recharge

Układ napędowy T6 Volvo Recharge składa się z benzynowego czterocylindrowego silnika z turbodoładowaniem, który napędza przednią oś pojazdu oraz jednostki elektrycznej napędzającej tylne koła. Jednostka spalinowa osiąga moc 255 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Z kolei silnik elektryczny generuje moc 145 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 309 Nm. Sumaryczna moc układu hybrydowego to 350 KM i  659 Nm. Do przeniesienia napędu służy 8-biegowa przekładnia automatyczna. Pojemność akumulatorów wynosi 18,8 kWh.

Silnik elektryczny wersji T6 Recharge sprzed modernizacji z 2022 r. osiągał moc 87 KM i generował maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Znacznie mniejsze były  także akumulatory zasilające jednostkę elektryczną. Ich pojemność wynosiła 11,1 kWh.

T8 Volvo Recharge

Układ napędowy T8 Volvo Recharge pod względem konstrukcji nie różni się od wersji T6. W mocniejszej wersji silnik benzynowy generuje moc 310 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Jednostka elektryczna ma takie same parametry jak w wersji T6, czyli 145 KM i 309 Nm. Maksymalna moc układu hybrydowego T8 Volvo Recharge wynosi 455 KM, a generowany moment obrotowy to aż 709 Nm! 

Pojemność akumulatorów jest taka sama jak w wersji T6 i wynosi 18,8 kWh. Podobnie jak w przypadku wersji T6 najmocniejsza odmiana sprzed modernizacji korzystała ze słabszego silnika elektrycznego i mniejszych akumulatorów.

Jak ładować układ Volvo Recharge?

Ładowanie akumulatorów układu hybrydowego ma miejsce  podczas jazdy i na postoju, gdy pojazd podłączony jest do źródła energii elektrycznej. W czasie jazdy energia elektryczna odzyskiwana jest podczas zwalniania i hamowania samochodu. Gdy kierowca zwolni pedał gazu, na wyświetlaczu tablicy rozdzielczej wyświetlany jest komunikat informujący o rozpoczęciu procesu odzyskiwania energii.. Kierowca może regulować, z jaką intensywnością ma zachodzić ten proces. Energia elektryczna odzyskiwana jest także z układu hamulcowego

W celu wykorzystania maksymalnego zasięgu napędu elektrycznego i bezemisyjnej jazdy najlepszym rozwiązaniem jest podłączenie auta do źródła zasilania podczas postoju. W tym celu można wykorzystać nawet zwykłe gniazdko elektryczne, lecz wtedy ładowanie będzie trwało kilka godzin. 

Volvo Recharge

Coraz popularniejszą opcją dla skrócenia czasu ładowania samochodów elektrycznych są stacje ładowania, zwane również wallboxami. Dzięki nim można znacznie przyspieszyć proces uzupełniania energii w akumulatorach. Stacje ładowania zapewniają wysoki poziom mocy ładowania, co znacząco skraca czas potrzebny na pełne naładowanie pojazdu. Obecnie sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych jest systematycznie rozbudowywana, można je znaleźć na stacjach paliw, w galeriach handlowych oraz na ulicach. Warto jednak zauważyć, że wraz z rosnącym zainteresowaniem elektrycznymi pojazdami, wzrastają również ceny ładowania. Szczegółowe prognozy rynkowe dotyczące tego trendu znajdziesz w artykule na naszym blogu.

Jakie modele szwedzkiego producenta występują w wersji Volvo Recharge?

Z oferty szwedzkiej marki zupełnie zniknęły modele wyposażone w klasyczne silniki spalinowe. Obecnie każdy nowy samochód Volvo jest w mniejszym lub większym stopniu zelektryfikowany. Pojazdy wyposażone w system hybrydowy plug-in Volvo Recharge plasują się pomiędzy modelami z układem tzw. miękkiej hybrydy mild hybrid a samochodami o napędzie elektrycznym sprzedawanymi pod nazwą pure electric.

Wybór modeli hybrydowych jest bardzo szeroki. Najmniejszy samochód z oferty szwedzkiej marki to miejski SUV Volvo XC40 plug-in hybrid. Technologia hybrydowa oferowana jest także w modelach średniej wielkości z serii 60, do których zalicza się sedan o oznaczeniu S60, kombi sprzedawane pod nazwą V60 i popularny SUV XC60. Elektryfikacja nie ominęła też największych modeli z oferty szwedzkiej marki. W wersji hybrydowej plug-in sprzedawana jest limuzyna Volvo S90, duże kombi oznaczone V90 i topowy SUV, czyli model XC90.

Wysokiej jakości olej zapewnia długą żywotność silnika spalinowego

Technologia hybrydowa Volvo Recharge niesie wiele korzyści dla komfortu użytkowników i ochrony środowiska. Pomimo wielu nowoczesnych rozwiązań pomagających zmniejszać emisję spalin oraz poziom zużycia paliwa nadal jednym z kluczowych elementów pojazdów jest silnik spalinowy. Dzięki regularnym wymianom oleju silnikowego jego żywotność jest dłuższa, a eksploatacja samochodu staje się o wiele mniej problematyczna. Volvo zaleca stosowanie oleju 0W-20 do silników spalinowych stosowanych w układach hybrydowych plug-in. Wysokiej jakości środki smarne pochodzące od renomowanych producentów znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Volvo Recharge: w drodze do neutralności klimatycznej

Szwedzka marka postawiła sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r. Dlatego z gamy modeli zniknęły spalinowe jednostki napędowe, które zostały zastąpione między innymi przez układ hybrydowy Volvo Recharge, który umożliwia ładowanie akumulatorów nie tylko podczas jazdy, lecz także z zewnętrznych źródeł zasilania. Rozwiązanie to spotykane jest w wielu popularnych modelach, takich jak np. Volvo XC40 plug-in hybrid. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Szwedzki producent samochodów kategorycznie zakazuje holowania pojazdów z układem hybrydowym plug-in. Wykonywanie tej czynności grozi poważnym uszkodzeniem silnika elektrycznego. W przypadku awarii auta wyposażonego w hybrydowy układ napędowy Volvo Recharge należy wezwać lawetę.

Szwedzki producent samochodów hybrydowych plug-in oraz elektrycznych w obu typach pojazdów stosuje akumulatory litowo-jonowe o zbliżonej konstrukcji. Różnica polega na ich pojemności. W samochodach z układem hybrydowym plug-in pojemność akumulatorów jest mniejsza niż w pojazdach elektrycznych.

Każdy nowy samochód hybrydowy Volvo sprzedawany jest z przewodem ładującym, który pozwala na podłączenie auta do zwykłego gniazdka. Podczas korzystania z ogólnodostępnych stacji należy stosować kable do ładowania aut elektrycznych dostępne w tych punktach. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!