Kiedy pokonujesz długie trasy, silnik Twojego auta mocno się nagrzewa. Dlatego co jakiś czas konieczna jest wymiana płynu chłodniczego. Zaniedbania w tym zakresie mogą powodować różnego rodzaju usterki. Z tego artykułu dowiesz się, jak często powinieneś wymieniać płyn, jak to zrobić oraz ile Cię to będzie kosztowało.

Są takie czynności, które musisz wykonywać cyklicznie, żeby auto było sprawne. Jedną z nich jest wymiana płynu chłodniczego. Dlaczego to takie istotne? Układ chłodzenia ma zapewnić optymalne warunki pracy (odprowadzając nadmiar ciepła do chłodnicy) jednostce napędowej. Dlatego musi działać prawidłowo. Chłodnica, termostat i pompa wody to najważniejsze elementy układu, które muszą być sprawne. Połączenia między nimi również powinny być szczelne. Do pełnego zabezpieczenia samochodu konieczny jest też płyn chłodzący. Z upływem czasu traci właściwości i trzeba go wymienić. Bagatelizowanie tej kwestii jest szczególnie groźne dla silnika. Najczęstsze usterki spowodowane złą jakością płynu to uszkodzony blok oraz pęknięta uszczelka pod głowicą. 

Z poniższego artykułu dowiesz się m.in.:

Wymiana płynu chłodniczego – 5 prostych kroków!

Kiedy wymienić płyn chłodniczy?

Kiedy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka, to jest ostatni moment, żeby uniknąć kłopotów. Dlatego lepiej nie czekaj na taki sygnał i systematycznie dbaj o układ chłodzenia. Z czasem płyn traci właściwości ochronne a układ napędowy zabezpieczenie przed wysoką temperaturą i korozją. Zatem pojawia się pytanie, co ile wymiana płynu chłodniczego jest konieczna? Większość producentów nowych samochodów rekomenduje taką czynność po 5 pięciu latach. Później należy ją powtarzać co 2. Takie działanie ma zapewnić odpowiednią pracę układu chłodzenia oraz kondycję współpracujących z nim podzespołów. 

Zalecenia ogólne nie zawsze są zbieżne z rekomendacjami dla poszczególnych modeli aut. Czasami wystarczy, że dopiero po 5, a nie 2 latach, jest konieczna ponowna wymiana płynu chłodniczego. Co ile lat zatem ją przeprowadzać? Najlepiej zajrzyj do instrukcji pojazdu.

Kolejnym czynnikiem, który decyduje o częstotliwości wymiany płynu, jest liczba przejechanych kilometrów. Zazwyczaj jest to 100-200 tys. km. Tutaj także lepiej sięgnij do zaleceń producenta, który najlepiej wie, co ile wymiana płynu chłodniczego jest konieczna w danym modelu.

Jest jeszcze jeden czynnik wpływający na konieczność wymiany płynu, a mianowicie jego rodzaj. Tutaj z kolei trzeba sięgnąć do zaleceń producenta płynu. Jeśli znajdziesz na nim skrót IAT, wymieniaj go co 2 lata. Na 5 lat wystarczy płyn sygnowany skrótem OAT. Na tyle samo czasu wystarczy płyn oznaczony HOAT, wyprodukowany w technologii hybrydowej.

Kontrola auta zimą

Układ chłodzenia powinien działać bez zarzutu w każdych warunkach. Dlatego pomijając czas oraz przejechane kilometry, sprawdź swoje auto przed zimą. Ważna jest temperatura marznięcia. Od niej zależy ryzyko krzepnięcia podczas niskich temperatur. Z kolei przed wakacjami warto sprawdzić poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli znajduje się on pomiędzy znakami MIN-MAX, wszystko jest w porządku. W przeciwnym razie trzeba go uzupełnić, żeby silnik się nie przegrzał. Oczywiście poziom płynu musisz sprawdzać przez cały rok i systematycznie go uzupełniać. 

Wymiana płynu chłodniczego – 5 prostych kroków!

Dbanie o układ chłodniczy jest szczególnie istotne dla użytkowników nowoczesnych aut wyposażonych w czułe elementy elektroniczne. Kiedy zostaną uszkodzone wskutek zaniedbań przy wymianie płynu, mogą spowodować poważne problemy z silnikiem. Jego naprawa, tak samo jak elektrozaworów sterowanych komputerem samochodu, może Cię dużo kosztować. Dlatego pilnuj takich kwestii, jak wymiana płynu chłodniczego. Cena, jaką za niego zapłacisz, jest niższa od kosztów ewentualnej naprawy układu lub silnika. 

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Wymiana płynu nie jest skomplikowana. Oczywiście możesz wykonać ją samodzielnie, lecz jak zrobić to prawidłowo i bezpiecznie? Sprawdź.

Do wykonania tej czynności będą Ci potrzebne:

  •  nowy płyn chłodniczy;
  •  woda destylowana;
  •  pojemnik do zlewania starego płynu i brudnej wody;
  • lejek;
  • preparat do płukania.

Płukanie układu chłodzenia

Do zimnej chłodnicy wlej preparat płuczący. Uruchom auto i ustaw gałkę ogrzewania na maksymalne grzanie. Włącz silnik na 15-20 minut, wówczas czyszczenie układu jest najbardziej efektywne. Następnie wyłącz samochód i zaczekaj, aż silnik ostygnie.

Spuszczanie płynu chłodniczego

Kiedy silnik jest zimny, możesz bezpiecznie spuścić płyn bez ryzyka poparzenia. Jest to także istotne ze względu na bezpieczeństwo samochodu. Wlanie chłodnej cieczy do ciepłego układu może spowodować jego uszkodzenia. Następnie znajdź korek spustowy w chłodnicy, najczęściej znajduje się on w prawym dolnym rogu. Dobrze, żeby samochód stał na równej powierzchni, wtedy płyn łatwiej spłynie z całego układu. Czas opróżniania zależy od ilości płynu i może potrwać kilka-kilkanaście minut.

Wymiana płynu chłodniczego – 5 prostych kroków!

Starą ciecz spuść do wcześniej przygotowanego naczynia. Jego pojemność powinna wynosić od 6 do 10 litrów (w zależności od samochodu). Starego płynu nie wolno wylewać do kanalizacji. Zanieś go do punktu zajmującego się bezpiecznym utylizowaniem niebezpiecznych substancji. 

Po spuszczeniu płynu sprawdź stan chłodnicy i węży ciśnieniowych, wówczas łatwiej zauważysz nieszczelności, które mogą doprowadzić do wycieku płynu chłodniczego. 

Płukanie układu wodą

Potrzebujesz do tego kilkanaście litrów wody destylowanej. Wlewaj ją powoli do zbiorniczka na płyn, ale korek zostaw otwarty. Teraz musisz poczekać, aż woda przepłynie przez cały układ oraz przewody. Kiedy cała woda spłynie, wówczas zakręć korek spustowy. Czy wykonywanie tej czynności jest konieczne? Jeśli zależy Ci na sprawnym funkcjonowaniu auta – tak. Pomimo wysokiej jakości dostępnych na rynku płynów chłodniczych w czasie nagrzewania oraz chłodzenia powstają osady, które zalegają na brzegach elementów układu. Dlatego każda wymiana płynu chłodniczego powinna być poprzedzona przepłukaniem całego układu. W ten sposób pozbędziesz się wszystkich zanieczyszczeń.

Dolewanie płynu chłodniczego

Po przepłukaniu chłodnicy wlej nowy płyn do maksymalnego poziomu. Łatwo to sprawdzisz dzięki kontrolce na zbiorniku wyrównawczym. Najlepiej kieruj się wskazówkami producenta zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu. Teraz czas na ponowne uruchomienie auta i włączenie gorącego nawiewu. Podczas tej czynności sprawdzaj ilość płynu w kontrolce. Jeżeli jego wartość spada poniżej maksymalnego poziomu, wówczas musisz go uzupełnić. Pracujący silnik pomoże rozprowadzić płyn po całym układzie. Kiedy wszystko jest w porządku, zakręć zbiornik wyrównawczy.

Odpowietrzanie układu chłodzenia

Na koniec dobrze jest odpowietrzyć cały układ. Po znalezieniu zaworu odpowietrzającego odkręć go i poczekaj, aż powoli zacznie wyciekać płyn. Wtedy szybko zakręć korek. W ten sposób masz pewność, że układ został odpowietrzony. Po co to robić? Po wyeliminowaniu pęcherzy powietrza z obiegu chłodnica ma optymalne warunki do pracy. 

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Objawy zapowietrzonego układu 

Samodzielna wymiana płynu chłodniczego czy w warsztacie?

Płyn chłodniczy jest jednym z najbardziej istotnych elementów mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie auta. W końcu to dzięki niemu temperatura podczas pracy silnika jest optymalna. Dlatego tak ważna jest jego regularna wymiana. Nie jest to proces skomplikowany, dlatego wielu właścicieli samochodów wykonuje go samodzielnie. Jednak każdemu może się zdarzyć błąd – nie tylko mniej doświadczonym kierowco, – a to może spowodować duże problemy i koszty. Kiedy dojdzie do zapowietrzenia układu w czasie dolewania płynu, może to skutkować uszkodzeniem nagrzewnicy, uszczelki pod głowicą, głowicy lub bloku silnika.

Dlatego czasem wizyta u specjalisty jest wskazana i może Ci pomóc zaoszczędzić pieniądze. Owszem, kiedy samodzielnie wymieniasz płyn, nie ponosisz kosztów usługi, ale możesz zapłacić o wiele więcej przy ewentualnych błędach. Natomiast w renomowanym warsztacie będziesz miał dokładnie i profesjonalnie sprawdzony cały układ. Szczególnie przed wyjazdem w dłuższą trasę warto skontrolować płyny eksploatacyjne w aucie.

Wymiana płynu chłodniczego – 5 prostych kroków!

Z usług fachowca często korzystają mniej doświadczeni kierowcy lub osoby zabiegane. W warsztacie mogą liczyć na szybką i profesjonalną usługę. Także posiadacze nowoczesnych aut często wolą przy wymianie płynu zdać się na specjalistę. Wprawdzie w nowszych modelach kontrolki albo komunikaty ostrzegawcze poinformują kierowcę, że płynu jest zbyt mało lub temperatura pracy silnika za wysoka, ale o jego parametrach i konieczności wymiany już nie. A przecież ciecze czy smary wraz z upływem czasu tracą pierwotne właściwości. Dlatego, jeśli nie czujesz się pewnie przy wymianie płynu, lepiej zdecyduj się na wizytę w renomowanym warsztacie.

Zatem ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego u specjalisty? To zależy od warsztatu i miasta. Zawsze składową są koszt usługi plus cena płynu. A jego właściwy dobór jest także istotny. Nie wszystkie płyny można ze sobą mieszać, o czyn nie każdy pamięta. Czasami kierowcy sugerują się kolorem, a to przecież nie musi być informacja o recepturze płynu.

Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego?

To zależy od tego, czy wykonujesz ją samodzielnie, czy w warsztacie. W tym pierwszym wypadku w zasadzie jest to cena zakupu płynu. Chociaż czasami trzeba doliczyć też koszty związane z wszystkimi czynnościami, których wymaga wymiana płynu chłodniczego. Czyli, oprócz kupna płynu, także płukanki, a czasami również uszczelniacza do chłodnic. Wszystkie te produkty są stosunkowo tanie, w odróżnieniu od naprawy chłodnicy, jeśli wskutek zaniedbań lub błędów podczas wymiany płynu dojdzie do jej uszkodzenia. 

Kiedy samodzielnie kupujesz płyn chłodniczy, zwróć uwagę na jego jakość. Podstawowym zadaniem płynu chłodniczego jest odprowadzenie ciepła z silnika. Musi on także zabezpieczać układ chłodzenia przed korozją, odkładaniem się kamienia czy kawitacją, czyli tworzeniem i natychmiastowym znikaniem pęcherzyków w przepływającym płynie. Bardzo istotne jest, aby był odporny na zamarzanie – mówi ekspert marki Inter Cars.

Jeśli wybierzesz warsztat, wówczas drożej będzie Cię kosztowała wymiana płynu chłodniczego. Cena końcowa zawiera koszt niezbędnych produktów oraz usługi. Wiele zależy też od tego, czy decydujesz się jedynie na wymianę płynu, czy bardziej kompleksową kontrolę całego układu. Jeżeli finalny koszt będzie uwzględniał naprawę ewentualnych usterek, wówczas zapłacisz więcej. Dlatego trudno precyzyjnie określić, ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego. 

Części zamienne i płyny do układu chłodzenia w Inter Cars

Już wiesz, jak ważna jest wymiana płynu chłodniczego, aby Twoje auto działało bez zarzutu. Równie istotna jest jego jakość. Dlatego wybieraj sprawdzonych dostawców. Korzystając z oferty Inter Cars, możesz być pewien, że oleje i chemia, które kupisz, będą odpowiednim wsparciem dla układu chłodzenia w Twoim samochodzie. Płyny do chłodnic lub płukania układów chłodzenia odpowiedniej jakości odpowiadają za bezpieczeństwo Twojego pojazdu. A jeśli będziesz potrzebował naprawić drobne usterki, potrzebne elementy znajdziesz w kategorii układy chłodzenia. Przewód metalowy lub gumowy układu chłodzenia? A może króciec głowicy? To wszystko znajdziesz w naszym sklepie. Tylko korzystając z odpowiedniej jakości produktów, dbasz o swój pojazd i przede wszystkim bezpieczeństwo.

Wymiana płynu chłodniczego – 5 prostych kroków!

Dlaczego wymiana płynu chłodniczego jest taka ważna? 

Aby silnik miał odpowiednią temperaturę do pracy, potrzebny jest sprawny układ chłodzenia. Do tego niezbędna jest regularna wymiana płynu chłodniczego. Co ile należy ją wykonać i w jaki sposób, już wiesz. Ważne, aby była ona wykonana właściwie, ponieważ ewentualne błędy mogą Cię sporo kosztować. Tak samo, jak kupowanie płynów wątpliwej jakości. W Inter Cars znajdziesz wszystkie elementy potrzebne do sprawnego funkcjonowania układu chłodniczego. Sprawdź i przekonaj się sam.

Tak. Należy jednak podejmować się takich zadań wyłącznie wtedy, gdy dysponujesz odpowiednim zestawem narzędzi, umiejętnościami oraz wiedzą na temat całego procesu. Jeśli brakuje Ci któregokolwiek elementu, lepiej jest zdać się na doświadczenie profesjonalnych mechaników.

Zaniedbania w tym zakresie mogą doprowadzić do poważnych awarii i skutkować wymianą części układu chłodzenia. Naprawa silnika lub układu chłodzenia może być bardzo kosztowna. Lepiej więc unikać tego typu sytuacji.

Standardowo należy wymieniać płyn chłodniczy zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Biorąc jednak pod uwagę, że każdy użytkuje auto z inną intensywnością, ważna jest też samodzielna systematyczna kontrola lub realizacja usługi w renomowanym w warsztacie.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!