Tuleje wahaczy to niewielkie elementy, na które wielu kierowców nie zwraca szczególnej uwagi. Tymczasem jazda z tą uszkodzoną częścią to prosta droga do poważniejszych problemów z konstrukcją samochodu. Wpłynie to nie tylko na obniżenie komfortu jazdy, ale także bezpieczeństwa. W związku z tym regularne przeglądy oraz wymiana tulei wahacza są kluczowe, jeśli zależy Ci, aby Twój samochód był niezawodny i służył Ci wiele lat. Nie od dziś bowiem wiadomo, że zapobieganie usterkom jest znacznie tańsze oraz łatwiejsze niż późniejsza ich naprawa.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Tuleje wahacza – co to za element? 

Tuleje wahacza, zwane również silentblockami, to elementy eksploatacyjne każdego pojazdu. Ich zadaniem jest odpowiednie połączenie części zawieszenia ze zwrotnicą koła oraz z nadwoziem samochodu. Tuleje są wykonane z metalu oraz gumy. Dzięki temu są w stanie skutecznie izolować wahacz.

Tuleje wahacza składają się z dwóch tulei stalowych – wewnętrznej oraz zewnętrznej. Ta pierwsza jest pusta w środku. Tuleja wewnętrzna jest przykręcona do nieruchomego mocowania na podwoziu auta. Może się ona poruszać w pewnym określonym zakresie ruchu. Z kolei tuleja zewnętrzna jest wciskana, a mówiąc precyzyjnie: wprasowywana w wahacz. Jest to połączenie trwałe, które uniemożliwia jakikolwiek ruch. Pomiędzy tuleją zewnętrzną oraz wewnętrzną znajduje się guma, która trwale łączy oba elementy. 

Za co odpowiadają tuleje wahacza? Podstawową rolą tego elementu jest umożliwienie bezawaryjnej pracy wahaczy oraz łączników stabilizatorów. Muszą sprawnie osadzać te części. Tuleje wahacza nie stanowią sztywnego połączenia, ponieważ podczas pracy całego układu poszczególne elementy są poddawane różnym obciążeniom w dowolnych kierunkach. W związku z tym tuleje, łączniki oraz sam wahacz nie mogą być ze sobą ściśle zespolone. Gdyby tak było, wówczas po krótkiej eksploatacji doszłoby do ich wygięcia czy pęknięcia.

Tuleje mają także tłumić mikrowstrząsy oraz wstrząsy o wysokiej częstotliwości. Wielu kierowców nie ma zbyt dużej wiedzy na temat zawieszenia pojazdu. Mylnie sądzą, że za tłumienie drgań odpowiadają wyłącznie amortyzatory. Jest to w pewnym sensie trafne spostrzeżenie, jednak nieprecyzyjne. Układ zawieszenia w samochodzie tworzy jeden, spójny system. Wszystkie elementy wchodzące w jego skład są tak skomponowane, by były w stanie niwelować każdego rodzaju drgania, niezależnie od stopnia ich częstotliwości.

Więcej informacji o wahaczu znajdziesz w naszym artykule: Wahacz – czym jest i jaką pełni funkcję?

Jak tuleje tłumią drgania? 

Jak wspomnieliśmy wyżej, większość kierowców w momencie, w którym auto nie tłumi drgań z nawierzchni, zwraca swoją uwagę w kierunku sprężyny amortyzatora. Owszem ten element wykonuje dużą część pracy w tym zakresie. Zadaniem sprężyny jest utrzymanie odpowiedniej wysokości samochodu oraz „napięcie” amortyzatora by ten redukował duże drgania np. spowodowane wjechaniem w dziurę czy podczas przejazdu przez torowisko. 

Wahacz sam z siebie nie ma żadnych właściwości tłumiących. Jest to po prostu kawał solidnej stali. Od tego jest właśnie tuleja. Również dzięki niej nie odczuwasz drgań podczas jazdy samochodem. Ilość wibracji mogłaby doprowadzić do uszkodzenia wahacza. Tuleja redukuje naprężenia, które powstają między zwrotnicą a wahaczem oraz wahaczem a nadwoziem. Dzięki temu możliwa jest komfortowa podróż autem.

Sprawdź również: Wymiana sprężyny amortyzatora – sprężyny obniżające dodadzą sportowego charakteru.

Tuleje wahacza – objawy usterek

Tuleje wahacza to pierwszy po oponie tłumik nierówności nawierzchni. W związku z tym bardzo szybko może dojść do jego zużycia. Z każdym kolejnym przejechanym kilometrem guma, która znajduje się w środku elementu, traci swoje właściwości i staje się coraz twardsza i bardziej krucha. Najcięższy żywot prowadzą tuleje, które znajdują się po prawej stronie pojazdu. Podczas jazdy są one narażone na studzienki kanalizacyjne oraz krawężniki. Kiedy możesz rozpoznać, że tuleje wahacza wymagają wymiany? 

Uszkodzone tuleje wahacza – objawy

Jak rozpoznać uszkodzone tuleje wahacza? Objawy mogą być różnorakie. Pierwszym i najbardziej charakterystycznym sygnałem jest stukanie podczas jazdy nawet po nawierzchni z niewielką ilością nierówności, ale również na zakrętach. Nawet najmniejsze luzy na tulei są zarówno słyszalne, jak i odczuwalne. Kolejnym objawem mogą być problemy z układem kierowniczym. Gdy tuleje wahacza utracą swoje właściwości, możesz zauważyć problemy z prowadzeniem pojazdu zwłaszcza podczas jazdy z dużymi prędkościami. Wyczuwalne są wówczas wibracje na kierownicy. 

Uszkodzone tuleje wahacza można również rozpoznać w momencie hamowania. Będzie ono mniej skuteczne. Ostatnim objawem jest także nierównomierne zużycie opon. Warto zatem od czasu do czasu sprawdzić bieżnik. Jeśli zauważysz, że pogorszył się komfort jazdy, słyszysz i odczuwasz stuki w zawieszeniu oraz opony zużywają się nierównomiernie, wówczas jest to czytelny znak, że tuleje wahacza nadają się do wymiany.

Jak wymienić tuleje wahacza?

Samochód, który jest użytkowany dość często oraz intensywnie, zwłaszcza po nierównych drogach będzie wymagał wymiany tulei wahacza już po 20-30 tysiącach kilometrów. Oczywiście wiele zależy od Twojego stylu jazdy i jakości zastosowanych części. Niestety polskie drogi w dużej mierze nie należą do najlepszych, co negatywnie wpływa na zużycie tych elementów. Kiedy przyjdzie moment, w którym guma straci swoje właściwości, wówczas konieczny jest serwis.

Jak wymienić tuleje wahacza? Oprócz nowych części potrzebne są również odpowiednie narzędzia oraz sprzęt. Sama operacja jest dosyć prosta dla osoby, która ma choć minimalne doświadczenie oraz pojęcie o motoryzacji, jednak do sprawnego przeprowadzenia serwisu niezbędna jest prasa hydrauliczna. Niestety niewielu majsterkowiczów ma ją w swoim garażu. Można oczywiście próbować to zrobić „domowymi” sposobami, jednak jest to zadanie karkołomne. Pamiętaj, że na szali leży bezpieczeństwo Twoje oraz Twoich pasażerów.

Zamiast ryzykować, oddaj samochód do wykwalifikowanego mechanika, który za kilkadziesiąt złotych przeprowadzi dla Ciebie niezbędną wymianę. Sam serwis wiąże się bowiem z koniecznością demontażu całego wahacza. Jest on zazwyczaj przymocowany za pomocą długich śrub, które można sprawnie wykręcić przy pomocy klucza pneumatycznego. Starą tuleję trzeba najpierw wycisnąć przy pomocy prasy. Zanim założysz nowy element, konieczne jest oczyszczenie krawędzi, w których ma być osadzona. Dopiero w przygotowany otwór można wprasować element. Po montażu całego wahacza oraz koła należy udać się na stację diagnostyczną. Może się bowiem okazać, że konieczne będzie ponowne ustawienie geometrii zawieszenia oraz zbieżności kół.

Jak wymienić tuleje wahacza bez prasy?

Istnieje możliwość demontażu oraz montażu tulei wahacza samodzielnie. Jest to jednak, jak wspomnieliśmy, zadanie trudne oraz nie zawsze skuteczne. Jak wymienić tuleje wahacza bez prasy? Zazwyczaj specjalistyczny sprzęt można zastąpić ściągaczem oraz imadłem. Ten pierwszy możesz skonstruować samodzielnie. Potrzebny Ci będzie gwintowany pręt zakończony blachą, dużą nakrętką lub innym rodzajem blokady. Jego skręcanie spowoduje wypchnięcie tulei. Tego rodzaju narzędzie możesz również kupić w sklepach z narzędziami motoryzacyjnymi. Jego koszt to ok. 100 złotych. Sam proces wymiany tulei wahacza nie różni się od tego w profesjonalnym warsztacie samochodowym. 

Co warto wiedzieć o zawieszeniu pojazdu? Najważniejsze informacje znajdziesz w naszym artykule: Zawieszenie samochodu. Sprawdź, co musisz o nim wiedzieć!

Tuleje wahacza – cena części oraz serwisu

Kiedy okaże się, że elementy nie nadają się do dalszej eksploatacji, wówczas rodzi się zasadne pytanie: ile kosztują tuleje wahacza? Cena na szczęście nie jest duża. Zazwyczaj jeden element kosztuje od 50 do 100 złotych. Na rynku dostępne są również droższe elementy np. tuleje poliuretanowe. Zapewniają one lepsze prowadzenie, jednak nieco gorszy komfort jazdy. 

Niezależnie od tego, na którą część się zdecydujesz, pamiętaj jednak o tym, aby tuleje wahacza wymieniać parami. W przypadku zużycia jednego elementu jest niemal pewne, że w krótkim czasie pojawi się problem po drugiej stronie. 

Czy można jeździć z uszkodzoną tuleją? Odpowiedź jest bardzo krótka: nie. Wybity sworzeń, ale również zużyta tuleja mogą doprowadzić do uszkodzenia wahacza w samochodzie. Każdy dobry mechanik powie Ci, że zużyte tuleje mogą przyczynić się do szybszego zniszczenia innych elementów m.in. opon.

Wpływ tych elementów na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy jest bardzo duży, natomiast koszt ich wymiany zazwyczaj niewielki. Usługa serwisowa w przypadku wymiany tulei wahacza wynosi od przeważnie od 100 do 150 złotych. Duży wpływ na ostateczną cenę ma konstrukcja zawieszenia oraz samych wahaczy. W przypadku popularnych modeli pojazdów istnieje duże prawdopodobieństwo, że wymiana kompletu tulei zamknie się w 300-400 złotych. 

Na tę cenę ma wpływ również fakt, że sama wymiana tulei wahacza nie jest bardzo skomplikowana. Musisz jednak pamiętać o tym, że na rynku dostępne są również modele samochodów, które wyposażone są w tuleje niewymienne. Są one całkowicie zespolone z wahaczami. W takiej sytuacji kwota, którą będziesz musiał zapłacić za serwis, będzie o wiele wyższa. 

Zaopatrz się w tuleje wahacza w Inter Cars!

Jeśli podczas jazdy do Twoich uszu dochodzą dziwne dźwięki i potrzebujesz nowych tulei wahaczy to znak, że powinieneś zajrzeć do sklepu Inter Cars. Znajdziesz u nas szeroki wybór tulei oraz wielu innych części zamiennych, które pozwolą Ci uporać się z często występującymi usterkami w samochodzie. Nasz bogaty asortyment zawiera poszczególne elementy do układu zawieszenia i innych podzespołów. Dostępne są również części eksploatacyjne m.in. oleje silnikowe, opony czy filtry. Nasza oferta skierowana jest do osób, które szukają niezawodnych produktów bez obaw o jakość i wygórowane ceny. Zapomnij o półśrodkach i postaw na sprawdzone części zamienne do swojego samochodu!

Tuleje wahacza – podsumowanie

Teraz wiesz już, czym jest tuleje wahacza, z jakich części się składa, a także, w jaki sposób można ją wymienić.  Ta  niepozorna mała część Twojego zawieszenia, jest niezbędna dla całego samochodu. Warto zadbać o nią w najlepszy możliwy sposób. Dlatego po niezbędne części eksploatacyjne i nie tylko, odsyłamy Cię już teraz do naszej oferty. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!