Chevrolet Volt 1 był jedną z pierwszych hybryd plug-in na światowym rynku motoryzacyjnym. Trafił do sprzedaży w USA pod koniec 2010 i odniósł umiarkowany sukces. Dwie generacje modelu produkowano do 2019 roku. W tym czasie sprzedano około 150 tys. sztuk, także pod innymi nazwami. Co warto wiedzieć o Chevrolecie Volt i jak jest zbudowany? Czy to dobry wybór jako używane auto hybrydowe? 

chevrolet volt

Chevrolet Volt 1 produkowany był w latach 2010-2015 w fabryce w Detroit, skąd w kilku wersjach trafiał na inne rynki. Po niewielkich zmianach stylistycznych w 2012 roku pojawił się w Europie jako Opel Ampera i Vauxhall Ampera (UK i Irlandia). Oprócz tego sprzedawany był także jako Holden Volt (Australia, Nowa Zelandia). Chevrolet Volt 2 do sprzedaży trafił w 2016 roku, ale wycofano go z rynków poza Ameryką Północną, z wyjątkiem Chin, gdzie jako Buick Velite 5 był produkowany i sprzedawany w latach 2017-2019. Po 2019 Chevrolet wycofał się z produkcji hybryd i skupił się na samochodach elektrycznych.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Chevrolet Volt – dane techniczne i budowa 

Volt został zbudowany jako hybryda szeregowo-równoległa typu plug-in, czyli taka, w której silnik spalinowy nie ma bezpośredniego mechanicznego połączenia z elementami układu napędowego, ale możliwe jest wspomaganie silnika elektrycznego silnikiem spalinowym. Koła zawsze napędzane są przez silnik elektryczny, który może pobierać prąd z akumulatora trakcyjnego lub z generatora napędzanego przez jednostkę spalinową. 

Napęd wyróżniał Volta na tle konkurencji (wprowadzonej na rynek w latach 2012–2013), która w większości rozwijała koncepcję hybrydy równoległej stosowanej przez Toyotę (czyli układu, w którym silnik elektryczny i spalinowy mogą wspólnie napędzać koła).

Chevrolet Volt – dane techniczne pierwszej generacji (2010-2015)

Elektryczna jednostka napędzająca koła pierwszej generacji Volta miała 147 KM mocy i 370 NM momentu obrotowego. Akumulatory litowo-jonowe wczesnej wersji miały 10,9 kWh pojemności użytkowej (pełna pojemność 16,5 kWh), co pozwalało na przejechanie do 56 km bez wspomagania silnikiem spalinowym. W 2013 roku poprawiono wydajność baterii, co pozwoliło powiększyć zasięg elektryczny do 61 km. Na rok 2015 zamontowano większy zestaw baterii o pełnej pojemności 17,1 kWh. 

chevrolet volt opinie

Dużą zaletą układu akumulatorów w Volcie jest to, że są chłodzone cieczą. Samochody elektryczne i hybrydy plug-in z podobnej półki cenowej, np. Nissan Leaf czy Fiat 500e, mają sekcję baterii chłodzoną powietrzem. Przez to często dochodzi do przegrzania i utraty pojemności. Rozwiązanie z Chevroleta powoduje zwiększenie ciężaru auta, ale znacząco przedłuża żywotność baterii. W USA spotykane są egzemplarze, które pokonały ponad 400 tys. km bez istotnego spadku zasięgu w trybie elektrycznym.

Przedłużacz zasięgu składał się z silnika spalinowego o mocy 80 KM (60 kW) połączonego z generatorem elektrycznym, który mógł wytworzyć 55 kW energii. Jako napędu generatora użyto czterocylindrowego silnika wolnossącego o pojemności 1398 cm sześc., pochodzącego z gamy Opla, znanej pod nazwą handlową EcoFlex (oznaczenie silnika A14XFL/LUU). 

Silnik elektryczny łączył się z generatorem przez przekładnię planetarną ze sprzęgłami hydraulicznymi, które odpowiadały za kontrolę współpracy tych dwóch elementów. 

Przy niskich prędkościach i w trybie przedłużonego zasięgu z kołami połączony jest jedynie główny silnik elektryczny. Silnik spalinowy uruchamia się w celu naładowania baterii. Jeżeli kierowca chce gwałtownie przyspieszyć lub jechać z wyższą prędkością, może włączyć tryb wspomagania. Przekładnia planetarna łączy generator z silnikiem, dzięki temu możliwe jest odciążenie głównej jednostki i częściowe przekazanie mocy silnika spalinowego do układu napędowego. 

W trybie czysto elektrycznym Chevrolet rozpędzał się od 0 do 97 km/h (60 mil/h) w 9,2 s. Jeżeli włączono tryb wspomagania, przyspieszenie poprawiało się o 0,2 s. Prędkość maksymalna Chevroleta Volta wynosi 160 km/h. Spalanie, w zależności od sposobu użytkowania, wynosiło od 3 do 6,5 l/100 km. 

Chevrolet Volt 2 (2015-2019) – jakie wprowadzono zmiany?

Druga generacja Volta sprzedawana była w USA i w Kanadzie od połowy 2015 roku. W samochodzie zaszły duże zmiany stylistyczne. Przestylizowano przednią i tylną część nadwozia, zmieniono kształt grilla i mocniej zaznaczono bryłę bagażnika. Volt 2 dostał też całkiem nowe wnętrze, w którym użyto więcej miękkich materiałów i uspójniono estetykę. Ekran centralny został wkomponowany w konsolę, a wyświetlacz wskaźników został zaokrąglony. Z tyłu zamiast 2 miejsc, dostępne były 3 siedziska.

Silnik 1,4 zastąpiono powiększoną jednostką 1,5, w której zmniejszono stopień sprężania, aby dopasować ją do amerykańskiej benzyny typu standard. Jednostka z pierwszej generacji opracowana była w Europie, czyli do jej zasilania służyła benzyna 95 oktanów. W USA stosuje się paliwa o niższej wartości oktanowej, przeważnie od 85 do 89. Silnik Volta wymagał tankowania benzyny premium, czyli mającej ponad 91 oktanów, która nie jest dostępna na każdej amerykańskiej stacji. Silnik został przekonstruowany, aby mógł sprawnie działać na typowej w USA benzynie. 

Baterie litowo-jonowe w Volcie 2 miały poprawioną wydajność, dzięki czemu bez znaczącego podniesienia rozmiarów, pojemność wzrosła o 20%, co pozwoliło na zwiększenie zasięgu elektrycznego do 85 km. Zmodernizowany układ napędu elektrycznego był także lżejszy i tańszy w produkcji, ponieważ zredukowano zawartość metali ziem rzadkich. 

Nowa jednostka spalinowa miała 100 KM, a elektryczna 149 KM, dzięki temu i niższej masie własnej, przyspieszenie od 0 do 97 km/h było dużo lepsze w porównaniu do pierwszej generacji. W trybie elektrycznym wynosiło 7,8 s, a w trybie wspomagania 7,1 s. 

Używany Opel Ampera/Chevrolet Volt – opinie

W Polsce oferowano oficjalnie Opla Amperę, ale w ramach eksportu z USA trafiły do naszego kraju także liczne egzemplarze Chevroleta Volta, w tym drugiej generacji tego modelu. 

Chevrolet Volt 1 różni się od Opla Ampery jedynie szczegółami stylistycznymi, nie ma między nimi różnic technicznych i były wytwarzane w tej samej amerykańskiej fabryce. Dlatego można je omówić wspólnie. 

chevrolet volt dane techniczne

Opel Ampera czy Chevrolet Volt 1 nie osiągnęły tak dużego sukcesu rynkowego w Europie, jak Prius. Z tego powodu zrezygnowano z dalszego oferowania tego modelu po wprowadzeniu następcy. Jednak opinie użytkowników wskazują na to, że jest to auto bardzo udane. 

W Volcie doceniane są: napęd, oszczędność auta i uniwersalność samochodu, który w zależności od potrzeb może być używany jak elektryczny lub jak spalinowy. Dla użytkowników ważne jest także to, że można go ładować ze zwykłej sieci elektrycznej i zajmuje to około 5 godzin. Dzięki temu można jeździć wyłącznie na napędzie elektrycznym, np. do pracy. 

Średni zasięg w trybie elektrycznym to około 50 km. Latem, przy spokojnym użytkowaniu, możliwe jest przejechanie większego dystansu niż oficjalnie podany. Użytkownicy raportują, że zasięg może przekroczyć 70 km. Zimą przy włączonym ogrzewaniu może spaść do około 45 km.

Jako wady auta podawane są materiały we wnętrzu o co najwyżej średniej jakości i nieco zbyt mały bagażnik. Wiele osób nie przekonuje też stylistyka w kabinie. Charakterystyczny kształt konsoli centralnej z wystającą obudową ekranu i duży prostokątny wyświetlacz w kokpicie niezbyt pasują do obłych kształtów deski rozdzielczej. Większość Voltów 1 ma tapicerkę w niezbyt ciekawych kolorach – szarą lub czarną. Dla liczniejszych rodzin problemem może być to, że kabina ma tylko 4 miejsca. 

Jeszcze mocniej chwalony jest nowszy Chevrolet Volt. Opinie o drugiej generacji są niemal wyłącznie pozytywne. Lepszy silnik, większy zasięg, 5-miejscowa kabina i bardziej estetyczne, oraz lepiej wykonane wnętrze, dają temu modelowi dużą przewagę nad poprzednikiem. 

Chevrolet Volt 1 – cena i przewodnik dla kupujących

Chevrolet Volt 1 osiąga ceny w granicach 50-60 tys. zł. Taką samą kwotę należy zapłacić za bliźniaczego Opla Amperę. Volt 2 to już wydatek co najmniej 70 tys., a maksymalnie nawet 100 tys. zł. Podaż drugiej generacji jest niska, ponieważ nie była oferowana w Europie, ale auta sprowadzane regularnie trafiają się w ogłoszeniach.

Chevrolet Volt jest modelem raczej bezawaryjnym. Baterie są bardzo trwałe, ale w czasie oględzin i tak warto sprawdzić ich stan. Silnik spalinowy, pracujący jako napęd generatora, nie jest mocno obciążany, dlatego nie sprawia problemów. Drobne usterki nie powinny odstraszać. Mimo amerykańskiego rodowodu Volt dzieli wiele części zamiennych z różnymi modelami Opla, dotyczy to silnika, zawieszenia czy hamulców – doradził ekspert Inter Cars.

chevrolet volt cena

Warto wspomnieć, że w samochodach wyprodukowanych przed rokiem 2012 może dojść do pożaru baterii po zderzeniu, ale samochody z początku produkcji są bardzo rzadkie. Problem ten nie dotyczy Opla Ampery, ponieważ GM opóźnił dostawy tego modelu i wszystkie zostały wyposażone w bezpieczniejszy układ baterii, tak samo, jak każdy Volt wyprodukowany od stycznia 2012. 

Części do Chevroleta Volta w Inter Cars

Wiele osób martwi się o koszty utrzymania aut hybrydowych czy elektrycznych. Chevrolet Volt i Opel Ampera są dość drogie w zakupie, ale łatwo utrzymać je w sprawności, ponieważ części mechaniczne są bardzo łatwo dostępne w Inter Cars!

W sklepie znajdziesz niemal wszystko, co potrzebne do obsługi i naprawy Twojego Chevroleta, dlatego nie musisz się obawiać kosztów czy braków. Wystarczy, że odwiedzisz Inter Cars i szybko znajdziesz to, czego chcesz.

Chevrolet Volt – podsumowanie

General Motors zakończyło produkcję Volta w 2019 roku, tłumacząc tę decyzję zmniejszeniem zainteresowania autami hybrydowymi. Chevrolet miał skupić się na w pełni elektrycznym modelu Bolt.

Na drogach polskich miast zobaczyć można coraz więcej aut hybrydowych, ale Chevrolet Volt to auto stosunkowo rzadkie. Można więc wyróżnić się z tłumu, jednocześnie korzystając z wszechstronnego charakteru i oszczędności tego modelu. A ze względu na techniczne pokrewieństwo z Oplami Astrą J I Amperą ewentualne naprawy będą tanie. 

Wytrzymała bateria powoduje także to, że spadek wartości Volta będzie stosunkowo niski. Stan akumulatorów jest krytycznym parametrem w przypadku hybryd plug-in, takich jak Chevrolet Volt. Cena tego auta będzie spadać nieznacznie, więc będziesz mógł go dobrze sprzedać po kilku latach. Chociaż Volt nie będzie tak niezawodny, jak Toyota Prius, to może być dobrą alternatywą dla japońskiego lidera segmentu. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!