W dzisiejszych czasach wielu właścicieli pojazdów decyduje się na tuningowanie swoich samochodów, aby nadać im indywidualny styl i lepsze osiągi. Tuning polega na modyfikacji różnych elementów w celu poprawy wyglądu, osiągów lub funkcjonalności. Co jednak o tym myśli ubezpieczyciel? Czy ubezpieczenie auta wzrośnie po tuningu? Czy ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu polisy OC? Tego dowiesz się w tym artykule!

auto tunning

Pozornie drobne zmiany wizualne (tj. przyciemnianie szyb) mogą mieć wpływ na podejście rzeczoznawcy i ubezpieczyciela do wypłacenia odszkodowania w razie kolizji lub wypadku. Tak niewielkie modyfikacje mają często dużo większe znaczenie niż tuning auta pod kątem dźwięku pracy silnika (np. poprzez wymianę układu wydechowego). Przekonaj się, że ubezpieczenie tuningowanego auta w wielu przypadkach może nie różnić się od samochodu w wersji podstawowej, a komplikacje pojawią się dopiero w razie kolizji. 

Z tego artykułu dowiesz się:

Ubezpieczenie auta po tuningu – czy będzie się ono zmieniać?

Wartość ubezpieczenia auta uzależniona jest od wielu czynników. Do najważniejszych należą: wiek pojazdu, jego wartość rynkowa, pojemność silnika czy historia szkód kierowcy oraz to, czy miał wcześniej ubezpieczony samochód (lub był jego współwłaścicielem i figuruje już w historii ubezpieczeń). Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że wartość ubezpieczenia lub jego warunki nie powinny ulegać zmianom w razie wprowadzania modyfikacji tuningowych. 

Wyróżniamy jednak sytuacje, w których ubezpieczyciel może: 

  • odmówić ubezpieczenia tuningowanego pojazdu (np. gdy moc została znacznie podniesiona),
  • nie wypłacić odszkodowania w pełnej kwocie (np. w razie zastosowania części bez homologacji lub wprowadzenia zmian mogących być przyczyną wypadku).

Tuningowane auto – co to właściwie znaczy?

Tuning samochodowy to potoczna nazwa na modernizację seryjnych układów, systemów lub elementów pojazdu w taki sposób, by dostosować je do indywidualnych preferencji użytkownika – zarówno pod kątem dostępnych funkcji, wyglądu auta, jak i osiągów lub dźwięku silnika. 

Modyfikacje mechaniczne stanowią jedną z gałęzi tuningu samochodowego. Polegają one na wymianie lub ulepszeniu podzespołów, aby zwiększyć moc, moment obrotowy czy dynamikę pojazdu. Często są to zmiany w układzie dolotowym, układzie wydechowym, zawieszeniu, hamulcach czy układzie napędowym. Takie modyfikacje pozwalają poprawić wydajność samochodu i sprawić, że jazda stanie się jeszcze bardziej ekscytująca.

ubezpieczenie tuninngowanego samochodu

Kolejnym rodzajem tuningu jest tuning elektroniczny. Polega on na dostosowaniu parametrów komputera sterującego autem, aby zoptymalizować działanie silnika. Poprzez zmianę map silnika można osiągnąć lepsze przyspieszenie, większą moc lub lepszą responsywność motoru. Tuning elektroniczny może być również wykorzystywany do zmiany dźwięku wydechu poprzez sterowanie zaworami lub poprawę wydajności samochodu poprzez optymalizację parametrów paliwowych.

Zastanawiasz się nad tym, czym jest tuning auta? Historia i przykładowe modyfikacje oraz ich opis znajdziesz na blogu Inter Cars. Dbamy o to, by każdy czytelnik był świadomym kierowcą i podchodził do aspektu modyfikacji, wiedząc, jak zrobić to w sposób właściwy. 

Kiedy modyfikacje będą wpływać na cenę ubezpieczenia?

Ubezpieczenie auta zależy w dużej mierze od pojemności silnika – co nie zawsze ma przełożenie na moc pojazdu. Jest to szczególnie zauważalne przy zabytkowych autach z rynku amerykańskiego. Często miały one silniki o pojemności powyżej 6.2 l, lecz moc nie przekraczała 300-350 KM. Ubezpieczyciel może o to spytać – zwłaszcza przy autach o charakterze sportowym. Nie jest to oczywiście równoznaczne z pytaniem o tuningowanie samochodu, lecz Twoja odpowiedź powinna być zgodna z prawdą – jeśli zadeklarujesz niższą wartość mocy niż stan faktyczny, ubezpieczyciel może pociągnąć Cię do odpowiedzialności prawnej, np. w formie pozwu cywilnego. 

Jedną z modyfikacji niezwykle istotnych dla ubezpieczyciela, może być chip tuning auta. Ma on realny wpływ na podniesienie osiągów – co przekłada się to, że poruszanie się nim po drogach jest dużo bardziej ryzykowne i niebezpieczne. Krótszy czas przyspieszania od 0 do 100 km/h i większa prędkość maksymalna to dla wielu kierowców zaproszenie do dynamicznej lub ekstremalnej jazdy po drogach publicznych. Nic zatem dziwnego, że ubezpieczenie tuningowanego auta z podniesionymi parametrami będzie droższe – w końcu ryzyko wypadku jest większe. 

Oczywiście, istnieją sposoby, aby zmniejszyć koszty ubezpieczenia dla tuningowanego auta. Warto zacząć od znalezienia ubezpieczyciela, który specjalizuje się w ubezpieczeniach dla pojazdów zmodyfikowanych. Tacy specjaliści często mają większe zrozumienie dla potrzeb właścicieli tuningowanych samochodów i mogą oferować konkurencyjne stawki.

Kolejnym sposobem na obniżenie kosztów jest zainwestowanie w dodatkowe zabezpieczenia. Montaż systemu alarmowego, śledzenia GPS czy immobilizera może pomóc w zabezpieczeniu pojazdu przed kradzieżą i tym samym obniżyć koszty ubezpieczenia.

Poznaj prawdziwy potencjał maksymalizacji osiągów samochodów. Sprawdź nasz materiał na ten temat: Chip tuning – wady, zalety i cena tuningu silnika.

Modyfikacje pojazdu zgodne z prawem

Żeby tuningowane auto zostało dopuszczone do ruchu, musi spełniać określone normy, które są z kolei określone w polskim prawie. Warto więc przed podjęciem decyzji o wdrożeniu pewnych modyfikacji zapoznać się z takimi dokumentami, jak:

  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach,
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Do najistotniejszych punktów zaliczamy to, by zmiany wdrażane w konstrukcje pojazdu: 

  • nie miały wpływu na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, 
  • nie zakłócały spokoju publicznego przez generowanie nadmiernego hałasu, 
  • nie powodowały wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach, 
  • nie niszczyły dróg
  • zapewniały dostateczne pole widzenia kierowcy,
  • zapewniały łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. 

Na liście modyfikacji, które każdy właściciel auta może zastosować, znajdziesz m.in.: obniżenie lub utwardzenie zawieszenia, wymianę: foteli, drążka zmiany biegów, tłumika, sprężyn i amortyzatorów czy założenie większej turbosprężarki itp. Zgodne z przepisami jest także przerobienie wydechu – musi być on dostosowany do określonych norm emisji hałasu na poziomie: 

  • 93 dB w przypadku samochodu z silnikiem zapłonem iskrowym (benzyna), 
  • 96 dB w przypadku samochodu z silnikiem o zapłonie samoczynnym (diesel).

Zachęcamy do tego, by każdy zapoznał się ze szczegółowymi informacjami na temat tuningu układu wydechowego. Znajdziesz je w przygotowanym przez nas materiale: Tuning wydechu – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Czego nie modyfikować aż nadto?

Nie warto jednak przesadzać z modyfikacjami. Nie tylko mogą one nie przypaść do gustu na zlotach motoryzacyjnych, ale i ostatecznie będą niezgodne z prawem. Na co uważać? Na przykład na: 

  • zbytnie przyciemnianie szyb (wartość przepuszczania światła dla szyby czołowej i przednich bocznych nie mniejsza niż 70 proc.),
  • brak lusterka wstecznego lub zamiana na takie, które ogranicza widoczność,
  • brak pasów bezpieczeństwa,
  • brak urządzenia regulującego emisję spalin,
  • wymianę kierownicy na model bez homologacji,
  • niewłaściwe oświetlenie tablicy rejestracyjnej,
  • koła wystające poza obrys pojazdu.

Jak widać, lista nie jest długa. Niemniej jednak są to elementy, które często są bagatelizowane przez właścicieli tuningowych aut – szczególnie przez osoby, które inwestują w sportowe i luksusowe modele samochodów.

Warsztaty samochodowe często odwiedzane są przez miłośników tuningu, którzy oglądają filmy ulubionych twórców z samochodami klasy premium lub super sport i zastanawiają się nad tym, jak mogą im dorównać – nie tylko mocą, ale i pod kątem stylistyki. Szukają pomysłów na to, by omijać przepisy prawne i wykorzystywać modyfikacje do praktyk nie do końca zgodnych z prawem. Najczęściej jest to przyciemnianie szyb i lamp lub stosowania zamienników bez homologacji. Chcąc być jednak bezpiecznym podczas kontroli pojazdu przez policję w razie zatrzymania i mieć pewność, że w razie kolizji otrzymasz środki od ubezpieczyciela, warto znać przepisy i się do nich stosować – mówi ekspert Inter Cars.

Postaw na części od Inter Cars i ciesz się jakością

Marzysz o tym, aby Twój samochód wyróżniał się spośród tłumu? Nie ryzykuj i realizuj tuning samochodowy z zachowaniem dbałości o swoje bezpieczeństwo. Niezależnie od tego, czy interesuje Cię zwiększenie osiągów silnika, poprawa aerodynamiki czy ekskluzywne detale stylistyczne, mamy dla Ciebie szeroki wybór rozwiązań. Podnosząc osiągi samochodu, pamiętaj, że musisz dostosować do niego również hamulce – np. inwestując w klocki, tarcze lub zestawy hamulcowe sportowe. Nasz zespół zna się na tuningu jak nikt inny i pomoże Ci wybrać odpowiednie komponenty, które idealnie pasują do Twojego samochodu i oczekiwań. Sprawdź, jak wiele produktów czeka na Ciebie w inter Cars!

Baner Inter Cars

Wypadek tuningowanym samochodem? Poznaj konsekwencje

Załóżmy, że jesteś sprawcą kolizji, w której, podczas przechodzenia przez pasy po zmroku, ucierpiał pieszy. Czy w tym przypadku tuning może mieć wpływ na to, że ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania poszkodowanym? Na pewno zostanie to zweryfikowane – np. sprawdzone zostaną Twoje światła i przepuszczalność szyby. Jeśli okażą się one niedostosowane do określonych norm lub nie będą mieć homologacji, ubezpieczenie auta prawdopodobnie nie zostanie wypłacone w pełni, a ubezpieczyciel może szukać sposobu na to, by odszkodowanie z tytułu OC było jak najniższe – co w wielu przypadkach kończy się rozprawą sądową.

Tuning a ubezpieczenie – podsumowanie

Jak widać, jednoznaczne określenie znaczenia tuningu dla ubezpieczeń pojazdu jest niemożliwe. Wszystko zależy od tego, jakie zmiany zostały wykonane i czy jakość modernizacji nie pozostawia wątpliwości – zwłaszcza wtedy, gdy tuning obejmuje części mechaniczne, mające wpływ na zmianę osiągów auta. Kierowca i właściciel pojazdu muszą liczyć się z konsekwencjami, gdy do zmian wizualnych lub mechanicznych wykorzystają części bez homologacji lub gdy ubezpieczyciel wykaże, że modyfikacje były przyczyną wypadku.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Legalność tuningu uzależnia rodzaj realizowanych modyfikacji. Jeśli są to zmiany wizualnie i kosmetyczne oraz nie mają większego wpływu na osiągi pojazdu czy nie wykraczają poza ustalone normy, są zgodne z prawem. Wyróżniamy jednak wiele zmian, które są nielegalne i mogą skutkować konsekwencjami prawnymi (np. montaż lamp/żarówek bez homologacji).

Wypłacenie odszkodowania w razie wypadku uzależnione jest od wielu czynników – a zakres modyfikacji wpływających na osiągi lub wygląd pojazdu jest jednym z nich. Jeśli wszystkie zmiany zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami, ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić odszkodowanie zgodnie z umową. Jeżeli jednak do wypadku doszło ze względu na niewłaściwy montaż elementów tuningowych, nie miały one homologacji lub są niezgodne z przepisami, ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty środków. 

Jeśli pojazd został poddany modyfikacjom, które są w pełni zgodne z prawem, nie ma żadnych przeciwwskazań do nabycia ubezpieczenia OC. Oczywiście w razie ewentualnych pytań ubezpieczyciela, właściciel musi udzielić odpowiedzi zgodnych z prawdą i stanem faktycznym. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!