Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne – dziś nikogo już nie dziwią. Wciąż nie wszyscy jednak są do tego rodzaju aut przekonani. Argumentem ich przeciwników często jest to, że gdy najbliższa stacja ładowania pojazdów elektrycznych znajduje się daleko – podróż staje się problematyczna. Czy takie obawy są uzasadnione? Jak wygląda infrastruktura i czy trudno jest znaleźć w Europie punkty ładowania samochodów elektrycznych? Sprawdzamy!

stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Na początek wyjaśnijmy sobie jedno – póki co, stacje ładowania samochodów elektrycznych nie są aż tak liczne, by faktycznie dało się swobodnie przemieszczać po dowolnych obszarach. W ciągu ostatnich lat elektromobilność jest jednak promowana coraz bardziej. Wiele państw zaczęło inwestować w infrastrukturę do ładowania aut. To sprawia, że większa liczba kierowców przesiada się na pojazdy elektryczne. Istnieją jednak zauważalne nierówności pomiędzy poszczególnymi państwami. W tym artykule przyjrzymy się temu, jak wyglądają punkty ładowania samochodów elektrycznych w różnych krajach i sprawdzimy, czy korzystanie z nich jest kosztowne lub skomplikowane. Zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych – gdzie w Europie najłatwiej ją znaleźć?

Podczas gdy rynek pojazdów elektrycznych rozwija się bardzo dynamiczne, potrzeba budowania nowych stacji ładowania wzrasta coraz szybciej. W Europie jest dużo miejsc, w których można „zatankować” swoje elektryczne auto. Problem jednak w tym, że ich rozmieszczenie nie jest równomierne. 

Najwięcej stacji ładowania samochodów elektrycznych (w malejącej kolejności) znajduje się w:

  1. Holandii,
  2. Niemczech,
  3. Francji,
  4. Szwecji,
  5. Włoszech.

Co więcej – praktycznie połowa całej europejskiej infrastruktury elektromobilnej umiejscowiona jest w Holandii i Niemczech. Powierzchnia obu tych państw to jednak zaledwie niecałe 10 proc. terytorium Unii Europejskiej! Wystarczy chwilę się nad tym zastanowić, by uświadomić sobie, jak nierównomiernie rozmieszczone są stacje. Pozostała połowa rozdzielona jest pomiędzy aż 25 państwami!

A gdzie stacji ładowania samochodów elektrycznych jest najmniej? Te kraje to:

  1. Cypr,
  2. Malta,
  3. Litwa,
  4. Estonia,
  5. Łotwa.

By dokładniej zobrazować, jak ogromne różnice istnieją pomiędzy poszczególnymi państwami w kwestii infrastruktury elektromobilności, warto wspomnieć, że w 2022 roku na Cyprze znajdowało się 57 stacji ładowania elektrycznych aut. W Holandii natomiast było ich… 90 tysięcy. 

W czerwcu 2022 roku Parlament Europejski przegłosował decyzję, by do 2035 roku zakończyć całą sprzedaż aut spalinowych. Czy rzeczywiście w tak krótkim czasie uda się aż tak spopularyzować pojazdy elektryczne i odpowiednio rozbudować infrastrukturę? Samochody napędzane prądem istotnie są wybierane coraz chętniej, ale dostępność stacji ładowania jest wciąż zbyt mała – mówi ekspert marki Inter Cars. W ciągu najbliższych lat musiałyby powstać miliony punktów ładowania pojazdów elektrycznych – co wydaje się na ten moment mało prawdopodobne.

punkty ładowania samochodów elektrycznych

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Jak sytuacja przedstawia się w Polsce? Niestety – póki co, jesteśmy bardzo daleko od europejskiej czołówki. W maju roku 2022, w Polsce zarejestrowanych było 46 676 pojazdów elektrycznych, a ich kierowcy mogli korzystać z 2190 punktów ładowania (w tym 1561 stacji z prądem przemiennym AC i 629 z prądem stałym DC). Można się domyślić, że większość z nich zlokalizowana jest na terenie największych miast. W rankingu prowadzi Warszawa, a zaraz za nią znajdują się Katowice, Kraków, następnie Wrocław oraz Gdańsk. Najlepiej wypada województwo mazowieckie, śląskie, dolnośląskie, małopolskie i pomorskie. 

Zastanawiasz się, w jakim miejscu może w naszym kraju znajdować się stacja ładowania pojazdów elektrycznych? Takie punkty umieszczane są na ogół na terenach miejskich, stacjach benzynowych, w centrach handlowych i na parkingach. Warto wiedzieć, że standardy bywają różne, co przekłada się na możliwą szybkość uzupełnienia energii w akumulatorze pojazdu. Największe sieci ładowania w Polsce należą m.in. do przedsiębiorstw takich jak PKN Orlen, Enea, Tauron, Energa lub Greenway. Jedna ładowarka przypada średnio na 150 km drogi. Dla porównania w Holandii jest to 1,5 kilometra. 

stacje ładowania samochodów

Choć rząd wdrożył szereg programów, których celem jest poprawa sytuacji związanej z elektromobilnością (i nie sposób odmówić im skuteczności), wciąż jest wiele do zrobienia. Problem leży nie tylko w liczbie stacji ładowania, ale także w ich mocy. Szybkie ładowarki, które generują więcej niż 22 kW, można spotkać tylko w jednym na 7 punktów. 

Zobacz również: Samochody elektryczne w Polsce – trendy na najbliższe lata.

Auto elektryczne – akcesoria Inter Cars

Poruszanie się autem elektrycznym ma wiele plusów, jednak jeśli chodzi o użytkowanie takiego pojazdu – do pewnych rzeczy trzeba się przyzwyczaić. Jedną z nich jest odmienny sposób ładowania. Jeśli robisz to w domu, z pewnością przydadzą ci się odpowiednie do tego celu kable. Warto pamiętać, że musisz je mieć również na niektórych stacjach publicznych!

W co jeszcze warto zainwestować? Na pewno dobrze jest mieć adaptery do kabli ładowania, a także odpowiednie wtyczki. Możesz również zdecydować się na zakup domowej lub mobilnej stacji ładowania. Do przechowywania przewodów przyda się specjalny pokrowiec, dzięki któremu łatwiej utrzymasz porządek wśród swoich akcesoriów. 

Wszystko to – i o wiele więcej – znajdziesz w sklepie Inter Cars. Nasi eksperci wybrali dla Ciebie produkty o najwyższej jakości. Sprawdź, w czym możemy Ci pomóc!

Znajdź części zamienne i akcesoria do Twojego auta!

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji i jak to działa?

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych to nie jedyny sposób na to, by naładować akumulator – wielu kierowców robi to w domu, co uważane jest za najtańszą metodę. Wiadomo jednak, że w dłuższej trasie nie jest to wykonalne. Przyjrzyjmy się więc temu, ile kosztuje korzystanie z publicznych sieci ładowarek elektrycznych. 

Samochody elektryczne można ładować zarówno prądem przemiennym (czyli takim, który dostępny jest w zwykłych, domowych gniazdkach), jak i stałym, ze znacznie większą mocą. Uzupełnianie akumulatora z wykorzystaniem złącz DC odbywa się szybciej. Musisz jednak pamiętać o tym, że każde auto ma określoną moc, którą jest w stanie przyjąć. Takie dane są podawane przez producenta: zanim podłączysz pojazd do ładowania, koniecznie się z nimi zapoznaj!

Zobacz również: Czas ładowania samochodu elektrycznego – od czego zależy?

Ładowanie auta prądem przemiennym AC

Jeśli chcesz korzystać z publicznych ładowarek AC, pamiętaj, aby zawsze mieć przy sobie niezbędny do tego celu przewód – na stacjach często brakuje ogólnodostępnych kabli. Moc takich ładowarek wynosi zazwyczaj maksymalnie 22 kW, choć niektóre punkty mogą dostarczać prąd przemienny o wyższej mocy. 

Sam proces ładowania jest niezwykle prosty. Podjedź pod ładowarkę i podłącz przewód z jednej strony do urządzenia, a z drugiej do auta. Jeśli na stacji już znajduje się kabel – wystarczy, że wepniesz wtyczkę do gniazdka w samochodzie. Musisz jeszcze tylko dokonać uwierzytelnienia w ładowarce (co wygląda inaczej w zależności od operatora stacji – możesz potrzebować do tego specjalnej karty lub aplikacji mobilnej). 

Ładowanie auta prądem stałym DC

W tym przypadku nie potrzebujesz własnego kabla – każda stacja ładowania pojazdów elektrycznych prądem DC będzie już w niego wyposażona. 

Samochody wyłącznie elektryczne wyposażone są w gniazda ładowania typu 2 CCS, które umożliwiają korzystanie zarówno z ładowarek DC (CCS) jak i AC (Typ 2). Samo uzupełniania baterii przebiega tak samo, jak w poprzednio opisanym przypadku.

Ile to kosztuje? Przykładowe ceny

Ceny za ładowanie samochodów elektrycznych znacznie się od siebie różnią. Niestety – od 2023 roku uzupełnianie baterii w tego typu pojazdach stało się droższe. Poniżej przedstawiamy zestawienie cenników najpopularniejszych stacji (na dzień 2.04.2023 r.). 

GreenWay

moc i rodzaj stacjiEnergia MAXEnergia PLUSładowanie wielokrotne, energia Standardjednorazowe ładowanie
AC1,60 zł1,75 zł1,95 zł2,20 zł
DC < 100 kW1,95 zł2,30 zł2,95 zł3,40 zł
DC > 100 kW2,20 zł2,60 zł3,25 zł3,80 zł
miesięczny abonament99,99 zł34,99 zł

Pojazd można ładować bez opłat za postój przez 600 minut na stacjach AC i przez 60 minut w punktach DC. Podane ceny dotyczą 1 kWh.

Orlen Charge

Moc i rodzaj stacjicena za 1 kWh
AC1,89 zł
DC < 50 kW2,69 zł
DC 50–125 kW2,89 zł
DC > 125 kW3,19 zł

W przypadku sieci Orlen nie ma niestety możliwości wykupienia pakietu abonamentowego, który umożliwiałby oszczędności dzięki stałej opłacie miesięcznej. Stawka za postój wynosi 40 groszy za minutę po przekroczeniu określonych limitów (720 minut na stacjach AC, 60 minut w punktach, gdzie dostępne jest AC oraz DC i 45 minut na postojach DC).

Tauron

AC – cena za 1 kWhDC – cena za 1 kWh 
Klient niezarejestrowany1,31 zł2,31 zł
Z aplikacją eMap1,21 zł1,99 zł

Na stacjach Tauron nie są naliczane dodatkowe opłaty za czas postoju. 

Ceny konwencjonalnego paliwa nie są w Polsce niskie – a jeśli zdecydujesz się na wyjazd za granicę, to musisz nastawić się na jeszcze wyższe opłaty. W wielu krajach Europy również prąd kosztuje więcej, niż u nas. Jednak jego ceny wzrastają znacznie wolniej, niż benzyny lub oleju napędowego. Okazuje się więc, że zagraniczna podróż samochodem elektrycznym może okazać się najkorzystniejszą finansowo opcją!

Warto również zwrócić uwagę na opcję roamingu, którą oferuje GreenWay, czyli największy w Polsce operator stacji ładowania. Kierowcy, którzy wykupią stosowny abonament, będą mogli za granicą ładować auta, płacąc dokładnie tyle, co w naszym państwie – podczas korzystania z punktów partnerskich. W Holandii takie ładowarki GreenWay (Last Mile Solutions, Shell Recharge) znajdziesz praktycznie wszędzie, podobnie jest w Belgii. Duża liczba partnerskich stacji znajduje się również w Czechach (stacje CEZ), na Słowacji (głównie własne ładowarki GreenWay), a także na Węgrzech, w Austrii, Chorwacji i Słowenii. Lokalizację punktu można wygodnie sprawdzić w mobilnej aplikacji GreenWay.

Czy możliwe jest darmowe ładowanie samochodu?

Ładowanie auta elektrycznego na publicznej stacji jest w Polsce tańsze, niż korzystanie z tradycyjnych paliw. Ceny prądu zauważalnie jednak wzrastają – co z pewnością nie cieszy właścicieli elektrycznych pojazdów. Czy możliwe jest darmowe ładowanie samochodu? Być może zdarzyło Ci się usłyszeć o stacjach, na których za uzupełnienie energii w akumulatorze nie trzeba płacić. Czy takie miejsca faktycznie istnieją? 

W przeszłości, gdy elektryczne pojazdy były w Polsce prawdziwą rzadkością, dostępne były darmowe punkty ładowania, z których można było skorzystać np. na stacjach benzynowych Orlen lub w miejscach należących do Energii czy PGE. Miało to zachęcić kierowców do inwestowania w auta z napędem elektrycznym. 

Dziś elektromobilność jest już znacznie bardziej popularna… a znalezienie bezpłatnej stacji jest o wiele trudniejsze. Wciąż jednak da się to zrobić. Warto jednak mieć na uwadze, że gniazda szybkiego ładowania i duża moc to w takich miejscach rzadkość. Na ogół trzeba też zapłacić za postój podczas ładowania.

darmowe ładowanie samochodu

Wiele darmowych stacji dostępnych jest jedynie dla określonych osób – np. pracowników konkretnej firmy. Punkty umieszczone w miejscach publicznych często mają ograniczenia czasowe (jednorazowo można ładować pojazd tylko przez godzinę). Dodatkowo – do darmowych stacji tworzą się kolejki. Jeśli chcesz ładować auto bezpłatnie, musisz liczyć się z koniecznością dokładnego planowania wcześniej swoich tras. Mało prawdopodobne jest jednak, że uda Ci się pokrywać całe zapotrzebowanie na energię właśnie w ten sposób – jednak uzyskanie pewnych oszczędności jest już jak najbardziej możliwe.

A jak jest w pozostałej części Europy? W zależności od regionu – sytuacja może wyglądać różnie. Liderem w dziedzinie łatwo dostępnej elektromobilności jest Norwegia: w Oslo samochód można naładować za darmo w dość wielu miejscach. Bezpłatne stacje ładowania znajdziesz również m.in. w Holandii, Niemczech, Szwajcarii i Hiszpanii. Wiele punktów oferuje swoim klientom również programy lojalnościowe, dzięki którym przy regularnym korzystaniu z usług można co jakiś czas uzyskać darmowy prąd dla swojego auta. Stacje, na których nie trzeba płacić, nie są jednak zwykle w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb właścicieli pojazdów. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To zależy – przede wszystkim od prędkości ładowania, rodzaju stacji, z której korzystamy, a także lokalizacji. W niektórych państwach jest to obiektywnie tańsze, w innych wciąż kosztuje więcej, niż tradycyjna alternatywa. Warto jednak pamiętać, że sytuacja dynamicznie się zmienia, a dodatkowo wiele krajów oferuje podatkowe ulgi oraz inne udogodnienia dla kierowców pojazdów elektrycznych.

Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy głównie od rodzaju zastosowanej ładowarki i modelu auta. Na stacjach szybkiego ładowania uzupełnienie akumulatora do zalecanych 80 proc. zajmuje zazwyczaj nie więcej, niż kilkadziesiąt minut! Ładowarki o mniejszej mocy będą do tego potrzebowały kilku godzin.

Rządy państw europejskich intensywnie promują elektromobilność. Do stosowanych rozwiązań zaliczają się m.in. zachęty finansowe dla kierowców. Ci, którzy zdecydują się na takie auto, mogą niekiedy liczyć na dopłatę do zakupu lub ulgę podatkową. Prowadzone są również inwestycje w stacje ładowania pojazdów elektrycznych, a regulacje wymuszają na producentach aut wytwarzanie coraz większej liczby tego typu samochodów.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!