BMW seria 3 E90 cały czas jest wręcz rozchwytywana na rynku aut używanych. Jeden z modeli, dokładniej mówiąc – BMW E90 sedan, możesz kupić już za 20 tysięcy złotych. Jednak wówczas musisz liczyć się z tym, że w wyremontowanie takiego samochodu zainwestujesz mnóstwo pieniędzy. Niestety, mimo swojego wieku, BMW E90 ciągle nie należy do tanich w utrzymaniu. Jaki silnik i typ napędu wybrać, aby nie zbankrutować, a wciąż cieszyć się jazdą? Czytaj dalej i poznaj odpowiedzi na te nurtujące Cię pytania!

Musisz wiedzieć, że BMW E90 to oznaczenie przypisane do piątej generacji bawarskiej trójki, ale w wersji sedan. Oprócz tego do wyboru dostępne były inne wersje nadwozia pod różnymi oznaczeniami. Kolejno można wskazać E91, czyli wersję Touring (kombi), E92, znaną jako Coupe oraz E93, czyli rzadko spotykany kabriolet. Generacja ta zadebiutowała w 2004 roku, a produkcja BMW E90 i E91 trwała do 2012 roku. Coupe i kabriolet były produkowane rok dłużej. Co przyczyniło się do tego, że przedstawiony model BMW tak mocno zapisał się w pamięci kierowców? Dowiesz się tego w dalszej części artykułu!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

BMW E90 – dane techniczne

Gdy BMW seria 3 E90 zadebiutowało na rynku, było jednym z najlepiej prowadzących się aut w całym segmencie D. Stało się tak za sprawą konstrukcji układu napędowego i jego osadzenia w nadwoziu. Silnik został tu maksymalnie cofnięty, skrzynia biegów znajduje się zaraz za nim, a napęd przekazywany jest na tylną oś. Powoduje to idealne wyważenie całego pojazdu.

W doskonałym prowadzeniu główną rolę gra jednak zawieszenie. Trójkę można było kupić w 3 różnych wariantach podzespołów: z zawieszeniem seryjnym, zawieszeniem przystosowanym sportowo oraz w pełni sportowym. Jeśli przejrzysz fora dyskusyjne poświęcone BMW E90, opinie dotyczące sportowej wersji mogą być podzielone. Wiele osób uważa, że zawieszenie sportowe nie nadaje się na polskie drogi. To prawda, choć można znaleźć odpowiednie nawierzchnie, gdzie samochód potrafi pokazać, co potrafi. 

Z tyłu, niezależnie od wersji, znajduje się belka wielowahaczowa, a z przodu podwójne wahacze. Same wersje różnią się od siebie amortyzatorami oraz sprężynami. Oczywiście nie dotyczy to BMW E90 M3, które wyposażone jest w czysto sportowe zawieszenie M.

Jeśli chodzi o wymiary zewnętrzne oraz wewnętrzne tego sedana, to prezentują się one następująco:

  • długość: 4526 mm,
  • szerokość: 1817 mm,
  • wysokość: 1420 mm,
  • rozstaw osi: 2760 mm.

Kabina, jak przystało na ten segment w wydaniu premium, nie jest największa. Z tyłu jest mało miejsca, z przodu natomiast jest go wystarczająco. Pasażerowie przedniego rzędu będą mogli się cieszyć bardzo wygodnymi fotelami oraz dobrze wykonanym i bogato wyposażonym kokpitem. 

Wybór silników w BMW E90 jest wręcz przytłaczający. Możliwości jest bardzo dużo – zarówno z diesli, jak i benzyn. Do wyboru jest aż 19 wersji opcji benzynowych oraz 14 wersji wysokoprężnych. W modelu 335i wyjątkowo pojawił się układ turbodoładowania, od którego marka długo stroniła. Warto też wspomnieć, że BMW E90 M3 jest jedyną trójką w historii z wolnossącym silnikiem V8. Dodatkowo rok po premierze, w 2005 roku, zaczęto oferować napęd na 4 koła o oznaczeniu Xdrive, który mocno poprawił użyteczność auta w cięższych warunkach pogodowych.

BMW E90

Którą opcję wybrać – BMW E90 lift czy „przedlift”?

To pytanie zawsze pada przy zakupie auta używanego. Akurat w przypadku BMW E90 lift ma bardzo duże znaczenie. Faktem jest to, że auta przed odświeżeniem często mają dużo wyższe przebiegi oraz, co oczywiste, starsze technologie i rozwiązania na pokładzie. To przekłada się na cenę, która najczęściej jest wyraźnie niższa od tej, za którą można by dostać nowszy egzemplarz. Z reguły jednak auta po lifcie są dużo droższe, a to, że ich przebieg będzie niższy, wcale nie jest obligatoryjne.

W przypadku BMW E90 cena zależy głównie od tego, co znajdziesz pod maską. Niestety ta generacja ma to do siebie, że mimo ogromnego wyboru jednostek napędowych, tylko ich skromna część jest udana i nadaje się do polecenia. Dlatego to w głównej mierze od silnika i jego stanu zależy cena. Jeśli chodzi o ten model, zasada „im słabszy, tym prostszy i tańszy w utrzymaniu” nie znajduje zastosowania, stąd tak ważny jest dobór odpowiedniej jednostki, aby potem nie żałować. Najlepiej połączyć ją z manualną skrzynią biegów oraz napędem na tylną oś.

Silniki benzynowe

Trzeba się liczyć z tym, że utrzymanie modeli z mocnymi silnikami będzie dużo droższe niż wersji otwierających gamę. Na szczęście wśród benzyn można jednak znaleźć kilka odmian, których utrzymanie będzie proste i stosunkowo tanie. 

Do najbardziej polecanych zalicza się silniki w układzie R4 o pojemności 2 l oraz R6 2.5 l. Co ważne, mowa tu tylko o autach wyprodukowanych przed 2007 rokiem, czyli przed liftem. Potem jednostki te dostały bezpośredni wtrysk, co z założenia miało zmniejszyć zużycie paliwa. Niestety cel nie został spełniony, za to uniemożliwiło montaż taniej instalacji LPG oraz przysporzyło wielu problemów i zwiększyło awaryjność. 

Dobrą opinią cieszą się także 3-litrówki R6 zarówno przed jak i po lifcie, jednak tutaj koszty paliwa mogą być przytłaczające. Za to osiągi będą zadowalające, ale niestety na tym kończy się wybór wśród wersji benzynowych. 335i z turbo cechuje się wysokimi kosztami utrzymania, bardzo wysokim zużyciem paliwa oraz awaryjnością. Naprawy mogą sięgać nawet dziesiątek tysięcy i dotyczy to aut z całego okresu produkcji. M3 to zupełnie inna bajka. Jest to samochód dający ekstremalne wrażenia z jazdy i musisz się liczyć z tym, że przy takich mocach i osiągach serwisy będą podstawą, a ich koszty nie będą niskie.

Silniki Diesla

Jednostki wysokoprężne w tym modelu zdecydowanie dominują na rynku aut z drugiej ręki i to nie bez przyczyny, zaczynając od dużych 3-litrowych motorów w układzie R6. Cieszą się one wysoką trwałością, zarówno samego silnika, jak i osprzętu. Co prawda standardem w nich jest filtr cząstek stałych, który w mniejszych dieslach pojawił się dopiero po lifcie. Jednak regularne wypalanie zapewni mu długowieczność.

Silniki M47 i N47 to starsza i nowsza wersja tej samej, 2-litrowej jednostki R4. Ich głównymi problemami są pękające klapki, które znajdują się w kolektorze dolotowym. Po oderwaniu mogą wpaść do cylindra i spowodować uszkodzenia tłoków oraz zaworów. Często też uszkadza się przy tym pompa wtryskowa oraz koło pasowe (nowy element kosztuje około 1500 zł). Najprostszym rozwiązaniem jest wycięcie tych klapek zawczasu, co stało się bardzo popularną praktyką wśród użytkowników BMW E90 z tymi silnikami. Koszt nowego kompletu to około 2000 zł.

Dodatkowym problemem z nowszą wersją o pojemności 2 l występującą po 2007 roku jest fakt, że rozrząd przeniesiono od strony skrzyni biegów. Mocno utrudnia to wymianę oraz podnosi jej koszt. W mocniejszych wersjach tego silnika trzeba tez liczyć się z przyśpieszonym zużyciem wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Montowano je w silnikach 177- oraz 183-konnych. Nowy komplet może osiągnąć cenę nawet 7000 zł. Przy dieslach trzeba także dobrze przyjrzeć się turbosprężarce, której ewentualna regeneracja nie należy do najtańszych (od 1000 do 2000 zł).

Pomijając jednostki napędowe, pozostałe usterki zdarzają się z taką samą częstotliwością zarówno przed, jak i po lifcie. Najczęstsze problemy to zacięcia immobilisera oraz usterki systemu Idrive. Musisz mieć też na uwadze układ kierowniczy, który występował w dwóch wersjach: z pompą wspomagania oraz elektryczny. Ważny jest stan przekładni kierowniczej, której regeneracja może sięgać tysięcy złotych. W BMW E90 dane techniczne mówią jasno – należy nastawić się, że auto nie będzie tanie w utrzymaniu, ale zadbane będzie cieszyć Cię osiągami oraz prowadzeniem.

BMW E90

Gdy M3 to za dużo – BMW E90 M pakiet

BMW E90 sedan występowało zarówno w standardowej wersji, jak i w bardzo rzadko spotykanej odmianie M3. Trójkę M spotkać można głównie z nadwoziami coupe i kabriolet. C Wariant 4-drzwiowy nie tylko cieszyła właściciela fantastycznymi osiągami, ale także zapewnia zdecydowanie większą praktyczność niż w przypadku dwóch wyżej wymienionych typów nadwozia. Jednak co zrobić, gdy nie ma takiej na rynku?

Rozwiązanie może nie jest idealne, ale to jedyne możliwe, jeśli nie chcesz czekać latami na właściwą ofertę. Jeśli jesteś zdecydowany na poszukiwanie alternatyw, powinieneś zdecydować na BMW E90 M pakiet. Pod względem silnika samochód będzie różnił się od oryginału, ale jeśli uda Ci się upolować 3-litrową benzynę w mocniejszej wersji i trochę przy niej popracować, to okaże się, że osiągi będą niewiele gorsze. Głównie dlatego, że V8 jest bardzo ciężka, wyraźnie cięższa od R6. Do tego z zewnątrz pakiety stylistyczne M oraz zawieszenie sprawią, że auto będzie do odróżnienia wyłącznie dla znawcy marki.

BMW E90 – cena zwali Cię z nóg, czy pozytywnie zaskoczy?

Samochód ten wcale nie należy do najtańszych ofert na rynku, ale też nie można go za to winić. Nigdy nie miał taki być. Jest to auto z segmentu premium i należy o tym pamiętać przy zakupie. Egzemplarze w okazyjnych cenach rzędu 18-20 tysięcy z automatu oznaczają spore wydatki. Do tego bardzo dużo aut jest powypadkowych lub ma kręcony przebieg, dlatego zawsze należy poszukiwać auta z pełną dokumentacją oraz książką serwisową.

Różnice w cenach rynkowych potrafią być bardzo duże pomiędzy poszczególnymi rocznikami oraz wersjami. Dużo zależy od tego, czy chcesz kupić auto sprzed, czy po liftingu. Wpływa na to również specyfikacja konkretnego egzemplarza. 

Ceny za sprawny i dobrze wyposażony model z przebiegiem około 200 000 km i słabszym silnikiem zaczynają się od około 28000 zł. Jeśli zdecydujesz się na większą pojemność silnika, to cena najpewniej osiągnie 4 z przodu. To dużo, biorąc pod uwagę, że w tej kwocie można kupić o wiele młodsze auto (innej marki). Jednak to wcale nie zraża kupujących. Trójka wciąż jest mocno pożądana na rynku aut używanych.

BMW E90

BMW E90 okiem eksperta

V generacja kompaktu od BMW, czyli słynnej trójki, to bardzo dobry samochód, ale w odpowiednich warunkach. Po pierwsze, to auto musi kosztować swoje. Jako nowe nie było tanie, należy do segmentu premium. Widać to szczególnie przy serwisie używanego egzemplarza. Nie warto oszczędzać przy zakupie i lepiej założyć wyższy budżet, niż potem dokładać na naprawy. 

Po drugie, jak to bywa z samochodami z drugiej ręki, bardzo dużo zależy od tego, jak dbał o nie poprzedni właściciel, a tego nigdy nie możesz być pewny. Aby zapobiec ewentualnym wysokim wydatkom, najlepiej zaraz po zakupie zlecić serwis startowy. 

Co do samego BMW E90, opinie są różne, jednak trzeba przyznać, że jest ono dynamiczne i bardzo dobrze się prowadzi.  Dla pary bądź małej rodziny sprawdzi się idealnie. Zapewnia odpowiedni komfort i pozwala cieszyć się wysoką jakością wykonania. Warto dodać, że podobnie jak poprzednie generacje także ta ma potencjał na klasyka. E90 z pewnością będzie youngtimerem – mówi ekspert Inter Cars.

Zamiast przekonywać się na własnej skórze, jakie mogą być konsekwencje zaniedbań serwisowych, postaraj się oddawać swoje auto na regularne serwisy, aby móc długo cieszyć się z jazdy. Wszystkie potrzebne rzeczy, takie jak: oleje, filtry, hamulce i układy zawieszeń, znajdziesz na stronie Inter Cars! 

Baner Inter Cars

Podsumowanie

BMW E90 to idealny samochód dla kierowcy, któremu zależy na wrażeniach z jazdy. Jeśli jesteś jednym z nich, musisz się liczyć z tym, że aby się nimi cieszyć w pełni, powinieneś regularnie dbać o swój samochód. Przy zakupie pamiętaj, aby nie decydować się na auta z najniższego przedziału cenowego, bo te potrafią rozczarować i pociągnąć za sobą wiele dodatkowych wydatków. Lepiej przeznaczyć dodatkowe fundusze na podrasowanie auta niż konieczne naprawy. 

Wszystkie niezbędne elementy do odświeżenia swojego samochodu i napraw znajdziesz w Inter Cars. Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Samochód ten jest ceniony za walory jezdne oraz radość z jazdy. Oczywiście, jeśli jest sprawny. Możliwych usterek jest dość sporo, do tego są dość drogie w naprawie. Samo utrzymanie również do tanich nie należy. 

Najlepiej sprawdzą się tutaj 2 oraz 2,5-litrowe jednostki benzynowe, które były dostępne przed liftingiem. Jeśli chcesz lepszych osiągów, rozsądniej będzie zdecydować się na 3-litrowego diesla – zapewnia dużo radości z jazdy przy niskiej awaryjności.

To zależy od tego, co najbardziej Cię interesuje w samochodzie. Oczywiście „polift” wygląda lepiej, ma więcej możliwości konfiguracji oraz gadżetów. Jednak jego silniki są bardziej awaryjne. Z drugiej strony „przedlift” wcale nie wygląda dużo gorzej, a cechuje się dużo niższą awaryjnością.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!