Kierowcom nie trzeba tłumaczyć, jak ważny jest sprawnie działający układ kierowniczy. To nie tylko kwestia komfortu jazdy, ale również bezpieczeństwa na drodze! Sterowanie autem za pomocą kierownicy jest możliwe między innymi dzięki obecności drążka kierowniczego, którego zadaniem jest przekazywanie ruchu przekładni kierowniczej na zwrotnice koła. Jak dokładnie działa drążek kierowniczy i kiedy należy go wymienić?

Końcówka drążka kierowniczego jest elementem, dzięki któremu możesz sprawnie kierować swoim pojazdem. Umożliwia skręcanie w dowolnym kierunku – jednak jak każdy element eksploatacyjny z czasem ulega zużyciu. I choć nie da się jednoznacznie określić, po jakim czasie należy go wymienić, to istnieją pewne symptomy, które o tym informują. Z tego artykułu dowiesz się, do czego dokładnie służy drążek kierowniczy, jakie mogą być konsekwencje jego uszkodzenia i kiedy wymiana końcówki drążka kierowniczego jest niezbędna.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Drążek kierowniczy: na czym polega jego działanie?

Drążek kierowniczy, pomimo swojej prostej budowy, pełni w czasie jazdy bardzo ważne funkcje. Jak dokładnie działa jego mechanizm?

Jak jest zbudowany drążek kierowniczy?

Najważniejszym zadaniem tego elementu jest łączenie ze sobą systemu kierowniczego i zwrotnicy koła. Jego elastyczną częścią są przeguby kulowe – to właśnie one umożliwiają poruszanie się zwrotnicy względem przekładni kierowniczej. Przeguby kulowe są także odpowiedzialne za ruch zawieszenia koła. 

Im łatwiej jest manewrować autem w czasie jazdy, tym poruszanie się pojazdem staje się bardziej komfortowe. Nie można zapomnieć też o bezpieczeństwie oraz zmniejszeniu zużycia paliwa. Zwrotny, sprawny samochód zużywa paliwo w sposób o wiele bardziej ekonomiczny.

Końcówka drążka kierowniczego ma kształt litery „L”, która z jednej strony jest przymocowana do zwrotnicy koła, a z drugiej do drążka kierowniczego. Wyposażona jest we wspomniany wyżej przegub kulowy. Podczas jazdy praktycznie stale pozostaje w ruchu – co sprawia, że w naturalny sposób ulega zużyciu.

Jak jest zbudowany drążek kierowniczy

Rodzaje i działanie drążków kierowniczych

Biorąc pod uwagę budowę drążków kierowniczych, można podzielić je na dwa rodzaje:

  • Drążek kierowniczy podłużny – przenosi siłę z przekładni kierowniczej do zwrotnicy. 
  • Drążek kierowniczy poprzeczny – jego zadaniem jest przenoszenie siły pomiędzy zwrotnicami kół. Drążek kierowniczy poprzeczny stanowi element systemu zwrotniczego, a jego zużycie objawia się wyczuwalnym w układzie kierowniczym luzami. 

Drążki kierownicze wchodzą w skład „trapezu kierowniczego”, dzięki któremu koła mogą podczas jazdy skręcać w dowolną stronę. Trapez kierowniczy zawiera w sobie również ramiona zwrotnic i wsporniki przegubowe, które utrzymują układ drążków w prawidłowym położeniu. 

W trakcie jazdy gwintowane końcówki drążków kierowniczych ulegają wkręcaniu i wykręcaniu. To właśnie w ten sposób regulowana jest zbieżność kół osi przedniej. Jeśli chodzi o mechanizm zwrotniczy, jego działanie opiera się na odchylaniu poszczególnych, połączonych przegubami drążków. Przeguby są zazwyczaj dodatkowo wyposażone w sprężyny, których zadaniem jest usuwanie zbędnych podczas jazdy luzów.

Przeczytaj też: Jaki płyn do wspomagania wybrać? Porównanie i zestawienie

Jak rozpoznać usterkę drążka kierowniczego?

Uszkodzony drążek kierowniczy, a konkretnie jego końcówka, objawia się w dość charakterystyczny sposób. Ta część układu kierowniczego podczas jazdy pozostaje w niemal ciągłym ruchu, to właśnie dlatego ulega awarii stosunkowo często. Co powinno zwrócić Twoją uwagę?

  • Obniżony komfort jazdy – samochodem trudniej się steruje, a nierówności i wyboje na drodze zaczynają być bardziej odczuwalne.
  • Opóźniona reakcja na ruchy kierownicą – choć pojazd nadal skręca, to delikatne poruszanie kierownicą przestaje być skuteczne. Z czasem auto może przestać całkowicie reagować na polecenia kierowcy.
  • Luzy i wibracje kierownicy – to mało specyficzny objaw, ponieważ może dotyczyć zarówno drążka kierowniczego, jak i kół lub opon. Wskazana jest dalsza, dokładna diagnostyka problemu. 
  • Dochodzące z komory silnikowej stukanie – uważane jest za szczególnie charakterystyczny symptom uszkodzenia układu kierowniczego. Dźwięki mogą być słyszalne w czasie jazdy i podczas postoju; stają się szczególnie głośne w trakcie poruszania się po nierównej nawierzchni.

Zużycie drążka kierowniczego to problem, z którym spotykamy się naprawdę często. Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jakie są objawy uszkodzenia: kierują się do serwisu zazwyczaj dlatego, że zaczynają zauważać problemy z prowadzeniem auta. Jeżeli zauważamy, że nie możemy już omijać przeszkód tak sprawnie, jak dotychczas, a utrzymanie kierunku jazdy stało się trudniejsze, wtedy warto sprawdzić, w jakim stanie są końcówki drążka kierowniczego — mówi ekspert Inter Cars.

Jak rozpoznać usterkę drążka kierowniczego?

Jak sprawdzić, czy końcówki drążków kierowniczych są sprawne?

Jak zapewne już zauważyłeś – objawy zużycia lub uszkodzenia drążków kierowniczych czasami mogą nie być jednoznaczne. Gdy się pojawią, zapewne zaczniesz się zastanawiać, czy na pewno winny jest właśnie drążek kierowniczy? Wymiana jego końcówki powinna być zawsze poprzedzona dokładną diagnostyką, jednak możesz w dość prosty sposób przeprowadzić test, który pozwoli Ci wstępnie zweryfikować przypuszczenia. 

Jak to zrobić? Przede wszystkim będziesz potrzebował pomocy drugiej osoby. Na początek umieść samochód na podnośniku. Poproś pomocnika o wykonanie kilku ruchów kierownicą – w tym czasie sprawdź, czy na końcówkach drążków kierowniczych są wyczuwalne luzy. Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, końcówki nadają się do wymiany. Nie odkładaj jej na później, ponieważ w przeciwnym wypadku zbieżność kół będzie stale się zmieniać, a to znacznie obniża poziom bezpieczeństwa jazdy. Nie wspominając o wygodzie prowadzenia auta!

Drążek kierowniczy – wymiana 

Drgania i wibracje kierownicy to problem, który może mieć wiele przyczyn. Zużyta lub zniszczona końcówka drążka kierowniczego nie nadaje się do naprawy – będziesz musiał wymienić ją na nową. Wyjaśniamy, krok po kroku, jak tego dokonać. 

Samodzielna wymiana końcówki drążka kierowniczego

Jeśli upewniłeś się, że drążek kierowniczy wymaga wymiany, masz dwie możliwości. Możesz skorzystać z usług profesjonalnego mechanika – zdecydowanie polecamy to rozwiązanie, jeżeli nie masz doświadczenia ani odpowiednich narzędzi, by móc przeprowadzić wymianę we własnym zakresie. Jeśli jednak uważasz, że jesteś w stanie uporać się z tym zadaniem samodzielnie – oto krótki poradnik. Będziesz potrzebował podstawowych narzędzi, nowej końcówki drążka kierowniczego oraz specjalnego klucza do odkręcania drążków kierowniczych. 

  • Na początku poluzuj śruby na kole. Za pomocą lewarka unieś auto tak, abyś mógł wygodnie zdjąć koło.
  • Wykorzystaj drucianą szczotkę i środek odrdzewiający, by usunąć zanieczyszczenia zgromadzone na przegubie.
  • Czym odkręcić drążek kierowniczy? Teraz przyda Ci się przygotowany wcześniej klucz. Po odkręceniu śrub wybij młotkiem końcówkę. Czasami śruby mogą być skorodowane i zapieczone. Chemiczne preparaty mogą pomóc, jeśli jednak nie są skuteczne, pozostają Ci mechaniczne rozdzielenie elementów. Nie używaj przecinaka – możesz w ten sposób uszkodzić zawieszenie pojazdu! Znacznie lepiej sprawdzi się szlifierka kątowa. 
  • Nową końcówkę wkręć na taką samą długość, na jaką wkręcona była poprzednia.
  • Sprawdź geometrię kół (do tego potrzebny jest profesjonalny sprzęt – jeżeli go nie masz, udaj się do serwisu).

Jak często wymieniać drążek kierowniczy?

Nie ma jednoznacznie określonego czasu, po którym drążek kierowniczy należy wymienić. Wszystko zależy od modelu auta, stylu jazdy oraz tego, jak intensywności użytkowania. Nie bez znaczenia jest jakość drążka kierowniczego – elementy niskiej jakości posłużą znacznie krócej. Przyjmuje się, że średnia żywotność tej części to około 50–60 tysięcy kilometrów.

Jak często wymieniać drążek kierowniczy?

Postaw na jakość – wybierz Inter Cars!

Samodzielne przeprowadzanie napraw oraz prac konserwacyjnych we własnym aucie to nie tylko sposób na zaoszczędzenie pieniędzy, ale również możliwość rozwinięcia swoich umiejętności oraz pewność, że wszystko będzie zrobione dokładnie tak, jak tego chcesz. Jeżeli planujesz wymienić drążek kierowniczy na nowy, zajrzyj do sklepu Inter Cars! Oferujemy nie tylko szeroki wybór części zamiennych, dostosowanych do wielu modeli aut. W naszym katalogu znajdziesz także niezbędne narzędzia oraz akcesoria. Pomożemy Ci zadbać o sprawny układ kierowniczy: mamy w sprzedaży narzędzia do regulacji układu kierowniczego i zawieszenia, końcówki drążków kierowniczych i inne – przekonaj się sam!

szukasz produktu który opisujemy?

Drążek kierowniczy – cena 

Planujesz zakupić drążek kierowniczy? Cena tego elementu często uwarunkowana jest tym, do jakiego modelu samochodu pasuje – im wyższa klasa samochodu, tym droższe części. Nie polecamy oszczędzania na tym zakupie – z doświadczenia kierowców wynika, że takie postępowanie ostatecznie prowadzi do konieczności wydania jeszcze większej kwoty.  Kolejna usterka przydaży się prawdopodobnie szybciej, niż się tego spodziewasz. Jeżeli wymianę drążka kierowniczego chcesz przeprowadzić w profesjonalnym serwisie, musisz liczyć się z dodatkową opłatą za wykonanie tej usługi przez mechanika. Wynosi ona zazwyczaj około 100 złotych.

Miej na uwadze to, że specjaliści zalecają wymianę drążków kierowniczych parami, dzięki temu jakość jazdy zauważalnie wzrasta. Ważne jest także wykonanie korekty zbieżności kół już po zamontowaniu nowych elementów. To wydatek kolejnych 100–150 złotych, jednak dzięki niemu będziesz w stanie uniknąć zniszczenia opony założonej na nieprawidłowo ustawione koło. 

Im szybciej zauważysz oznaki zużycia lub uszkodzenia drążka kierowniczego, tym mniejsze ryzyko poważnej awarii lub wypadku. To właśnie dlatego regularne badania techniczne pojazdu są tak ważne – często pozwalają wykryć usterkę w jej początkowym stadium, gdy nie daje jeszcze zauważalnych symptomów.

Drążek kierowniczy – cena

Mamy nadzieję, że wiesz już, do czego w samochodzie służy drążek kierowniczy i dlaczego tak ważne jest dbanie o to, by zawsze był w dobrym stanie. Jeżeli będziesz znał objawy, jakie daje zużyta końcówka drążka kierowniczego, możesz szybko zadbać o jej wymianę, gdy zajdzie taka potrzeba. Pamiętaj, że ten element bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy – jeżeli coś Cię niepokoi, nie zwlekaj z wizytą u mechanika!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Najlepiej, oczywiście byłoby zastosować do tego specjalne narzędzie, czyli tak zwany „ściągacz”. Jeśli jednak go nie masz, to możesz zastąpić go młotkiem.

Zdecydowanie tego nie zalecamy! Nawet nieznacznie uszkodzona końcówka drążka kierowniczego może sprawić, że jazda stanie się niebezpieczna. Samochód, który traci sterowność, to zagrożenie nie tylko dla Ciebie, ale także dla innych kierowców oraz pieszych. Jeśli zauważysz objawy zużycia drążka kierowniczego, wymień go na nowy jak najszybciej!

Aby wybić końcówkę drążka kierowniczego podczas jego wymiany, można sięgnąć po zwykły młotek. Należy uderzyć w końcówkę drążka – element powinien „puścić”. Powinno celować w bok gniazda, w którym tkwi śruba końcówki, nie bezpośrednio w śrubę czy w przegub.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!