Jazda zz przyczepą kempingową jest nieco trudniejsza od prowadzenia zwykłego auta osobowego. Zanim jednak wyruszysz w drogę, musisz zaznajomić się z obowiązującymi przepisami. Wówczas możesz być spokojny, że nie zostaniesz zatrzymany przez patrol policji.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Jazda z przyczepą kempingową – wszystko o przepisach

Zanim zdecydujesz się na wyjazd z przyczepą kempingową, przyjrzyj się przepisom. W końcu nie możesz jej podpiąć i wyruszyć w trasę. Brak odpowiedniej wiedzy prawnej lub błędna interpretacja przepisów mogą doprowadzić do niepotrzebnych i  niebezpiecznych sytuacji, lub nieporozumień. 

W pierwszym kroku należy zdefiniować – czym jest jazda z przyczepą? Jeśli zajrzysz do prawa o ruchu drogowym, wówczas zauważysz, że przyczepa to pojazd kołowy, który nie ma własnego napędu. Wspominana przyczepa musi być przystosowana do holowania przez inny pojazd. 

Przyczepa kempingowa – przepisy i prawo jazdy

W przypadku tzw. przyczepy lekkiej dopuszczalna masa całkowita nie może przekroczyć 750 kg. Wówczas nie jest konieczne, aby przyczepa miała hamulec. Dodatkowo nie musisz się zastanawiać nad uprawnieniami – do jej prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B. Jednak… taka przyczepka nie ma zastosowania w caravaningu. W przypadku większych przyczep sytuacja wygląda nieco inaczej.

W momencie holowania przyczepy autem kluczową kwestią jest masa obydwu pojazdów. Warto mieć pod ręką kalkulator, ponieważ konieczne będzie wykonanie pewnych obliczeń. Przygotuj również dowody rejestracyjne zarówno samochodu, jak i przyczepy kempingowej. 

Stosunek masy samochodu i przyczepy

Ile może ważyć przyczepa kempingowa? Prawo jazdy kategorii B uprawnia do holowania, jeżeli łączna dopuszczalna masa całkowita (dmc) pojazdów nie przekracza 3500 kg. Dopuszczalne masy całkowite pojazdów nie wystarczą do tego, by wiedzieć, jaką przyczepę możesz holować. Musisz zagłębić się również w specyfikację oraz wyposażenie przyczepy. Jeśli ta ma hamulec najazdowy, wówczas konieczne są dalsze obliczenia. Musisz podzielić dopuszczalną masę całkowitą samochodu przez dmc przyczepy. Jeżeli otrzymasz wynik 1,33 lub wyższy, wówczas możesz połączyć pojazdy. W innym przypadku według prawa jest to kategorycznie zabronione.

W tym momencie trzeba również przedstawić pojęcie rzeczywistej masy całkowitej pojazdu. Ustawa Prawo o ruchu drogowym mówi bowiem, że rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej samochodu.

Holowanie przyczepy powyżej 3,5 t – bez prawa jazdy B+E

W przypadku holowania cięższej przyczepy sytuacja wygląda nieco inaczej niż to, co przedstawiliśmy w poprzednim akapicie. Gdy łączna dopuszczalna masa pojazdów mieści się w przedziale 3500 do 4250 kg, konieczne są dodatkowe uprawnienia. By móc holować taki zestaw pojazdów oprócz samego prawa jazdy kategorii B, konieczny jest również kod B96. 

Kod B96 świadczy o dodatkowym uprawnieniu kierowcy. Jednak, żeby go zdobyć, nie jest konieczny dodatkowy kurs – wystarczy, że podejdziesz do egzaminu praktycznego.

Prawo jazdy B+E – kiedy potrzebne?

Jeżeli chcesz holować jeszcze cięższe przyczepy, wówczas potrzebujesz innych uprawnień, czyli prawa jazdy kategorii B+E. Uprawnia ono do prowadzenia zestawu pojazdów złożonego z samochodu o masie całkowitej do 3,5 tony oraz przyczepy o masie całkowitej do 3,5 tony. Musisz jednak wciąż pamiętać o stosunku 1,33. W praktyce oznacza to, że maksymalna masa dopuszczalnego zespołu pojazdów wynosi 6125 kg.

Co trzeba zrobić, aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E? Musisz być oczywiście pełnoletni oraz mieć prawo jazdy kategorii B. Konieczne jest również odbycie kursu, a także zaliczenie egzaminu państwowego. Nie musisz przechodzić jednak przez część teoretyczną. Egzamin praktyczny wygląda identycznie jak w przypadku kategorii B. Musisz zaliczyć jazdę z instruktorem po placu manewrowym oraz w ruchu miejskim.

Co z przyczepą lekką?

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe wyliczenia dotyczą podróżowania z przyczepą o masie powyżej 750 kg. Do ich ciągnięcia upoważnia posiadanie prawa jazdy kategorii B. Dodatkowo nie jest konieczne, aby przyczepy lekkie musiały być wyposażone w hamulec najazdowy. Z kolei całkowita dopuszczalna, łączna dmc zestawu tzn.  samochód +  przyczepa lekka,  nie może przekroczyć 4250 kg.

Holowanie przyczepy kempingowej a ograniczenia prędkości

Jazda z przyczepą kempingową wiąże się również z innymi ograniczeniami prędkości odwrotnie niż  w przypadku podróżowania bez użycia holowania. Przepisy o ruchu drogowym nie różnicują jednak ograniczeń prędkości w zależności od masy przyczepy i pojazdy – zależą one od tego, po jakiej trasie się poruszasz. Dopuszczalna prędkość podczas jazdy z przyczepą wynosi: 

  • 20 km/h w strefie zamieszkania;
  • 50 km/h w obszarze zabudowanym;
  • 70 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze jednojezdniowej;
  • 80 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze dwujezdniowej;
  • 80 km/h na drodze ekspresowej oraz autostradzie.

Jak łatwo można zauważyć, najwyższe prędkości możesz rozwijać na autostradach, drogach ekspresowych czy w obszarze niezabudowanym, jeśli masz do dyspozycji dwa pasy w jednym kierunku. Warto jednak zwrócić uwagę, że te prędkości znacząco odstają od tych, które są dopuszczalne dla samodzielnych pojazdów. W związku z tym podczas podróży z przyczepą kempingową szukaj alternatywnych tras. W takiej sytuacji być może lepszym rozwiązaniem jest wybór trasy turystycznej zamiast tej obejmującej setki kilometrów autostrad? – radzi ekspert Inter Cars.

ViaToll – opłaty podczas podróży

W 2011 roku na polskich drogach pojawił się system elektronicznego poboru opłat, czyli ViaToll. Obejmuje on nie tylko TIR-y czy samochody ciężarowe, ale również osoby podróżujące autami osobowymi z przyczepami – słowem pojazdy, których dmc przekracza 3,5 tony. W takiej sytuacji koniecznie musisz się wyposażyć w odpowiedni sprzęt, by uniknąć kary, która może wynieść 1000 złotych. 

Aby bez problemu poruszać się po płatnych drogach, musisz się zarejestrować w systemie ViaToll. Możesz to zrobić przez Internet lub w punkcie obsługi. Następnie otrzymasz urządzenie viaBox, które trzeba umieścić na przedniej szybie. Kaucja zwrotna za wypożyczenie sprzętu wynosi 120 złotych. ViaBox łączy się z odbiornikiem na bramownicy na płatnej drodze. Opłata za przejazd jest pobierana automatycznie. Jest to spore ułatwienie na autostradach, ponieważ wystarczy podjechać pod właściwą bramkę, a wówczas szlaban podniesie się sam. 

Musisz jednak pamiętać o tym, aby doładować urządzenie. Podobnie jak z rejestracją jest to możliwe przez Internet lub w punkcie obsługi. Jeśli odbiornik nie będzie w stanie pobrać opłaty, zostanie naliczona kara. Jej wysokość zależy od przewinienia. Jeżeli odbiornik na bramce będzie w stanie pobrać tylko część opłaty za przejazd, kara wyniesie 250 złotych. Przy całkowitym braku transferu grzywna to już 500 złotych za każdą dobę jazdy, przy czym rozliczenie zamyka się o północy. W związku z tym, jeśli pokonujesz płatny odcinek nocą, wówczas kara może wynieść nawet do 1000 złotych.

Holowanie przyczepy – jak się przygotować do sezonu?

Jazda z przyczepą kempingową to nie tylko kwestia znajomości przepisów. Do wyjazdu na drogę oraz rozpoczęcia sezonu musisz się również odpowiednio przygotować. Oto kilka praktycznych porad, dzięki którym wykonasz to zadanie bez najmniejszego problemu.

Przygotowanie nadwozia przyczepy oraz wyposażenie

Przed podróżą z przyczepą, przygotowania warto rozpocząć od jej umycia. Nie chodzi tylko o kwestie estetyczne – dzięki temu możesz odkryć różnego rodzaju pęknięcia oraz nieszczelności. Jeśli takowe znajdziesz, wówczas musisz je usunąć. O ile otarcia na nadwoziu jesteś w stanie usunąć samodzielnie, tak z pęknięciami lepiej udać się do specjalistycznego serwisu.

Do samej pielęgnacji przyczepy kempingowej użyj szamponu samochodowego. Możesz również zdecydować się na środki czystości przewidziane dla łodzi. Niektóre osady mogą być trudne do usunięcia. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą spirytus techniczny lub nafta. Warto zabezpieczyć podwozie pojazdu środkiem antykorozyjnym.

We wnętrzu przyczepy kempingowej jest Twój mały dom. W związku z tym znajdziesz tam instalację elektryczną, gazową czy system ogrzewania i chłodzenia. Przed wyjazdem na wakacje upewnij się, że wszystkie urządzenia są sprawne. Przykładowo lodówka może być zasilana na różne sposoby np. gazem lub prądem 230 V. Upewnij się, że instalacje są szczelne – pamiętaj, że od tego zależy Twoje bezpieczeństwo.

Udaj się na przegląd techniczny

Przygotowanie się do wyjazdu to także dobry moment, aby sprawdzić, czy przyczepa przeszła badanie techniczne. Dobrze jest pamiętać o tym, że taki pojazdu musi przechodzić przegląd raz w roku. Sprawdź w dowodzie rejestracyjnym, kiedy upływa termin ważności obecnego badania technicznego – czy nie będzie to kolidowało z Twoim wyjazdem. Pamiętaj, że badanie techniczne trwa ok. 30 minut. W jego trakcie diagnosta sprawdzi stan opon, układ sterowania, sprawność hamulca najazdowego oraz świateł, stopu i kierunkowskazów. Dobrze jest wiedzieć o tym, że podczas przeglądu nie jest sprawdzana część mieszkalna. Ta kwestia spoczywa wyłącznie na Tobie.

Dodatkowe lusterka 

Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy kempingowej nie są wymagane. Polskie prawo nie nakazuje ich stosowania. Niemniej jednak warto wyposażyć się w ten element. Standardowe lusterka nie zapewniają odpowiedniej widoczności do tyłu. Przyczepa wystaje poza obrys samochodu i zasłania pole widzenia. Może to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze, na to uwagę może zwrócić policjant podczas kontroli drogowej. Wówczas funkcjonariusz ma prawo ukarać Cię stosownym mandatem. 

Wyposażenie przyczepy i niezbędne akcesoria w sklepie Inter Cars

Jeśli chcesz uniknąć nieprzyjemnych i niebezpiecznych sytuacji, odpowiednio przygotuj się do drogi. W ofercie Inter Cars znajdziesz nie tylko lusterka do holowania przyczepy kempingowej, ale również inne niezbędne części oraz akcesoria np. akumulatory, gaśnice samochodowe czy środki do pielęgnacji nadwozia. Dzięki temu Twoja przyczepa będzie nie tylko sprawna technicznie, ale również elegancko się prezentować. Koniecznie zaopatrz się także w akcesoria niezbędne do holowania przyczep – pamiętaj, że potrzebne mogą być dodatkowe elementy, odpowiedzialne za np. przekazywanie prądu do reflektorów przyczepy. Sprawdź naszą ofertę i przekonaj się sam!

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Jazda z przyczepą kempingową – podsumowanie 

Jazda z przyczepą kempingową to naprawdę ciekawa forma transportu. Jednak każdy wyjazd w tym stylu wymaga wielu przygotowań. Jedną sprawą jest zapoznanie się z obowiązującymi przepisami prawa. Druga to konieczność zaopatrzenia się w rozmaite akcesoria dodatkowe – także takie, które nie przychodzą do głowy jako pierwsze. 

Gdy jeździsz z własnym domem, możesz zapewnić sobie niezależność – od hoteli, pensjonatów czy ośrodków wczasowych. To świetny sposób na wypoczynek. Pamiętaj jednak, że jeżeli chcesz uniknąć stresujących sytuacji na drodze, kluczowe jest odpowiednie przygotowanie. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Odpowiedź na to pytanie zależy od masy auta i przyczepy. Prawo jazdy kategorii B pozwala Ci holować przyczepy lekkie (dmc do 750 kg) oraz zestaw pojazdów, których dmc nie przekracza 3500 kg. Prawo jazdy kat. B z kodem B96 podnosi dmc zestawu do 4250 kg. Aby holować większe zestawy pojazdów, konieczne jest prawo jazdy kat. B+E.

Limity prędkości są identyczne jak dla samochodów ciężarowych. Na terenie zabudowanym jest to 50 km/h, 70 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze jednojezdniowej oraz 80 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze dwujezdniowej, na drodze ekspresowej oraz na autostradzie. 

Jeśli dmc zestawu pojazdów przekracza 3,5 tony, wówczas musisz zarejestrować się w elektronicznym systemie ViaToll. Otrzymasz urządzenie, które trzeba doładować i umieścić na przedniej szybie. Gdy podjedziesz do odpowiedniej bramki, odbiornik automatycznie pobierze opłatę i podniesie szlaban.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!