MAP Sensor to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze. Jego zadaniem jest dostarczanie informacji na temat pracy jednostki napędowej. A konkretniej: pewnego wąskiego zakresu informacji, ponieważ czujnik MAP Sensor to tylko jeden z wielu elektronicznych elementów, które są elementami nowoczesnych silników. Jest to ważny i stosunkowo tani komponent, który cieszy się sporym zainteresowaniem kierowców. Wyjaśniamy, na jakiej zasadzie działa MAP Sensor, jak go sprawdzić i wreszcie – gdzie kupić. 

Dziś motoryzacja to nieustanna współpraca mechaniki oraz elektroniki. Zadaniem czujników i sterowników elektronicznych jest kontrola pracy części mechanicznych, natomiast omawiany czujnik MAP Sensor jest odpowiedzialny za prawidłową pracę silnika. Choć nadal zdarzają się kierowcy, którzy uważają elektronikę w samochodach za zło konieczne, to nie da się ukryć, że zdecydowanie ułatwia ona diagnostykę pojazdu oraz usprawnia funkcjonowanie samochodu. Dzięki niej możliwe jest szybsze zlokalizowanie usterki i zapobieżenie poważniejszym awariom. To właśnie elektronika wydłuża żywotność części mechanicznych! Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o czujnikach MAP Sensor.

Z tego artykułu dowiesz się:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co to jest MAP Sensor?

MAP Sensor (z angielskiego Manifold Absolute Pressure Sensor) to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym jednostki napędowej. Precyzyjnie mierzy ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym i przesyła te informacje do sterownika. Słowo „precyzyjne” jest bardzo ważne, bo czujniki nadciśnienia i podciśnienia w kolektorze, które były stosowane jeszcze dwie dekady temu, nie oferowały tak dokładnego pomiaru. 

Pierwsze takie czujniki funkcjonują w samochodach od ponad 20 lat. Czujnik MAP Sensor jest następcą przestarzałych czujników nadciśnienia i podciśnienia w kolektorze. Jego zaletami są większa precyzja i pomiar niezależny od wartości ciśnienia atmosferycznego. Chcesz dowiedzieć się, jak działa czujnik MAP Sensor? Zapraszamy do dalszej lektury. 

W przeciwieństwie do wspomnianych systemów starszego typu, MAP Sensor przeprowadza pomiar niezależnie od aktualnych wskazań barometru. Stąd informacja o tym, że czujnik mierzy ciśnienie bezwzględne. Mamy zatem do czynienia z bardzo dokładną informacją o warunkach panujących w układzie. Do czego służą te informacje? Ciśnienie w kolektorze informuje o obciążeniu jednostki napędowej. Na podstawie danych z czujnika sterownik ustala dawkę i proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej, która powinna zostać aktualnie podana. 

Jak działa czujnik MAP Sensor?

Jak działa czujnik MAP Sensor?

Do wyjaśnienia pracy systemu MAP Sensor potrzebne jest wcześniejsze wyjaśnienie działania kolektora dolotowego wyposażonego we wspomniany czujnik. Sam kolektor, to element doprowadzający czynnik gazowy lub ciekły do maszyny, czy urządzenia.

Podciśnienie w kolektorze bezpośrednio oddziałuje na cienką silikonową membranę tylko z jednej strony – zewnętrznej. Na membranie znajdują się cztery mierniki naprężenia. Druga strona membrany skierowana jest do hermetycznego wnętrza komory silnika, w którym panuje podciśnienie referencyjne. Jeśli w kolektorze wytworzy się podciśnienie, membrana zmieni kształt, co zarejestrują umieszczone na niej czujniki. 

MAP Sensor mierzy ciśnienie bezwzględne, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie znacznie dokładniejszych wyników. W jaki sposób odbywa się ten pomiar? To dość proste – czujnik porównuje zmierzoną wartość do referencyjnej, panującej w komorze silnika. Tam ciśnienie najczęściej jest bliskie zeru. 

Uzyskane dane system MAP Sensor przekazuje do sterownika, który dba o prawidłowe parametry pracy układu napędowego. Każda wykryta nieprawidłowość wywołuje reakcję kolejnego sterownika ECU, odpowiedzialnego za prawidłowe działanie układu wtryskowego. 

MAP Sensor – objawy i efekty uszkodzenia czujnika

MAP Sensor – objawy i efekty uszkodzenia czujnika

Prawidłowe działanie czujnika zapewnia płynną pracę jednostki napędowej, jednak w przypadku jego uszkodzenia i braku reakcji ze strony kierowcy może dojść do większej awarii. Jak zdiagnozować problemy z czujnikiem? Podstawowym sygnałem jest zapalenie się kontrolki „check engine”, ale są również inne sygnały.

Objawy, które mogą świadczyć o nieprawidłowym działaniu czujnika MAP Sensor, to przede wszystkim:

  • nagłe i niczym nieuzasadnione spadki mocy silnika,
  • szarpanie podczas przyspieszania,
  • wyższy niż dotychczas pobór paliwa,
  • przerywanie pracy silnika na wolnych obrotach,
  • nieuzasadnione zmiany obrotów na jałowym biegu tzw. falowanie. 

Największym wrogiem czujnika MAP Są zanieczyszczenia. Brak szczelności w układzie dolotowym zawsze niekorzystnie wpływa na jego pracę, a w konsekwencji powoduje awarię. Kluczowy są stan kolektora dolotowego i prawidłowa wymiana filtrów powietrza. 

Dlaczego MAP Sensor jest tak istotny? Wszystkie nieprawidłowości w obliczeniu właściwej proporcji powietrza i paliwa, aby zapewnić silnikowi odpowiednią mieszankę, powodują, że silnik przestaje pracować prawidłowo. Czujnik MAP jest jednym z tych elementów, które mają bezpośredni wpływ na działanie jednostki napędowej – podsumowuje ekspert Inter Cars. 

Jak sprawdzić MAP Sensor?

Niestety, jest to czynności, których nie przeprowadzisz w przydomowym garażu. Diagnostykę czujnika pozostaw profesjonalistom, którzy dysponują odpowiednim sprzętem. 

Do diagnostyki czujnika MAP potrzebne będą oscyloskop i multimetr. Proces rozpocznij od sprawdzenia napięcia zasilania. Odłącz zapłon i wyciągnij wtyczkę z czujnika. Zmierz napięcie pomiędzy biegunem ujemnym akumulatora a zaciskiem zasilania. Jego wartość powinna wynosić 5 V. 

Starannie sprawdź również wszystkie połączenia ze sterownikiem silnika. Kolejny pomiar, który musisz wykonać, to sprawdzenie rezystancji pomiędzy zaciskami MAP Sensora. W tym przypadku wartość na multimetrze nie powinna przekraczać jednego oma. 

Przyłącz oscyloskop do masy i przewodu sygnałowego sterownika silnika. Zdemontuj rurę podciśnieniową i przyłącz pompę. Po wykonaniu tych czynności włącz zapłon i wprowadzaj różne ciśnienia do kolektora, aby skontrolować uzyskane wartości z sygnałem referencyjnym. 

MAP Sensor do wymiany? Czy to się opłaca?

MAP Sensor do wymiany? Czy to się opłaca?

Powyżej opisaliśmy jak sprawdzić MAP Sensor. Po diagnostyce niezbędne będą jeszcze naprawa podzespołu, montaż i testy. Na szczęście same czujniki ciśnienia w kolektorach dolotowych zazwyczaj nie są drogie. Dlatego najczęściej wymienia się cały MAP Sensor. 

Jak oszukać MAP Sensor? Czy warto?

To pytanie zadają sobie fani tuningu – dla nich MAP Sensor bywa przeszkodą w zwiększeniu osiągów jednostki napędowej. Oczywiście trzeba się liczyć z tym, że wszelkie zmiany tego typu wiązać się będą ze skróceniem żywotności poszczególnych części układu napędowego i wtryskowego. 

Zapytaliśmy mechaników i specjalistów od tuningu, jak oszukać MAP Sensor. Jakie uzyskaliśmy odpowiedzi? Sprawdź poniżej!

Propozycja pierwsza: modyfikacja z rezystorem

Pomiędzy wyjściem MAP Sensora i masą umieszcza się rezystor. Taka modyfikacja powoduje, że podawany do sterownika pomiar jest zaniżony. Skutek? Informacja o tym, że ciśnienie doładowania jest niskie, powoduje jego automatyczne zwiększenie. Jaki jest efekt takiej zmiany? Wyższe ciśnienie doładowania daje wyższą moc na pełnym zakresie obrotów. Osoby, które zdecydują się na takie zmiany, muszą liczyć się z szybszym zużyciem turbiny silnika. 

Propozycja druga: dioda Zenera

W tej modyfikacji zamiast rezystora stosujemy diodę Zenera z napięciem w zakresie od 4,5 do 4,7 V. Umieszczona pomiędzy wyjściem sensora MAP i masą również fałszuje dane z pomiaru ciśnienia. Dzieje się tak z tego powodu, że dioda blokuje pomiar na określonym poziomie. To sprawia, że sterownik ECU reaguje jak przy zbyt niskim ciśnieniu w kolektorze. 

Zastosowanie diody Zenera ma tę zaletę, że można zaprogramować wartości, które będą podawane do sterownika. Dzięki temu przeciążenia będą występować tylko na wysokich obrotach silnika. 

Modyfikacje pracy czujnika MAP nie są obojętne dla jednostki napędowej i układu wtryskowego. Konsekwencje bywają kosztowne, a niekiedy nawet niebezpieczne! Jednym z problemów jest to, że mieszanka w cylindrze zapala się w niewłaściwym momencie. Powoduje to wszelkiego rodzaju problemy mechaniczne – z uszkodzeniem silnika włącznie. 

Przestrzegamy przede wszystkim przed samodzielnie wykonywanymi modyfikacjami silnika. Jeśli chcesz zwiększyć jego moc, udaj się do profesjonalistów. 

Dlaczego i jak dbać o MAP Sensor?

Sprawdź co na do zaoferowania Inter Cars

Trzeba pamiętać, że wszystkie nieprawidłowości w działaniu czujnika MAP Sensor wpływają bezpośrednio na pracę silnika, więc regularna wymiana tego komponentu na nowy jest wskazana. Na stronie sklepu internetowego Inter Cars znajdziesz odpowiedni czujnik MAP Sensor do Twojego samochodu. Nie odkładaj tego na później – skutki awarii mogą być naprawdę opłakane dla Twojego portfela, a w skrajnych przypadkach i dla bezpieczeństwa!

Aby MAP Sensor działał prawidłowo, zadbaj o to, aby filtr powietrza był wymieniany odpowiednio często, a układ zachował swoja szczelność. Wybierz swoje produkty od Inter Cars!

szukasz produktu który opisujemy?

Dlaczego i jak dbać o MAP Sensor?

Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym zapewnia płynną pracę silnika. Informacje, które przekazuje do sterowników, zapewniają odpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. To bardzo ważne z punktu widzenia komfortu kierowania samochodem, ale również bezpieczeństwa. Bez względu na to, jaki manewr aktualnie wykonujesz, jednostka napędowa zareaguje zgodnie z Twoimi o​​czekiwaniami. . 

Wielu mechaników o każdą nieprawidłowość w działaniu układu paliwowego oraz zapłonowego obwinia MAP Sensor i zaleca jego wymianę „w ciemno”. To oczywisty błąd – nieprawidłowe działanie sensora należy podejrzewać tylko w sytuacji, gdy układ paliwowy i zapłonowy działają bez zarzutów. 

FAQ – MAP Sensor

Co to MAP Sensor?

Manifold Absolute Pressure Sensor to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym. Informację o ciśnieniu panującym w układzie dolotowym przekazuje do sterownika, który na tej podstawie podaje mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednich proporcjach. 

Jak rozpoznać uszkodzony MAP Sensor?

Najczęstszą oznaką będzie zapalona kontrolka „check engine”, ale są również inne objawy. Udaj się do diagnosty, jeśli zauważasz następujące objawy:
• spadek mocy silnika,
• zwiększone zużycie paliwa,
• szarpanie podczas przyspieszania,
• tzw. falowanie obrotów na jałowym biegu,
• przerywana praca jednostki na niskich obrotach. 

Jak oszukać MAP Sensor?

To ryzykowna modyfikacja, którą stosują miłośnicy tuningu. Nie polecają tego profesjonalni mechanicy. Zamontowanie rezystora lub diody Zenera pomiędzy masą a wyjściem czujnika MAP Sensor powoduje zaniżenie wyników pomiaru ciśnienia w układzie. W tej sytuacji sterownik ECU podaje mieszankę o wyższych parametrach. Zwiększanie mocy silnika tymi sposobami powoduje, że mieszanka może zapalić się w niewłaściwym momencie. Konsekwencją takiej sytuacji będzie zniszczeniem jednostki napędowej.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!