Mercedes C klasa W204 został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie na początku 2007 roku. Niedługo po nich pojawił się na rynku w Europie i USA. Jednak prace nad tym modelem rozpoczęły się  już kilka lat wcześniej. W latach 2003–2004 Mercedes prowadził program bardzo rozbudowanych symulacji komputerowych. Miały pozwolić na sprawdzenie słabych punktów projektu jeszcze przed stworzeniem realnego prototypu. Stworzenie samego modelu samochodu w superkomputerze w siedzibie marki wymagało użycia ponad 2 TB  danych. Na tamtym etapie rozwoju technologii  było zasobem niemal niewyobrażalnym dla zwykłych użytkowników. Projekty W204 odbyły 15 mln km wirtualnych testów, po których dopiero rozpoczęto budowę realnego samochodu. Czy to przełomowe rozwiązanie pomogło? Jak oceniany jest W204 po wielu latach od swojej premiery? 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

opony

Mercedes W204 – bogactwo silników i chaos oznaczeń

Jedną z cech charakterystycznych Mercedesa jest to, że niemal wszystkie modele marki dostępne są z  bardzo szeroką  gamą  silników. Pozwala to trafiać do różnych typów klientów. Ponieważ grupą docelową modelu W204 są zarówno bogatsi emeryci, jak i młodzi ludzie szukający wrażeń z jazdy. 

W przypadku W204 dostępnych było kilkanaście wersji benzynowych i niemal drugie tyle jednostek wysokoprężnych. Gamę rozpoczynały czterocylindrowe silniki benzynowe 1595 i 1796 cm sześc. wyposażone w mechaniczny kompresor lub turbosprężarkę oraz czterocylindrowy turbodiesel 2143 cm sześc. Górną granicą gamy silnikowej w przypadku jednostek na olej napędowy było 3 litrowe (2987 cm sześc.) V6 z turbosprężarką. Najmocniejszym modelem benzynowym był Mercedes W204 AMG, pod maską którego umieszczono V8 o pojemności 6208 cm sześc. i mocy 457 KM (od 2009 moc wzrosła do  487 KM) i momencie obrotowym 600 Nm. 

Silniki benzynowe

Nieco problematyczne może okazać się niekiedy odróżnienie od siebie różnych wersji modelu Mercedes W204. Dane techniczne nie zawsze są pomocne, ponieważ osiągi poszczególnych wersji pozostawały często bardzo zbliżone. 

Mercedes C180 Kompresor ma pod maską silnik 1796 cm sześc. z kompresorem mechanicznym. Ta jednostka z wtryskiem wielopunktowym i czterema zaworami w każdym cylindrze nosiła oznaczenie M271 KE18ML Red. Trafiała do W204 przez pierwsze dwa lata produkcji. W 2008 roku wprowadzono do tego modelu Mercedesa wersję C180 Kompresor BlueEfficiency. Chociaż jednostka ta należała także do rodziny M271, to była oznaczana jako KE16AL Red i miała 1595 cm sześc. 

mercedes w204

W roku 2010 silnik ten został zastąpiony przez M271 DE18AL. Ponownie miał pojemność 1796 cm sześc., ale był zupełnie przebudowany w stosunku do KE18. Wyposażono go w bezpośredni uwarstwiony wtrysk paliwa, a kompresor został zastąpiony przez turbosprężarkę. Jest to rozwiązanie podobne do stosowanego już wcześniej przez koncern VW silnika TSI/TFSI. Po dwóch latach C180 znów otrzymał inny silnik. Tym razem była to pomniejszona i zmodernizowana jednostka M274 DE16AL (1595 cm sześc.) ze zmiennymi fazami rozrządu. Wszystkie te silniki miały 156 KM, natomiast jednostki z kompresorem generowały moment 230 Nm, a z turbosprężarką – 250 Nm.

Jednak to nie koniec zamieszania. Wersja Mercedesa C200 korzystała z silnika M271 o pojemności 1796 cm sześc., ale o wyższej mocy 184 KM uzyskanej jedynie przez zmianę oprogramowania silnika. Do 2010 była to jednostka z kompresorem (M271 KE18ML), która generowała 250 Nm. Od 2010 aż do końca produkcji montowano z kolei turbodoładowany silnik M271 DE18AL o momencie 270 Nm. Ten sam silnik DE18AL znajdował się także pod maską Mercedesa W204 C250. Miał jednak on moc 204 KM i moment 310 Nm.

W 2012 roku C300 otrzymał silnik z wtryskiem bezpośrednim. Była to jednak jednostka o pojemności 3498 cm sześc. – taka sama jak w modelu C350 (M276 DE35), ale o mocy obniżonej z 292 do 251 KM. Przed rokiem 2011 C350 miało silnik tej samej pojemności, ale bez wtrysku bezpośredniego o mocy 272 KM (M276 KE35). Powyżej C350 był już wyłącznie Mercedes W204 AMG.

Silniki wysokoprężne

W przypadku jednostek na olej napędowy oznaczenia są nieco lepiej uporządkowane. Chociaż dalej nie mówią one jednoznacznie o tym, jaki silnik znajdziesz pod maską. 

Odmiany C180 CDI, C200 CDI, C220 CDI oraz C250 CDI mają pod maską jeden z dwóch silników: należący do rodziny OM646 lub OM651 – oba jednak oznaczone jako DE22LA. Pierwszy z nich (OM646) miał pojemność 2148 cm sześc. w słabszej wersji, która trafiała do modelu C200 do roku 2009 i miała 136 KM. W tej mocniejszej, trafiającej w tych samych latach do W204 C220, generowała 170 KM. Ten ostatni silnik odróżniał się od C200 tym, że wyposażony był w dwie turbosprężarki, zamiast w jedną.

W 2009 roku do wszystkich wersji od C180 do C250 CDI trafiała jednostka OM651 DE22LA o pojemności 2143 cm sześc., która ma odpowiednio:

  • w C180 – 120 KM, 300 Nm (pojedyncza turbosprężarka, produkowany od 2010);
  • C200 – 136 KM, 270 Nm (pojedyncza turbosprężarka);
  • C220 – 170 KM, 400 Nm (dwie turbosprężarki);
  • C250 – 204 KM, 500 Nm (dwie turbosprężarki).

W mocniejszych odmianach z silnikiem V6 faktyczne zróżnicowanie pod maską było mniejsze niż w oznaczeniach. Spotkać tam można dwa silniki: OM642 DE30LA i OM642 DELS30LA. Pierwszy z nich w wersji o mocy 224 KM był montowany do C320 CDI pomiędzy 2007 i 2009 rokiem. Jednocześnie w 2009 bez żadnych zmian technicznych W204 z tym silnikiem został przemianowany na C350 CDI. Aby nie było za łatwo, w tym samym roku pojawił się Mercedes W204 C350 z silnikiem o mocy zwiększonej do 231 KM. W 2011 roku mocniejsza wersja C350 znowu zmienia nazwę i staje się C300 CDI. Natomiast model C350 otrzymuje zmodernizowany silnik DELS30LA o mocy 265 KM.

C klasa W204 – wersje nadwozia i wyposażenia

Mercedes W204 dostępny był w czterech wersjach nadwoziowych. Pierwsze dwie to wersja sedan (4 drzwiowa) i saloon (5 drzwi, liftback). Pozostałe dwie, chociaż bazowały na tym samym podwoziu, miały w gamie mercedesa inne oznaczenia. Mercedes W204 coupe był oznaczany jako C204, natomiast Mercedes W204 kombi jako S204. 

Mercedes C Klasa W204 oferowany był w trzech wersjach wyposażenia:

  • Classic,
  • Elegance,
  • Avantgarde.

Podstawowe wyposażenie wersji Classic obejmowało między innymi: automatyczną klimatyzację dwustrefową, układ kontroli ciśnienia w ogumieniu, klimatyzowany schowek, radio CD/MP3. Dodatkowo wyświetlacz wielofunkcyjny, progresywne wspomaganie kierownicy (Agility Control), czy wspomaganie ruszania na wzniesieniach (Adaptive Brake), kierownicę ze sterowaniem radiem i tempomatem. Natomiast standardowa tapicerka samochodu wykonana była z tkaniny. 

Odmiana Elegance otrzymała dodatkowo w standardzie tapicerkę wykończoną materiałem Artico (specjalna skóra syntetyczna). Znalazły się też skórzane obszycie kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów, dodatkowy pakiet oświetlenia wnętrza, aluminiowe felgi 16” oraz chromowane dodatki karoserii.

W wersji Avantgarde klient w standardzie dostawał przede wszystkim nieco inną stylistykę części nadwozia. Zamiast chromowanego grilla z małym znaczkiem na masce, Mercedes W204 Avantgarde wyposażono w matowy grill z dużym logiem w centralnej części. Dodatkowo większe 17” calowe, pięcioramienne felgi oraz podwójną, polerowaną końcówkę wydechu ze stali nierdzewnej. We wnętrzu pojawiała się wielofunkcyjna kierownica, wykończenie elementów szczotkowanym aluminium, dodatkowy cupholder w podłokietniku. Z elementów mniej widocznych, Avantgarde otrzymał warstwę zabezpieczającą tylnej szyby.

Dodatkowe wyposażenie

Wszystkie z wymienionych wersji można było jednak w dużym stopniu dopasowywać do swoich potrzeb. Nie tylko dodając wyposażenie, ale także rezygnując z niektórych standardowych elementów.

w204

Z dodatków, które były wybierane dość często, można wymienić: powiększony ekran centralny wysuwany z deski rozdzielczej, dach panoramiczny lub elektryczny szyberdach. Inne elementy to reflektory skrętne, podgrzewane siedzenia, tapicerka skórzana (beżowa, cappuccino, czarna lub dwubarwna) czy kamera cofania. W odmianie Avantgarde można było zamówić także pakiet stylistyczny AMG zawierający elementy zewnętrzne, trójramienną kierownicę i dodatkowe detale wnętrza. W przypadku wersji Mercedes W204 coupe i sedan należało też dopłacić za składaną kanapę tylną. Większość opcji dodatkowych była dostępna w każdej odmianie. 

Wersja Classic dostępna była wyłącznie z silnikami czterocylindrowymi i napędem na tył. W odmianach Elegance i Avantgarde możliwe było wybranie większych jednostek napędowych. Również połączonych z napędem na obie osie 4matic (od C280 i C250 CDI). 

Odmiany C180, 200, 230, 280 i 300 oraz C 200 do 320 CDI w standardzie dostępne były z sześciobiegową  przekładnią manualną. Jako opcję można było wybrać automat o pięciu (do 2011) lub siedmu (2011–2015) przełożeniach. W odmianie z napędem 4Matic C250 Sport oraz C350 i C350 CDI w standardzie oferowano skrzynię automatyczną. Wersja AMG wyposażona była w zautomatyzowaną, dwusprzęgłową siedmiobiegową skrzynię biegów AMG Speedshift MCT. 

Mercedes W204 – opinie i usterki

Mercedes W204 poprawił nieco renomę klasy C, ponieważ okazał się lepszy od poprzednika. Zniwelowano liczbę poważnych usterek, a ocynkowane blachy nadwozia spowodowały, że w autach bezwypadkowych nie ma problemów z rdzą. Innowacyjne modelowanie cyfrowe wyraźnie pomogło przy projektowaniu tego auta i jest ono uznawane przez kierowców za  niezawodne.

Jeżeli chodzi o wnętrze, to Mercedes W204 opinie ma różne. Nikt nie narzeka na jakość wykonania, użyte materiały, trwałość tapicerki czy deski rozdzielczej, jednak nie wszyscy uznają je za wygodne. Przednie siedzenia są dość twarde i nisko osadzone. To może przeszkadzać osobom o nieco niższej sprawności ruchowej przy wsiadaniu i wysiadaniu. Stosunkowo wysoki tunel centralny ogranicza raczej możliwość podróżowania piątemu pasażerowi. Także na dwóch pozostałych miejscach z tyłu miejsca na nogi nie jest przesadnie dużo. Wygoda pasażerów tylnej kanapy jest mniejsza niż w tańszych modelach, takich jak Ford Mondeo, a wręcz bardzo słabo wypada na tle Skody Superb. 

Ze względu na tylny napęd podłoga bagażnika jest dość wysoko. W wersji sedan i coupe zawiasy klapy wnikają do wnętrza przestrzeni bagażowej, ograniczając ładowność. Pojemność bagażnika wersji liftback i sedan jest bardzo zbliżona (około 480 l), bagażnik w coupe jest nieco mniejszy (450 l). Mercedes W204 kombi do rolety bagażnika ma pojemność 490 l, a po złożeniu siedzeń 1510 l. 

Mercedes W204 – typowe usterki

W204 ma opinię samochodu niezawodnego, ale nie jest pozbawiony wad i typowych, powtarzających się awarii, chociaż nie wszystkie wynikają z wadliwej konstrukcji samego samochodu. Opowiedział nam o nich ekspert Inter Cars.

Jeżeli chodzi o poważne awarie, to egzemplarze z lat 2009–2011 miewały problemy z wtryskiwaczami w silnikach wysokoprężnych. Wtryskiwacze Delphi były bardzo podatne na złą jakość paliwa i często ulegały usterkom. Większość tych Mercedesów po ponad 10 latach ma już wymienione wtryskiwacze, zwykle na bardziej wytrzymałe części Boscha, dlatego dzisiaj jest to raczej ciekawostka z przeszłości.

Auta z silnikami diesla po 2009 roku wyposażone są w filtr cząstek stałych (DPF), który niestety sprawia problemy i łatwo się zapycha przy jeździe miejskiej. Wcześniejsze, czterocylindrowe i sześciocylindrowe diesle, poza wersją BlueEfficiency, nie mają filtra cząstek stałych i są bardzo trwałe. 

W silnikach benzynowych problem może stanowić jedynie niska trwałość łańcucha rozrządu, ale podobnie jak w innych tego typu przypadkach, wystarczy wymieniać go tak jak pasek i nie będzie niosło to za sobą żadnych poważniejszych konsekwencji. Jeżeli łańcuch nie był wymieniony na czas, mogło to skutkować uszkodzeniem wariatorów rozrządu w silnikach ze zmiennymi fazami. Z tego powodu jednostki napędowe z kompresorem miewały problemy z doładowaniem. 

W W204 można spotkać dwie dość kłopotliwe i kosztowne usterki, które pojawiają się często. Pierwszą z nich jest awaria modułu blokady kierownicy, co Wydaje się błahym problemem, ale w tym wypadku nie da się obracać kierownicą, a więc auto jest unieruchomione. Wymiana modułu jest dość skomplikowana – wymaga rozebrania sporej części wnętrza, a sama część jest droga. Możliwa jest także jej regeneracja, ale „domowe” sposoby opisywane przez właścicieli nie wydają się zbyt trwałe, a w wielu przypadkach sam demontaż blokady wymaga jej zniszczenia. 

Drugą poważną usterką były problemy ze sprzęgłem hydrokinetycznym w 7-biegowym automacie. Tutaj naprawa kosztuje kilka tysięcy złotych, więc konsekwencje są  w tym przypadku dość poważne.

Klasa C W204 – jak kupić dobry egzemplarz?

Mercedes W204 nie jest autem bardzo drogim w zakupie. Najtańsze egzemplarze kosztują około 20 tys. zł. Są to zwykle słabe odmiany z wczesnych roczników, ale można wśród nich spotkać egzemplarze zadbane i z całkiem przyzwoitym wyposażeniem. Mocniejsze wersje są nawet kilka razy droższe. Auta z końca produkcji kosztują 60–70 tys. zł. 

Rozstrzał cenowy jest dość duży, dlatego trudno polecać konkretne wersje, ponieważ ich wybór zależy w dużej mierze od budżetu. Warto jednak wspomnieć, na co zwracać uwagę, szukając używanego Mercedesa Klasy C.

mercedes

Przede wszystkim zwróć uwagę na wspomnianą przez eksperta usterkę skrzyni biegów. Jeżeli automat szarpie, zmienia biegi z pewnym opóźnieniem, nie działa płynnie – należy zrezygnować z takiego samochodu, o ile nie jest on oferowany bardzo tanio. Warto też obejrzeć auto pod kątem ognisk korozji, zwykle świadczą one w tym modelu o dość mocnej kolizji. 

Jeżeli chodzi o wersje silnikowe, najlepiej sprawdzają się jednostki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim i turbosprężarką. Nie wykazują one żadnych poważnych problemów, nie mają DPF i nawet w odmianie C180 zapewniają całkiem przyzwoite osiągi. W przypadku awarii są drogie w naprawie. Natomiast jeśli chodzi o Mercedesa jest to sytuacja normalna i koszty nie są znacząco wyższe od silników wcześniejszej generacji.

Mercedes W204 – najefektywniejszy silnik

Jaki był najefektywniejszy silnik, w który wyposażony był Mercedes W204? Dane techniczne wskazują, że jest to C200 CGI. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 8,2 sekundy, podczas gdy mocniejszy i większy silnik V6 (204 KM) potrzebuje 8,4 s. Obie jednostki mają też bardzo zbliżoną prędkość maksymalną. Silnik 1.8 CGI jest bardzo elastyczny i przyjemny w użytkowaniu oraz niezawodny, jednocześnie przy spokojnej jeździe pali niewiele paliwa. Średnie spalanie wynosi nieco poniżej 7 l/100 km. Podczas gdy auto z jednostką widlastą nie zadowoli się mniejszą ilością benzyny niż 9,5 l/100 km. 

Do 2011 roku silnik C200 CGI zestawiano z pięciobiegowym bezawaryjnym automatem. Jeżeli poszukujesz auta młodszego, wybieraj raczej odmiany z manualem. 

Jeżeli zależy Ci na napędzie na 4 koła, to dobrym wyborem jest C250 CDI 4Matic. W przypadku silników benzynowych będziesz musiał zaakceptować bardzo wysokie spalanie, ponieważ napęd 4Matic dostępny był od wersji C280, która z tym typem napędu spala średnio około 10 l/100 km. 

bagażnik

Mercedes klasy C W204 – czy warto go mieć?

Powstały Mercedes klasy C W204 to bardzo dobre auto, którego osiągi są imponujące, w porównaniu do poprzednich modeli. Zdecydowanie jest lepszą wersją swojego poprzednika, który nie posiadał dobrej opinii. W204 jest technicznie zaawansowanym autem, o nie wygórowanych cenach, natomiast jego ulepszenia  zapewnią Ci wysokie osiągi podczas jazdy.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Najczęściej raportowaną usterką jest uszkodzenie blokady kierownicy. Oprócz tego w silnikach diesla zdarzają się awarie wtryskiwaczy, a w jednostkach benzynowych wyciąga się łańcuch rozrządu. Problemy może sprawiać też automatyczna skrzynia biegów z siedmioma przełożeniami. Psuje się w niej sprzęgło hydrokinetyczne (tzw. konwerter).

Niezawodny w największym stopniu, ekonomiczny i zapewniający przy tym dobre osiągi jest silnik w modelu C200 CGI (silnik o oznaczeniu M271 DE18AL i mocy 184 KM). Nieźle sprawdza się także wysokoprężny silnik C250 CDI.

W odróżnieniu od poprzednika (W203), nadwozie W204 wykonano z blach ocynkowanych. Dzięki temu bezwypadkowe samochody nie mają znaczących problemów z pojawianiem się rdzy. Jeżeli w czasie oględzin przed zakupem zobaczysz jej ogniska, może to oznaczać, że samochód był naprawiany blacharsko po poważnej kolizji.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!