Jeśli szukasz samochodu do jazdy w terenie, to prawdopodobnie brałeś pod uwagę wiele aut, m.in. Jeepa czy Land Rovera. Jest jednak jeden pojazd, który przybył do Polski z Japonii, a o którym wielu kierowców zgodnie sądzi, że jest niezniszczalny. Nissan Patrol – bo o nim mowa – to samochód, który zyskał miano jednej z najlepszych terenówek. Dlaczego? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w poniższym artykule. 

nissan patrol

W okresie po II wojnie światowej wiele wojskowych Jeepów pomagało w odbudowie Japonii. Rząd Kraju Kwitnącej Wiśni dostrzegł użyteczność pojazdów z napędem na cztery koła i poprosił producentów samochodów o stworzenie podobnych aut. W ten sposób powstały samochody, takie jak Toyota Land Cruiser i Mitsubishi J-Series Jeep. Do rywalizacji stanął również Nissan. Wymyślił on model 4W, którego produkcja zaczęła się w 1951 roku. W ten sposób rozpoczęła się historia Nissana Patrola, która trwa aż do dziś. Pomimo tego, że za początek ery Nissana Patrola uznaje się 1951 rok, dopiero warianty 4W65 oraz 4W66 pierwszej generacji miały nabite na maskach plakietki „Patrol”. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Nissan Patrol – terenówka z bogatą historią

70-letnia tradycja Nissana Patrola rozpoczęła się wraz z produkcją pierwszego modelu – serii 4W w 1951 roku. 4W60 był wyposażony w 3,7-litrowy silnik Nissan NAK współpracujący z czterobiegową manualną skrzynią biegów. Model wizualnie przypominał Jeepa Willysa. W 1955 roku Nissan Patrol 4W60 został zmodernizowany. Nowy 4W61 otrzymał silnik Nissan NB. Jednostka napędowa również miała pojemność 3,7 litra. Odmieniono przedni grill, dodano chromowane paski na masce oraz zamontowano jednoczęściową przednią szybę. 

Druga generacja produkowana była w latach 1960-1980. Seria 4W została zastąpiona przez serię G60. Był to pierwszy Nissan Patrol, który został wyeksportowany do Australii. Terenówka na początku lat 60. zyskała na kontynencie status legendy, który dzierży do dziś Nissan Patrol Datsun był pierwszym pojazdem silnikowym, który przetrwał przejazd przez Pustynię Simpsona (ang. Simpson Desert). Wyprawa trwała 12 dni. Dzięki niej Nissan Patrol zyskał reputację solidnego oraz sprawnego pojazdu terenowego. 

Warto wiedzieć, że nazwa „Datsun” jest wynikiem skrócenia frazy „Datson”, co pierwotnie oznaczało „syn DAT”. DAT była firmą samochodową założoną w 1914 roku, a jej nazwa powstała od inicjałów trzech założycieli firmy: Den, Aoyama, i Takeuchi. W związku z tym, „Datson” miał oznaczać „syna” firmy DAT. Jednak „Datson” zostało później zmienione na „Datsun” w 1932 roku, ponieważ w języku japońskim słowo „son” może być skojarzone z ubóstwem lub utratą. W zamian, użyto „sun”, co oznacza „słońce”, odwołując się do Japonii jako „Kraju Wschodzącego Słońca”.

G60 oferowany był zarówno w konfiguracjach z krótkim, jak i długim rozstawem osi. Początkowo pojazd wyposażony był w trzybiegową skrzynię. Dopiero w późniejszych wariantach dodano czwarty bieg. Modele z tej serii, mimo że schodziły z taśmy produkcyjnej przez dwie dekady niewiele zmieniły.

Kolejną, trzecią generacją pojazdów była seria MQ. Był to pierwszy samochód dostępny w wersji siedmioosobowej. Auto było dostępne w wersjach benzynowych oraz wysokoprężnych. Seria MQ zapoczątkowała nową erę jednostek napędowych Diesla z turbodoładowaniem. 3,2-litrowy motor SD33T o mocy 81 kW, z momentem obrotowym 255 Nm był po raz pierwszy dostępny jako jedna z opcji. 

Kluczową zmianą w kontekście tej generacji był nowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Nissan Patrol trzeciej generacji otrzymał również resory piórowe z przodu i z tyłu. Seria MQ była dostępna w wielu wariantach nadwozia. W 1983 roku pojazd otrzymał nowe prostokątne reflektory oraz ulepszone przednie zawieszenie. W 1986 roku pięciobiegowa manualna skrzynia biegów stała się standardem w całej gamie. 

nissan patrol model

Nissan Patrol Y60 – w teren, po autostradzie i do miasta

Czwarta generacja Nissana Patrola ciągle jest dostępna na rynku wtórnym. Nissan i Toyota rywalizują ze sobą od wielu lat. Czwarta generacja, czyli samochody GR (Grand Raid), były odpowiedzią na potężne Land Cruisery serii 75. Nissan wyprodukował konkurencyjne auto z napędem na cztery koła, które całkiem nieźle poradziło sobie z rywalem.

Patrol Y60 debiutował w 1987 roku i już rok później trafił do Europy. W wielu miejscach na świecie występował również pod nazwą Safari. W Australii czwarta generacja sprzedawana była przez Forda jako Maverick. Nissan Patrol GR miał fabryczne oznaczenie GQ i był produkowany wyłącznie w Japonii.

O co chodzi z tym GR? Była to odpowiedź Nissana na potrzeby rynku. Klienci szukali pojazdu niezawodnego do jazdy w terenie, ale również komfortowego do poruszania się po utwardzonych drogach. Grand Raid, choć obecnie może się wydawać dosyć surowym samochodem, w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku aspirował do miana luksusowego. Nissan Patrol GR nigdy nie był SUV-em. 

Budowa i wersje nadwozia

Nissan Patrol Y60 obejmował różne wersje nadwozia. Dostępne były egzemplarze 3- lub 5-drzwiowe. Obie wersje dostępne były w dwóch konfiguracjach wnętrza – z niskim lub wysokim dachem. Te pierwsze w odmianie 3-drzwiowej miały dwa, a w 5-drzwiowej trzy rzędy siedzeń. W przypadku podwyższonego dachu (High Roof) zamiast tylnej kanapy samochody miały boczne ławki. Niektóre pojazdy dostępne były także pick-upy. Jest to o tyle ważne, że wybór odpowiedniego egzemplarza powinien determinować, do czego ma służyć pojazd – jazda w terenie, dłuższe wyprawy czy też ma być autem rodzinnym? 

Jak zbudowany jest Patrol? Nissan Y60 jest niezwykle prostym pojazdem. Do ramy przykręcono zamknięte nadwozie. Istnieje zatem duże pole do popisu w zakresie bodyliftu. Zawieszenie samochodu tworzą dwa sztywne mosty zawieszone na sprężynach śrubowych. Było to lepsze rozwiązanie w stosunku do resorów stosowanych w pojazdach trzeciej generacji. Układ napędowy jest najprostszy z możliwych. Silnik, który umieszczony jest wzdłużnie, przekazuje napęd za pośrednictwem skrzyni biegów, a ta następnie do skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Napędzane na stałe są tylne koła, a kierowca ma możliwość dołączenia przednich.

nissan patrol snieg

Silnik 

Patrol Nissan Y60 był dostępny wyłącznie z silnikami 6-cylindrowymi rzędowymi. Najlepsze były jednostki 4,2 l. Mowa zarówno o motorach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jest jednak mały problem – na naszym rynku takich egzemplarzy jest niewiele. W Europie ze względu na wysokie koszty eksploatacji zaproponowano silnik wysokoprężny o oznaczeniu RD 28T. Była to jednostka o pojemności 2,8 l. Motor wyposażony był dodatkowo w turbosprężarkę. Silnik generował moc 115 KM i moment obrotowy 235 Nm. 

Najpoważniejsze usterki

Największym problemem w modelach dostępnych w Europie była „wybuchająca” głowica. Była to szczególna przypadłość silników RD 28T. Chociaż głowice były wyjątkowo wrażliwe na katowanie w terenie, a naprawa dosyć kosztowna, to wystarczyło odpowiednio zadbać o układ chłodzenia. Czysta chłodnica, sprawny termostat i wentylator – to w zasadzie rozwiązywało problem. Jeśli jednak głowica raz „wybuchła”, wówczas motor miał tendencje do przegrzewania się. Warto o tym pamiętać podczas zakupu.

Wrażliwe były także automatyczne sprzęgiełka w piastach przednich kół. Kłopoty mogą sprawiać także świece żarowe oraz układ sterowania. W przypadku starszych egzemplarzy silnika Diesla mogą skończyć się wtryskiwacze. Konieczna może być również regulacja pompy wtryskowej. Największym problemem Patrola Y60 jest jednak korozja. 

Ile kosztuje ten pojazd na rynku wtórnym? Ceny zaczynają się od ok. 25 tys. zł. Za młodszy egzemplarz będziesz jednak musiał wydać 40-45 tys. zł. 

Nissan Patrol Y61 – jeszcze terenówka czy już SUV? 

Kolejna generacja to zupełnie nowe podejście. Czym wyróżniał się ten Patrol? Nissan Y61 to zupełnie inne nadwozie, komfortowe wnętrze oraz olbrzymie rozmiary. Nie była to typowa terenówka, ale klasyczny SUV. Pierwsze wrażenie może być jednak mylące. Y61 zadebiutował w 1997 roku we Frankfurcie. Do wyboru kierowcy mieli nadwozie 2- oraz 5-drzwiowe. Samochód jest jednym z największych aut osobowych sprzedawanych w Polsce. Kolos ma ponad 5 m długości i prawie 2 m szerokości. Mimo to ilość miejsca w kabinie nie powala. Ogromny jest za to bagażnik – aż 668 litrów. 

Na polskim rynku Nissan Patrol Y61 dostępny jest jedynie w wersji z 3-litrowym silnikiem Diesla. Jest to dobry motor do jazdy w terenie, jednak podczas zwykłej jazdy odczuwalny jest brak mocy. 160 KM na prawie 2,5 tony to trochę za mało. Silnik o oznaczeniu ZD30DDTi to jednostka 4-cylindrowa. Wyposażona jest we wtrysk common cail, turbinę, intercooler czy układ 4 zaworów na cylinder. Niestety motor jest dość paliwożerny. Czasami uda się osiągnąć wynik poniżej 10 l/100 km, jednak w mieście może to być nawet 5 l więcej. 

Y61 bardziej przypomina SUV-a, jednak nadal ma coś z terenówki. Skok zawieszenia realizowany jest za pomocą sprężyn śrubowych. Prześwit 220 mm wystarczy do poruszania się po bezdrożach. Model 5. generacji nie jest typowym autem do jazdy w terenie. Nie dlatego jest tak lubiany przez fanów off-roadu. Jego niewątpliwą zaletą jest podatność na tuning. Wystarczą niewielkie zmiany, by Y61 przerodził się w terenówkę. Solidny układ napędowy pozwala na praktycznie nieograniczone przeróbki. Nie wymagają one jednak wymiany zębatek czy półosi. 

Gdzie dostępny jest ten Nissan Patrol? OLX, Otomoto, AutoTrader – to tylko kilka portali, na których znajdziesz ten model. Ceny Y61 zaczynają się od 45, a kończą nawet na 90 tysiącach złotych.

Proste, sprawdzone rozwiązania oraz solidne podzespoły – to właśnie wyróżnia Nissana Patrola. Niezawodność tego auta to nie tylko legendy. Nowsze generacje tego pojazdu służą nie tylko do jazdy w trudnych warunkach. Są to samochody, którymi poruszanie się zwykłej szosie jest komfortowe i przyjemnie – tłumaczy ekspert Inter Cars.

nissan patrol terenówka

Jazda w terenie tylko z Inter Cars!

Nissan Patrol to samochód, który postrzegany jest jako niezniszczalny. Oczywiście częsta i mocna eksploatacja w terenie może sprawić, że poszczególne podzespoły mogą ulec zużyciu. Wówczas konieczna jest ich wymiana, by jazda była nadal przyjemna, a przede wszystkim bezpieczna. Najlepsze części do swojego Nissana Patrola znajdziesz w sklepie internetowym Inter Cars!

Kupisz u nas m.in. zestawy łożysk, części układu chłodzenia, napędowego czy zawieszenia. Znajdziesz także uszczelki i uszczelniacze, paski, rolki, oleje silnikowe czy przekładniowe. Oprócz tego dostaniesz również akcesoria m.in. łańcuchy śniegowe. Sprawdź naszą pełną ofertę i wybierz odpowiednie części. Zajrzyj do naszego sklepu i przekonaj się sam!

Nissan Patrol – wytrzymały samochód do szalonych wypraw

Czy warto kupić Nissana Patrola? Nie będzie dla Ciebie dużym zaskoczeniem, kiedy napiszemy: to zależy. Nissan Patrol to model, który przeznaczony jest dla osób, które szukają wytrzymałego oraz wszechstronnego pojazdu terenowego. Mocny silnik, dobre zawieszenie, wyposażenie – to wszystko sprawia, że to samochód do różnych, nawet najbardziej wymagających zadań. Auta terenowe mają ciężkie życie. Kiedy zajdzie potrzeba wymiany jakiejś części lub podzespołu, zajrzyj do sklepu Inter Cars i wybierz dla siebie odpowiednie produkty!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Obecnie na rynku wtórnym możesz znaleźć wiele egzemplarzy pojazdu Nissan Patrol. OLX czy Otomoto to serwisy, w których dostępnych jest wiele ogłoszeń. W przypadku modelu Y60 cena zakupu mieści się w przedziale od 25 do nawet 45 tys. złotych. Pojazdy piątej generacji (Y61) są oczywiście droższe. Najtańsze egzemplarze kosztują minimum 45 tys. złotych. Najdroższe samochody to wydatek rzędu nawet 90 tys. zł.

Rząd Japonii dostrzegł przydatność dużych pojazdów terenowych i poprosił krajowych producentów o stworzenie samochodów na wzór wojskowych, amerykańskich Jeepów. W ten sposób zaprojektowano model terenowy, który wyjechał z fabryki w 1951 roku. Nazwa Patrol została jednak użyta po raz pierwszy w 1960 roku.

W przypadku Y60 do Europy trafiły pojazdy z silnikami wysokoprężnymi o pojemności 2,8 litra z turbodoładowaniem. Jednostka ta cierpiała na „wybuchającą głowicę”. Była to przypadłość pojazdów mocno eksploatowanych w terenie. Oprócz tego problematyczne były świece żarowe, wtryskiwacze oraz pompa wtryskowa. Właściciele tego modelu narzekali również na korozję.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!