Włączony silnik na postoju staje się często spotykanym zjawiskiem, zwłaszcza gdy za oknem panują mrozy lub upały. Przepisy kodeksu drogowego precyzyjnie określają odpowiedzialność za pozostawienie pojazdu z włączoną jednostką napędową, a w niektórych sytuacjach kierowcy grozi mandat. Co więcej, uruchamianie auta na postoju w celu rozgrzania silnika zazwyczaj nie jest dobrym pomysłem. Dowiedz się, dlaczego.

włączony silnik na postoju

Gdy temperatury spadają poniżej 0 st. C, przygotowanie samochodu zaparkowanego na dworze zajmuje znacznie więcej czasu. Skrobanie szyb i usuwanie śniegu to obowiązek każdego kierowcy podczas mroźnej aury. Wiele osób decyduje się na odpalenie silnika podczas wykonywania tych czynności, aby ułatwić sobie nieco pracę i nagrzać wychłodzone wnętrze pojazdu. Jeśli w okolicy będzie przejeżdżać patrol policji, to pod pewnymi warunkami na kierowcę może zostać nałożony mandat. Podobna sytuacja może zdarzyć się podczas upałów, gdy pojazd pozostaje uruchomiony w celu umożliwienia pracy układu klimatyzacji. W tym artykule podpowiadamy, co grozi za włączony silnik na postoju i jak długo może pracować jednostka napędowa w takich okolicznościach. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Co grozi za włączony silnik na postoju?

Od początku 2022 roku obowiązuje znowelizowany taryfikator mandatów, w ramach którego  zmianie uległa  wysokość kar pieniężnych nakładanych na kierowców łamiących przepisy kodeksu drogowego.  Nowe regulacje prawne objęły także kary za włączony silnik na postoju. W poniższych akapitach wskażemy, jaka jest podstawa prawna, ile wynosi mandat i gdzie  możesz zostać ukarany za uruchomione auto na postoju.

Czym jest postój samochodu?

Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym precyzyjnie wskazują definicję postoju samochodu. Według Art. 2 pkt 30 Kodeksu drogowego za czynność tę uważa się unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż minutę. 

Jak długo może być włączony silnik na postoju?

Przepis regulujący postój pojazdu oznacza w praktyce, że np. w pojeździe zaparkowanym pod sklepem nie może być włączony silnik powyżej 1 minuty. Art. 2 pkt 30 nie dotyczy natomiast unieruchomienia pojazdu np. podczas czekania na zmianę sygnalizacji świetlnej. W przypadku postoju niewynikającego z warunków lub przepisów kodeksu drogowego czas liczony jest od całkowitego zatrzymania samochodu. 

Który artykuł kodeksu drogowego narusza kierowca, pozostawiając włączony silnik na postoju?

Kierowca, który pozostawia pracujący silnik samochodu na postoju, narusza art. 60 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 tego przepisu, zabronione jest oddalanie się kierującego od pojazdu, gdy silnik jest włączony. Ustawa nie precyzuje maksymalnej odległości, na jaką może oddalić się kierowca, dlatego teoretycznie nawet opuszczenie auta w celu usunięcia lodu z zamarzniętych szyb może zostać uznane przez policję za naruszenie prawa.

W orzecznictwie sądowym można znaleźć przykład ukarania kierowcy za opuszczenie uruchomionego samochodu w celu wypłaty pieniędzy z bankomatu, który został utrzymany w mocy także przez Sąd Apelacyjny (wyrok SO w Gliwicach z dnia 16.12.2016 r., sygn. akt. VI Ka 1096/16).

Warto zwrócić uwagę na ograniczony zakres terytorialny przepisu. Wynika z niego, że włączony silnik na postoju poza terenem zabudowanym nie może być podstawą do ukarania kierowcy.

włączony silnik na postoju

Jaki mandat grozi za włączony silnik na postoju?

Kara za pozostawienie włączonego silnika na postoju może się różnić w zależności od kraju i lokalnych przepisów. W Polsce, zgodnie z obowiązującym taryfikatorem, za takie wykroczenie grozi mandat w wysokości do 100 zł. Warto jednak pamiętać, że ostateczna decyzja o nałożeniu kary i jej wysokości zależy od konkretnej sytuacji oraz uznania funkcjonariusza policji.

W przypadku samochodu znajdującego się w kiepskim stanie technicznym włączony silnik na postoju może generować wysoki poziom hałasu lub nadmierną emisją spalin. W takim przypadku złamany zostaje przepis art. 60 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Za to przewinienie policjant może wystawić mandat karny w kwocie do 300 zł. Także w tym przypadku na kierowcę nie zostają nałożone punkty karne. 

Chcesz dowiedzieć się, jakie zmiany niesie nowy taryfikator mandatów 2002? Poznaj nowe przepisy dzięki lekturze artykułu z naszego bloga.

Czy można mieć włączony silnik na prywatnej posesji?

Przepisy kodeksu drogowego zakazują pozostawiania włączonego silnika w samochodzie znajdującym się na obszarze terenu zabudowanego. Z kolei poza terenem zabudowanym nie grozi kierowcy mandat za włączony silnik na postoju, niezależnie od lokalizacji samochodu. Ustawodawca nie wyodrębnił osobnych regulacji dotyczących właściciela nieruchomości, na której znajduje się odpalone auto na postoju. Dlatego można by uznać, że wszystkie posesje zlokalizowane w terenie zabudowanym podlegają pod przepisy zakazujące wykonywania tej czynności. 

Należy jednak wziąć pod uwagę art. 129 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który reguluje uprawnienia policjanta i niektórych innych podmiotów w trakcji kontroli ruchu drogowego. Według wspomnianego przepisu do zadań policji należy czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie. Wynika z tego, że wszelkie czynności kontrolne mogą być wykonywane przez funkcjonariuszy policji jedynie na drogach, a nie na terenach prywatnych. Oznacza to, że nałożenie na kierowcę mandatu za włączony silnik na prywatnej posesji nie jest możliwe, nawet gdy nieruchomość zlokalizowana jest na obszarze terenu zabudowanego – zauważa ekspert Inter Cars.

włączony silnik na postoju

Rozgrzewanie silnika na postoju może być powodem usterek

Zimowa aura nie ułatwia życia kierowcom. Właśnie w takich warunkach atmosferycznych sporo kierowców, pomimo ryzyka mandatu, decyduje się na włączony silnik na postoju w celu łatwiejszego oczyszczenia szyb i rozgrzania kabiny pasażerskiej. Co więcej, zwłaszcza wśród kierowców nieco starszej daty krążą opinie, że rozgrzewanie jednostki napędowej to nie tylko wyższy komfort dla kierowcy i pasażerów, lecz także dobre rozwiązanie dla silnika. Niestety z tym ostatnim stwierdzeniem coraz trudniej się zgodzić.

Problemem, z którym boryka się zimą większość kierowców parkujących swoje samochody na zewnątrz, są oblodzone szyby w aucie. Jak sobie z nimi poradzić? Dowiedz się więcej na ten temat z artykułu opublikowanego na naszym blogu. 

Skąd wzięło się rozgrzewanie silnika podczas mrozów?

Opinie dotyczące konieczności rozgrzewania silnika wywodzą się z czasów, gdy oleje silnikowe znacznie gęstniały podczas niskich temperatur. Na przestrzeni ostatnich 30 lat technologie środków smarnych uległy znacznemu rozwojowi. Dzięki temu nowoczesne oleje silnikowe zachowują się znacznie lepiej nawet w bardzo niskich temperaturach. Dlatego trwające nawet kilka lub kilkanaście minut rozgrzewanie silnika nie tylko nie pomaga, ale najczęściej jest szkodliwe dla kondycji jednostki napędowej

Co się dzieje z silnikiem podczas rozgrzewania na postoju?

Zimny silnik spala bogatą mieszankę, czyli do komory spalania dostarczane jest więcej paliwa i mniej powietrza niż w optymalnych warunkach. Ma to na celu jak najszybsze osiągnięcie temperatury roboczej przez jednostkę napędową. Szkopuł rozgrzewania na postoju polega na tym, że nowoczesne silniki przystosowane są do jazdy już w kilkadziesiąt sekund po odpaleniu, nawet podczas dużych mrozów. Początkowo należy oczywiście unikać wysokich obrotów, jednak   właśnie w trakcie spokojnej jazdy silnik najszybciej osiąga właściwą temperaturę.

Długotrwała praca na wolnych obrotach podczas spalania bogatej mieszanki powoduje wytwarzanie dużych ilości nagaru, który osadza się na elementach silnika, układzie wydechowym i uszkadza filtry cząstek stałych. W dłuższym horyzoncie czasowym doprowadza to do kosztownych w naprawie usterek. Nadmiar paliwa znajdującego się w bogatej mieszance może trafiać też do oleju przez niecałkowicie szczelne pierścienie w zimnym silniku. Powoduje to rozrzedzenie środka smarnego, co znacznie zwiększa ryzyko zerwania filmu olejowego i co za tym idzie, zatarcia silnika.

Częste rozgrzewanie auto na postoju może przyczyniać się również do usterek napędu rozrządu. Szczególnie narażone na problemy są jednostki wyposażone w łańcuchowy napęd z napinaczem olejowym. Urządzenie osiąga pełną sprawność, dopiero gdy ciśnienie środka smarnego jest właściwe, na co wpływa jego temperatura. Oznacza to, że podczas długiego rozgrzewania silnika na wolnych obrotach łańcuch rozrządu nie jest właściwie napięty, co może znacznie przyspieszyć jego zużycie. Niekorzystne warunki pracy wpływają także negatywnie na stan ślizgów i kół zębatych. 

włączony silnik na postoju

Sprawny akumulator zapewnia skuteczne uruchomienie silnika

Średnia żywotność akumulatorów samochodowych wynosi ok. 5 lat w przypadku renomowanych produktów. O nieprawidłowościach w pracy tego podzespołu kierowcy najczęściej dowiadują się zimą. W sklepie Inter Cars znajdziesz wysokiej jakości akumulatory w korzystnych cenach. Dzięki prostej w obsłudze wyszukiwarce (z pomocą filtrów) znajdziesz urządzenie dopasowane do Twojego samochodu. Sprawdź już teraz asortyment akumulatorów samochodowych w sklepie Inter Cars.

Włączony silnik na postoju w terenie zabudowanym: przepisy i kary

Przepisy kodeksu drogowego jasno wskazują, jak długo może być włączony silnik na postoju w terenie zabudowanym. Za przekroczenie dopuszczalnego okresu wynoszącego 1 minutę kierowcy grozi mandat karny w kwocie 100 zł. Za wykroczenie uznaje się także oddalenie się od uruchomionego auta. W tym przypadku mandat jest niższy i wynosi 50 zł. Długotrwałe rozgrzewanie silnika na postoju niesie więcej szkód niż korzyści. Ułatwienie oczyszczenia zamarzniętych szyb i ogrzanie wnętrza idzie w parze z wytwarzaniem nagaru, który jest szkodliwy dla wielu podzespołów jednostki napędowej. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Policyjne radiowozy co do zasady podlegają takim samym przepisom kodeksu drogowego w zakresie włączonego silnika na postoju jak wszystkie pozostałe samochody. Należy też pamiętać, że przepisy nie dotyczą pojazdów wykonujących czynności na drodze, a policyjny samochód z uruchomionymi sygnałami świetlnymi podczas postoju nadal ma status pojazdu uprzywilejowanego.

Wiele systemów oczyszczania spalin, takich jak np. katalizatory, wymagają odpowiedniej temperatury roboczej do pełnienia swojej funkcji. Gdy silnik i układ wydechowy jest zimny, spaliny samochodowe oczyszczane są w niewielkim stopniu. Ponadto skład mieszanki dostarczanej do silnika jest bogaty w paliwo, co dodatkowo zwiększa ilość szkodliwych gazów wydostających się z rury wydechowej.

Nowoczesne silniki samochodowe praktycznie nie wymagają rozgrzewania na postoju. Jedynie w przypadku niskich temperatur warto odczekać od kilkudziesięciu sekund do maksymalnie jednej minuty, aby olej nabrał nieco temperatury. Podczas jazdy z zimnym silnikiem należy unikać wysokich obrotów.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!