Jeśli podczas jazdy samochodem, zauważyłeś problem z niestabilnymi obrotami albo dymieniem z wydechu, to znak, że być może została uszkodzona przykładowo odma olejowa. Awaria może doprowadzić, chociażby do problemów dotyczących wyciekania oleju. Wymiana tego elementu może i nie jest droga, jednak warto wiedzieć, kiedy udać się z takim problemem do specjalisty. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest odma, jakie są objawy jej uszkodzenia oraz co możesz zrobić, aby poradzić sobie z tego typu usterką.

Wycieki oleju, skoki obrotów oraz dymienie z wydechu sprawiają, że jazda samochodem z zatkaną odmą jest nie tylko mało komfortowa, ale również niebezpieczna. Na szczęście usterka pomimo tego, że z początku może wydawać się bardzo poważna, jest łatwa do uniknięcia. Warunek jest jeden – właściwa diagnoza w odpowiednim czasie. Koniecznie sprawdź, jakie pierwsze objawy daje zepsuta odma olejowa. 

Z poniższego artykułu dowiesz się:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Odma olejowa – co to takiego?

Zanim zajmiemy się opisem objawów usterek związanych z odmą, warto napisać kilka słów o tym, czym jest ten niezwykle ważny element wyposażenia samochodu. Układ, w którym się znajduje, nazywany jest układem przewietrzenia skrzyni korbowej. Wynika to z zadania, jakie realizuje, polegającego na odprowadzaniu z jednostki napędowej nadmiaru gazów  wytwarzanych  podczas pracy

Gdyby wyeliminować całkowicie z konstrukcji samochodu układ odpowietrzania mogłoby dojść  do zebrania się ciśnienia w komorze spalania. W rezultacie tworzyłoby ryzyko rozszczelnień, a w najgorszym wypadku wybuchu. Jak więc widzisz, odma olejowa to element czuwający nad bezpieczeństwem kierowcy oraz pasażerów. Z tego powodu nie należy bagatelizować żadnych niepokojących sygnałów wskazujących na to, że coś złego może dziać się w obrębie układu odpowietrzania.

Odma olejowa – jak działa i z czego się składa?

Skoro wiesz już, czym jest odma olejowa, czas wyjaśnić działanie oraz budowę tej części silnika. 

Konstrukcja silnika starszego typu

Silniki starszego typu były konstruowane w taki sposób, aby zbierające się podczas pracy gazy wydostawały się na zewnątrz. Rozwój branży motoryzacyjnej oraz większa świadomość społeczna dotycząca ochrony środowiska sprawiły jednak, że konieczne były zmiany w obrębie układu odpowietrzania.

Zatkana odma olejowa

Odma olejowa obecnie

W dzisiejszych czasach odma olejowa nie jest już niczym, co przypomina rozwiązania stosowane w przeszłości. Obecnie jest ona zintegrowana z separatorem oleju, a jej główne zadanie polega na skraplaniu mgły olejowej oraz kierowanie tego aerozolu do wnętrza silnika. Tego typu proces daje możliwość skutecznego uniknięcia strat środka smarnego oraz ograniczenia emisji szkodliwych dla środowiska gazów. 

Odmy stosowane w nowoczesnych samochodach są również wyposażone w podgrzewacz. Ten element ma za zadanie rozpuszczanie gęstych osadów oraz utrzymywanie odpowiedniego poziomu czystości w układzie. Bez niego osady szybko sprawiłyby, że odpowietrzanie nie byłoby możliwe. Podczas omawiania działania odmy olejowej nie sposób też nie wspomnieć o zaworach PCV. Ich rola polega na odprowadzaniu gazów bezpośrednio z silnika oraz przepuszczaniu w ich miejsce świeżego powietrza pochodzącego z filtra. Wyróżnić można też zawór membranowy do wyrównywania ciśnienia. To on właśnie pozwala na stopniowe upuszczanie nagromadzonych spalin powstających podczas pracy silnika w Twoim samochodzie.

Gdybyśmy chcieli więc w jak najprostszy sposób wyjaśnić, jak działa odma olejowa, cały proces wyglądałby następująco:

  1. W bloku silnika znajduje się centralna część układu napędowego, czyli komora korbowa z obracającym się wałem. To właśnie w tym miejscu dochodzi do procesu polegającego na sprężaniu paliwa oraz powietrza.
  2. Powstała w wyniku sprężenia mieszanka razem z olejem silnikowym jest kierowana do komory spalania silnika. Wewnątrz komory wytwarzane są gazy, które następnie przedostają się do komory korbowej i tworzą w niej nadciśnienie.
  3. W tym momencie potrzebne jest działanie odmy olejowej, czyli niewielkiego przewodu, którego zadanie polega na odpowietrzeniu komory korbowej. 

Odma olejowa – objawy usterek

Odma olejowa jak każdy element samochodu z czasem się zużywa, co jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. W jaki jednak sposób rozpoznać usterki związane z odmą? Czy trzeba być do tego wykwalifikowanym specjalistą z zakresu mechaniki samochodowej? Na szczęście nie. 

Zatkana odma olejowa

Odma olejowa – objawy

  • Wycieki oleju silnikowego – jeśli ciśnienie w komorze silnika jest za wysokie, dochodzi do wypychania uszczelek oraz wycieku oleju. Ten objaw jest szczególnie groźny nie tylko jako symptom usterki, ale stanowi również wykroczenie, za które możesz otrzymać mandat karny.
  • Duże zużycie oleju silnikowego – w momencie, gdy odma jest zatkana, automatycznie zwiększa się spalanie oleju. Wynika to przede wszystkim z faktu przepuszczania oleju razem z gazami bezpośrednio do komory spalania.
  • Dziwne dźwięki w trakcie korzystania z bagnetu – specyficzny syk podczas wyciągania bagnetu w celu pomiaru oznacza bez żadnych wątpliwości, że w komorze znajduje się za dużo gazów, które ulatniają się z silnika. Zatkana odma olejowa może sprawić też, że bagnet samoczynnie podnosi się, Nieprawidłowa praca silnika – zatkana odma olejowa wpływa na pracę całego silnika, co jest bardzo trudne do przeoczenia. Problemy z nierównomierną pracą, skokami obrotów oraz zapalona kontrolka silnika powinny być dla Ciebie wystarczającymi sygnałami, że coś jest nie tak.

Powinieneś też wiedzieć, że układ odmy nie zawsze daje tak jasne i czytelne sygnały. Bywa, że masz do czynienia z wadliwym lub przytkanym zaworkiem PCV odpowiedzialnym za wentylację silnika. Z tego względu warto mieć świadomość, że domowa diagnoza nie zawsze jest możliwa. O ile w większości przypadków można wychwycić samodzielnie kłopoty w obrębie układu odmy, o tyle istnieją sytuacje, gdy uszkodzenia nie będą widoczne na pierwszy rzut oka. Z tego względu niezwykle ważne jest poddawanie samochodu regularnym przeglądom stanu technicznego. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszelkiego rodzaju problemy zostaną szybko zauważone, a kosztowna naprawa silnika nie będzie potrzebna. Pamiętaj, że profilaktyka jest tańsza od leczenia. Sprawdź, co jeszcze może oznacza niski poziom oleju.

Odma olejowa – koszt naprawy

Odma olejowa, która jest zapchana, wpływa na pracę całego silnika. Dlatego konieczne jest podjęcie szybkich i stanowczych kroków w celu rozwiązania tego problemu. Naprawa odmy polega przede wszystkim na jej przeczyszczeniu. 

Czyszczenie odmy powinno odbywać się w wyspecjalizowanych warsztatach mechanicznych, ponieważ podczas prac bardzo często niezbędna okazuje się wymiana separatorów oraz przewodów. Niekiedy należy zastąpić całą pokrywę silnika. Dostęp do tych wszystkich elementów nie jest jednak łatwy i wymaga odpowiednich narzędzi oraz wiedzy z zakresu budowy pojazdów mechanicznych. Lepiej więc postawić na profesjonalną pomoc niż zmagać się konsekwencjami prób samodzielnych napraw. 

Zatkana odma olejowa

Jak już wspominaliśmy wyżej, profilaktyka jest skuteczniejsza i tańsza niż leczenie, dlatego możesz zadbać o odmę jeszcze zanim ulegnie uszkodzeniu. Wystarczy tylko, że przy każdej wymianie oleju silnikowego zostanie sprawdzona drożność układu. Zwróć na to uwagę i poproś serwisanta zajmującego się zmianą oleju, aby poświęcił kilka chwil układowi odmy w Twoim samochodzie. Zadbaj już dzisiaj o stan samochodu i sprawdź, jak sprawuje się odma olejowa. Koszt naprawy nie powinien być wysoki, o ile zareagujesz odpowiednio wcześnie.

Jak dbać o odmę olejową?

Aby odpowiednio zadbać o odmę olejową, musisz regularnie wymieniać olej oraz korzystać tylko ze smarów wysokiej jakości. Najlepiej będzie, gdy zastosujesz się do zaleceń producenta pojazdu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że olej spełnia wszystkie wymagania Twojego samochodu.

– mówi ekspert Inter Cars.

W wiekowych modelach filtry zapychają się o wiele szybciej, na co należy zwrócić szczególną uwagę. Same zabiegi konserwacyjne nie są drogie. Jeśli potrzebujesz nowych odpowietrzników, to musisz przygotować się na wydatek od kilkudziesięciu do około 200 zł. Nie są to więc kwoty zbyt mocno drenujące portfel. Na pewno lepiej zareagować wcześniej niż płacić o wiele więcej w przypadku usterki silnika spowodowanej zatkaną odmą olejową. 

Sprawdź odmy w sklepie Inter Cars

Jeśli szukasz odmy olejowej lub podzespołów niezbędnych do wymiany i konserwacji tego elementu, zajrzyj do sklepu Inter Cars. Znajdziesz tam szeroką ofertę produktów dopasowaną do potrzeb wielu rodzajów pojazdów. Wszystkie towary, które Ci oferujemy, pochodzą od renomowanych dostawców i są w pełni przygotowane do pracy w nawet najtrudniejszych warunkach. 

W razie pytań lub wątpliwości skontaktuj się z naszymi specjalistami i uzyskaj pomoc w wyborze odpowiedniego rozwiązania. Zadbaj o stan swojego pojazdu i czuj się bezpiecznie podczas każdej jazdy niezależnie od dystansu trasy.

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Zadbaj o odmę już dzisiaj!

Jak widzisz, odma olejowa ze względu na swoje rozmiary jest często niedocenianym elementem samochodu, ale mimo to jej rola wpływa na pracę całego silnika. Zapchana odma może doprowadzić do poważnych usterek w obrębie jednostki napędowej, a te z kolei to prosta droga do kosztownych napraw. 

Pamiętaj, że możesz zadbać zawczasu o stan odmy poprzez kontrolę jej stanu podczas wymiany oleju oraz baczną obserwację tego, co dzieje się z samochodem w czasie jazdy. Warto też zwrócić uwagę na zachowanie bagnetu do pomiaru oleju. Jeśli przy wyciąganiu go z komory usłyszysz syk lub widzisz, że element samoczynnie się podnosi, możesz mieć do czynienia z usterką odmy. 

Koszty napraw odmy nie są wysokie, ale niestety w większości przypadków będziesz zmuszony do oddania pojazdu do serwisu. Wynika to z konieczności użycia specjalistycznych narzędzi. Należy także mieć szeroką wiedzę z zakresu budowy samochodów, ponieważ odma nie zawsze jest widoczna od razu po otwarciu maski. Czasami potrzebne jest zdemontowanie innych elementów auta, aby dostać się do układu odpowietrzania. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Odma olejowa to przewód, którego zadanie polega na odprowadzaniu powietrza oraz gazów znajdujących się w komorze korbowej do komory spalania. Odma kontroluje wzrost ciśnienia i zaczyna działać w momencie, gdy zaczyna on być zbyt gwałtowny. Dzięki odmie możliwa jest ochrona uszczelek oraz zapobieganie wyciekom oleju silnikowego.

Można, ale musisz wiedzieć, że wymaga to dostępu do specjalistycznych narzędzi. Podczas prac przydaje się też doświadczenie oraz wiedza, które pozwalają na szybkie zlokalizowanie odmy w konkretnym modelu samochodu. 

Koszty nie są zbyt wysokie i zazwyczaj zamykają się w kwocie 200 zł + robocizna. Musisz jednak pamiętać, że każdy mechanik ma inny cennik usług i możesz spotkać się z sytuacją, gdy wymiana będzie o wiele tańsza lub o wiele droższa.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!