Instytut ADAC przetestował 15 modeli opon zimowych w zyskującym na popularności rozmiarze 225/45 R17H. Wspomniany rozmiar pasuje do coraz większej grupy samochodów kompaktowych i aut segmentu D. Na liście, do której pasują opony zimowe 225/45 R17, są też minivany czy pojazdy usportowione i modele zaliczane do klasy wyższej średniej (segment E). Należy przypuszczać, że w kolejnych latach niskoprofilowe ogumienie w tym rozmiarze będzie montowane w coraz większej grupie nowoczesnych samochodów. Dziś natomiast zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu z 2013 roku.

Testy opon ADAC od lat stanowią istotną wskazówkę dla kierowców, którym nie jest łatwo poruszać się w gąszczu rynkowych ofert. Pojawia się wiele pytań i wątpliwości – np. czy najdroższe opony zimowe to optymalny wybór? A może lepiej kupić tanie opony zimowe? Szczegółowa analiza to niemałe ułatwienie dla nabywców. Testy ADAC badały też, poza zachowaniem na drodze, wpływ opon na spalanie czy poziom emitowanego hałasu. Więc które opony zimowe kupić? Z pewnością nie tylko cztery modele z najwyższymi ocenami w teście ADAC.

Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 225/45 R17H

Continental ContiWinterContact TS850

Klasa: premium

Produkt szczególnie polecany przez ADAC. Opony zimowe Continental ContiWinterContact TS850 wykazały się najlepszymi właściwościami w najważniejszych parametrach: na nawierzchni suchej oraz na śniegu. Zatem to wszechstronna opona zimowa o zrównoważonych parametrach.

Bridgestone Blizzak LM-32 S

Klasa: premium

Opona szczególnie polecana przez ADAC. Ogumienie Bridgestone Blizzak LM-32S w rozmiarze 225/45 R17 zajęłą drugą pozycję w teście. Pod względem zachowania na mokrej nawierzchni wypadło najlepiej spośród wszystkich przetestowanych opon, czyli pgromny plus. Na nawierzchni suchej opony te dorównałt zwycięzcy, ale nieco gorzej sprawdziły się na śniegu.

Michelin Alpin A4

Klasa: premium

Opony Michelin szczególnie polecana przez ADAC. Ogumienie Alpin A4 wypadło wyjątkowo dobrze na suchej nawierzchni, jednocześnie wykazało się najlepszą odpornością na zużycie bieżnika. Trwałość – w tej kategorii opony zimowe Michelin są bezkonkurencyjne. Natomiast w porównaniu z Continentalem i Bridgestonem wypadły nieco gorzej na śniegu i mokrej nawierzchni.

Uniroyal MS Plus 77

Klasa: średnia

Opony zimowe szczególnie polecane przez ADAC. Ogumienie zimowe Uniroyal MS Plus 77 zamyka grupę w rozmierza 225/45 R17, szczególnie polecanych przez ADAC. W porównaniu z trzema czołowymi propozycjami rankingu Uniroyal wypadł słabiej na nawierzchni suchej. Na pozostałych nawierzchniach zaś wykazał zrównoważone parametry na poziomie Bridgetone’a i Michelina.

Wskazówki przy zakupie opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17H

Opony szczególnie polecane, które uzyskały dobre oceny, cechują się zrównoważeniem wszystkich parametrów. Niektóre z testowanych produktów wybijały się ponad przeciętność jedynie w konkretnych aspektach. Inne natomiast w większości czy nawet we wszystkich badanych kategoriach otrzymywały dość przeciętne noty, ale czy to oznacza, że to słabe opony zimowe? Niekoniecznie. Decydującym aspektem związanym z zakupem są przecież indywidualne oczekiwania. Nie bez znaczenia są: preferowany styl jazdy, miejsce zamieszkania (aglomeracja vs wieś, góry czy tereny nizinne), moc silnika czy pokonywane dystanse.

Kierowcy, którzy główną wagę przykładają do:

  • Zrównoważenia wszystkich parametrów, powinni wybrać jedną z opon ocenionych „dobrze” (Continental ContiWinterContact TS 850, Bridgestone Blizzak LM-32S, Michelin Alpin A4 lub opony zimowe Uniroyal MS plus 77).
  • Dobrych właściwości na śniegu, powinni rozważyć opony zimowe Continental ContiWintercontact TS 850 lub Uniroyal MS plus 77.
  • Dobrych właściwości na mokrej nawierzchni, niech zamówią Continental ContiWinterContact TS 850 lub opony zimowe Bridgestone Blizzak LM-32S.
  • Niskiego zużycia paliwa – tutaj optymalnym wyborem będą opony zimowe osobowe Bridgestone Blizzak LM-32S lub opony zimowe Uniroyal MS plus 77.
  • Wysokiej odporności na zużycie, docenią opony zimowe Michelin Alpin A4 lub Continental ContiWinterContact TS 850.

Wnioski z testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17H

ADAC przetestował 15 opon zimowych o rozmiarze 225/45 R17H przeznaczonych między innymi do samochodów klasy średniej. Cztery spośród przetestowanych przez ADAC modeli opon otrzymało oceny dobre, a więc zasłużyło na szczególną rekomendację. Aż dziewięć zyskało zadowalające noty, zaś dwa modele otrzymały oceny „niedostateczne”. Ranking opon zimowych jest ważnym, ale czy jedynym kryterium? Postaramy się znaleźć odpowiednie opony zimowe, odpowiadając na to pytanie.

Cztery modele opon z najlepszą oceną końcową wykazały się zrównoważonymi parametrami na wszystkich rodzajach nawierzchni, natomiast trzy okazały się ponadprzeciętnie mocne w jednym z badanych kryteriów. Opony zimowe Continental ContiWinterContact TS850 zapunktowały najlepszym zachowaniem na śniegu. Opony zimowe Bridgestone Blizzak LM-32S najlepszą ocenę uzyskały w testach na mokrej nawierzchni, a opony zimowe Michelin Alpin A4 wyróżniło się wysoką odpornością na zużycie. Ostatnie z grupy szczególnie polecanych – zimowe ogumienie Uniroyal MS plus 77 – okazało się modelem o najbardziej wyrównanych parametrach, niezależnie od rodzaju nawierzchni.

Grupę 9 polecanych przez ADAC otwierają opony zimowe Goodyear UltraGrip 8 Performance oraz Nokian WR D3. Oba modele jedynie nieznacznie przegrały walkę o czołowe pozycje w teście na mokrej nawierzchni. Opony zimowe Dunlop SP Wintersport 4D wykazały słabość na lodzie, szczególnie w kwestii trzymania bocznego. Testerzy ADAC potwierdzili wady opony Fulda Kristall Control HP na suchej nawierzchni, na dodatek zauważyli braki na mokrej. W tej kwestii pewne niedobory stwierdzono też w przypadku Semperit Speed-Grip 2 i Esa-Tecar Supergrip 7+ HP. Trzeba wspomnieć, że zimowe opony Esa-Tecar są też bardzo podatne na zużycie, więc trzeba będzie dość szybko zamówić nowy komplet. Ten aspekt wpłynął też na nieco niższe noty dla Pirelli Winter Sottozero 3, więc też nie gwarantują wysokich przebiegów. Opony zimowe Hankook Winter i*cept RS dość mizernie wypadły na mokrej nawierzchni, podobnie jak i opony Toyo Snowprox S953. Te ostatnie dodatkowo źle wypadły na śniegu, lodzie i w kryterium zużycia.

Najniższe pozycje

Niechlubne ostatnie pozycje z niedostatecznymi notami zajęły m.in. opony Interstate Winter IWT-2, które wypadły zadowalająco na lodzie i suchej nawierzchni, jednak już na śniegu radziły sobie znacznie gorzej. właściwie nie radziły sobie na śniegu. Na niekorzystny wynik ogólny Intestate Winter wpłynęło także zachowanie na mokrej nawierzchni. Zgodnie z informacjami producenta opony Interstate Winter IWT-2 od 24. tygodnia 2012 (DOT 2412) zmieniły swoje właściwości. Zostały zmodyfikowane – ulepszone. Zostały jeszcze do krótkiego omówienia opony zimowe Sailun Ice Blazer WSL-2. Te nieźle poradziły sobie na śniegu i lodzie, lecz wyraźne słabości na mokrej nawierzchni sprawiły, że ogólna ocena okazała się „niedostateczna”. Resumując: Interstate i Sailun mają jeszcze wiele do poprawy.

Szczegółowe wyniki testu opon zimowych 225/45 R17H

Producent / Model
Cena w euro
Ocena ADAC
Sucha nawierzchnia
Mokra nawierzchnia
Śnieg
Lód
Hałas / komfort
Zużycie paliwa
Zużycie
15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS 850 142-242 ocena-4 1,8 2,1 1,7 2,4 3,0 2,1 1,8
Bridgestone Blizzak LM-32 S 115-223 ocena-4 1,8 2,0 2,3 2,4 3,0 1,9 2,3
Michelin Alpin A4 149-223 ocena-4 1,8 2,5 2,4 2,4 3,4 2,3 0,5
Uniroyal MS plus 77 111-180 ocena-4 2,5 2,4 2,1 2,5 3,4 1,7 2,5
Goodyear UltraGrip 8 Performance 138-235 ocena-3 2,3 2,6 2,1 2,5 3,5 1,9 2,3
Nokian WR D3 110-178 ocena-3 1,7 2,6 2,5 2,5 3,1 2,4 2,5
Dunlop SP Wintersport 4D 139-258 ocena-3 2,0 2,2 2,2 2,7 3,6 2,0 2,3
Fulda Kristall Control HP 110-192 ocena-3 2,7 2,7 2,3 2,5 3,3 2,0 2,5
Semperit Speed-Grip 2 109-177 ocena-3 2,2 2,7 2,2 2,3 3,1 1,6 1,8
Esa-Tecar Supergrip 7+ HP 210 172 ocena-3 2,4 2,6 2,3 2,5 3,0 2,2 2,8
Pirelli Winter Sottozero 3 130-236 ocena-3 2,5 2,3 2,5 2,5 3,0 2,0 2,8
Hankook Winter i*cept RS (W442) 103-215 ocena-3 2,1 3,2 2,5 2,5 3,4 1,8 2,3
Toyo Snowprox S953 100-150 ocena-3 2,2 3,5 2,7 2,8 3,9 2,3 2,8
Interstate Winter IWT-2 1 109 ocena-1 2,6 5,1 3,7 2,7 3,3 2,3 2,3
Sailun Ice Blazer WSL-2 75 ocena-1 3,5 5,5 2,1 2,3 3,4 2,1 1,8

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie. Oznaczenie wyniku: ocena-5 bardzo dobry, ocena-4 dobry, ocena-3 zadowalający, ocena-2 wystarczający, ocena-1 niedostateczny.

Modele samochodów, do których pasują opony 225/45 R17H

Poniższe modele aut (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 225/45 R17H. W zależności od mocy silnika (osiągów) ogumienie musi legitymować się stosownym indeksem prędkości (przykładowo T – 190 km/h, H – 210 km/h czy V – 240 km/h). Szczegóły odnośnie rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Oczywiście dane takie są też w instrukcji obsługi, więc łatwo je znaleźć.

Alfa Romeo 156, 159, 166, Brera, GT
Audi A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT
BMW 1, 3, Z3, Z4
Citroen C4, C5
Fiat 500L, Bravo II, Croma II
Ford C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo, Galaxy
Honda Accord, Civic, FR-V, Accord
Hyundai i30, i40, Elantra, XG
Kia Carens, Cee’d, Soul
Lexus IS
Mazda 3, 6. MPV, Xedos 9
Mercedes klasy B i C, C Sportcoupe, CLK, SLK
Nissan Maxima, Pulsar
Opel Astra, Meriva, Omega, signum, Vectra
Peugeot 307, 308, 408, Partner
Renault Laguna, Megane
Seat Alhambra, ASltea, Exeo, Toledo
Skoda Octavia, Superb
Subaru Impreza, Outback
Toyota Auris, Avensis, Corolla
Volvo C30, C70, S40, S60, V40, V70, XC70
VW Bora, Golf, Jetta, New Beetle, Passat, Sharan, Touran

Test opon zimowych według ADAC

W końcowej ocenie opon zimowych największe znaczenie ma zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 30 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium bierze się więc pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności. Na 20 proc. całościowej noty składa się zachowanie na śniegu. W tym kryterium pod uwagę bierze się trakcję, jaką zapewnia opona przy ruszaniu i hamowaniu na pokrytej śniegiem drodze. Kolejne 15 proc. oceny końcowej to zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowią: odporność opony na zużycie, wpływ na spalanie (opory toczenia) oraz zachowanie na lodzie. Na ocenę końcową najmniejszy wpływ – jedynie 5 proc. – ma komfort akustyczny, czyli poziom hałasu generowanego przez testowane opony zimowe. Co interesujące, dla sporej rzeszy nabywców to właśnie ten parametr (komfort) ma główny wpływ przemawiający za zakupem. Testy ADAC zwracają przecież uwagę nie tylko na zalety, ale też wady opon zimowych. Pokazują jeszcze, które opony zimowe osobowe są nie tylko bezpieczne, ale też wystarczą na kilka sezonów.

Przeczytaj jeszcze: Opony zimowe czy całoroczne: jakie wybrać?https://intercars.pl/blog/kola/opony-zimowe-czy-caloroczne-jak-dokonac-dobrego-wyboru/

Prezentacja wyniku i oceny

Oceny przedstawiono w tabeli wyników jako symbole

Ocena ADAC Symbole „zalecane”
bardzo dobry ocena-5
dobry ocena-4 szczególnie warty polecenia
zadowalający ocena-3 warty polecenia
wystarczający ocena-2 warunkowo warty polecenia
niedostateczny ocena-1 niewarty polecenia

Granice oceny dla rozmiaru 225/45 R17H

Przy ocenie wyników testu opon ADAC bierze w szczególności zrównoważenie parametrów. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które we wszystkich kryteriach spełniają określone wymogi. Czyli ogumienie mocne jedynie w niektórych aspektach nie ma szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazuje rażące słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach (nadrzędnych).

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony polecane przez ADAC powinny we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeśli w jednym z kryteriów opony nie osiągną oceny „dobrej”, to w najlepszym razie mogą znaleźć się w gronie polecanych (wynik „zadowalający”).

To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC „zadowalająca” i „wystarczająca”. Notę „zadowalająca” można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Natomiast dla „wystarczającej” wg ADAC oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5.

Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny „bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skale ocen do testów opon letnich i zimowych. I także całorocznych.

Ocena ADAC ocena-5bardzo dobry ocena-4dobry ocena-3zadowalający ocena-2wystarczający ocena-1niedostateczny
Sucha nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Mokra nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Śnieg 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Lód 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie paliwa 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5

Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon

W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do „sąsiadujących” rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu 10 mm (w górę i w dół). Zatem można przyjąć, że w przypadku opony 225/45 R17 porównywalne noty zyskałoby ogumienie zimowe 215/45 R17 czy 235/45 R17. Stąd może się okazać, że np. podczas innych testów (np. 195/65 R15) opony zimowe Hankook wypadłyby znacznie lepiej w newralgicznych kategoriach. Nie można też wykluczyć sytuacji, kiedy opony zimowe Sailun byłyby w środku stawki, w pokonanym polu zostawiając bardziej renomowane marki. Może więc tanie opony zimowe okazałyby się godne polecenia? Na pewno warto sprawdzać testy opon i czytać opinie użytkowników.

Wybór opon nie jest więc tak łatwy, jak mogłoby się na pozór wydawać. Prościej znaleźć dobry sklep z ogumieniem oraz współpracujący z nim serwis. Inter Cars – właściwy trop! Tu znajdziesz najlepsze opony zimowe. Oczywiście w ofercie są też opony letnie oraz zyskujące na popularności opony całoroczne. Ale czy kupisz felgi? Jak najbardziej! Sklep online ma szeroką paletę i stalowych, i aluminiowych. Podsumowując: to doskonałe miejsce na zakupy! Więc nie trać czasu!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie. Różne opony na jednej osi są nie tylko niebezpieczne, ale także niedopuszczalne według przepisów ruchu drogowego. Wyjątek stanowi dojazdowe koło zapasowe.

Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi a zimowymi, dlatego też zostały wykonane z twardszej niż opony zimowe mieszanki, a wzór bieżnika, mimo dużej liczby nacięć i rowków, często przypomina ten znany z opony letniej. Dlatego też, jeżeli przez większość czasu poruszasz się po ośnieżonych drogach, rozsądniej jest wybrać opony zimowe. Ogumienie całoroczne sprawdzi się w autach użytkowanych w miastach i w pobliżu aglomeracji.

Gdy nagle zaczniesz słyszeć głośne opony, przyczyna może leżeć w utracie powietrza. Spadek ciśnienia wyraźnie wpływa na zwiększenie hałasu. Inne czynniki to: zużycie opony, nieprawidłowa geometria zawieszenia lub jego awaria. Huczenie opon można pomylić także z objawem zużycia łożyska koła. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!