Lata 60. i 70. były przełomowe w historii amerykańskiej motoryzacji. To wtedy panowała era muscle carów, które były stosunkowo tanie i łatwo dostępne. Produkowały je największe marki, takie jak Dodge, Ford czy Chevrolet. Stare amerykańskie samochody do dzisiaj zachwycają oryginalną stylistyką nadwozia i doskonałymi osiągami, mimo że nie są wspomagane przez nowoczesne technologie. To sprawia, że są tak wyjątkowe i stanowią źródło inspiracji dla współcześnie produkowanych samochodów.

Muscle cary z pewnością nie są autami dla wszystkich i mają niewiele wspólnego z ekonomiczną jazdą. Ich znakiem rozpoznawczym są bowiem potężne silniki o dużej mocy, co przekłada się na spore zużycie paliwa. Obecnie te amerykańskie klasyki są klasyfikowane w kategorii pojazdów klasy premium nie tylko ze względu na wysoką cenę zakupu, ale i coraz mniej obecnych egzemplarzy na rynku.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Co oznacza termin muscle car?

Nie ma jednoznacznej definicji, która w pełni wyjaśniałaby pojęcie „american muscle car”. W wolnym tłumaczeniu termin ten oznacza „amerykański muskularny samochód”, co po części charakteryzuje istotę tych pojazdów. Muscle car odnosi się bowiem do usportowionych aut osobowych, wyposażonych w jednostkę o dużej mocy – najczęściej jest to silnik V8. Auta zazwyczaj mają tylny napęd i cechują się konstrukcją średniej wielkości, mogącą pomieścić tylko 2 osoby. 

American muscle car – top 10 modeli wszechczasów

Złota era amerykańskich muscle carów przypadała na lata 1965-1975. To wtedy powstawało najwięcej tego typu pojazdów, które z czasem stawały się coraz rzadsze ze względu na rosnące ceny ropy. Nieekonomiczne silniki V8 powoli zostały zastępowane autami wyposażanymi w jednostki o rozsądniejszym spalaniu. Amerykańska motoryzacja pozostawiła po sobie jednak spuściznę i na stałe zapisała się na kartach historii. Poznaj top 10 amerykańskich klasyków wszechczasów!

Chevrolet Camaro ZL1 (1969)

To najpopularniejszy model, który do dziś jest uważany za przedstawiciela american muscle car. Jego produkcja rozpoczęła się w 1966, a już 3 lata później wyszedł na rynek kultowy ZL1. Pod maską pracował silnik V8, który w 5,7 s rozpędzał się do 100 km/h. W standardowej wersji montowano 5,7 l jednostkę o mocy 350 KM, ale w gamie Chevroleta można było też znaleźć specjalną linię pojazdów z 7-litrowym silnikiem V8 o mocy 436 KM. Amerykańskie samochody marki Chevrolet uważane były za największego rywala Forda Mustanga, konkurując z nim pod względem osiągów. Camaro jest często porównywany do Corvetty, która również zajmuje ważne miejsce wśród klasyków amerykańskiej motoryzacji.

Ford Mustang Shelby GT500 (1967)

To zmodyfikowany model Forda Mustanga, który powstał przy współpracy z Carrolem Shelby – amerykańskim kierowcą wyścigowym. Produkcja przypadała na lata 1965-1970 i w tym czasie zostały wypuszczone na rynek dwa modele sportowych american muscle car – GT350 i GT500. Ich cechą charakterystyczną jest specyficzne nadwozie z dużą atrapą chłodnicy, szeroką maską oraz namalowanymi dwoma pasami, biegnącymi wzdłuż całego pojazdu.

Pierwsze amerykańskie samochody z gamy Ford Mustang Shelby były wyposażone w 7-litrowy silnik i generowały moc na poziomie 360 KM. Pozwalało to osiągnąć prędkość 100 km/h w niespełna 9,2 s. Amerykańskie samochody marki Mustang Shelby były też dostępne w wersji z nieco bardziej oszczędną jednostką napędową. Najskromniejszym wariantem była seria modelowa wyposażona w 120-konny silnik 3,3, a także 4,7 litrowa V8.

Producent wypuścił na rynek również specjalne serie tego modelu. Był nim Ford Mustang Shelby GT500 Super Snake z 7-litrowym silnikiem o mocy 500 KM, osiągający prędkość maksymalną 273 km/h. Drugim modelem był GT500 Eleonor o mocy 550 KM, który powstał na potrzeby filmu 60 sekund. Samochody nigdy nie trafiły do seryjnej produkcji i były dostępne wyłącznie w pojedynczych egzemplarzach.

Chevrolet Chevelle SS (1970)

Kolejna propozycja marki Chevrolet, która jest uznawana za jeden z najbardziej udanych american muscle car z 1970 r. Pierwsza wersja tego modelu zadebiutowała na rynku w roku 1964,  a rok później powstała usportowiona wersja oznaczona jako Super Sport. Pierwsze generacje były wyposażone w 6,5 litrowy silnik o mocy 375 KM. Stały się one przepustką dla kolejnych wariacji modelu, czego efektem była druga generacja Chevrolet Chevelle SS, produkowana w latach 1968-1970.

Model SS był dostępny w kilku wersjach silnikowych. W pierwszych egzemplarzach montowano 396- calową jednostkę V8 o mocy 350 KM, osiągającą prędkość 100 km/h w ciągu 6,6 s. W gamie Chevroletów Chevelle SS można było też znaleźć wersję 454-calową o pojemności 7,4 l oraz mocy 360 KM, oraz najpotężniejszy silnik LS6 generujący aż 450 KM. Rozpędzenie do setki zajmowało mu 5,7 s z maksymalnym przyśpieszeniem 220 km/h.

Jak przystało na amerykańskie samochody, Chevelle SS wyróżniał się klasyczną stylistyką nadwozia typową dla muscle carów z tamtych lat. Często porównuje się go do legendarnego auta Plymouth Hemi Cuda, które może się pochwalić równie imponującymi osiągami i sportową konstrukcją nadwozia.

Pontiac GTO

Produkcja tego modelu rozpoczęła się już w 1964 r., a Pontiac GTO jest uznawany za protoplastę american muscle car. Największym sukcesem okazała się udoskonalona wersja z 1969 r., wyposażona w charakterystyczną, dzieloną atrapę chłodnicy, ukryte w nadwoziu reflektory oraz charakterystyczny spojler umieszczony na całej szerokości tylnej klapy. Pontiac GTO miał w standardzie silnik o mocy 355 KM, a jego najmocniejszą odmianą był motor Ram Air o pojemności 6,6 l i mocy 366 KM. Modyfikacje techniczne polegające na wstawieniu aluminiowego kolektora dolotowego oraz wzmocnionej głowicy, przyczyniło się do możliwości uzyskania jeszcze lepszych osiągów. W efekcie na rynek została wypuszczona udoskonalona seria modelu GTO z jednostką z 375-konną jednostką napędową, osiągającą prędkość 100 km/h w 6,2 s.

Dodge Challenger (1970)

Auta były produkowane w dwóch wersjach modelowych – Dodge Challenger R/T i T/A. Obie z nich mogły się pochwalić imponującymi osiągami, dzięki potężnym silnikom o dużej mocy. Pojazdy powstały z myślą o wyścigach na torze, jednak sprawdzały się również do codziennej jazdy.

Dodge Challenger T/A w najsłabszej wersji wyposażony był w silnik V8 o pojemności 5,6 l, generujący moc 300 KM. Takie osiągi były możliwe dzięki specjalnie zmodyfikowanej głowicy i wzmocnionej konstrukcji jednostki napędowej. Najmocniejszy motor V8 HEMI o mocy 400 KM, któremu wystarczyło 6,2 s, aby osiągnąć prędkość 100 km/h. Ciekawostką jest to, że Challenger T/A miał fabrycznie montowane opony o różnych rozmiarach na każdej osi.

Dodge Challenger R/T występował w kilku wariantach silnikowych. Podstawową wersją była jednostka V8 Magnum o mocy 340 KM. Wśród mocniejszych jednostek wyróżnia się V8 Magnum o pojemności 7,2 l i mocy 380 KM, V8 Six-Pack o mocy 395 KM oraz 7-litrowy motor V8 Hemi o maksymalnej mocy aż 430 KM.

Plymouth Hemi Cuda (1971)

To usportowiona wersja ponadczasowego modelu Barracuda, produkowanego od 1964 r. Hemi Cuda była wyposażona w charakterystyczny, szeroki grill i okrągłe reflektory. Konstrukcja opierała się na platformie Chryslera, a najmocniejsza wersja tego modelu miała również motor od tego producenta. Plymouth Hemi Cuda w standardowej wersji miała pod maską 7-litrowy silnik V8 HEMI, generujący moc na poziomie maksymalnie 425 KM. Pozwalało to na osiągnięcie prędkości 100 km/h w czasie 5,6 s. 

Hemi Cuda jest uznawana za największego konkurenta Camaro. Do dziś jest to też jeden z najbardziej pożądanych american muscle car. Najrzadszą wersją jest model z nadwoziem typu kabriolet, który został wyprodukowany tylko w 14 egzemplarzach.

Chevrolet Corvette Convertible (1967)

Pierwszy Chevrolet Corvette zadebiutował na rynku w 1953 r. Od tego czasu powstało kilka wersji tego modelu, a każda z nich ma dwudrzwiową konstrukcję i napęd na tylną oś. Chevrolet Corvette Convertible występował w kilku wariantach silnikowych, a najpotężniejszą jednostką był 8-rzędowy motor L88 o mocy 430 KM. Według niektórych źródeł faktyczna moc maksymalna 530 KM, a niektóre egzemplarze mogły wygenerować aż 560 KM. Podobnie jak inne amerykańskie samochody produkowane w epoce muscle carów, model ten wyróżniał się drapieżną stylistyką i sportowym designem nadwozia. Chevrolet Corvette jest produkowany aż do dziś, a obecnie na rynku jest dostępna siódma generacja tego modelu.

Ford Mustang Boss (1970)

Jeśli chodzi o stare auta amerykańskie, Ford Mustang może być uznany za legendę historii motoryzacji. Drapieżna stylistyka nadwozia w połączeniu z wydajną jednostką napędową sprawiają, że model ten słusznie jest uważany za przedstawiciela muscle cars. Został wyposażony w silnik V8 o pojemności 5,0 l o momencie obrotowym 393 Nm i maksymalnej mocy 290 KM. Ford Mustang Boss osiągał przyśpieszenie do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jego cechą charakterystyczną są szerokie koła i unowocześnione zawieszenie, przystosowane do dynamicznej jazdy.

Dodge Charger R/T (1970)

To prawdziwa legenda american muscle car, nie tylko ze względu na osiągi, ale i ogólny design. Model był produkowany w latach 1966-1978, a najbardziej charakterystyczną była wersja z drugiej generacji z 1970 r. Standardem był 8-rzędowy silnik 440 Six-Pack o mocy 396 KM i momencie obrotowym 664 Nm. Najpopularniejszą jednostkę stanowił 7-litrowy motor V8 HEMI o mocy 431 KM, osiągający przyśpieszenie do 100 km/h w ciągu 5,5 s. Auto opierało się na platformie podłogowej Chryslera i było dostępne w 3-biegowej skrzyni automatycznej i manualnej.

Plymouth Road Runner (1968)

Ostatnią propozycją, która zamyka nasze zestawienie amerykańskich samochodów, jest Plymouth Road Runner z 1968 r. Model był dostępny w wersji z nadwoziem coupe oraz kabriolet z 4-biegową skrzynią manualną lub 3-biegową przekładnią automatyczną. Podstawową jednostką napędową był silnik V8 o pojemności 6,3 l o maksymalnej mocy 338 KM. Na rynku były dostępne również specjalne egzemplarze z motorem o 426 V8 HEMI, produkującym moc na poziomie 429 KM i osiągającym moment obrotowy 664 Nm. Plymouth Road Runner został doceniony przez opiniotwórcze czasopismo Motor Trend i w 1969 r. zdobył prestiżowy tytuł Car of the year.

Stare amerykańskie auta – czy są warte inwestycji?

Sportowe auta amerykańskie to prawdziwa gratka dla pasjonatów motoryzacji. W ofertach sprzedaży można znaleźć ciekawe egzemplarze najpopularniejszych klasyków. Trzeba jednak mieć świadomość, że mają one już swoje lata, dlatego w wielu przypadkach wymagają sporych nakładów pracy, aby przywrócić je do właściwego stanu technicznego. Problemem może być też dostęp do części oraz mechaników specjalizujących się w serwisowaniu american muscle car. W perspektywie czasu stare amerykańskie auta to dobra inwestycja, gdyż wartość tych samochodów ciągle wzrasta – mówi ekspert Inter Cars.

Amerykańskie samochody – gdzie kupić do nich części?

Stare amerykańskie samochody często wymagają renowacji, aby przywrócić je do pierwotnego stanu technicznego i wizualnego lub, aby zadbać, o ich aktualny stan.  W Inter Cars znajdziesz szeroki wybór części zamiennych, przeznaczonych do montażu w legendarnych american muscle car. 

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Amerykańskie samochody — podsumowanie

Teraz już wiesz, czym charakteryzują się amerykańskie samochody. Poznałeś również 10 Topowych modeli, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie tego typu klasyków. Jeśli jesteś miłośnikiem klasysków lub dopiero zaczynasz z nimi przygodę, odsyłamy Cię do naszej oferty. Tam znajdziesz wszystkie potrzebne części, narzędzia, a także gadżety, w które możesz wyposażyć swoje auto.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!