Producenci opon samochodowych oferują modele z rantem ochronnym, który z założenia ma chronić felgę przed uszkodzeniem mechanicznym. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu rozwiązaniu i sprawdzić, kto powinien zainteresować się zakupem ogumienia tego typu.

Eksploatacja samochodu na miejskich drogach może spowodować zniszczenia nie tylko opony, lecz także felgi. Zwykle do uszkodzenia dochodzi wskutek gwałtownego wpadnięcia w wyrwę w jezdni, krawężnik lub studzienkę kanalizacyjną. Najechanie na te przeszkody z niewielką prędkością z pozoru może być niegroźne, ale czasami powoduje powstanie wybrzuszenia na ściance bocznej opony, co często dyskwalifikuje ją z dalszej eksploatacji. W najgorszym przypadku może dojść do przecięcia opony oraz pęknięcia lub wykrzywienia felgi. W najlepszym – tylko nieznacznie zarysujemy felgę, ale to nie oznacza końca problemów. Należy pamiętać, że nawet niewielkie zadrapanie felgi może być początkiem korozji, która nie tylko psuje estetykę, lecz także może powodować problemy z wyważeniem koła.

Jak dobrać opony do samochodu?

Co to jest rant ochronny i na ile jest skuteczny?

Koncerny oponiarskie z uwagi na skalę występowania uszkodzeń opony i felgi na świecie wprowadziły do swojej oferty ogumienie z rantem ochronnym. Ma on chronić koło przed skutkami najechania na krawężnik lub wpadnięcia w wyrwę. Tego typu ogumienie w zależności od producenta jest oznaczone symbolem MFS, RFP, FR lub FP. Dzięki temu łatwiej odróżnić je od standardowej „gumy”.

Rant ochronny to specjalne zgrubienie występujące przy stopce opony. Niektóre modele mają dodatkowo wzmocnioną ściankę boczną w jej dolnej części, która w większym stopniu „otula” rant felgi. Natomiast inne zostały wyposażone w grubsze żebro w miejscu maksymalnej szerokości przekroju opony samochodowej. Niezależnie od zastosowanej konstrukcji to rozwiązanie powinno chronić wewnętrzną strukturę ścianki bocznej opony oraz osłaniać rant felgi.

Producent Symbol rantu ochronnego
Goodyear RFP – Rim Fringe Protector; FP – Fringe Protector;
Dunlop MFS – Maximum Flange Shield
Michelin Brak oznaczenia
Bridgestone Brak oznaczenia
Continental FR – FelgenRipen
Pirelli Brak oznaczenia

Rant ochronny najczęściej występuje w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym (to nie musi być reguła), w których ryzyko uszkodzenia jest większe. Należy uwzględnić fakt, że im niższy profil, tym mniejsza odległość czoła bieżnika do krawędzi obręczy. Zatem zastosowanie tego typu „ochraniacza” ma tutaj logiczne wytłumaczenie. W oponach o profilu 60 i wyższym warstwa gumy oddzielającej felgę od podłoża jest na tyle wysoka, że zmniejsza się ryzyko uszkodzenia. Wyjątkiem są opony przeznaczone samochodów terenowych.

Rant ochronny występuje w ogumieniu o profilu 70 i mniejszym z uwagi na teren, po którym poruszają się auta tego typu. Chodzi tutaj przede wszystkim o ochronę opony przed skutkami najazdu na kamienie, pnie drzew oraz inne przeszkody terenowe. W praktyce to rozwiązanie może ochronić felgę i oponę przed uszkodzeniem. Z pewnością felgi ze stopów lekkich wyposażone w niskoprofilowe opony z rantem ochronnym mają większe szanse na uniknięcie skutków uderzenia w krawężnik niż te z założonymi „zwykłymi” oponami. Wszystko jednak zależy od tego, przy jakiej prędkości oraz z jaką siłą koło uderzy w przeszkodę.

Jak czytać oznaczenia na oponach.

Dla kogo opony z rantem ochronnym?

Rant ochronny występuje w oponach letnich oraz zimowych, które są dostępne w ofercie wszystkich czołowych koncernów oponiarskich. Musimy liczyć się z tym, że ogumienie wyposażone w tego typu ochronę jest zwykle droższe od standardowej „gumy” o 10-15 proc. Na tego rodzaju rozwiązanie powinni zwrócić uwagę właściciele samochodów eksploatowanych w mieście. Szczególnie jeśli auto użytkowane jest na felgach ze stopów lekkich o dużym rozmiarze, z którymi niemal zawsze łączą się opony niskoprofilowe.

Niewielka odległość pomiędzy czołem bieżnika a felgą zwiększa ryzyko uszkodzenia. Krawężniki i studzienki to domena miast, a w takich warunkach najłatwiej uszkodzić koło. Niewielka dopłata względem standardowego ogumienia będzie z pewnością o wiele tańsza niż ewentualne koszty naprawy felgi lub opony. Decyzję o zakupie powinni za to przemyśleć kierowcy użytkujący samochody na felgach stalowych. Rant ochronny może stanowić przeszkodzę lub trudność w założeniu kołpaka. Również w przypadku opon o profilu 60 i wyższym poszukiwanie modelu z rantem ochronnym nie będzie koniecznie. Napompowana opona stworzy „balon”, który będzie naturalnym zabezpieczeniem felgi.

Motointegrator.pl radzi:

  • Rant ochronny skutecznie chroni przed uszkodzeniami felgi i opony.
  • Rozważ zakup opon z rantem ochronnym, jeśli posiadasz felgi aluminiowe, na których możesz zamontować ogumienie o profilu 55 lub niższym.
  • Rant ochronny uniemożliwia lub utrudnia montaż kołpaka na felgi stalowe.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!