Samochód elektryczny niesie za sobą wiele korzyści – darmowe miejsca parkingowe czy też to, że  przyczynia się do ochrony środowiska. Oczywiście, to tylko niektóre z walorów, jakie posiada to auto. Chociaż zakup używanego pojazdu elektrycznego nie różni się zbytnio od zakupu auta benzynowego, istnieją pewne niuanse, o których należy wiedzieć, aby zapewnić sobie jak najlepsze wrażenia z jazdy. Na co zwrócić uwagę, gdy kupujesz samochód elektryczny używany? Doradzimy, jaki model najlepiej wybrać. 

W 2004 roku marka Tesla rozpoczęła pracę nad Roadsterem. Dokonała się w ten sposób swoista rewolucja, ponieważ był to pierwszy masowo produkowany samochód elektryczny o zasięgu ponad 300 kilometrów na jednym ładowaniu. W 2009 roku zadebiutował najpopularniejszy na świecie pojazd elektryczny – Nissan Leaf. Do tej pory sprzedano prawie pół miliona egzemplarzy tego modelu. 

Od powstania pierwszych elektryków minęło dużo czasu. Dziś wszystkie koncerny samochodowe starają się włączyć do swojej oferty samochody elektryczne, a wykorzystanie czystej energii określa się jako przyszłość motoryzacji. Coraz więcej kierowców przekonuje się także do tego rodzaju konstrukcji. Nie są to już prototypy, ale w pełni sprawne, praktyczne pojazdy do codziennego użytku.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Dlaczego warto kupić używany samochód elektryczny?

Podobnie jak podczas zakupu pojazdu benzynowego, kupowanie używanego auta elektrycznego wiąże się z potencjalnymi wątpliwościami co do jego stanu technicznego. Jednak nie daj się zniechęcić! Jest wiele dobrych powodów, aby kupić używane auto elektryczne. Najważniejsze z nich to oszczędności na cenie paliwa, a także doświadczenia „na własnej skórze”  najnowszych technologii. Poniżej znajdziesz największe atuty  używanego elektryka. 

Postawa proekologiczna

Wielu kierowców decyduje się na zakup elektrycznego samochodu, by nie przyczyniać się do zatruwania środowiska naturalnego. Wybór ekologicznego auta pozwala na korzystanie z wielu przywilejów, takich jak darmowe miejsca parkingowe. W przyszłości być może takie pojazdy będą miały możliwość wjazdu do centrów miast. 

„Wystarczający” zasięg

Ponieważ publiczne stacje ładowania pojazdów elektrycznych stają się coraz liczniejsze, „niepokój o zasięg” rzadziej występuje wśród kupujących. mówi ekspert Inter Cars.

Przeciętny europejski kierowca przejeżdża 50 kilometrów dziennie, więc samochód elektryczny używany o zasięgu poniżej 100 km może wystarczyć do zaspokojenia codziennych potrzeb. To sprawi, że liczba aut elektrycznych w naszym kraju będzie stale rosnąć przez najbliższe lata.

Niskie  koszty eksploatacji

Samochód elektryczny używany jest tańszy w eksploatacji niż jego odpowiednik na benzynę lub ropę, a cena energii elektrycznej jest nadal niższa niż cena paliwa. Wiąże się z tym także mniejsza liczba ruchomych części niż w przypadku  pojazdów z tradycyjnymi silnikami. Dlatego też pojazdy elektryczne zazwyczaj wymagają mniej napraw.

Samochód elektryczny używany

Używany elektryczny samochód – o tym warto pamiętać

Chociaż nowe samochody elektryczne są droższe niż ich spalinowe odpowiedniki, zakup używanego „elektryka” może pomóc zmniejszyć tę różnicę. Takie auto zapewnia korzyści w postaci niższych kosztów tankowania i konserwacji. Jeśli interesuje Cię używany elektryczny samochód, warto pamiętać o kilku kwestiach, które mogą wpłynąć na Twoją decyzję.

Starsze baterie ulegają degradacji i wymagają wymiany

Jeśli zastanawiasz się nad kupnem używanego samochodu elektrycznego, jedno z pierwszych pytań, na które możesz szukać odpowiedzi, brzmi: czy będę musiał wymienić baterię? Zazwyczaj zasięg pojazdu elektrycznego spada co roku o około 2 proc. Dokładne wartości będą więc zależeć od nawyków jazdy właściciela i częstotliwości ładowania.

Aby sprawdzić, jak daleko może zajechać samochód elektryczny używany, którego zakup rozważasz, poproś o sprawdzenie jego zasięgu, gdy jest w pełni naładowany.  Najprościej jest przejechać pewną odległość (na przykład 20 km) i sprawdzić ile procent baterii ubyło. Na podstawie tego jesteś w stanie obliczyć rzeczywisty zasięg danego auta. Porównując ten wynik ze specyfikacją nowego pojazdu, zauważysz, jak bardzo zmniejszyła się pojemność akumulatora. Gdy już wiesz, jak daleko możesz przejechać na jednym ładowaniu, możesz łatwo ocenić, czy taki samochód będzie odpowiadał Twoim potrzebom i czy w niedługim czasie konieczna będzie wymiana baterii.

Zagęszczenie infrastruktury ładowania

Zagęszczenie  infrastruktury ładowania w Polsce gwałtownie rośnie, a co miesiąc do sieci dodawane są nowe punkty. W wielu centrach handlowych lub przy stacjach benzynowych pojawiają się stanowiska do ładowania. Dzięki temu nawet podczas długich podróży możesz być spokojny o zasięgi i możliwość podładowania baterii. 

Specjalna stacja

Jeżeli mieszkasz w domu jednorodzinnym lub pozostawiasz swoje auto na noc w garażu, możesz ładować je z sieci miejskiej za pomocą specjalnej stacji. To urządzenie to nic innego jak ładowarka do samochodu. Obecnie większość aut elektrycznych ma dwa porty ładowania – jeden dla prądu zmiennego (AC) i jeden dla prądu stałego (DC). Stacje ładowania AC są zwykle używane do  użytku prywatnego, nazywane są również wallboxami, gdyż można zawiesić je na ścianie.  

Standardowe gniazdo 

Oczywiście samochód elektryczny można również zasilać ze standardowego gniazdka 230 V. Wystarczy ładowarka dołączona do samochodu. Przenoszona w ten sposób moc jest niewielka, a sam proces ładowania bardzo długi. Dlatego warto kupić kompaktową i wydajną domową ładowarkę sieciową. Ładowarki AC mogą być przenośne lub stacjonarne. Zwykle są dostarczane z 5-metrowym kablem ładującym. W przypadku ładowarek przenośnych mogą one wykorzystywać zasilanie z gniazdka ściennego lub tzw. siły.

Ładowarki stałe

Na rynku dostępne są dwa rodzaje ładowarek stałych. Wolnostojące, które idealnie sprawdzą się zarówno w infrastrukturze miejskiej, jak i w przydomowym zaciszu oraz naścienne, nadające się, przykładowo, do garażu. W praktyce urządzenia te różnią się m.in. poziomem mocy, typem wtyczek i rodzajem zabezpieczeń. W zależności od modelu mogą być wyposażone w dodatkowe funkcje, takie jak opóźniony start czy zdalne sterowanie.

Upewnij się, że Twój pojazd jest wyposażony w odpowiednie kable do ładowania. Dodatkowo pamiętaj o sprawdzeniu rodzaju złącza samochodu. Dlaczego to jest takie ważne? Chociażby przez wzgląd na to, że nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania na ładowanie.

Czasami może zaistnieć taka sytuacja, że niektóre tanie samochody elektryczne używane, nie będą obsługiwać szybkiego ładowania prądem stałym na publicznych stacjach ładowania, podczas gdy inne już tak.

Samochód elektryczny używany

Używane auto elektryczne – praktyczne uwagi przed zakupem

Pod wieloma względami kupowanie używanego samochodu elektrycznego jest podobne do zakupu pojazdu benzynowego. Powinieneś poznać historię pojazdu, usterek oraz jego stan techniczny. Należy również zabrać pojazd do zaufanego mechanika w celu sprawdzenia, chociażby podwozia czy karoserii. Jednak w przypadku kupowania używanego „elektryka”, są rzeczy, na które przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, a o których nie ma mowy, kiedy wybierasz np. diesla. Oto najważniejsze kwestie, o których musisz pamiętać.

Zasięg samochodu

Ekstremalne upały i zimno mogą wpłynąć na zasięg samochodu nawet o 41 proc. Może to być bardziej istotny czynnik w przypadku kilkuletniego auta, ponieważ prawdopodobnie już ma niższy zasięg. Warto o tym pamiętać, gdy wybierasz używane auto elektryczne dla siebie.

Gwarancja

Podobnie jak w przypadku samochodów benzynowych, różne części do pojazdów elektrycznych mają inne gwarancje. Przepisy unijne nakazują producentom pojazdów elektrycznych udzielać gwarancji na akumulator na co najmniej osiem lat lub 160 000 kilometrów przebiegu. Jednak nie wszystkie gwarancje można przenieść na kolejnych właścicieli. Korzystając z numeru identyfikacyjnego pojazdu, możesz poprosić dział obsługi klienta producenta samochodu o szczegółowe informacje na temat tego, co jest objęte gwarancją, a co nie.

Samochód elektryczny używany

Jakie są najtańsze auta elektryczne używane?

Miano najtańszych modeli używanych należy się takim pojazdom jak: Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev i Citroen C-Zero. Są to bliźniacze konstrukcje i jednocześnie tanie samochody elektryczne używane, popularne na polskim rynku. Ceny tych aut zaczynają się od około 20 000 zł. Ich moc to 67 KM. Te niedrogie samochody elektryczne mają zasięg do 150 km, a ich maksymalna prędkość to 130 km/h. Takie auta do setki rozpędzają się w 16 sekund, ale radzą sobie doskonale na zatłoczonych i często zakorkowanych ulicach.

Warto także wspomnieć o Smart Fortwo – samochód ten może być dobrą opcją dla osób, które podróżują na krótkich dystansach i nie zabierają ze sobą wielu bagaży. Szczególnie interesująco prezentują się  modele z lat 2012-2014, ponieważ są one dostępne w bardzo atrakcyjnych cenach. Rozmiar Smart Fortwo to 2,7 × 1,6 × 1,5 m. Samochód ma silnik o mocy 48 KM, a zasięg działania pojazdu wynosi około 130 km. A co z cenami? Egzemplarz 2012-2014 w dobrym stanie kosztuje ok. 35 000 zł.

Nie można zapomnieć także o takim aucie jak Nissan Leaf. Zdobył on tytuł Światowego Samochodu Roku 2011 oraz pięć gwiazdek w teście Euro NCAP.  Model ten pozwala nie tylko na wygodną jazdę po mieście, ale również na dłuższe dystanse. Wymiary samochodu to 4,5 × 1,8 × 1,6 m. Auto wyposażone jest w silnik o mocy 109 KM, a zasięg pojazdu to aż 160 km. Z kwotą ok. 40-50 tysięcy złotych możesz poszukać 10-letnich egzemplarzy w dobrym stanie. Jak widać, na rynku dostępne są liczne tanie samochody elektryczne używane. Jest zatem z czego wybierać.

Usprawnij ładowanie samochodu z Inter Cars

Jeżeli kupisz używany samochód elektryczny, powinieneś odpowiednio o niego zadbać. Po pierwsze, powinieneś w domu lub garażu zainstalować stację ładownia AC. Po drugie, warto zakupić dodatkowe wtyczki do ładowania, by zawsze być przygotowanym na ewentualną awarię. A po trzecie, potrzebna będzie Ci też praktyczna torba, do przechowywania przewodów do ładowania.

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Samochód elektryczny używany – podsumowanie

Podobnie jak w przypadku zakupu używanego samochodu istnieje wiele zalet i wad związanych z zakupem elektryka z drugiej ręki. Zaoszczędzisz pieniądze, ale oczywiście nie dostaniesz samochodu, który jest w absolutnie idealnym stanie tak jak podczas zakupu w salonie. Jednak nadal możesz cieszyć się nowoczesnym i ekologicznym pojazdem. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Miano to należy się modelom Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev i Citroen C-Zero. Są to bliźniacze konstrukcje i jednocześnie tanie samochody elektryczne używane, popularne na polskim rynku. Ceny tych aut zaczynają się od około 20 000 zł. Moc to 67 KM. Ten niedrogi samochód elektryczny ma zasięg do 150 km. Jego maksymalna prędkość to 130 km/h. Samochód do setki rozpędza się w 16 sekund, ale w mieście radzi sobie doskonale na zatłoczonych i często zakorkowanych ulicach.

Baterie przeznaczone do aut elektrycznych można poddać recyklingowi. Branża recyklingu akumulatorów do samochodów elektrycznych szybko się rozwija i usługa taka może być dostępna, zanim Twoja bateria całkowicie się zużyje.

W tej chwili dostępne są dotacje tylko na zakup nowego pojazdu zeroemisyjnego. Jednak rząd planuje odpowiednie dodatki pieniężne dla tych osób, które chciałyby kupić samochód elektryczny używany. Dokładna data nie jest w tej chwili jeszcze znana. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!