ADAC w ramach obszernego testu ogumienia na sezon 2014/2015 gruntownie sprawdził 17 modeli opon letnich w najpopularniejszym w Polsce rozmiarze 195/65 R15 o indeksie prędkości V, a więc do 240 km/h. W teście uwzględniono modele ze wszystkich segmentów rynku. Jakie opony samochodowe wypadły najlepiej po wymagającym sprawdzianie ADAC?
Spośród siedemnastu ocenianych modeli opon aż siedem otrzymało od ADAC najwyższą ocenę dobrą. Oznacza to, że są szczególnie warte polecenia. Opony te wykazały się najbardziej zrównoważonymi właściwościami we wszystkich kategoriach testu. Kolejne osiem modeli otrzymało notę zadowalającą, która jest wynikiem niewielkich uchybień w pojedynczych kryteriach testowych. Co ciekawe, w tej grupie znalazło się kilka modeli segmentu premium, które uzyskiwały najwyższe noty. Tylko jeden model opon w rozmiarze 195/65 R15V nie spełnił podstawowych oczekiwań stawianych ogumieniu letniemu i został oceniony jako niedostateczny.
Najlepsze opony letnie w rozmiarze 195/65 R15V
Goodyear EfficientGrip Performance
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Goodyear EfficientGrip Performance zwyciężył w teście opon letnich w rozmiarze 195/65 R15V. Wykazał się optymalnymi parametrami na nawierzchni mokrej oraz uzyskał jeden z najlepszych wyników testu na nawierzchni suchej. Model EfficientGrip w testowanym rozmiarze dostał również wysokie noty za dobrą efektywność paliwową. Okazał się najgłośniejszy spośród opon wyróżnionych przez ADAC, jednak poziom generowanego hałasu nie wpłynął na ostateczną ocenę.
Ocena końcowa: 2,1 (dobry)
– opinie o Goodyear EfficientGrip Performance
Dunlop Sport bluResponse
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Dunlop Sport BluResponse, mimo że zajmuje drugie miejsce w rankingu opon letnich w rozmiarze 195/65 R15, wykazał się dobrymi właściwościami na nawierzchni suchej. Były one porównywalne z tymi, jakie zapewniają opony marki Goodyear. Nieco gorzej wypadł na nawierzchni mokrej, przez co stracił szanse na zwycięstwo. BluResponse okazał się też jedną z lepszych opon pod względem efektywności paliwowej. Kolejne punkty stracił przez stosunkowo słabą odporność na zużycie.
Ocena końcowa: 2,2 (dobry)
– opinie o Dunlop Sport BluResponse
Hankook Kinergy Eco K425
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Hankook Kinergy Eco K425 to najwyżej sklasyfikowany w teście reprezentant opon klasy średniej. Chociaż należy zaznaczyć, że na zachodzie Europy Hankook klasyfikowany jest już jako marka segmentu premium. Również w naszym kraju coraz częściej zalicza się go do najwyższego segmentu. Świadczy to o dużym postępie, jakiego dokonał ten koreański producent. Hankook nie po raz pierwszy zostaje doceniony przez ADAC. Kinergy Eco K425 okazał się jedną z najlepszych opon pod względem zachowania na nawierzchni suchej. Na tle czołowych opon bardzo dobrze wypadł również na nawierzchni mokrej. Kinergy Eco K425 stracił nieco punktów przez przeciętny poziom hałasu i stosunkowo wysoką podatność na zużycie.
Ocena końcowa: 2,2 (dobry)
– opinie o Hankook Kinergy Eco K425
Fulda EcoControl HP
Klasa: ŚREDNIA
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Fulda EcoControl HP to kolejna opona letnia klasy średniej w rozmiarze 195/65 R15V, która zasłużyła na wyróżnienie w teście ADAC. Oznacza to, że na tle konkurentów klasy premium odznacza się wyjątkowo korzystnym stosunkiem osiągów do ceny. W zachowaniu na suchej i mokrej nawierzchni Fulda wypadła nieco gorzej niż liderzy, a wysoką pozycję zawdzięcza najlepszym notom w teście odporności na zużycie oraz dobrej efektywności paliwowej.
Ocena końcowa: 2,3 (dobry)
– opinie o Fulda EcoControl HP
Nokian Line
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Ocena końcowa: 2,3
– opinie o Nokian Line
Pirelli Cinturato P1 Verde
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Pirelli Cinturato P1 Verde pod względem właściwości na suchej nawierzchni okazała się lepsza niż czołowa opona zestawienia. Na nawierzchni mokrej Cinturato również uzyskało wysokie noty, lepsze w porównaniu do wyżej sklasyfikowanych opon Fuldy i Nokiana. Niższa pozycja jest wynikiem przeciętnych ocen w kategorii efektywności paliwowej oraz generowanego hałasu.
Ocena końcowa: 2,3
– opinie o Pirelli Cinturato P1 Verdena
Vredestein Sportrac 5
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
W teście opon w rozmiarze 195/65 R15 Vredestein Sportrac 5 osiągnął najlepszą ocenę za zachowanie na suchej nawierzchni. Niestety w porównaniu z czołowymi oponami zestawienia wypadł przeciętnie pod względem zachowania na mokrej nawierzchni. Szansę na wyższą pozycję utracił również przez słabe noty za generowany hałas i wysoką podatność na zużycie.
Ocena końcowa: 2,4 (dobry)
– opinie o Vredestein Sportrac 5
Szczegółowe zestawienie wyników testowych dla najlepszych opon letnich w rozmiarze 195/65 R15V
Producent / Model |
Cena w euro
|
Ocena ADAC
|
Sucha nawierzchnia
|
Mokra nawierzchnia
|
Hałas / komfort
|
Zużycie paliwa
|
Zużycie
|
20% | 40% | 10% | 10% | 20% | |||
Goodyear Efficient Grip Performance | 50-128 | ||||||
Dunlop Sport bluResponse | 53-138 | ||||||
Hankook Kinergy Eco K425 | 42-113 | ||||||
Fulda EcoControl HP | 48-108 | ||||||
Nokian Line | 46-104 | ||||||
Pirelli Cinturato P1 Verde | 47-148 | ||||||
Vredestein Sportrac 5 | 48-128 | ||||||
Semperit Speed-Life | 47-112 | ||||||
Kumho EcowinG ES01 KH27 | 48-106 | ||||||
Yokohama BluEarth AE01 | 49-106 | ||||||
Michelin Energy Saver+ | 56-139 | ||||||
Bridgestone Turanza T001 | 53-138 | ||||||
Continental ContiPremium Contact 5 | 54-129 | ||||||
Nexen N blue HD | 41-78 | ||||||
High Performer Sport HS3 | 58-61 | ||||||
Apollo Alnac 4G | 48-77 | ||||||
Federal Formoza FD2 | 46-75 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: bardzo dobry, dobry, zadowalający, wystarczający, niedostateczny.
Wnioski z testu opon letnich w rozmiarze 195/65 R15V
Najlepszą notę łączną w teście otrzymały opony Goodyear EfficientGrip Performance, przewyższając pozostałe testowane modele opon pod względem osiągów na suchej i mokrej nawierzchni. Równocześnie letnie opony Goodyear nie wykazały żadnych słabości, chociaż nie były bezwzględnie najlepsze we wszystkich aspektach sprawdzanych podczas testu. Ponadto wypadły przeciętnie pod względem generowanego hałasu.
W kwestii zachowania na nawierzchni suchej opony Goodyear zostały nieznacznie wyprzedzone przez Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde i Vredestein Sportrac 5. Dwa ostatnie modele nie zdołały jednak dorównać jej właściwościami na nawierzchni mokrej. W tym aspekcie najlepiej wypadły opony Hankooka. Z kolei Dunlop Sport blueResponse wykazał się najlepszym parametrem efektywności paliwowej, zaś Fulda EcoControl HP odnotowała największą wytrzymałość na zużycie.
Co ciekawe, w grupie modeli opon, które zostały ocenione przez ADAC jako zadowalające, znajdują się trzy modele opon klasy premium w ostatnich testowych rankingach zajmujące czołowe pozycje. Bridgestone Turanza T001 i Continental ContiPremiumContact 5 z powodu słabej odporności na zużycie straciły lokaty w grupie dobrych. Z drugiej strony ww. modele pod względem innych cech należą do ścisłej czołówki. Według testu najlepszym oponom dorównują szczególnie w zachowaniu na suchej i mokrej nawierzchni. Sposób oceniania ADAC sprawia jednak, że słaby wynik tylko w jednym kryterium testowym nie pozwala oponom na uzyskanie dobrej oceny końcowej.
W przypadku opon Michelin Energy Saver+, które również znalazły się w grupie opon ocenionych jako zadowalające, sytuacja ulega zmianie. Charakteryzują się one dobrymi parametrami, jeżeli chodzi o zużycie, jednak na mokrym podłożu nie wytrzymują konkurencji z najlepszymi. Dlatego nie mogły otrzymać ze strony ADAC oceny dobrej.
Oponom Semperit Speed-Life i Kumho EcowinG ES01 KH27 wejście do czołówki uniemożliwiły jedynie drobne uchybienia w zachowaniu na nawierzchni mokrej. Modele opon Yokohama BlueEarth AE01, Nexen N blue HD i High Performer Sport HS3 oprócz gorszych właściwości na nawierzchni mokrej wykazują także słabą odporność na zużycie.
Opony Apollo Alnac 4G, należące do grupy budżetowej, otrzymały jedynie ocenę wystarczającą przez poziom emitowanego hałasu oraz podatność na zużycie. Bardzo dobrze wypadły natomiast na nawierzchni suchej, dorównując parametrami najlepszym oponom testu.
Federal Formoza FD2 jako jedyna opona testu otrzymała od ADAC notę niedostateczną przez wyjątkowo słabe właściwości, które zostały obnażone w najważniejszych kryteriach testu – na nawierzchni suchej i mokrej.
Wskazówki przy zakupie opon letnich w rozmiarze 195/65 R15V
Opony, które uzyskały oceny dobre, cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach, dlatego są szczególnie polecane przez ADAC. Niektóre z nich wybijają się ponad przeciętność tylko w konkretnych aspektach. Na tej podstawie konkretne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.
Osoby, które szczególną wagę przykładają do:
- dobrych właściwości na suchej nawierzchni – powinny wybrać opony Vredestein Sportrac 5, Hankook Kinergy Eco K425 lub Pirelli Cinturato P1 Verde;
- dobrych właściwości na nawierzchni mokrej – powinny wybrać Goodyear Efficient Grip Performance lub Hankook Kinergy Eco K425;
- niskiego zużycia paliwa – powinny wybrać Dunlop Sport bluResponse lub Goodyear Efficient Grip Performance;
- wysokiej odporności na zużycia – powinny zdecydować się na Fulda EcoControl HP lub Pirelli Cinturato P1 Verde.
Modele samochodów, które mogą poruszać się na oponach 175/65 R14T
Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 195/65 R15V. Należy pamiętać, że powinny mieć odpowiedni indeks prędkości (przykładowo T, Q lub S) dostosowany do mocy silnika. W razie wątpliwości szczegóły na temat rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Audi | A3, A4 |
BMW | Serii 3 |
Chevrolet | Leganza |
Chrysler | PT Cruiser |
Citroen | C4, C5, Evasion |
Fiat | Bravo, Stilo, Ulysse, Sedici |
Ford | Focus, C-Max, Tourneo |
Honda | Civic, FR-V, Stream, Accord |
Hyundai | I30, Coupe, XG 350 |
Kia | C’eed |
Lancia | Lybra |
Mazda | 3, 5, 6 |
Mercedes Benz | Klasy A, B, C, C Sportcoupe, CLK, klasy E (W210) |
Nissan | Almera, Primera |
Opel | Astra, Zafira, Vectra, Signum, Omega |
Peugeot | 307, 308, 406, 806 |
Renault | Megane, Laguna, Scenic, Espace |
Rover | 75 |
Saab | 9-3, 9-5 |
Seat | Leon, Toledo |
Skoda | Oktavia |
Subaru | Legacy, Forester |
Suzuki | SX4 |
Toyota | Auris, Avensis |
Volvo | C30, S40, V50, S60, V70 |
VW | Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Passat, Touran, Caddy |
Jak testuje i ocenia ADAC?
W końcowej ocenie opon letnich największe znaczenie ma ich zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 40% ostatecznej noty. W tym kryterium bierze się pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie, a także poziom przyczepności podczas manewrów. Na 20% oceny końcowej składa się zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10% stanowi odporność opony na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz poziom generowanego hałasu.
Prezentacja wyniku i oceny
Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.
Ocena ADAC | Symbole | „zalecane” |
bardzo dobry | – | |
dobry | szczególnie warty polecenia | |
zadowalający | warty polecenia | |
wystarczający | warunkowo warty polecenia | |
niedostateczny | niewarty polecenia |
Granice oceny dla rozmiaru 195/65 R15V
Przy ocenie wyników testu opon ADAC szczególnie bierze pod uwagę zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które spełniają określone wymogi we wszystkich kryteriach. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne oceny dla różnych kryteriów:
Ocena ADAC |
bardzo dobry |
dobry |
zadowalający |
wystarczający |
niedostateczny |
Sucha nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Mokra nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie paliwa | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie dobry. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny dobrej, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik zadowalający).
To samo dotyczy ocen ADAC zadowalającej i wystarczającej. Ocenę zadowalającą można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla oceny wystarczającej noty w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.
Do tej pory nie przyznano jeszcze oceny bardzo dobry, ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon. Dzięki temu można zachować skalę ocen dla testów opon letnich i zimowych.
Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon
W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do sąsiednich rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu +10/-10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 185/65 R15 V lub 205/65 R15 V.