Instytut ADAC przetestował 17 modeli opon zimowych w popularnym rozmiarze 185/60 R15T. Wspomniany rozmiar pasuje między innymi do sporej grupy aut segmentu B oraz kompaktów. Zobaczcie, które opony zimowe sprawdziły się, najlepiej wypadając w wymagających testach. Wyniki niezależnego instytutu, jakim jest ADAC, to cenna wskazówka dla kierowców, którzy szukają dobrego ogumienia na zimę.
ADAC wziął pod lupę 17 modeli opon zimowych w popularnym w autach miejskich czy kompaktowych rozmiarze 185/60 R15 z indeksem prędkości T (do 190 km/h). Eksperci przetestowali ogumienie na różnych rodzajach nawierzchni oraz pod kątem szybkości zużycia, generowanego hałasu i oporów toczenia (wpływu na zużycie paliwa). Siedem spośród sprawdzanych okazało się szczególnie wartych polecenia. I ciekawe, czy były to tylko najdroższe opony zimowe?
![opony zimowe](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2023/06/banner_1-5.jpg)
Najlepsze zimowe opony samochodowe w rozmiarze 185/60 R15T
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2014/12/ts850-1024x1024.jpg)
Continental ContiWinterContact TS850
Klasa: premium
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Zdobywca wyróżnienia ADAC wśród ogumienia do samochodów klas B czy C. Opony zimowe Continental ContiWinterContact TS850 wykazały się najlepszymi właściwościami w najważniejszych kategoriach testu – w zachowaniu na mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie. Prezentowany model to wszechstronna opona zimowa o bardzo dobrych parametrach.
Zobacz również: informacje o marce Continental
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2014/12/dunlop-zimowe-1024x1024.jpg)
Dunlop Winter Response 2
Klasa: premium
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Ogumienie wyróżnione i szczególnie polecane przez ADAC. Wszechstronne opony zimowe, które właściwościami na nawierzchni mokrej i na śniegu dorównują zwycięskiemu Continentalowi. Dunlop Winter Response 2 pokonał konkurentów w kategorii efektywności paliwowej (oporów toczenia).
Zobacz także: informacje o marce Dunlop
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/firestone-winterhawk-3.jpeg)
Firestone Winterhawk 3
Klasa: średnia
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Szczególnie polecana opona zimowa w rozmiarze 185/60 R15. Zimowe opony Firestone zostały docenione przez ADAC i jako jedyne z klasy średniej znalazło się w czołówce testu. Ogumienie to wyróżnia się dobrym zachowaniem przede wszystkim na mokrej i suchej nawierzchni. Cechuje się też dużą odpornością na ścieranie.
Zobacz też: informacje o marce Firestone
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/michelin-alpin-a4-300x286.jpg)
Michelin Alpin A4
Klasa: premium
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Zimowe ogumienie klasy premium wyróżniona przez ADAC. Opony zimowe Michelin Alpin 4 wykazały bardzo zrównoważone właściwości na wszystkich rodzajach nawierzchni. Zapunktowały też za wyjątkowo dużą odporność na zużycie oraz wysoką efektywność paliwową (niskie opory toczenia).
Zobacz jeszcze: informacje o marce Michelin
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2014/12/Opony-zimowe-Nokian-1024x1024.jpg)
Nokian WR D3
Klasa: premium
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Opona klasy premium od fińskiego producenta specjalizującego się w wytwarzaniu opon zimowych. Ogumienie Nokian WR D3 jest szczególnie rekomendowane przez ADAC. W teście wyróżniło się najlepszym zachowaniem na nawierzchni suchej.
Zobacz również: informacje o marce Nokian
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2014/12/Ultragrip-8-opony-zimowe-1024x1024.jpg)
Goodyear UltraGrip 8
Klasa: premium
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Ogumienie zimowe UltraGrip 8 sprawdziło się na wszystkich rodzajach nawierzchni, dzięki temu uplasowało się w ścisłej czołówce opon zimowych w rozmiarze 185/60 R15T. Zachowaniem na suchej i mokrej nawierzchni niewiele ustępuje Continentalowi; produkt amerykańskiej marki cechuje się zrównoważonymi parametrami niezależnie od warunków panujących na drodze.
Zobacz także: informacje o marce Goodyear
Wskazówki przy zakupie opon zimowych w rozmiarze 185/60 R15T
Opony szczególnie polecane, które uzyskały dobre oceny, cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach. Niektóre z nich wybijają się ponad przeciętność tylko w konkretnych aspektach. Na tej podstawie poszczególne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.
Osoby, które szczególną wagę przykładają do:
- Dobrych właściwości na śniegu i mokrej nawierzchni, powinny wybrać Continental ContiWinterContact TS 850 lub Dunlop Winter Response 2. Kierowcy gotowi na lekki kompromis na mokrej nawierzchni mogą zdecydować się na zimowe opony Vredestein Snowtrac 3.
- Ponadprzeciętnych właściwości na suchej nawierzchni powinny wybrać zimowe ogumienie Nokian WR D3.
- Niskiego zużycia paliwa, powinny zdecydować się na opony Dunlop Winter Response 2 lub Semperit Speed-Grip 2, Continental ContiWinterContact TS 850 bądź też Michelin Alpin A4.
- Odporności na ścieranie (dużych przebiegów), będą zadowolone, kiedy zdecydują się na opony zimowe Michelin (to najdroższe opony zimowe, obok produktów marki Continental).
- Zrównoważonych kryteriów, powinny wybrać Continental ContiWinterContact TS 850, Dunlop Winter Response 2, Michelin Alpin A4, Firestone Winterhawk 3 lub Nokian WR D3.
- Niewielkiego hałasu, mogą zamówić opony zimowe Firestone Winterhawk 3 lub Continental ContiWinterContact TS 850.
Szczegółowe wyniki testu opon zimowych 185/60 R15T
Producent / Model | Cena w euro |
Ocena ADAC
|
Sucha nawierzchnia
|
Mokra nawierzchnia
|
Śnieg
|
Lód
|
Hałas / komfort
|
Zużycie paliwa
|
Zużycie
|
15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | |||
Continental ContiWinterContact TS850 | 62-101 | ![]() | 2,4 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 2,8 | 1,8 | 1,5 |
Dunlop Winter Response 2 | 62-96 | ![]() | 2,4 | 1,9 | 1,9 | 2,2 | 3,1 | 1,5 | 2,5 |
Firestone Winterhawk 3 | 51-82 | ![]() | 2,0 | 2,0 | 2,4 | 2,2 | 2,8 | 2,2 | 1,5 |
Michelin Alpin A4 | 64-118 | ![]() | 2,2 | 2,4 | 2,1 | 2,2 | 3,4 | 1,8 | 0,5 |
Nokian WR D3 | 58-88 | ![]() | 1,7 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 3,5 | 2,1 | 2,3 |
Goodyear UltraGrip 8 | 49-97 | ![]() | 2,4 | 2,3 | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,0 | 2,5 |
Semperit Speed-Grip 2 | 50-82 | ![]() | 2,1 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 3,3 | 1,5 | 2,5 |
Vredestein Snowtrac 3 | 53-84 | ![]() | 2,2 | 2,6 | 1,9 | 2,3 | 3,6 | 2,1 | 2,3 |
Barum Polaris 3 | 45-80 | ![]() | 2,6 | 2,9 | 2,2 | 2,3 | 3,1 | 2,4 | 2,5 |
Pirelli Winter 190 SnowControl 3 | 57-107 | ![]() | 2,1 | 3,0 | 2,0 | 2,5 | 3,8 | 2,0 | 2,5 |
GT Radial Champiro WinterPro | 51-88 | ![]() | 2,8 | 3,2 | 3,1 | 2,5 | 3,4 | 2,4 | 2,3 |
Hankook Winter i*cept RS (W442) | 44-97 | ![]() | 2,1 | 3,2 | 2,6 | 2,3 | 3,1 | 2,1 | 2,3 |
Falken HS-449 Eurowinter | 49-95 | ![]() | 2,1 | 2,6 | 2,2 | 2,2 | 3,5 | 2,4 | 3,5 |
Kleber Krisalp HP2 | 49-82 | ![]() | 2,2 | 3,5 | 2,4 | 2,6 | 3,6 | 1,9 | 1,5 |
Nexen Eurowin 600 1 | 47-75 | ![]() | 1,9 | 2,7 | 3,6 | 3,0 | 3,1 | 2,2 | 2,5 |
Kormoran Snowpro b2 | 45-68 | ![]() | 3,3 | 5,2 | 2,1 | 2,5 | 3,4 | 1,9 | 2,0 |
Marangoni 4 Winter E+ | 45-84 | ![]() | 2,2 | 5,5 | 3,9 | 2,8 | 3,8 | 2,8 | 1,5 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: bardzo dobry,
dobry,
zadowalający,
wystarczający,
niedostateczny.
Wnioski z testu w rozmiarze 185/60 R15T, czyli które kupić opony zimowe
Siedem modeli opon, które dostały w teście oceny dobre, a tym samym są szczególnie warte polecenia, ma bardzo zrównoważone parametry. Zatem nie sposób im cokolwiek zarzucić. Mimo to w poszczególnych kryteriach wystąpiły znaczne różnice. Najlepsze z czołowych okazały się opony zimowe Continental ContiWinterContact TS 850, które w najważniejszych kryteriach, czyli zachowaniu na mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie otrzymała najwyższe oceny.
Także ogumienie Dunlop Winter Response 2 zapunktowało właściwościami na mokrej nawierzchni i na śniegu. Dodatkowo opony zimowe Dunlop są oszczędne. Jeżeli chodzi o zrównoważone parametry, wspomnieć należy opony Michelin Alpin A4, które jeszcze okazały się bardzo odporne na zużycie. To samo dotyczy Firestone Winterhawk 3 – opon dobrze sprawdzających się na suchej i mokrej nawierzchni. Również propozycja marki Nokian WR D3 wykazała się dobrym zachowaniem na suchej nawierzchni. Opony zimowe Goodyear UltraGrip 8 i Semperit SpeedGrip 2 zamykają grupę szczególnie wartych polecenia. Nie wybijają się ponad przeciętność w żadnych aspekcie, ale nie można im też niczego zarzucić.
Najlepsze opony, które otrzymały ocenę „zadowalającą”, a tym samym są warte polecenia, to przede wszystkim Vredestein Snowtrac 3 oraz opony zimowe Pirelli Winter 190 SnowControl 3. Obu do oceny „dobrej” zabrakło kilku punktów w kategorii zachowania na mokrej nawierzchni. Do grupy polecanych należą również opony Barum Polaris 3, które w trakcie testów wykazały lekkie braki na suchej i mokrej nawierzchni. Nieznacznie gorzej wypadło ogumienie GT Radial Champiro WinterPro, które straciło kilka oczek w zachowaniu na śniegu.
Nieco gorzej
Wśród polecanych znalazły się również opony zimowe Hankook Winter i*cept RS (W442), który rywalizację o najwyższe noty przegrał na mokrej drodze oraz na śniegu. Falken Eurowinter HS-449 jedynie na mokrej nawierzchni nieznacznie odstawał od czołówki. Wspomniany Falken braki nadrobił wysoką odpornością na zużycie, co wystarczyło, aby zakwalifikował się do grupy opon polecanych. Grupę tę (opon polecanych) zamyka Kleber Krisalp HP2. Wspomniany model nie najlepiej zdał egzamin na mokrym (tutaj zwrócono uwagę na wady opon zimowych Krislap HP2).
Daleko za czołówką
Jedyną oponą warunkowo wartą polecenia okazał się Nexen Eurowin 600. Opony te osiągnęły całkiem dobre rezultaty na suchej nawierzchni, jednakże w przypadku zachowania na śniegu wykazały poważne braki.
Z wodą na nawierzchni nie poradził sobie nasz rodzimy Kormoran Snowpro B2. Nie najlepiej spisywał się również na drodze suchej. Także opony zimowe samochodowe Marangoni 4 Winter E+ poległy na mokrej nawierzchni, dodatkowo okazały się niezbyt ekonomiczna. W przypadku pojazdu testowego (VW Polo) oznacza to zużycie paliwa o około 0,4 l/100 km większe niż w przypadku opon Semperit.
Przeczytaj jeszcze: Opony zimowe czy całoroczne – jakie wybrać?
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/Zimowe-akcesoria-samochodowe.jpg)
Modele samochodów, do których pasują opony w rozmiarze 185/60 R15T
Poniższe modele aut (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 185/60 R15T. W zależności od mocy silnika opony muszą mieć odpowiedni indeks prędkości (przykładowo T, Q lub S). W razie wątpliwości szczegóły odnośnie rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Audi | A100 (C3), A1 |
Citroen | C3, Nemo |
Fiat | Linea, Punto (Evo i Grande) |
Ford | B-Max, Fiesta (VI) |
Hyundai | Accent (III), i20 |
Nissan | Primera (P11) |
Opel | Agila, Corsa, Meriva |
Peugeot | 206+, Partner |
Renault | Clio (III i IV), Megane (I) |
Seat | Ibiza (IV), Toledo (IV) |
Skoda | Fabia, Rapid |
Suzuki | Splash, SX4 |
Toyota | Yaris |
VW | Polo |
Test opon zimowych wg ADAC
W końcowej ocenie opon zimowych największe znaczenie ma zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 30 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium bierze się pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na śniegu. W tym kryterium pod uwagę bierze się trakcję, jaką zapewnia opona przy ruszaniu i hamowaniu na nawierzchni pokrytej śniegiem. Kolejne 15 proc. oceny końcowej to zachowanie na nawierzchni suchej. Po 10 proc. noty stanowią: odporność opony na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz zachowanie na lodzie. Na ocenę końcową najmniejszy wpływ – jedynie 5 proc. – ma komfort akustyczny, czyli poziom hałasu generowanego przez ogumienie. Co ciekawe, coraz więcej osób przy zakupie opon zimowych zwraca uwagę na ten nieco marginalizowany parametr. Testy ADAC bardziej zwracają uwagę na inne wady opon zimowych.
Oceny przedstawiono w tabeli wyników jako symbole
Ocena ADAC | Symbole | „zalecane” |
bardzo dobry | ![]() | – |
dobry | ![]() | szczególnie warty polecenia |
zadowalający | ![]() | warty polecenia |
wystarczający | ![]() | warunkowo warty polecenia |
niedostateczny | ![]() | niewarty polecenia |
Granice oceny dla rozmiaru 185/60 R15T
Ocena ADAC | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|---|---|
Sucha nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Mokra nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Śnieg | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Lód | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie paliwa | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Przy ocenie wyników testu opon ADAC pod uwagę bierze w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Zatem można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które we wszystkich kryteriach spełniają określone wymogi. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Nie jest więc łatwo znaleźć optymalne opony zimowe. Poniższa tabela przedstawia graniczne ocen dla różnych kryteriów:
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).
To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC „zadowalająca” i „wystarczająca”. Ocenę „zadowalającą” można dostać tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla „wystarczającej” oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.
Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny „bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skale ocen dla testów opon letnich, zimowych czy wielosezonowych.
![](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2023/09/polub-nas-na-facebooku-min.jpg)
Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon
W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do „sąsiednich” rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu 10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 175/60 R15 lub 195/60 R15. Zatem wyniki podobnych testów mogą ułatwić zakup, ale przy innych rozmiarach nie zawsze będą to optymalne opony zimowe. Zatem wcale nie jest łatwo odpowiedzieć na pytanie, jak wybrać opony zimowe samochodowe. Może się więc okazać, że np. opony zimowe Hankook 205/55 R16 czy opony zimowe Pirelli 225/45 R17 wypadłyby znacznie lepiej! Ale wiadomo, gdzie warto kupić opony zimowe. Oczywiście w Inter Cars!